czw., 21.11.2024
18:00–19:30
Spotkanie
Muzeum Warszawy
udział bezpłatny
Fotografia i konflikt. Rozmowa z Agnieszką Rayss i Wojciechem Nowickim
Fotografia niemal od początku swojego istnienia towarzyszy wojnie, walce i konfliktowi. Jej historię ukształtowała potrzeba dokumentowania działań wojennych, uzyskiwania przekonujących dowodów zbrodni i zniszczeń, portretowania osób dotkniętych wojną czy uwikłanych w konflikt. Tak było zarówno dawniej, gdy na front żołnierze zabierali małe, lekkie i wówczas nowoczesne aparaty małoobrazkowe, jak i współcześnie, gdy wywiad wojskowy używa aparatów z noktowizorami czy dronów. Wojny przyciągały i nadal przyciągają też zawodowych fotografów i fotografki, a tworzone przez nich zdjęcia często zyskiwały status ikonicznych choć też dyskusyjnych obrazów konfliktów.
O różnych znaczeniach fotografii konfliktu porozmawiamy przy okazji wystawy fotografii Sylwestra Brauna ps. Kris ukazujących walkę podjętą na ulicach Warszawy w sierpniu 1944 roku. Podczas czterech spotkań postaramy się przybliżyć relację Brauna z perspektywy historycznej i współczesnej, opowiemy o znaczących projektach fotograficznych dotyczących konfliktów, a także o standardach etycznych związanych z używaniem i wykorzystywaniem fotografii konfliktu.
Agnieszka Rayss jest fotografką, wykładowczynią, kuratorką. Jest także współzałożycielką kolektywu Sputnik Photos. Skończyła historie sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykłada w School of Form Uniwersytetu SWPS. Interesuje się tematami związanymi z mitami, historią i jej reinterpretacja, a także postsowieckim dziedzictwem Europy Środkowo-Wschodniej. Jej pierwsze prace były poświęcone popkulturowym przejawom transformacji. Opublikowała albumy fotograficzne: |Ostatnia rozmowa z Akademikiem Sacharowem|, “Z zapisków kolekcjonera”, “Tu się zaczyna koniec miast” (2015) – o industrialnej, niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” – o transformacji kulturalnej i triumfie pop kultury w Europie Środkowo Wschodniej.
Wojciech Nowicki, pisarz, eseista, kurator wystaw kilkudziesięciu wystaw fotograficznych. Jego Dno oka. Eseje o fotografii (2010) otrzymało nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek i znalazło się w finale Nagrody Literackiej Nike 2011. Salki otrzymały Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii esej i były nominowane do Jan Michalski Prize for Literature. Opublikował także Odbicie (2015), zbiór esejów o portrecie w fotografii oraz esej poświęcony fotografii z okresu pierwszej wojny światowej Tuż obok (2018), nominowany do nagrody „Pióro Fredry 2018”. Opublikował także Cieśniny (2019), nominowane do Nagrody Literackiej Gdynia i Jan Michalski Prize for Literature. Po ich wydaniu otrzymał Nagrodę im. Juliana Tuwima za całokształt twórczości. Jest także autorem monografii fotograficznych, m.in. Jerzy Lewczyński. Pamięć obrazu (2012), Zofia Rydet. Zapis socjologiczny (2017), Plewiński. Na scenie (2018), Plewiński. Reportaż (2021). W tym roku ukazał się album Przerwa na światło. Leon Barszczewski, Maria Czaplicka, Kazimierz Zagórski. Fotografie polskich naukowców i podróżników (wraz z Katarzyną Mirczak). Publikuje m.in. w „Książkach. Magazynie do czytania”, „Piśmie”, „dwutygodniku.pl”. Mieszka w Krakowie.
Bezpłatne bilety będą do pobrania w kasie Muzeum Warszawy na godzinę przed wykładem.
Sprawdź harmonogram spotkań Fotografia i konflikt organizowanych przez Centrum Fotografii.
Spotkanie towarzyszy wystawie Sylwester „Kris” Braun. Fotograf od powstania.