17.01.2022 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla dorosłych i młodzieży, Edukacja dla szkół
Kurs dla nauczycieli
Zapraszamy nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych na szkolenie w Muzeum Warszawy pogłębiające wiedzę na temat Warszawy przełomu XIX i XX w, oraz zmian gospodarczych, społecznych, terytorialnych i kulturowych w niej zachodzących.
Kurs organizujemy w partnerstwie z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Warszawa w czasach Prusa i Sienkiewicza - zmiany społeczno - kulturowe na przełomie wieków XIX i XX.
Dla kogo: dla nauczycielek i nauczycieli chcących poszerzyć swoją wiedzę historyczną i polonistyczną związaną z rozwojem Warszawy w czasach przemysłowych. Naszą ofertę kierujemy szczególnie do nauczycieli historii, WOSu i języka polskiego pracujących zarówno w szkołach podstawowych jak i ponadpodstawowych.
Termin: 3 – 4 lutego 2022
Miejsce: Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28-42
Ilość godzin: 6
Zaświadczenie: tak
Ilość miejsc: 17
Cele kursu:
- poszerzenie wiadomości historycznych o przemianach zachodzących w Warszawie przełomu XIX i XX w.,
- wskazanie inspiracji i pomysłów na aktywne nauczanie historii Warszawy,
- nakreślenie tła akcji niektórych powieści omawianych na lekcjach (Katarynka, Lalka, Kroniki warszawskie Prusa, Potop, Wspomnienia Sienkiewicza),
- lepsze zrozumienie warunków społeczno-politycznych powstawania wielu dzieł literackich,
- poznanie ciekawostek związanych z życiem artystów mieszkających w Warszawie,
- poznanie topografii dawnej Warszawy – miejsc wspominanych przez Prusa, Sienkiewicza, Artura Oppmana, Marię Skłodowską – Curie, malowanych przez Aleksandra Gierymskiego,
- pokazanie procesów charakterystycznych dla tej epoki: narodzin kultury masowej, rozwoju przemysłu i transportu, żałoby narodowej, rusyfikacji – jej przyczyn i skutków, rozwarstwienia społecznego i zróżnicowania religijnego.
Opis kursu:
Kurs odbędzie się stacjonarnie w dniach 3 i 4 lutego 2022 z możliwością uczestnictwa w online’owym webinarze 7 lutego.
3 lutego, godz. 13:00
Dwugodzinny spacer śladami nieistniejącej już Warszawy II połowy XIX i początków XX w.
Poszukamy miejsc związanych z takimi mieszkańcami jak Or-Ot, Aleksander Prus, Henryk Sienkiewicz, Stefan Żeromski, czy Maria Skłodowska – Curie. Nakreślimy zakres zmian terytorialnych miasta. Na naszej trasie znajdą się miejsca w których należało bywać, kawiarnie i restauracje, a także siedziba słynnego Kuriera Warszawskiego i Kuriera Codziennego.
Zdobytą wiedzę wykorzystają Państwo omawiając z uczniami rzeczywistość miejską „Lalki” czy „Katarynki” Bolesława Prusa, a także opowiadając o życiu Henryka Sienkiewicza czy o malarstwie Aleksandra Gierymskiego. Nawiążemy do omawianych przez Państwa na lekcjach procesów rusyfikacji, oraz innych wydarzeń mających wpływ na historię Warszawy. Podkreślimy tematykę wielokulturowości ówczesnego miasta.
Spacer rozpoczniemy w Centrum Interpretacji Zabytku na ul. Brzozowej 11/13 od uważnej analizy panoramy miasta autorstwa Konrada Brandla.
Prowadząca: Monika Michałek, Dział Edukacji Muzeum Warszawy
4 lutego, godz. 11:00-15:00
Spotkanie w Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta 42.
Pierwsza część naszego spotkania odbędzie się na wystawie głównej muzeum, gdzie pogłębimy tematykę przemian społeczno-kulturowych w XIX i XX w. Przyjrzymy się także kwestiom gęstości zaludnienia, migracji do miasta i warunków życia różnych warstw społecznych. Opowiemy o wielkich fortunach niektórych warszawiaków, o modach i stylu życia oraz wiążących się z nimi obiektach z wystawy. Zwrócimy uwagę na zmiany przestrzenne zachodzące w mieście, a widoki Warszawy z naszej kolekcji uzupełnią opowieść zasłyszaną podczas spaceru plenerowego.
Prowadząca: Anna Zdanowska, Dział Edukacji Muzeum Warszawy
Druga część spotkania odbędzie się na zbierającej świetne recenzje, wystawie czasowej „Niewidoczne. Historie warszawskich służących”. Będzie to okazja do pogłębienia i przedyskutowania wątków społecznych w szybko rozwijającym się mieście czasów przemysłowych. W Warszawie początku XX w żyło i mieszkało ok pięćdziesiąt tysięcy służących. Były one największą grupą zawodową. Jednak wiele z treści przedstawionych na wystawie dotyka problemów nam współczesnych, a kluczem łączącym historię z dniem dzisiejszym jest sztuka.
Prowadzący: Wojciech Biliński i Katarzyna Liwak-Rybak, Dział Edukacji Muzeum Warszawy
7 lutego, godz. 18:00 - webinar
Webinar wokół wystawy „Niewidoczne. Historie warszawskich służących”, którego tematem będzie weryfikacja naszych przekonań dotyczących obowiązków domowych i społecznych.
Podczas webinaru podpowiemy w jaki sposób pracować z dziewczynkami, a jak z chłopcami (a może tak samo ze wszystkimi?) i jak zadbać w szkole o równość płci. Zastanowimy się wspólnie czy istnieje dyskryminacja według płci w przedszkolu i szkole, i jak formułować zadania by nikogo nie dyskryminować. Zmierzymy się z własnymi stereotypami i przekonaniami na temat ról, i zajęć damsko – męskich.
Prowadząca: Justyna Frydrych – aktywistka równościowa, działaczka społeczna na rzecz praw kobiet, uchodźców i uchodźczyń, współzałożycielka i członkini zarządu Funduszu Feministycznego prowadzącego konkursy grantowe dla grup i organizacji feministycznych. Zajmuje się edukacją antydyskryminacyjną, trenerka szkoleń równościowych. Autorka materiałów edukacyjnych dla szkół, nauczycieli i nauczycielek.
Zgłoszenia poprzez formularz: https://forms.gle/gKeW3NvE9fpTSMyx7
Materiały dydaktyczne
Podczas kursu otrzymają Państwo od nas także materiały dydaktyczne w postaci kart pracy do wykorzystania podczas lekcji, np. oś czasu z zaznaczonymi ciekawymi wydarzeniami oraz obiekty, które będzie należało do nich dopasować, plan dnia związany z funkcjonowaniem służby w mieszczańskim domu.
Opracowanie materiałów: Teresa Łempicka, Dział Edukacji Muzeum Warszawy
Kurs stworzony w partnerstwie z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Zdjęcie główne: Targ na Rynku Starego Miasta, Konrad Brandel, Warszawa, 1892 r., zbiory Muzeum Warszawy.