10.12.2019 / Aktualności, Kino Syrena, Wydawnictwa
Dyktatorzy mody i ikony stylu
Filmowe seanse z modą w tle towarzyszące premierze książki „Herse. Warszawski dom mody”!
Szyk modowego wybiegu pojawia się również na kinowym ekranie. Zimowe miesiące to idealny czas na filmowe seanse z modą w tle.
W Kinie Syrena w Muzeum Warszawy zobaczysz biografie słynnych projektantów oraz inne produkcje, w których modny ubiór odgrywa szczególną rolę. Kino Iluzjon zaprasza na klasykę polskiego kina, w tym specjalny pokaz przedwojennego filmu „Jego ekscelencja subiekt”, którego akcja toczy się w słynnym, warszawskim Domu Mody Bogusław Herse.
Kino Syrena: Rynek Starego Miasta 28-42, 00–272 Warszawa
Bilety: normalny 10 zł, ulgowy 7 zł
Kino Iluzjon: ul. Ludwika Narbutta 50A, 02-541 Warszawa
Bilety: normalny 14 zł, ulgowy 12 zł
Grudzień w Kinie Syrena
KINO SYRENA | 13 grudnia (piątek), godz. 17.30
Personal Shopper, thriller, Francja / Niemcy 2016, reż. Olivier Assayas, 105 min
Thiller, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes, to opowieść o Maureen (Kristen Stewart), która zarabia na życie jako asystentka i stylistka znanej z pierwszych stron gazet celebrytki Kyry. Choć początkowo jej praca ogranicza się do odbierania ze sklepów kreacji, Maureen szybko zaczyna przekraczać kolejne granice – pod nieobecność pracodawczyni zostaje na noc w jej luksusowym mieszkaniu oraz przymierza bajecznie drogie ubrania. Maureen ma też inną, znacznie mroczniejszą tajemnicę.
KINO SYRENA | 27 grudnia (piątek), godz. 17.30
Szalona miłość – Yves Saint Laurent (L’amour fou), dokumentalny, Francja 2010, reż. Pierre Thoretton, 100 min
Yves Saint Laurent i Pierre Bergé poznali się w 1958 roku. Każdy znalazł mężczyznę swojego życia. Pierwszy raz w filmie kinowym, Pierre Bergé opowiada o tej miłości. Film jest osobistym hołdem na rzecz dekadencji i piękna, złożonym słynnemu projektantowi za jego konsekwentną postawę, łamiącą wszelkie obowiązujące wówczas zasady i granice myślenia oraz działania.
Filmy w styczniu
KINO SYRENA | 10 stycznia (piątek), godz. 17.30
Paryż i dziewczyna (Jeune femme), komediodramat, Francja 2017, reż. Léonor Sérraille, 97 min
Paula właśnie zakończyła dziesięcioletni związek i jest na skraju załamania nerwowego. Doszczętnie spłukana, w towarzystwie kota, który stanowi jej jedyny majątek, powraca do Paryża po długiej nieobecności. W trakcie poznawania różnych osób, które los stawia na jej drodze, bohaterka nabiera determinacji, aby zacząć wszystko od nowa – i tym razem wyłącznie na swoich zasadach.
KINO SYRENA | 17 stycznia (piątek), godz. 17.30
Westwood: punkówa, ikona, aktywistka (Westwood: Punk, Icon, Activist), dokumentalny, Wielka Brytania 2018, reż. Lorna Tucker, 78 min
Wywarła wpływ na współczesną modę punk i nowej fali. Posiada ponad 60 sklepów i projektuje kosztowne i wyszukane stroje haute couture. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych i wyrafinowanych stylizacji naszych czasów. Film jest portretem tej nietuzinkowej osobowości. Poznajemy niezwykłą historię jej życia, mody, aktywizmu i znaczenia kulturowego, a także walki o utrzymanie integralności marki, jej zasad i dziedzictwa.
KINO ILUZJON | 19 stycznia (niedziela), godz. 16.00
Jego ekscelencja subiekt, komedia, Polska 1933, reż. Michał Waszyński, 81 min
Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.
Projekcję filmu Jego ekscelencja subiekt poprzedzi wprowadzenie filmograficzne, a po seansie: Agnieszka Dąbrowska, autorka książki ,,Herse. Warszawski dom mody”, w rozmowie z Grzegorzem Rogowskim (FINA), opowie o fenomenie Hersego.
KINO SYRENA | 24 stycznia (piątek), godz. 17.30
Schyłek dnia (Napszállta), dramat, Węgry 2018, reż. László Nemes, 144 min
Wywarła wpływ na współczesną modę punk i nowej fali. Posiada ponad 60 sklepów i projektuje kosztowne i wyszukane stroje haute couture. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych i wyrafinowanych stylizacji naszych czasów. Film jest portretem tej nietuzinkowej osobowości. Poznajemy niezwykłą historię jej życia, mody, aktywizmu i znaczenia kulturowego, a także walki o utrzymanie integralności marki, jej zasad i dziedzictwa.
Wprowadzenie do filmu: Katarzyna Wajda (FINA)
KINO ILUZJON | 26 stycznia (niedziela), godz. 16.00
Rena, dramat, Polska 1939, reż. Michał Waszyński, 35 min
Rena, sprzedawczyni rękawiczek w sklepie towarowym wiedzie dość proste i monotonne życie mieszkając wspólnie z nieco schorowaną matką. W sklepie wpada w oko Januszowi, synowi znanego i poważanego prokuratora Gardy. Zabiegi Janusza nie uchodzą uwadze Szalskiemu, dyrektorowi sklepu, który ma wobec dziewczyny własne plany. Dziewczyna sama zakochuje się w Januszu, lecz opinie ludzi oraz strach o pracę i obawa o matkę utrudniają jej podjęcie decyzji. Największą jednak przeszkodą na drodze miłości jest Szalski, knujący intrygę wspólnie z Kazią (Loda Niemirzanka), współpracownicą Reny.
KINO SYRENA | 31 stycznia (piątek), godz. 17.30
Lalka, dramat, Polska 1968, reż. Wojciech Has, 151 min
Adaptacja powieści Bolesława Prusa. Historia zamożnego kupca warszawskiego Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, lecz zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Temu niszczącemu uczuciu Wokulski podporządkowuje swoje interesy, wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej. Lekceważy uwagi i rady swego przyjaciela i współpracownika Ignacego Rzeckiego, daje się zwodzić Izabeli flirtującej po cichu z przystojnym kuzynem Starskim.
Luty w Kinie Iluzjon
KINO ILUZJON | 2 luty (niedziela), godz. 16.00
Bestia (The Polish Dancer), Polska 1917/1921, reż. Aleksander Hertz, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo
Opowiada tragiczną historię trójkąta miłosnego: młodej artystki oraz jej dwóch kochanków, byłego i nowego, żonatego z inną kobietą. Rolę artystki gra Pola Negri, największa gwiazda ówczesnego polskiego kina. Film jest najstarszym zachowanym obrazem z udziałem aktorki i jednym z dziewięciu, które nakręciła dla wytwórni Sfinks. Stworzony przez Negri wizerunek femme fatale rozbudził wyobraźnię publiczności.
Aktorka szybko została dostrzeżona przez niemieckich producentów i od 1917 roku zaczęła grać w Niemczech. Wystąpiła tam w czterech filmach wyreżyserowanych przez Ernsta Lubitscha. Jednym z nich była „Madame DuBarry” (1919), która przyniosła jej międzynarodowy sukces i kontrakt z amerykańską wytwórnią Paramount Pictures. Do Hollywood wyjechała w 1922. Sukces niemieckich filmów z Polą Negri na rynku amerykańskim zainteresował tamtejszego dystrybutora Jessego A. Levinsona, który kupił „Bestię” pod koniec 1921 roku i po kilku niewielkich zmianach zaczął ją dystrybuować w USA pod tytułem „The Polish Dancer”. Levinson reklamował film jako nowość, dlatego ukryto fakt, że powstał on pięć lat wcześniej. Publiczności podano do wiadomości jedynie nazwisko głównej gwiazdy – Negri, celowo opuszczając rok i kraj produkcji.
KINO ILUZJON | 9 luty (niedziela), godz. 16.00
Dwie Joasie, komedia, Polska 1935, reż. Mieczysław Krawicz, 90 min
Joasia, piękna i młoda dziewczyna, pracuje jako sekretarka. Oburzona niedwuznacznymi propozycjami szefów, zmienia kolejne posady. Następnej pracy postanawia poszukać w przebraniu. Liczy, że kiedy zrobi z siebie brzydulę, pozbędzie się natrętnych adoratorów i wreszcie zostanie doceniona jako wzorowa pracownica. Po pewnym czasie role się odwracają i to ona zakochuje się w swoim nowym szefie – mecenasie Robercie Rostańskim. Dziewczyna, jako prawdziwa Joasia, pojawia się na balu mody. Robert nie rozpoznaje swej sekretarki i zaczyna z nią flirtować. Po pewnym czasie mecenas umawia się z nieznajomą. Robert jednak ma już partnerkę, rozkapryszoną i apodyktyczną Florę w tej roli Ina Benita, której filmowe stroje przeszły do historii)
KINO ILUZJON | 16 luty (niedziela), godz. 16.00
Ludzie bez jutra, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min
Film Hertza przez lata był nieznany. Dopiero niedawno odnaleziono go w niemieckim Archiwum Federalnym i poddano starannej restauracji cyfrowej. Fabuła bazuje na autentycznej historii z ostatniej dekady XIX wieku: tragicznego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej i rosyjskiego oficera Barteniewa, który zastrzelił ją w tajemniczych okolicznościach. Film, który zrealizowano w 1919 roku, wszedł na ekrany po wielu poprawkach, dopiero w 1921 roku. W roli rosyjskiego oficera wystąpił Józef Węgrzyn, jeden z najciekawszych polskich aktorów I połowy XX wieku. W roli jego kochanki wystąpiła Halina Bruczówna, gwiazda teatru i filmu, dla której była to ostatnia rola filmowa w rodzimej kinematografii przed jej wyjazdem do Stanów Zjednoczonych. Ludzie bez jutra to jedyny film z udziałem Haliny Bruczówny, który zachował się do naszych czasów.
KINO ILUZJON | 23 luty (niedziela), godz. 16.00
Doktór Murek, reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min
Scenariusz filmu powstał na kanwie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, jednego z najpoczytniejszych pisarzy dwudziestolecia międzywojennego. „Doktór Murek” i „Drugie życie doktora Murka” to książki w zjadliwy i ironiczny sposób ukazujące upadek młodego, uczciwego urzędnika, który w wyniku intryg traci pracę i zostaje kryminalistą. Reżyser skupił się na wątkach sensacyjnych, a w roli nietuzinkowego przestępcy obsadził popularnego amanta Franciszka Brodniewicza.
Obok Brodniewicza w filmie będzie można zobaczyć trzy wyjątkowe aktorki m.in. Inę Benitę, Norę Ney, czy Jadwigę Andrzejewską. Każda z aktorek prezentuje zupełnie inny styl ubioru.