fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

28.08.2023 / Aktualności, Centrum Fotografii

Badania publiczności

Badania publiczności

W ramach projektu „Focus on Photography” zrealizowaliśmy trzy badania publiczności, w których poruszana była tematyka związaną z fotografią.

Fotografia i Warszawa lat 90

Pierwsze badanie, w formie ankiety, odbyło się na wystawie „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.”. Naszym celem było poznanie potrzeb i oczekiwań osób odwiedzających wystawy fotograficzne. Podczas tej ankiety publiczność po raz pierwszy usłyszała o nowym projekcie Muzeum Warszawy i oceniała potencjał stworzenia Centrum Fotografii

Wyniki pozwoliły nam wypracować rekomendacje dla nowej inicjatywy. Dowiedzieliśmy się, jak bardzo docenianym elementem wystawy jest praca kuratorska i aranżacja wystawy, jak interesująca jest tematyka problemów społecznych oraz samych lat 90. Pozytywny odbiór tej wystawy wpłynął na oczekiwania odbiorców względem przyszłych wystaw w Centrum Fotografii. Zdecydowanie chcieliby tam oglądać zbiory zdjęć zarówno profesjonalnych, jak i amatorskich, chętnie takich związanych ze stolicą z jej historią oraz architekturą.

12 wywiadów

Kolejnym działaniem było badanie ilościowe profesjonalistów zajmujących się fotografią. Przeprowadziliśmy 12 wywiadów z wybranymi grupami docelowymi: miłośnikami fotografii, specjalistami związanymi z fotografią, fotografami oraz varsavianistami.

Naszym celem było przede wszystkim poznanie zwyczajów potencjalnych odbiorców Centrum Fotografii, do których chcielibyśmy skierować ofertę. Podczas wywiadów konsultowaliśmy pomysł na program Centrum Fotografii oraz planowany sposób komunikacji. Uzyskaliśmy wiedzę dotyczącą zwyczajów chodzenia na wystawy, związku rozmówców z fotografią, ich zainteresowań i sposobów zdobywania wiedzy. Dowiedzieliśmy się jak bardzo potrzebne jest miejsce skupiające środowiska fotograficzne, dające przestrzeń do rozmów, poszerzania wiedzy i angażujące publiczność.

Instytucje zajmujące się fotografią

Ostatnie badanie polegało na rozmowach z instytucjami zajmującymi się fotografią w całej Polsce. Spotkaliśmy się z sześcioma instytucjami, które zajmują się fotografią i prowadzą działania z tego zakresu: 

  • Muzeum Narodowe – Gabinet Fotografii,
  • Muzeum w Gliwicach – Czytelnia Sztuki,
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku – Gdańska Galeria Fotografii,
  • Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie,
  • Wszyscy Jesteśmy Fotografami,
  • Vintage Photo Festival w Bydgoszczy.

Chcieliśmy poznać i porównać ich doświadczenia w prowadzeniu działalności związanej z fotografią. Jak wygląda program edukacyjny, w jaki sposób docierają do środowisk fotograficznych, jakie wystawy cieszą się największym zainteresowaniem, jak ważna dla instytucji jest fotografia i jak współgra z innymi działaniami?

Dowiedzieliśmy się , że ogromnym zainteresowaniem cieszą się spacery oraz zajęcia techniczne z fotografii. Wiele inicjatyw stawia na tematykę lokalną. Wystawy prezentujące archiwalne zdjęcia miast, artystów, mieszkańców są najciekawsze dla publiczności. Wszyscy rozmówcy stawiają też na współpracę międzyinstytucjonalną. Według nich kluczem do sukcesu jest przemyślany koncept, sprecyzowany odbiorca. Myślenie o działaniach jako całości oraz spójność całego projektu.

POBIERZ PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADAŃ.


Identyfikacja wizualna: Joanna Bębenek, w tle fragment fotografii Zdzisława Marcinkowskiego, ok. 1925, Mieczysław Orłowicz z nieznaną kobietą na dachu kamienicy Goldstandów z kolekcji Muzeum Warszawy.