czw., 14.11.2024
18:00–19:30
Spotkanie
Muzeum Warszawy
udział bezpłatny
Fotografia i konflikt. Rozmowa z Susan Meiselas
Spotkanie z Susan Meiselas, które poprowadzi Krzysztof Pijarski.
Why War?
Wojny, zwłaszcza współczesne, nie są zjawiskami zlokalizowanymi – choć „akcja” może dziać się w jednym miejscu, są one zazwyczaj wplecione w rozległą sieć relacji i powiązań. To jest zapewne jeden z powodów, dla którego wojna zawsze była dla fotografii tak ważnym – i tak trudnym! – tematem. Kolejnym jest czas: wojna nie kończy się przecież wraz z działaniami wojennymi, ale naznacza miejsce dotknięte wojną na wiele dekad, pokoleń. W związku z tym narzuca się pytanie, co właściwie pokazujemy, dokumentując działania wojenne i ich bezpośrednie skutki? Jaką rzeczywistość ujawniają fotografie? Czy zdjęcia tylko pokazują, czy są w stanie opowiadać? Czy oglądanie działań na froncie, albo, co gorsza – naruszeń praw człowieka stron konfliktu – sprawia, że odbiorcy lepiej zrozumieją, co się właściwie dzieje (cokolwiek znaczy owo „lepiej”)? A może właśnie chodzi o to, by odbiorcy zaczęli działać, tylko co konkretnie mieliby robić?
Susan Meiselas w swojej praktyce w sposób egzemplaryczny dowodzi, że wojnę nie tylko można, ale i powinno się pokazywać w trybie długofalowym, a nie tylko tymczasowym, w którym działają media głównego nurtu. Dopiero zanurzenie w kontekście pozwoli osobie fotografującej nie tylko zobaczyć więcej, ale i więcej opowiedzieć za pomocą obrazu. Rozmowę rozpoczniemy od omówienia rewolucji w Nicaragui i jej dokumentacji, której Meiselas poświęciła 25 lat swojego życia, by przejść do innych prób opowiedzenia o konfliktach w perspektywie czasu i przestrzeni, jak np. Negative Publicity Edmunda Clarka i Croftona Blacka, Poppy Roberta Knotha i Antoinette do Jong oraz Makeshift Pawła Starca.
Susan Meiselas urodzona w 1948 w Stanach Zjednoczonych, ukończyła edukację artystyczną na Uniwersytecie Harvarda. Zasłynęła długoterminowymi projektami, w których zwracała uwagę na problemy mniejszości i pomijane przez globalną opinię publiczną konflikty. Dołączyła do Agencji Magnum w 1976 roku. Jest uważana za jedną z pierwszych politycznie zaangażowanych fotografek. Fotografia wykonana przez nią podczas powstania w Nikaragui stała się międzynarodowym symbolem rewolucji i oporu wobec opresyjnego systemu.
UWAGA: spotkanie odbędzie się w języku angielskim.
Bezpłatne bilety będą do pobrania w kasie Muzeum Warszawy na godzinę przed wykładem.
Sprawdź harmonogram spotkań Fotografia i konflikt organizowanych przez Centrum Fotografii.
Spotkanie towarzyszy wystawie Sylwester „Kris” Braun. Fotograf od powstania.