19.12.2019 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla dorosłych i młodzieży, Edukacja dla rodzin
Warsztaty: Miasto – jak to działa?
Miasto – jak to działa?
Czy miasto to maszyna do życia? Wielki organizm? Z czego się składa i jak funkcjonuje? Cykl zajęć varsavianistycznych pozwoli odkryć te nie zawsze oczywiste perspektywy.
Na warsztatach przyjrzymy się Warszawie od początku jej istnienia. Zobaczymy proces zmian przestrzeni miasta. Podyskutujemy o udogodnieniach, które dziś uznaje się za oczywiste i porównamy współczesne obowiązki miasta wobec mieszkańców z sytuacją z przeszłości.
W poznawaniu miasta pomogą nam muzealne gabinety, które zamienią się w krainy pełne zagadek i niespodzianek. Obiekty muzealne posłużą jako źródło inspiracji do własnej twórczości
______________
Zakładamy miasto nad Wisłą!
18 stycznia, godziny 11.00, 15.00, grupa: 9-12 lat
19 stycznia, godziny 10.00, 14.00, grupa: 13-15 lat
Na warsztat bierzemy Starą Warszawę. Zaczniemy od początków jej istnienia – czy została założona „na surowym korzeniu”? Co to w ogóle znaczy? I dlaczego akurat w tym, a nie innym miejscu? Czy Warszawa naprawdę była taka mała?
W trakcie zajęć znajdziemy odpowiedzi na te oraz inne pytania. Dowiemy się, jak powstawały pierwsze miasta. Poprzez dyskusję i zabawę odkryjemy, z jakich części składało się miasto w średniowieczu. Muzealne eksponaty pomogą nam w zrozumieniu, dlaczego Wisła miała tak wielkie znaczenie dla rozwoju Warszawy.
_______________
Rewolucja mieszkaniowa – od kamienicy do wieżowca
15 lutego, godziny 11.00, 15.00, grupa: 9-12 lat
16 lutego, godziny 10.00, 14.00, grupa: 13-15 lat
Pierwszą warszawską zabudowę tworzyły drewniane domy. Stopniową zmianę w wyglądzie miasta przyniosło zarządzenie rady miejskiej. Z obawy przed pożarami zabroniono stawiać budynki z drewna. Odtąd przybywało w Warszawie domów murowanych. Kamienice, bo tak je nazwano, miały stanowić wygodne i bezpieczne mieszkania dla tysięcy ludzi. Jak to się zatem stało, że w pewnym momencie zaprzestano wznoszenia kamienic? I dlaczego francuski architekt Le Corbusier przekonywał, że należy wyburzać stare dzielnice miasta?
Na zajęciach przyjrzymy się, jak zmieniały się budynki mieszkalne na przestrzeni lat. Zastanowimy się, czym jest blok i dlaczego zyskał tak wielką popularność nie tylko w Warszawie. Ponadto sprawdzimy, w których warszawskich wieżowcach można mieszkać. Podczas zabawy będziemy także badać zagadnienie skali. Na koniec wspólnymi siłami stworzymy papierowy wieżowiec.
______________
Warszawski „wodo-obieg”
21 marca, godzina 15.00, grupa: 9-12 lat
22 marca, godzina 14.00, grupa: 13-15 lat
Każde miasto musi mieć dostęp do wody, bez niej przecież nie można żyć! A jednak dawni mieszkańcy Warszawy nie mogli się cieszyć bieżącą wodą, która leje się dziś z kranu. Co więcej, dawniej nikt nie miał w mieszkaniach kranów, toalet, pralek, czy innych współczesnych udogodnień! Jak zatem wyglądało życie i higiena w dawnej Warszawie? Skąd brano czystą wodę? Co robiono z brudną?
Na zajęciach zastanowimy się, jak funkcjonuje dziś miasto: skąd się bierze woda w kranie? Dlaczego zimą kaloryfery są ciepłe? Gdzie trafiają śmieci? Oglądając muzealne eksponaty, dowiemy się też, jak z tymi zagadnieniami radzili sobie dawni warszawiacy.
_____________
Metrem czy autobusem?
18 kwietnia, godziny 11.00, 15.00, grupa: 9-12 lat
19 kwietnia, godziny 10.00, 14.00, grupa: 13-15 lat
Jaki środek lokomocji wybierasz, by przemieszczać się po mieście? A czy wiesz, jaki wybierali dawni mieszkańcy i mieszkanki Warszawy?
Na obrazach i pocztówkach poszukamy wizerunków środków komunikacji miejskiej. Zastanowimy się, jak rozrost miasta i nowe pojazdy zmieniły życie mieszkańców oraz wygląd samej stolicy. Wśród rzeczy warszawskich poszukamy przedmiotów świadczących o znaczeniu komunikacji dla Warszawy. Zajęcia zakończymy wykonaniem trójwymiarowego modelu autobusu lub tramwaju!
___________
Miasto ogród
16 maja, godziny 11.00, 15.00, grupa: 9-12 lat
17 maja, godziny 10.00, 14.00, grupa: 13-15 lat
Pomysł, by stworzyć miasto przypominające wielki ogród narodził się ponad sto lat temu! Koncepcja ta przyszła do głowy Ebenezerowi Howardowi – pewnemu angielskiemu urbaniście, czyli osobie zajmującej się planowaniem miast i osiedli. Ale na czym polega idea miasta-ogrodu? Dlaczego Howard uznał, że zieleń jest taka ważna? A czy Warszawa jest miastem-ogrodem? Stolica Polski to miasto zielone czy betonowe?
Na zajęciach zastanowimy się, jak sprawa zieleni wygląda w Warszawie. Porównamy nasze miasto pod kątem ilości terenów zielonych z innymi ośrodkami życia miejskiego. Na koniec wspólnie zaprojektujemy jeden z warszawskich parków!
___________
Na tropie warszawskich ulic – spacer
20 czerwca, godziny 11.00, 15.00, grupa: 9-12 lat
21 czerwca, godziny 10.00, 14.00, grupa: 13-15 lat
Czy każda dzisiejsza ulica była ulicą? Jeżeli „ulica” to droga położona w mieście, to czym są „bulwary”, „aleje”, „deptak” czy „pasaż”? Na warsztatach porozmawiamy o różnicach pomiędzy tymi pojęciami. Zastanowimy się, co mogło dawniej znajdować się w miejscu niektórych warszawskich ulic. Spróbujemy również odgadnąć pochodzenie niektórych nazw ulic – w końcu skądś musiały się wziąć! Poprzez zabawę i pracę z muzealnymi eksponatami rozwikłamy niejedną zagadkę.