fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

03.09.2021 / Aktualności, Centrum Interpretacji Zabytku, Działalność edukacyjna, Edukacja dla dorosłych i młodzieży

Między Paryżem a Warszawą – Ludwika Maria Gonzaga

Między Paryżem a Warszawą – Ludwika Maria Gonzaga

Wykup dostęp do naszych najciekawszych wykładów na platformie VOD eWejsciowki.pl. Koszt jednego nagrania to 5 zł. Wykład należy obejrzeć w ciągu 48 godzin od momentu zakupu.


Femmes fortes. Kobiety, władza i sztuka w XVII w.

Pierwsza połowa XVII wieku na wielu europejskich dworach to czas kobiet. We Florencji czy Paryżu władzę w imieniu małoletnich książąt sprawują ich matki. Królowe i księżne swój publiczny wizerunek silnych kobiet, będą budowały z pomocą dzieł słynnych artystów (Peter Paul Rubens) i coraz wyżej cenionych artystek (Artemisia Gentileschi).


Księżniczki w klasztorach

Dla większości królowych małżeństwo oznaczało życie z daleka od ojczyzny i rodziny. Często zagubione na nie zawsze przyjaznych cudzoziemskich dworach namiastkę domu i wolności od pałacowej etykiety znajdowały w ufundowanych przez siebie klasztorach. Siedemnastowieczne klasztory Warszawy, Paryża i Madrytu były nie tylko miejscami modlitwy i ośrodkami dobroczynności, ale i alternatywnymi miejscami spotkań kobiet i przestrzeniami dla ich aktywności artystycznej i intelektualnej.


Sawantki. Naukowe aspiracje kobiet XVII w.

Ludwika Maria Gonzaga słynęła ze swojego zainteresowania nauką: astronomią, fizyką, przyrodą, medycyną. Królowa dzieliła swoje naukowe pasje z europejskimi artystokratkami XVII w., czytelniczkami Kartezjusza, korespondentkami Galileusza i miłośniczkami modnych naukowych eksperymentów.

Dr Ewa Kociszewskahistoryczka sztuki, związana z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się historią sztuki nowożytnej europejskiej (szczególnie francuskiej), historią idei, historią kobiet i gender studies.