WYSTAWY
3 marca - 28 sierpnia 2022 roku
1 PLN
Olga Micińska: Gildia
Wystawa „Gildia” to opowieść o jeszcze nieistniejącej gildii stolarek i ciesielek – kobiet pracujących w drewnie. Według do dziś żywej tradycji wędrownych gildii niemieckich czeladnik po ukończeniu szkoleń, wyrusza w podróż, wędrując od jednego zlecenia do drugiego.
Olga Micińska urządziła w przestrzeni Galerii Rynek 30 tymczasowy przystanek na trasie członkiń wyobrażonej „Gildii”.
Artystka posługuje się własnymi rzeźbami-obiektami oraz przedmiotami wybranymi z kolekcji Muzeum Warszawy. Uzupełnia je o fotografie, aby zainscenizować opowieść o kobiecym związku rzemieślniczym. Kształt, jaki przybiera warsztat wyimaginowanej gildii, zachęca do zmiany naszego myślenia o wytwórstwie przedmiotów jako o domenie działań męskich, związanych z fizyczną siłą i hierarchią.
W powołanym przez artystkę związku rzemieślniczek realizuje się utopijna sytuacja sprawiedliwego podziału pracy, wiary w moc współdziałania, a także estetycznej rewaloryzacji.
Micińska używa zdawałoby się prostych przedmiotów takich jak koc, skrzynia transportowa, bieliźniana koszulka czy polerka do paznokci. Konstruuje świat w którym jest również miejsce na poszanowanie ciała i fizyczności pracownicy. Do instalacji artystka wprowadza tkaniny. Delikatne jedwabie w przewiewnych ubraniach czeladniczek czy tkane materie są innym ważnym motywem w jej twórczości.
The Building Institute
„Gildia” to kontynuacja dotychczasowych działań Olgi Micińskiej. W polu praktyk badawczych i performatywnych artystki są rzemiosło, w szczególności stolarka i tkactwo, sposoby organizacji produkcji i systemowe założenia stojące za tymi procesami.
Platformą działań artystycznych i wytwórczych jest powołany przez Micińską w Amsterdamie The Building Institute. Ten artystyczno-mentorski projekt ma konkretny wymiar edukacyjny. Polega na szkoleniu i wspieraniu młodych kobiet, by miały większy udział w dotąd męskich zawodach rzemieślniczych związanych z obróbką drewna.
KOLOFON
fotografie, obiekty, inscenizacja: Olga Micińska
kuratorka: Karolina Ziębińska-Lewandowska
tekst towarzyszący: Lidia Pańków
produkcja: Marta Galewska
projekt graficzny: Anna Burchard
redaktorka: Urszula Drabińska