fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en

WYSTAWY

Bat zamiast słońca

20 czerwca – 29 grudnia 2024 roku
wt., śr., pt., sob. 11-19, czw. 11-20, niedz. 11-18

1 zł (czwartek bezpłatny)

Bat zamiast słońca

Wystawa Agaty Jarosławiec Bat zamiast słońca – wizualny esej o nieobecności wsi w historii miast.

Zaledwie połowa wszystkich osób mieszkających w Warszawie się w niej urodziła – to dane pochodzące ze spisów powszechnych realizowanych od lat 80. XIX wieku. Liczby są zaskakująco zgodne, a badania prowadzone w kolejnych dekadach pokazują zbliżone statystyki: blisko połowa mieszkańców Warszawy to osoby migrujące z małych miasteczek i wsi, zarówno sto lat temu, jak i współcześnie. 

Wystawę Agaty Jarosławiec otworzy autoportret artystki, który odwołuje się zarówno do jej osobistej historii, jak i ogólnej refleksji nad zwrotem ludowym we współczesnej polskiej kulturze. Emigracja do miasta nierzadko wiąże się z awansem społecznym, nie zawsze jednak prostym i jednoznacznym. Zmagania z negatywnym obrazem osoby „z prowincji” czy alienacja kulturowa towarzyszyły wielu warszawiakom i warszawiankom, stając się jednocześnie istotną składową ich nowej tożsamości. Te osoby współtworzyły miasto, jednak ich dziedzictwo kulturowe było pochłaniane przez wielkomiejską dynamikę. Uznawane za gorsze i niedojrzałe, znikało zarówno ze społecznej świadomości, jak i kart historii.

Agata Jarosławiec poprzez biografię – swoją i swojej rodziny – analizuje doświadczenie awansu w szerokim, społecznym kontekście. Artystka przetwarza wątki związane ze wstydem klasowym, brzemieniem pamięci pańszczyzny oraz relacjami między historią a współczesną tożsamością. Analizuje problem wielowątkowo i ponadczasowo: w realizacjach łączy historyczne elementy, m.in. odciski napisów z krzyży pańszczyźnianych z bardzo współczesnymi formami, takimi jak trampolina czy stołek lowenowski. Podejmuje temat przemocy i traumy transgeneracyjnej zapisanej w ciele. Na wystawie zaprezentowane zostaną obiekty, fotografie, obraz i wideo.

Agata Jarosławiec – absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2020), oraz studiów licencjackich na historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (2014), od 2021 roku doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatka III nagrody w konkursie Artystyczna Podróż Hestii (2020), finalistka Allegro Prize (2021), uczestniczka 17. Przeglądu Sztuki „Survival” we Wrocławiu (2019). Jej praktyka artystyczna opiera się na badaniu relacji między historią, ciałem a tożsamością. Interesują ją cienie narracji indywidualnych i społecznych, szuka w nich szansy do wzrostu. W swojej praktyce często wykorzystuje obiekt, wideo oraz działania performatywne.

KOLOFON

artystka | artist: Agata Jarosławiec

kuratorka | curator: Zofia Rojek

tekst | text: Agnieszka Pajączkowska

tłumaczenia | translation: Karol Waniek 

projekt wystawy | exhibition designer: Michał Sroka 

projekt plakatu | poster design: Anna Bieńkowska

redakcja i korekta | editing and proofreading : Urszula Drabińska

realizacja / execution of the exhibition: Ksenia Góreczna, Paweł Grochowalski,  Piotr Lipiński, Katarzyna Radecka

wypożyczenia zewnętrzne | external loans: Janusz Kurczak

opieka prawna | legal services: Ina Klimas

produkcja | producer: Monika Mazurek

komunikacja i marketing | communication and marketing: Joanna Andruszko, Joanna Bębenek, Małgorzata Czajkowska, Melissa Czaplicka, Agata Fijałkowska, Agata Fronczyk, Klaudia Gniady, Daniel Karwowski, Anna Ładna, Jowita Purzycka, Nela Sobieszczańska

projekt graficzny plakatu: Anna Bieńkowska

specjalne podziękowania: Agnieszka Adamska, Teresa Jarosławiec, Grzegorz Kumorek