28.09.2018 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla dorosłych i młodzieży, Edukacja dla rodzin, Edukacja dla szkół
Odzyskana stołeczność. Warszawa 1915–1918 | program edukacyjny
Zajęcia, które proponujemy, pozwolą lepiej zrozumieć realia życia mieszkańców Warszawy w latach 1915–1918. Celem programu edukacyjnego jest uświadomienie uczestnikom zmian zachodzących w funkcjonowaniu społeczności miejskiej przed odzyskaniem niepodległości i w suwerennym kraju oraz pogłębianie ich wiedzy historycznej. Zwracamy uwagę na działania o charakterze społecznym, samorządowym, lokalnym (a nie militarnym), które wpłynęły na odzyskanie niepodległości i stanowiły zalążek przyszłego państwa.
CYKL FILMOWY
Twarze wolności, twarze niepodległości
Dla młodzieży i dorosłych
Cykl filmowy w kinie Syrena to okazja do poznania produkcji dotyczących walki o wolność i niepodległość różnych narodów i grup społecznych. Zobaczymy obrazy o współczesnym rozumieniu wolności i zagrożeniach, jakie mogą wpływać na jej ograniczenie. Kluczem wyboru filmów jest treść oraz jakość artystyczna dzieł. Pokazy odbywają się w wybrane niedziele od września do grudnia 2018 roku.
Warsztaty rodzinne
Rzecz, pomysł, zabawa: Niepodległość na co dzień
Dla rodzin z dziećmi w wieku 4–12 lat
Specjalne edycje warsztatów dla rodzin zachęcają do nieoczywistego spojrzenia na wystawę i poruszane przez nią zagadnienia. Poprzez zabawy i aktywności poznamy najciekawsze obiekty i historie z nimi związane. Zastanowimy się, jak wyglądało życie w Warszawie w czasie I wojny światowej. Na jakie ograniczenia natykali się mieszkańcy i jak sobie z nimi radzili? Eksponaty posłużą także jako źródło inspiracji do własnej twórczości oraz refleksji, co dziś oznacza mieszkać w niepodległym kraju.
TERMINY I GODZINY: 11 i 25 listopada, godz. 10.00
Lekcje muzealne i zajęcia warsztatowe
1. szkoła podstawowa kl. IV–VI
2. szkoła podstawowa kl. VII–VIII, gimnazjum
3. szkoły średnie
Samorząd – pierwszy krok do niepodległości
Codzienne trudności związane z życiem w Warszawie w czasie I wojny światowej skłoniły mieszkańców miasta do samodzielnych prób ich pokonywania. Dowiemy się, jakie stowarzyszenia, towarzystwa i organizacje funkcjonowały w Warszawie. Zbadamy problemy mieszkańców i zaprojektujemy sposoby ich rozwiązania. Zastanowimy się również, jak tworzenie społeczeństwa obywatelskiego przyczyniło się do odzyskania niepodległości i zarządzania miastem już w niepodległym kraju.
Wielka Warszawa
Zapoznamy się z przestrzenią miasta przed poszerzeniem granic w 1916 roku i po nim. Porównamy dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukamy miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiemy się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę Warszawy i ważne punkty komunikacyjne. Poszukamy powiązań między wydarzeniami historycznymi a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy.
Symbole patriotyzmu
W pierwszej części zajęć poświęconych polskim symbolom patriotycznym poszukamy odpowiedzi na pytania: co to jest godło, flaga i hymn narodowy, co oznaczają te symbole oraz jak zmieniały się na przestrzeni lat? Poznamy różnego rodzaju pamiątki patriotyczne ze zbiorów Muzeum Warszawy, ich historię i charakter. Zobaczymy, dlaczego galanteria patriotyczna była tak ważnym elementem manifestacji miłości do ojczyzny oraz dlaczego łamano urzędowy zakaz żałoby? W drugiej części zajęć przygotujemy z materiałów plastycznych współczesne symbole patriotyzmu.