WYSTAWY

Élisabeth Vigée Le Brun i Polacy

Élisabeth Vigée Le Brun i Polacy

Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie we współpracy z Muzeum Warszawy postanowiło zorganizować wystawę dzieł wybitnej malarki, Élisabeth Vigée Le Brun z kolekcji polskich. Inspiracją do zaprezentowania prac artystki stała się odbywająca światowe tournée ekspozycja „Élisabeth Louise Vigée Le Brun (Paryż–Nowy Jork–Ottawa 2015–2016)”. Tym samym dwa polskie muzea wpisały się w ogólnoświatowy trend i zainteresowanie twórczością tej niezwykłej artystki tworzącej na przełomie XVIII i XIX wieku. Słynna malarka europejska, utrzymywała liczne, często bardzo przyjazne kontakty z polskimi osobistościami epoki oświecenia, czego dowodem są prezentowane na wystawie jedne z najwspanialszych portretów tego czasu.

Więcej

Élisabeth Vigée Le Brun (1755–1842) była uciekinierką z ogarniętej rewolucją Francji, znaną i cenioną malarką, wybitną portrecistką, członkinią wielu europejskich akademii. Utrzymywała się ze swej pracy, przyjmując zlecenia z dworów Wiednia, Petersburga i Berlina. Była niezmiernie poważana i podziwiana między innymi przez licznie podróżujących po Europie Polaków. Ostatnie lata Rzeczypospolitej i początek zaborów to ważny okres w historii polskiego kolekcjonerstwa artystycznego, czas powstawania wielkich zbiorów, mogących śmiało konkurować z najsłynniejszymi kolekcjami w Europie. Bogaci i wpływowi polscy magnaci stanowili ważną i wyrobioną publiczność. Vigée Le Brun korespondowała z polskimi zleceniodawcami, odwiedzała ich w Wiedniu, Petersburgu i Paryżu, a Helenie z Massalskich Potockiej zadedykowała fragment swoich Wspomnień. W grudniu 1802 roku pisała do Michała Hieronima Radziwiłła, ówczesnego właściciela Nieborowa i jednego ze swoich zleceniodawców, o portrecie córki księcia, Anieli (Andżeliki) Radziwiłłówny: „Portret pańskiej drogiej Andżeliki wszystkich uwiódł, wielu amatorów chciało go ode mnie kupić do swych zbiorów”. Serdeczna przyjaciółka króla Stanisław Augusta, w 1797 roku w Petersburgu wykonała dwa jego portrety, przy czym jeden z nich zachowała u siebie aż do śmierci. Pracowała również na zlecenie wpływowych polskich arystokratów: Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej, Heleny z Przeździeckach Radziwiłłowej, Pelagii z Potockich Sapieżyny, Adama Kazimierza Czartoryskiego, Szczęsnego Jerzego Potockiego, Luizy z Hohenzollernów Radziwiłłowej, Heleny z Massalskich Potockiej i wielu innych.Wystawa zaaranżowana w zabytkowych wnętrzach Pałacu w Nieborowie prezentuje wizerunek artystki, świadka i zarazem twórcy epoki. Jest też głosem w dyskusji o burzliwych dziejach polskiego kolekcjonerstwa od końca XVIII stulecia po czasy współczesne.

Ekspozycji towarzyszyć będzie katalog, w którym znajdą się informacje o wszystkich obrazach i rysunkach autorstwa Vigée Le Brun z dawnych i obecnych zbiorów polskich.