18.09.2018 / Aktualności, Kino Syrena
Październik w Kinie Syrena | 2018 r.
Piątkowe i sobotnie popołudnia w Kinie Syrena to spotkania z kinem artystycznym.
Fokstrot (Foxtrot)
5 października (piątek), godz. 17.00
Dramat, Izrael 2017, reż. Samuel Maoz, 113 min
Laureat Srebrnego Lwa na festiwalu filmowym w Wenecji. Michael i Daphna Feldmannowie zostają zdruzgotani niespodziewaną wiadomością o śmierci syna podczas służby na niemal opustoszałym posterunku wojskowym. Z biegiem czasu Michael staje się coraz bardziej sfrustrowany niekończącymi się wizytami całej armii krewnych i biurokratów. Na tym nie kończą się jednak ponure niespodzianki i dziwne zdarzenia, których surrealizm tworzy oryginalną atmosferę filmu. (kadr z filmu na zdjęciu głównym)
Columbus
6 października (sobota), godz. 16.00
Dramat, USA 2017, reż. Kogonada, 100 min
Dziewiętnastoletnia Casey porzuciła marzenia o studiach, by się zajmować się wychodzącą z uzależnienia matką. Pewnego dnia poznaje Jina, który przyjechał do tytułowego Columbus, by odwiedzić pogrążonego w śpiączce ojca, profesora architektury. Bohaterowie zaczynają stopniowo się otwierać i po raz pierwszy od dawna rozmawiać szczerze o swoich pragnieniach, lękach i obsesjach. Jak się okaże, ta platoniczna relacja odsłoni przed nimi nowe emocjonalne rejestry i sposoby doświadczania rzeczywistości.
Śmierć prezydenta
7 października (niedziela), godz. 16.00
14 października (niedziela), godz. 11.00
Dramat, Polska 1977, reż. Jerzy Kawalerowicz, 137 min, cykl Twarze wolności, twarze niepodległości
Film przedstawia końcowy fragment życia i kariery Gabriela Narutowicza. 9 grudnia 1922 roku Narutowicz zostaje pierwszym prezydentem II Rzeczpospolitej. Podczas jego zaprzysiężenia mają miejsce krwawe demonstracje jego przeciwników i zwolenników. Tydzień później nowo wybrany prezydent uczestniczy w otwarciu „Zachęty”, gdzie zostaje zamordowany przez malarza, fanatyka Eligiusza Niewiadomskiego.
Letnia szkoła życia (L’atelier)
12 października (piątek), godz. 17.00
Dramat, Francja 2017, reż. Laurent Cantet, 113 min
Najnowszy film zdobywcy Złotej Palmy w Cannes, Laurenta Canteta według scenariusza twórcy „120 uderzeń serca”. Dojrzała pisarka i nastoletni chłopak poznają się na prowadzonych przez nią warsztatach pisarskich. Antoine, zafascynowany ideologią skrajnej prawicy, jednocześnie budzi jej niepokój i rozpala wyobraźnię. W malowniczej scenerii portowego miasta La Ciotat, rozgrywa się niebezpieczna gra z zaskakującymi zwrotami akcji.
Frantz
13 października (sobota), godz. 11.00
21 października (niedziela), godz. 16.00
Dramat, Francja/Niemcy 2016, reż. François Ozon, 113 min, cykl Twarze wolności, twarze niepodległości
Niewielkie niemieckie miasto, lata 20., tuż po wojnie. Młoda Niemka, Anna, odwiedza miejsce spoczynku poległego na froncie narzeczonego. Ku swemu zdumieniu, dziewczyna spotyka nad grobem Frantza tajemniczego mężczyznę obcego pochodzenia. Adrien okazuje się przybyszem z Francji. Przedstawia się jako przyjaciel zmarłego. Z biegiem czasu między Francuzem a Niemką zaczyna się rodzić osobliwa więź. Tylko czy Adrien rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje?
Skowyt (Howl)
13 października (sobota), godz. 16.00
Dramat, USA 2010, reż. Rob Epstein, Jeffrey Friedman, 84 min
James Franco portretuje Allena Ginsberga, poetę i lidera pokolenia bitników. W San Francisco toczy się proces przeciw wydawcy „Skowytu”, najsłynniejszego dzieła Ginsberga. Prokurator stara się doprowadzić do zakazu rozprowadzania utworu, podczas gdy obrońca argumentuje, że jest on wyrazem wolności słowa, a wszelkie użyte w nim wulgaryzmy – przejawem ekspresji twórczej. W miarę przesłuchań kolejnych świadków postępowanie przybiera coraz to różne formy od groteskowej po prawdziwie poruszającą.
Węgierska robota (A Viszkis)
19 października (piątek), godz. 17.00
Sensacyjny, Węgry 2017, reż. Nimród Antal, 126 min
Ballada o barwnym życiu Węgra, który w wieku niespełna 30 lat stał się bohaterem narodowym. Attila Ambrus imał się różnych zawodów, by wreszcie stać się najbardziej znanym w kraju przestępcą. Kiedy od 1993 roku zaczął napadać na banki, opinia publiczna szybko ochrzciła go mianem „włamywacza dżentelmena”. Attila był zawsze uprzejmy i miły, nigdy nie przelał kropli krwi. Na Węgrzech, w czasach trudnych przemian i budowy kapitalizmu otwarcie rzucał wyzwanie prawu i zyskał przydomek „Robina Hooda bloku wschodniego”.
Bloki
20 października (sobota), godz. 16.00
Dokumentalny, Polska 2017, reż. Konrad Królikowski, 57 min
Bloki to pierwszy tak szeroki i wieloaspektowy obraz poświęcony budownictwu mieszkaniowemu w Polsce od roku ‘56 do współczesności. Nie jest to film tylko o architekturze. Bloki przez dekady były różnie postrzegane przez kolejne pokolenia Polaków, były obiektem marzeń i miejscem, z którego się ucieka. W filmie są zapisem wielkich przemian powojennej Polski.
Mali bohaterowie (Et les mistrals gagnants)
26 października (piątek), godz. 17.00
Dokumentalny, Francja 2016, reż. Anne-Dauphine Julliand, 79 min
Opowieść o codzienności dzieci zmagających się ze skomplikowanymi schorzeniami. Ich życie wygląda inaczej od tego, które wiodą ich rówieśnicy – muszą dzielić je między domem a szpitalem. Jednak trudne położenie nie pozbawia ich radości i pragnienia normalności oraz beztroski – oddają się zajęciom teatralnym, grają w piłkę, uwielbiają kalambury. W swojej pamięci kolekcjonują niezwykłe obrazy: chwilę gdy od dawna nie odczuwały bólu, mogły swobodnie śmiać się lub oddychać. Nic nie jest w stanie stanąć im na drodze do szczęścia.
Universam Grochów
27 października (sobota), godz. 16.00
Dokumentalny, Polska 2018, reż. Tomasz Knittel, 39 min
Universam Grochów to nieistniejąca już pierwsza dzielnicowa galeria handlowo-usługowa, powstała w latach 70. na warszawskiej Pradze Południe. Film ukazuje świat Universamu oczami ludzi tam pracujących, mieszkających w okolicy i spędzających czas na dziedzińcu galerii. Zakamarki i tajemnice tego osobnego świata poznajemy m. in. z 72-letnim Wiesławem, złotą rączką i dobrym duchem tego miejsca. Film zaprasza widza do zanurzenia się w przedziwnym mikrokosmosie, będącym jeszcze niedawno tak blisko centrum stolicy europejskiego kraju, a jednocześnie miejscem od tego centrum tak oddalonym.