21.12.2021 / Aktualności, Barbakan, Kolekcje Muzeum Warszawy, Kultura online
Fotograficzna podróż przez Warszawę
Edward Hartwig, znany polski fotograf, od początku lat 50. XX wieku do swojej śmierci w 2003 roku mieszkał w Warszawie.
Pozostawił tysiące zdjęć, wielokrotny portret stolicy widziany jego oczami i przez obiektyw jego aparatu. Stolicę fotografował regularnie, przez dziesięciolecia, w różnych porach roku, odwiedzając zarówno liczne popularne miejsca, jak i te mniej znane. Do niektórych powracał regularnie.
Zapraszamy na spacer przez Warszawę wspólnie z Edwardem Hartwigiem.
Stare Miasta i mury obronne
Warszawska Starówka: Rynek Staromiejski, Nowe Miasto, mury obronne i plac Zamkowy stanowiły dla Hartwiga esencję tożsamości miasta. Wielokrotnie je uwieczniał, w różnych porach roku, w różnych stanach pogody, podkreślając je dodatkowo zabiegami technicznymi. Stworzył cykl zdjęć murów obronnych, szczególnie tajemniczych w wyrazie w zimowej szacie czy kamienic Starego i Nowego Miasta z ekspresyjnymi chmurami.
Fotografował staromiejskie zaułki i zamglony, tajemniczy plac Zamkowy.
Po prawej: Ulica Kamienne Schodki, Edward Hartwig, lata 70. lub 80. XX w., Warszawa, AN 4147/H
Nad Wisłą
Wisłę widział jako arterię miasta, żywą jej tkankę. Fotografował monumentalne panoramy znad Wisły oraz malownicze czy ekspresyjne widoki samej rzeki. Ujmował Wisłę z praskiego brzegu, ale także z mostów, szczególnie z mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Wykonywał też efektowne nocne zdjęcia samej rzeki i terenów nad Wisłą.
MDM
Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową Edward Hartwig fotografował w czasie, gdy powstawała. Dokumentował postęp prac budowlanych, formy oraz detal powstającej architektury.
Po prawej: Budowa MDM (Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej), prace wykończeniowe przy grupach rzeźb zdobiących budynki, Edward Hartwig, ok. 1952, Warszawa, AN 102/H
Ściana Wschodnia
Nowoczesne założenie urbanistyczne, powstałe w latach 60. XX wieku, stanowiło jeden z ulubionych motywów Edwarda Hartwiga. Modernistyczna architektura współbrzmiała z eksperymentami artysty. Tu fotografował obiektywem rybie oko Pasaż Śródmiejski (obecnie Wiecha), wieżowce, bar Zodiak, domy handlowe. Wykorzystywał niecodzienne punkty widzenia, często z dołu, podkreślające niemal abstrakcyjny i odrealniony charakter budynków.
Warszawskie parki: Łazienki i park Wilanowski
Fotografowanie warszawskich parków – Łazienek, parku Wilanowskiego, ogrodu Saskiego – pozwoliło Hartwigowi tworzyć nastrojowe kompozycje, uwzględniające zmienność pór roku i piękno przyrody. Parki najczęściej fotografował jesienią i zimą.
Aleje Jerozolimskie
Tu, pod numerem 31, mieściła się pracownia artysty. Aleje były zatem naturalnie częstym motywem jego zdjęć. Szczególnie upodobał je sobie w nocnej porze: dynamiczne, ruchliwe, rozświetlone światłami pojazdów i neonów.
Po prawej: Aleje Jerozolimskie nocą, Edward Hartwig, po 1974, Warszawa, AN 4061/H
Opracowała: Lena Wicherkiewicz
Zdjęcie główne: Budowa nowej nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego w Alejach Jerozolimskich, Edward Hartwig, 1961 – 1967, Warszawa, AN 4008/H
Wszystkie zdjęcia oraz wiele więcej można obejrzeć na portalu e-Kolekcje Muzeum Warszawy.
Słownik pojęć
Ekspresyjny – wyrazisty i wywierający silny wpływ na wyobraźnię.
Esencja – najważniejszy składnik, najistotniejsza treść.
Kamienica – murowany dom mieszkalny o kilku piętrach i wielu mieszkaniach.
Malowniczy – efektowny.
Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa – zespół mieszkaniowy w śródmieściu Warszawy w rejonie ulicy Marszałkowskiej, placu Konstytucji i placu Zbawiciela.
Modernistyczny – mający cechy stylu architektonicznego XX w.
Monumentalny – olbrzymi, potężny.
Panorama – rozległy widok, np. miasta.
Rybie oko – rodzaj obiektywu fotograficznego o bardzo szerokim kącie widzenia.
Staromiejski – związany ze Starym Miastem w Warszawie.
Tożsamość – chodzi o niepowtarzalny charakter miasta.
Urbanistyczny – dotyczący przestrzeni miejskiej, np. osiedli, placów, ulic itp.
Uwiecznić – utrwalić.
Przeczytaj również: