16.10.2024 / Aktualności, Centrum Fotografii, Działalność edukacyjna, Edukacja dla dorosłych i młodzieży
Warsztaty w ciemni fotograficznej
Warsztaty skierowane są do osób, które chcą zgłębić tajniki pracy w ciemni fotograficznej, z naciskiem na metody stosowane przez Zofię Kulik, znaną polską artystkę. Głównym punktem odniesienia będzie jej praca „Strażnicy Iglicy”, która w 2024 roku trafiła do kolekcji Muzeum Warszawy.
Podczas warsztatów uczestnicy, niezależnie od poziomu zaawansowania, będą mieli okazję zapoznać się z techniką kolażu, którą Kulik często stosowała w swojej twórczości. Każdy z uczestników stworzy własną kompozycję, używając wcześniej przygotowanych negatywów, a następnie naświetli ją w ciemni, uzyskując czarno-białą odbitkę fotograficzną, którą będzie mógł zabrać na pamiątkę.
W trakcie pracy nad własnym dziełem uczestnicy dowiedzą się także o budowie powiększalników i krokach, jakie są wymagane do stworzenia fotograficznej odbitki w tradycyjnej ciemni. Warsztaty poprowadzą Kasia Rysiak i Federico Caponi z Foto Pracowni Wschodniej, oferując wsparcie zarówno dla osób hobbystycznie zainteresowanych fotografią, jak i dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tą dziedziną.
Terminy warsztatów:
Udział w warsztatach na podstawie bezpłatnych biletów do pobrania online lub w kasie Muzeum Warszawy.
- 26 października (sobota), godz. 10:30–14:30
Warsztaty dla osób g/Głuchych i niedosłyszących, z tłumaczeniem PJM - 16 listopada (sobota), godz. 10:30–14:30
Miejsce: Pracownia Wschodnia, ul. Skoczylasa 8 przy pl. Hallera w Warszawie
Prowadzący:
Kasia Rysiak – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Wydziału Tkaniny i Ubioru oraz Wydziału Grafiki na ASP w Warszawie. W latach 2018-2019 prowadziła Pracownię Duży Pokój, gdzie współrealizowała cykl wystaw „WystaWy” oraz stworzyła i koordynowała projekt edukacyjno-artystyczny FOTONY. Od 2021 roku współtworzy Foto Pracownię Wschodnią przy pl. Hallera w Warszawie, w której realizuje wszechstronne projekty oparte na technikach fotografii analogowej. Prowadzi warsztaty w ciemni, a także cykl wystaw, promując artystki i artystów wykorzystujących w swojej praktyce artystycznej fotografię. Stypendystka programu Mobilni w Kulturze 2021 oraz Praga Praca 2022. Od 2022 roku jest częścią kolektywu HYDROZA.
Federico Caponi – urodzony w Toskanii fotograf i wykładowca technik analogowych. Od 2018 roku wykładowca technik ciemniowych i fotografii dokumentalnej w Akademii Fotografii w Warszawie. Od 2015 roku prowadzi warsztaty fotografii analogowej, technik ciemniowych i wizualnego opowiadania historii „Photobooklet, un’esperienza narrativa” w VisiVa we Florencji.
„Strażnicy Iglicy” Zofii Kulik
Jedno z najbardziej charakterystycznych i symbolicznych dzieł artystki, która jest znana z tworzenia prac łączących w sobie elementy fotografii, kolażu i instalacji. Twórczość Kulik skupia się na zagadnieniach władzy, rytuałów, ideologii i historii, a „Strażnicy Iglicy” doskonale wpisują się w te tematy.
Praca ta, stworzona w 1997 roku, to czarno-biała fotografia w formie kolażu, ukazująca dwóch mężczyzn w uniformach wojskowych (czyli „strażników”), którzy stoją po bokach wysokiej, smukłej iglicy, kojarzącej się z symbolem władzy, siły i monumentalnej architektury. Iglica ta może być także interpretowana jako odwołanie do totalitarnych monumentów i form architektonicznych charakterystycznych dla epok takich jak socrealizm. Strażnicy, którzy otaczają iglicę, przypominają figury z ceremonii wojskowych, nadając pracy nastrój hieratyczności i nieco teatralny charakter.
Kulik, korzystając z języka symboli, nawiązuje do różnorodnych kultur i systemów ideologicznych, sugerując, że formy władzy i dominacji są uniwersalne i ponadczasowe. Jednocześnie praca ta ukazuje relacje między ciałem człowieka a monumentalną architekturą, podkreślając, jak jednostka może być podporządkowana i zmanipulowana przez systemy władzy.
Dzięki zastosowaniu symetrycznych, powtarzających się motywów i monumentalnej formy, „Strażnicy Iglicy” wywołują wrażenie rytuału i uroczystości, ale zarazem podkreślają pewną mechaniczność i bezosobowość działań związanych z władzą i przemocą. W ten sposób Kulik stawia pytania o to, jak ideologie i systemy polityczne wpływają na jednostki i społeczeństwa, jak tworzą spektakle władzy, w których człowiek często staje się jedynie narzędziem.
Praca ta, jak i inne dzieła Kulik, wpisuje się w szerszy kontekst jej twórczości, w której często odwołuje się do motywów archiwalnych, historycznych i politycznych, tworząc prace pełne znaczeń i wielopoziomowych interpretacji.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Program „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej”
Nazwa zadania: Rozwój kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Warszawy – III etap – fotografia
Wartość realizacji zadania: 195 000,00 zł
Wartość dofinansowania: 165 000,00 zł
Zakup dofinansowany dzięki wsparciu Fundacji Muzeum Warszawy.