09.12.2024 / Aktualności, Kolekcje Muzeum Warszawy, Kultura online
Paulina Włostowska o swoim muralu „Spółdzielnia prac malarskich”
„Spółdzielnia prac malarskich” to wielkoformatowy mural Pauliny Włostowskiej, który opowiada alternatywną historię odbudowy warszawskiego Starego i Nowego Miasta. Skupia się na kolektywnej pracy kobiet-plastyczek, które w ostatniej fazie odbudowy tworzyły dekoracje ścienne w rekonstruowanych kamienicach.
Inspirując się działalnością artystek takich jak Zofia Artymowska czy Hanna Żuławska, mural przedstawia entuzjastyczną stronę powojennej historii, akcentując czas odbudowy jako moment nadziei i zmian.
Dzieło integruje wizualne cytaty, elementy miejskiej ornamentyki oraz archiwalne motywy, włączając w kompozycję postacie kobiet, które odegrały kluczową rolę w procesie odbudowy. W ten sposób artystka przywraca im widzialność i proponuje nowe spojrzenie na historię miasta, ukazując znaczenie sztuki w kreowaniu wspólnej przestrzeni.
Obejrzyj film, w którym Paulina Włostowska opowiada o tworzeniu swojego muralu na ścianach Muzeum Warszawy.
Artystka podczas pracy nad muralem „Spółdzielnia prac malarskich” w lipcu 2023 roku.
Paulina Włostowska
Urodzona w 1987 w Warszawie artystka wizualna, w swojej pracy bada i parafrazuje sztuki plastyczne i dekoracyjne. Zajmuje się malarstwem, realizacją murali, liternictwem i tkaniną, a także niskonakładową grafiką warsztatową: tworzy autorskie ziny i artist booki. W doborze medium pozostaje świadoma jego historycznego kontekstu, który skrupulatnie analizuje i reinterpretuje, przywracając go współczesności.
W 2012 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskała również specjalizację w pracowni tkaniny tradycyjnej u prof. Doroty Grynczel.
Jej prace były pokazywane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Muzeum Lniarstwa w Żyrardowie oraz w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie. Współpracuje z galerią Polana Institute, z którą zrealizowała m.in. wystawy indywidualne Epifania Parerga w Petrykozach (2021) i Papieroplastyka w Warszawie (2020), oraz z Fundacją Razem Pamoja. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki (2022).
Realizacja filmu dofinansowana ze środków Krajowego Programu Odbudowy wg umowy numer 154/KPO. GRANTY/NIMiT/2024 zawartej z Jednostką Wspierającą – Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.