fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

19.12.2019 / Aktualności, Kino Syrena

Styczeń w Kinie Syrena | 2020 r.

Styczeń w Kinie Syrena | 2020 r.

Styczniowy repertuar Kina Syrena łączy filmy o modzie, dokumenty i animacje: cykl filmowy „Dyktatorzy mody, ikony stylu” towarzyszący premierze książki „Herse. Warszawski dom mody” organizowany we współpracy z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i Kinem Iluzjon, ostatni seans towarzyszący wystawie „Nieba i ziemi nie widać. Warszawiacy o wrześniu 1939”.

Wysoka dziewczyna (Dylda)

4 stycznia (sobota), godz. 16:30

Dramat, Rosja 2019, reż. Kantemir Balagov, 130 min, cykl filmowy „Nowe kino”

Opowieść o dwóch przyjaciółkach, które pragną otrząsnąć się z wojennej traumy. Akcja toczy się w 1945 roku w Leningradzie, który dochodzi do siebie po latach oblężenia. Masza i Ija, próbują nie tylko zapomnieć o tym, czego doświadczyły, ale także przypomnieć sobie kim były, nim zardzewiały ich plany, emocje i uczucia.

Donbas (Donbass)

5 stycznia (niedziela), godz. 17:00

Dramat, Ukraina / Francja 2018, reż. Siergiej Łoźnica, 110 min, cykl filmowy „Wojna oczami cywili”, towarzyszący wystawie „Nieba i ziemi nie widać. Warszawiacy o wrześniu 1939”

Siergiej Łoźnica w hipnotycznym, pełnym groteski stylu, zabiera widza w podróż po wschodniej Ukrainie. Noworosja – państwo-widmo, rządzone przez watażków, istnieje tylko dzięki wsparciu Rosji. Tu propaganda uchodzi za prawdę, wojna za pokój, a nienawiść deklarowana jest jako miłość. „Donbas” to opowieść o współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji w dobie post-prawdy i fake-newsów.

Bloki

9 stycznia (czwartek), godz. 18:30

Dokumentalny, Polska 2017, reż. Konrad Królikowski, 57 min, cykl filmowy „Kultura miasta”

Bloki to pierwszy tak szeroki i wieloaspektowy obraz poświęcony budownictwu mieszkaniowemu w Polsce od roku ‘56 do współczesności. Nie jest to film tylko o architekturze. Bloki przez dekady były różnie postrzegane przez kolejne pokolenia Polaków, były obiektem marzeń i miejscem, z którego się ucieka. W filmie są zapisem wielkich przemian powojennej Polski.

Paryż i dziewczyna (Jeune femme)

10 stycznia (piątek), godz. 17:30

komediodramat, Francja 2017, reż. Léonor Sérraille, 97 min, cykl filmowy „Dyktatorzy mody, ikony stylu” towarzyszący premierze książki „Herse. Warszawski dom mody”.

Cykl organizowany we współpracy z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i Kinem Iluzjon.

Paula właśnie zakończyła dziesięcioletni związek i jest na skraju załamania nerwowego. Doszczętnie spłukana, w towarzystwie kota, który stanowi jej jedyny majątek, powraca do Paryża po długiej nieobecności. W trakcie poznawania różnych osób, które los stawia na jej drodze, bohaterka nabiera determinacji, aby zacząć wszystko od nowa – i tym razem wyłącznie na swoich zasadach.

Młody Ahmed (Le jeune Ahmed)

11 stycznia (sobota), godz. 16:30

Dramat, Belgia / Francja 2019, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 90 min, cykl filmowy „Nowe kino”

Podczas gdy jego rówieśnicy spędzają czas na beztroskich zabawach, Ahmed wolne chwile przeznacza na studiowanie Koranu, gorliwe modły i rozmowy z lokalnym imamem. Mężczyzna umiejętnie podsyca rosnącą w chłopcu fascynację dżihadem. Na skutek niebezpiecznego incydentu Ahmed trafia do ośrodka resocjalizacyjnego. Czy to jednak wystarczy, by skruszyć zbudowany przez chłopca mur oparty na fundamentalizmie, nietolerancji i agresji?

Rzymska aureola (Sacro GRA)

16 stycznia (czwartek), godz. 18:30
30 stycznia (czwartek), godz. 18:30

Dokumentalny, Włochy 2013, reż. Gianfranco Rosi, 95 min, cykl filmowy „Kultura miasta”

Zdobywca Złotego Lwa w Wenecji. Film zabiera widza 68-kilometrową obwodnicą wokół Rzymu. W dzień sznurki samochodów, w nocy nieco abstrakcyjne taśmy zlewających się ze sobą, kolorowych świateł. Gianfranco Rosi dostrzega tu jednak coś więcej i pokazuje życie w cieniu bezosobowych, betonowo-asfaltowych konstrukcji. Z dala od miasta, znanego z wakacyjnych pocztówek, rozgrywają się małe radości i dramaty. Rosi z czułością opowiada o tym, co najciekawsze, najbardziej intrygujące i wciąż tajemnicze.

Westwood: Punkówa, ikona, aktywistka

17 stycznia (piątek), godz. 17:30

Dokumentalny, Wielka Brytania 2018, reż. Lorna Tucker, 78 min, cykl filmowy „Dyktatorzy mody, ikony stylu” towarzyszący premierze książki „Herse. Warszawski dom mody”.

Cykl organizowany we współpracy z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i Kinem Iluzjon.

Wywarła wpływ na współczesną modę punk i nowej fali. Posiada ponad 60 sklepów i projektuje kosztowne i wyszukane stroje haute couture. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych i wyrafinowanych stylizacji naszych czasów. Film jest portretem tej nietuzinkowej osobowości. Poznajemy niezwykłą historię jej życia, mody, aktywizmu i znaczenia kulturowego, a także walki o utrzymanie integralności marki, jej zasad i dziedzictwa. (kadr z filmu na zdjęciu głównym)

Grobowiec świetlików (Hotaru no haka)

18 stycznia (sobota), godz. 16:30

Animowany, Japonia 1988, reż. Isao Takahata, 89 min, pokaz specjalny

Arcydzieło animacji, którego scenariusz powstał na podstawie biograficznej noweli Akiyuki Nosaki. W czasie II wojny światowej 14-letni chłopiec i jego młodsza siostra, których matka zginęła podczas nalotu, usiłują przetrwać ostatnie lata konfliktu. Obraz w reżyserii Isao Takahaty uchodzi za jeden z najwybitniejszych filmów antywojennych w historii.

Letnie popołudnie

23 stycznia (czwartek), godz. 18:30

Dramat, Polska 2019, reż. Youssef Ouarrak, 78 min, cykl filmowy „Kultura miasta”

Laura kończy 25 lat. Z tej okazji gasi świeczki na torcie wśród najbliższych na cmentarzu, przy grobie zmarłego ojca. To taka mała nietypowa tradycja. Tak samo jak rodzinna kolacja w domu jej matki. Relacje między matką a córką są napięte, od kiedy Laura zamieszkała ze swoją dziewczyną. Gdy w trakcie kolacji po raz kolejny dochodzi do kłótni, wydarzenia zaczynają przybierać coraz bardziej dramatyczny obrót. Film nakręcono na warszawskiej Pradze.

Schyłek dnia (Napszállta)

24 stycznia (piątek), godz. 17:30

Dramat, Węgry 2018, reż. László Nemes, 144 min, cykl filmowy „Dyktatorzy mody, ikony stylu” towarzyszący premierze książki „Herse. Warszawski dom mody”.

Cykl organizowany we współpracy z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i Kinem Iluzjon.

Budapeszt u progu XX wieku. Po przekwitającym mieście oprowadza młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. Dziewczyna szuka zaginionego brata, ale też odpowiedzi na pytania o własną tożsamość. Niesłychanie sugestywna aura apokalipsy przypomina, że nic nie trwa wiecznie, że dzisiejsze stolice to jutrzejsze peryferie, że historia wcale nie dobiegła końca.

Tajemnica Henriego Picka

25 stycznia (sobota), godz. 16:30

Kryminalny, Francja / Belgia 2019, reż. Rémi Bezançon, 100 min

W prowincjonalnej bibliotece zostaje odnaleziony rękopis podpisany przez Henriego Picka – skromny właściciel pizzerii w małym miasteczku. Wydana książka okazuje się prawdziwym bestsellerem, co wzbudza podejrzenia u szanowanego krytyka, Jeana-Michaela Rouche’a. Mężczyzna publicznie podważa autorstwo powieści i ozpoczyna więc prywatne śledztwo, by rozwiązać tajemnicę enigmatycznego Henriego Picka.

Lalka – pokaz z prelekcją

31 stycznia (piątek), godz. 17:30

Dramat, Polska 1968, reż. Wojciech Has, 151 min, cykl filmowy „Dyktatorzy mody, ikony stylu” towarzyszący premierze książki „Herse. Warszawski dom mody”.

Cykl organizowany we współpracy z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i Kinem Iluzjon.

Pokaz poprzedzi prelekcja Grzegorza Rogowskiego – specjalisty z FINA.

Adaptacja powieści Bolesława Prusa. Historia zamożnego kupca warszawskiego Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, lecz zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Temu niszczącemu uczuciu Wokulski podporządkowuje swoje interesy, wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej. Lekceważy uwagi i rady swego przyjaciela i współpracownika Ignacego Rzeckiego, daje się zwodzić Izabeli flirtującej po cichu z przystojnym kuzynem Starskim.