fbpx
Grafika na żółtym tle abstrakcyjne geometryczne kształty

Dla uczennic i uczniów, czyli działaj z klasą

Podczas zajęć wyruszymy wspólnie w miasto i zachęcimy Was do spojrzenia na nie z innej perspektywy. Być może marzyliście kiedyś, żeby zaprojektować od nowa swoją okolicę? Wiecie przecież, czego potrzebujecie. Ale czy wiecie, jak to zrobić? Dziś prawo do decydowania, np. podczas wyborów samorządowych czy prezydenckich, wydaje się całkowicie naturalne. Ale czy zawsze mieszkańcy mogli decydować o swoim mieście? Dziś w Warszawie żyją ludzie z różnych części świata, którzy wnoszą do niej swoje tradycje. Przecież jednak Warszawa od wieków była wielokulturowa! Jak się porozumieć mimo różnic? Równość i tolerancja to cenione współcześnie postawy. Jak je wypracowaliśmy i czy to już nasze ostatnie słowo w tej sprawie? 

Podczas zajęć zgłębimy te wątki i popracujemy nad nimi warsztatowo. Być może stworzycie całkiem realny plan na zmianę i zostaniecie współtwórcami miasta! 

Lekcje skierowane do szkół warszawskich. Koszt1 zł/klasa

Oferta zajęć 

Klasy 1–3 

Zaprojektuj swoją okolicę

Miasto to my – mieszkańcy i mieszkanki, ci, którzy się tu urodzili lub przeprowadzili, którzy mieszkają tu na co dzień lub przyjeżdżają codziennie do pracy albo do szkoły, a także turyści. Ale nie tylko! Miasto to sieć naszych ścieżek pomiędzy: sklepem na rogu, placem z budką z lodami, przychodnią, do której chodzimy na szczepienia, szkołą, wielkimi biurowcami, blokami i kamienicami, szpitalami, bankami, kościołami, muzeami i parkami. Łączą je chodniki, przystanki autobusowe i ścieżki rowerowe.  

Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się, czy na pewno wszystko, czego potrzebujemy, znajduje się w naszej okolicy. A jeśli czegoś nie ma, to co najmłodsi mieszkańcy i mieszkanki Warszawy mogą z tym zrobić? 

Klasy 4–6

Od decyzji księcia do wyborów i budżetu partycypacyjnego. Jak warszawiacy uzyskali prawo do decydowania o mieście? 

Warszawa to miasto w ciągłym ruchu, podlegające nieustannym zmianom. Zmieniają się też prawa i obowiązki mieszkańców oraz mieszkanek Warszawy. Podczas lekcji wybierzemy się w podróż do dawnej Warszawy. Zobaczymy, kto wtedy podejmował decyzje i jak mieszkańcy zyskiwali wpływ na miasto.  

Gdy w podróży dotrzemy do naszych czasów, wspólnie zastanowimy się, czy jako mieszkanki i mieszkańcy znamy nasze prawa i czy z nich korzystamy. O czym możemy decydować w naszym mieście? Czy od czasów dawnych warszawiaków wiele się w tej kwestii zmieniło? A co jeszcze mogłoby się zmienić?  

Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się, czy na pewno wszystko, czego potrzebujemy, znajduje się w naszej okolicy. A jeśli czegoś nie ma, to co najmłodsi mieszkańcy i mieszkanki Warszawy mogą z tym zrobić? 

Klasy 7–8

Jedna ulica, kilka języków – jak żyli warszawiacy w wielokulturowym mieście? 

W Warszawie od zawsze żyli obok siebie przedstawiciele wielu narodów, wyznań i kultur. Na ulicach przedwojennej stolicy wśród dźwięków tętniącego życiem miasta słychać było różne języki: polski, jidysz, niemiecki czy rosyjski. To ci zróżnicowani mieszkańcy kształtowali ówczesny krajobraz miejski.  

W czasie zajęć dowiecie się, jak różnorodność kulturowa Warszawy wzbogacała nasze miasto. Poruszymy zagadnienia odnoszące się do wielokulturowej historii stolicy i wpływu różnych grup narodowych i wyznaniowych na architekturę, życie społeczne czy gospodarcze miasta. Wiedza o rozmaitości kultur wpływających na tkankę miejską służy przeciwdziałaniu stereotypom oraz ukazuje wartości wynikające z różnorodności i wzajemnych inspiracji.

Szkoły ponadpostawowe

Warszawianki dwudziestolecia międzywojennego

Gdzie w Warszawie znajdowała się pierwsza apteka założona przez kobietę i jakie trudności pokonała ta farmaceutka, aby uruchomić własną placówkę? Wokół jakich tematów skupiały się działania posłanek II Rzeczpospolitej? Która z pierwszych kobiet zasiadających za sterami samolotów mówiła: „Zawsze lubiłam robić coś, czego nikt inny by nie zrobił”? Kto zdobył dla Polski pierwszy złoty medal na igrzyskach olimpijskich? I w końcu: co wiemy o kobietach żyjących i działających 100 lat temu w Warszawie i co inspirującego możemy znaleźć w ich historiach? 

Podczas lekcji spojrzycie na okres międzywojenny jako przełomowy dla kobiet w Polsce. To wtedy kobiety zdobywały nowe prawa, w tym prawo wyborcze, rozpoczynały edukację na uczelniach wyższych czy podejmowały pracę w zawodach, które wcześniej zarezerwowane były dla mężczyzn. Przez historię procesu walki o równe prawa przeprowadzą nas wybrane warszawianki. 

Informacje praktyczne

Zajęcia są adresowane do szkół warszawskich.  

Koszt: 1 zł od klasy/grupy 

Terminy: od poniedziałku do piątku 

Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny) 

Limit uczestników: do 30 osób 

Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM w dwóch wariantach: cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze 

Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki – konieczne, kamera – mile widziana 

Zamówienia: edukacja@muzeumwarszawy.pl, +48 665 645 603  

Prosimy o podanie następujących informacji: 

preferowana data zajęć online, 
preferowana godzina (od 9.00), 
temat zajęć, 
wariant spotkania, 
nazwa i adres szkoły (jeśli będzie potrzebna faktura – to także NIP), 
klasa i wiek uczestników, 
liczba uczniów i opiekunów, 
kontakt do opiekuna grupy (imię i nazwisko, telefon, adres e-mail). 

Informacje organizacyjne 

(szczegółowe informacje zostaną wysłane po przyjęciu rezerwacji)

  • po mailowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania,
  • opiekun grupy przekazuje link do spotkania swojej klasie lub uruchamia go w klasie,
  • opiekun w klasie lub uczniowie w domu klikają o danej godzinie link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online (na telefonie komórkowym lub tablecie trzeba wcześniej bezpłatnie pobrać i zainstalować aplikację ZOOM),
  • pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne.