13.03.2024 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Edukacja w Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Warszawskiej Pragi
Witaj szkoło!
Praskie abecadło
„Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło”
Praskie abecadło rozsypało się po kątach jednej z muzealnych sal, wśród przedmiotów z naszej kolekcji. Z pomocą najmłodszych uczestników spróbujemy je odszukać oraz zapoznać się z alfabetem. Gdzie ukryły się litery? Może znajdziemy je na puszce po cukierkach, albo na szyldzie rzemieślnika?
Podczas warsztatu plastycznego, uczestnicy zainspirowani eksponatami, wykonają projekt karty elementarza.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7, 8, 9; emocjonalny: 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11; społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 4, 5, 6, 8, 11, 12
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Sensoryczna podróż w czasie
W czasie lekcji wcielimy się w pierwszych osadników, którzy wyprażali puszczę, by zbudować osadę – nazwaną później Pragą. Zastanowimy się, jakie rzeczy są nam niezbędne do zbudowania osady. Przyjrzymy się widokom prawobrzeżnej Warszawy i makiecie Pragi z epoki ostatniego króla Polski. Obejrzymy materiały wykorzystywane w tutejszych pracowniach rzemieślniczych oraz przywołamy historię praskich bazarów. Zaplanujemy jak mogłaby wyglądać wymarzona Praga.
Na koniec rozpoznamy zapachy towarów sprzedawanych w sklepie kolonialnym, który mieścił się niegdyś w jednym z budynków dzisiejszego muzeum.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7; emocjonalny: 6, 8, społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 3, 5, 9, 16
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Mały człowiek, wielki głos
Nawet najmłodsi warszawiacy i warszawianki mogą wpływać na swoje miasto: zarówno dbając o nie, jak i decydując, co warto w nim zmienić. Co jest potrzebne naszej okolicy – nowy plac zabaw, przedszkole, basen, a może teatr? Czy wiecie, że wiele zmian w stolicy jest uzgadnianych z mieszkańcami? To doskonała okazja, aby zarówno dorośli, jak i dzieci wyrazili swoją opinię!
Na warsztatach skupimy się na temacie napraw i zmian rozumianych w kreatywny sposób. Pomyślimy o miejscach zapomnianych, zniszczonych lub wymagających przerobienia – jak możemy tchnąć w nie nowe życie w oparciu o nasze potrzeby i pomysły?
Porozmawiamy też o prawach dzieci jako mieszkańców i mieszkanek miasta.
Wspólnie stworzymy makietę wymarzonej okolicy. Dzięki dobrej zabawie i kreatywnemu podejściu stworzymy niemal gotowe do realizacji projekty. Kto wie – może któryś uda się wcielić w życie?
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7; emocjonalny: 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11; społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 5, 8, 11
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praskie zawody
Szklarz, introligator, modystka, szewc, krawiec – to zawody ginące, ale wciąż dziś wykonywane na Pradze. Przyjrzymy się przedmiotom i narzędziom pochodzącym z tutejszych pracowni. Postaramy się odgadnąć, która rzecz pasuje do danego zawodu. Zobaczymy też wybrane zdjęcia i filmy dokumentujące pracę praskich rzemieślniczek i rzemieślników. Na koniec stworzymy szyldy dla wybranych wytwórni.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7; emocjonalny: 6, 8, społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 4, 5, 9, 20
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Tajemnice straganów Różyca
Nazwa ulicy Targowej, przy której mieści się Muzeum Warszawskiej Pragi, wskazuje na handlowe tradycje dzielnicy. Gdzie i czym handlowano na Pradze? Jaka jest historia najbardziej znanego warszawskiego targowiska – bazaru Różyckiego?
Dzięki opowieściom na wystawie stałej, fotografiom z naszych zbiorów oraz pobudzającym i ciekawym aktywnościom – dowiemy się, dlaczego przed bramą na bazar stał wielki syfon, jakie zwierzę można było spotkać między straganami i co było ulubioną potrawą kupców i klientów.
W części warsztatowej wykonamy własną bazarową budkę z wybranym asortymentem i jej kolorową reklamą.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I.1.1–3, I.2.1–3; edukacja społeczna: III.1.1–7; edukacja przyrodnicza: IV.1.3, IV.3.1, IV.3.4; edukacja plastyczna: V.2.6–8; edukacja techniczna: VI.1.1, VI.2.2
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praskie zawody
Szklarz, introligator, modystka, szewc, krawiec – to zawody ginące, ale wciąż dziś wykonywane na Pradze. Przyjrzymy się przedmiotom i narzędziom pochodzącym z tutejszych pracowni. Postaramy się odgadnąć, która rzecz pasuje do danego zawodu. Zobaczymy też wybrane zdjęcia i filmy dokumentujące pracę praskich rzemieślniczek i rzemieślników. Na koniec stworzymy szyldy dla wybranych wytwórni.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7; emocjonalny: 6, 8, społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 4, 5, 9, 20
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Sensoryczna podróż w czasie
W czasie lekcji wcielimy się w pierwszych osadników, którzy wyprażali puszczę, by zbudować osadę – nazwaną później Pragą. Zastanowimy się, jakie rzeczy są nam niezbędne do zbudowania osady. Przyjrzymy się widokom prawobrzeżnej Warszawy i makiecie Pragi z epoki ostatniego króla Polski. Obejrzymy materiały wykorzystywane w tutejszych pracowniach rzemieślniczych oraz przywołamy historię praskich bazarów. Zaplanujemy jak mogłaby wyglądać wymarzona Praga.
Na koniec rozpoznamy zapachy towarów sprzedawanych w sklepie kolonialnym, który mieścił się niegdyś w jednym z budynków dzisiejszego muzeum.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7; emocjonalny: 6, 8, społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 3, 5, 9, 16
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Wielkie małe kolekcje
W naszych domach, szufladach, kieszeniach – jak w muzealnych magazynach – mieszkają kolekcje. Co w nich znajdziemy? Jakie motywy, materiały i kolory?
W trakcie lekcji poznamy instalację artystyczną „Latający Dywan”, która stanie się zachętą do rozmowy o przedmiotach, naszych gustach i wrażliwości na materiały. Będziemy obserwować, opisywać i szukać związków między danymi rzeczami. Spotkanie zakończymy warsztatami plastycznymi, podczas których stworzymy własną kolekcję.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia klasa IV: I.1, I.2, język polski cele ogólne: I.1, II.4, III. 2; język polski wymagania szczegółowe: I.2.11, III.1.1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Mały człowiek, wielki głos
Nawet najmłodsi warszawiacy i warszawianki mogą wpływać na swoje miasto: zarówno dbając o nie, jak i decydując, co warto w nim zmienić. Co jest potrzebne naszej okolicy – nowy plac zabaw, przedszkole, basen, a może teatr? Czy wiecie, że wiele zmian w stolicy jest uzgadnianych z mieszkańcami? To doskonała okazja, aby zarówno dorośli, jak i dzieci wyrazili swoją opinię!
Na warsztatach skupimy się na temacie napraw i zmian rozumianych w kreatywny sposób. Pomyślimy o miejscach zapomnianych, zniszczonych lub wymagających przerobienia – jak możemy tchnąć w nie nowe życie w oparciu o nasze potrzeby i pomysły?
Porozmawiamy też o prawach dzieci jako mieszkańców i mieszkanek miasta.
Wspólnie stworzymy makietę wymarzonej okolicy. Dzięki dobrej zabawie i kreatywnemu podejściu powstaną niemal gotowe do realizacji projekty. Kto wie – może któryś uda się wcielić w życie?
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 4, 5, 6, 7; emocjonalny: 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11; społeczny: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9; poznawczy: 1, 2, 5, 8, 11
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
PRAGRA (spacer z elementami gry miejskiej)
Zapraszamy na wędrówkę ulicami starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami. Podzieleni na grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych.
Wybierzemy się na spacer, który będzie wymagał od uczestników współpracy w sytuacji drużynowej rywalizacji. Kto pierwszy dotrze do mety?
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 1, 4: emocjonalny: 4; społeczny: 1, 2, 3, 5, 7, 9; poznawczy: 1, 2, 6, 7, 8, 11; edukacja polonistyczna: I.1.1, I.1.2, I.1,3, I.1.5, I.2.1, I.2.2, I.2.3; edukacja społeczna: III.1.1, III.1.2, III.1.5, III.1.7, III.1.9
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
O czym szumią wierzby? (lekcja spacerowa w Parku Skaryszewskim lub Parku Praskim)
Miejskie Parki tętnią życiem, które trudno nam dostrzec w codziennym pośpiechu. Wybierzemy się na wspólny spacer, podczas którego uważnie przyjrzymy się otaczającej nas przyrodzie.
Kogo spotkamy na naszej ścieżce? Kto ukrywa się między gałęziami drzew? Ile może unieść mała mrówka? Co zjadła dziś sójka na śniadanie? Dlaczego pszczoły są tak puchate? Spróbujemy wspólnie rozwiązać te zagadki. Będziemy dotykać, patrzeć, doświadczać. Nasze spostrzeżenia uwiecznimy na kartach z ćwiczeniami. Nie zabraknie też aktywności plastycznej inspirowanej otoczeniem kojącej zieleni.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I.1.1, I.1.2., I.1.3, I.1.5; edukacja społeczna: III.1.1, III.1.3; edukacja przyrodnicza: IV.1.1, IV.1.2, IV.1.3, IV.1.6; edukacja plastyczna: V.2.1-3.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Tajemnice straganów Różyca
Nazwa ulicy Targowej, przy której mieści się Muzeum Warszawskiej Pragi, wskazuje na handlowe tradycje dzielnicy. Gdzie i czym handlowano na Pradze? Jaka jest historia najbardziej znanego warszawskiego targowiska – bazaru Różyckiego?
Dzięki opowieściom na wystawie stałej, fotografiom z naszych zbiorów oraz pobudzającym i ciekawym aktywnościom – dowiemy się, dlaczego przed bramą na bazar stał wielki syfon, jakie zwierzę można było spotkać między straganami i co było ulubioną potrawą kupców i klientów.
W części warsztatowej wykonamy własną bazarową budkę z wybranym asortymentem i jej kolorową reklamą.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia klasa IV: I.1, I.2, język polski cele ogólne: I.1, II. 4, III. 2; język polski wymagania szczegółowe: I.2.11, III.1.1; plastyka: II. 1– 3; technika: II. 1– 6, II. 11– 12
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Wielkie małe kolekcje
W naszych domach, szufladach, kieszeniach – jak w muzealnych magazynach – mieszkają kolekcje. Co w nich znajdziemy? Jakie motywy, materiały i kolory? W trakcie lekcji popracujemy na zbiorach przeróżnych drobiazgów, które następnie będziemy układać i przekładać według indywidualnych upodobań. Będziemy obserwować, opisywać i szukać związków między danymi rzeczami. Przygotujemy też minikatalogi naszych kolekcji.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia klasa IV: I.1, I.2, język polski cele ogólne: I.1, II.4, III. 2; język polski wymagania szczegółowe: I.2.11, III.1.1;
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
PRAGRA (spacer z elementami gry miejskiej)
Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych.
Wybierzemy się na spacer, który będzie wymagał od uczestników współpracy w sytuacji drużynowej rywalizacji. Kto pierwszy dotrze do mety?
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: obszary rozwoju dziecka – fizyczny: 1,4; emocjonalny: 4; społeczny: 1, 2, 3, 5, 7, 9; poznawczy: 1, 2, 6, 7, 8, 11; edukacja polonistyczna: I.1.1, I.1.2, I.1.3, I.1.5, I.2.1, I.2.2, I.2.3; edukacja społeczna: III.1.1, III.1.1, III.1.2, III.1.5, III.1.7, III.1.9
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praga wielu kultur (lekcja spacerowa)
Wielokulturowe tradycje Pragi sięgają kilku wieków wstecz. Tu mieszkali koło siebie wyznawcy różnych religii, osoby z różnymi korzeniami. W czasie spaceru poznamy lokalizację najważniejszych praskich domów modlitwy różnych religii. Dowiemy się dlaczego jedną z największych wytwórni bombek choinkowych prowadziła rodzina żydowska, obejrzymy Bazar Różyckiego i wysłuchamy intrygujących historii o tym miejscu. Zerkniemy w zakamarki starych podwórek, gdzie czekają praskie kapliczki. Porozmawiamy o mniejszościach narodowych współcześnie żyjących na Pradze oraz o tym dlaczego warto żyć w wielokulturowym świecie.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia I.1, I.2 I.3, I.4, I.5, język polski cele ogólne: I.1, II.4, III. 2; język polski wymagania szczegółowe: I.2.11, III.1.1; język mniejszości narodowej lub etnicznej: I.1.4, III.3, IV.8 (wymagania ogólne), I.1–3 (wymagania szczegółowe)
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Saska Kępa (lekcja spacerowa)
Wzniesiona przez modernistycznych architektów i opiewana w piosenkach Saska Kępa to idealne miejsce na zajęcia plenerowe – nie tylko z zakresu historii sztuki. Spacerując wąskimi uliczkami wśród prawie stuletnich willi, dowiemy się, kim byli pierwsi osadnicy zamieszkujący Saską Kępę i dlaczego ten rejon Warszawy jest tak popularny wśród społeczności francuskiej. Po drodze uczniowie szkół podstawowych rozwiązywać będą różne zagadki i rebusy.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia I.1, I.2 I.3, I.4, I.5, język polski cele ogólne: I.1, II.4, III. 2; język polski wymagania szczegółowe: I.2.11, III.1.1
O czym szumią wierzby? (lekcja spacerowa w Parku Skaryszewskim lub Parku Praskim)
Miejskie Parki tętnią życiem, które trudno nam dostrzec w codziennym pośpiechu. Wybierzemy się na wspólny spacer, podczas którego uważnie przyjrzymy się otaczającej nas przyrodzie.
Kogo spotkamy na naszej ścieżce? Kto ukrywa się między gałęziami drzew? Ile może unieść mała mrówka? Co zjadła dziś sójka na śniadanie? Dlaczego pszczoły są tak puchate? Spróbujemy wspólnie rozwiązać te zagadki. Będziemy dotykać, patrzeć, doświadczać. Nasze spostrzeżenia uwiecznimy na kartach z ćwiczeniami. Nie zabraknie też aktywności plastycznej inspirowanej otoczeniem kojącej zieleni.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I.1.1, I.1.2., I.1.3, I.1.5; edukacja społeczna: III.1.1, III.1.3; edukacja przyrodnicza: IV.1.1, IV.1.2, IV.1.3, IV.1.6; edukacja plastyczna: V.2.1-3.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Cała Praga w trzech budynkach (aktywne oprowadzanie po wystawie)
W czasie zwiedzania poznamy historię warszawskiej Pragi na tle historii Warszawy i Polski. Analizować będziemy fotografie, obrazy i mapy. Przyjrzymy się obiektom wytworzonym w praskich fabrykach i warsztatach rzemieślniczych. Posłuchamy wspomnień prażan i prażanek z Archiwum Historii Mówionej. Punktem kulminacyjnym będzie zwiedzanie dawnych żydowskich modlitewni, które stanie się inspiracją do dyskusji o rewitalizacji wielokulturowego dziedzictwa dzielnicy.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia: I.1–5, IV.1–3, XI.12, XII.4, XVIII.1XX.3, XXIV.5, XIV.5, XVIII.4, XX, XX.1, 2, XXX, XXXVI.13, XXXIX.2, 3, XLI; język polski: I. 1.9, I. 1. 10, I.2.3, II.1.2, II.2.2, II.2.3.1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praga wielu kultur (lekcja spacerowa)
Wielokulturowe tradycje Pragi sięgają kilku wieków wstecz. Tu mieszkali obok siebie wyznawcy różnych religii, osoby z różnymi korzeniami. W czasie spaceru poznamy lokalizację najważniejszych praskich domów modlitwy różnych religii. Dowiemy się dlaczego jedną z największych wytwórni bombek choinkowych prowadziła rodzina żydowska, obejrzymy Bazar Różyckiego i wysłuchamy intrygujących historii o tym miejscu. Zerkniemy w zakamarki starych podwórek, gdzie czekają praskie kapliczki. Porozmawiamy o mniejszościach narodowych współcześnie żyjących na Pradze oraz o tym dlaczego warto żyć w wielokulturowym świecie.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia I.1, I.2 I.3, I.4, I.5, język polski cele ogólne: I.1, II.4, III. 2; język polski wymagania szczegółowe: I.2.11, III.1.1; język mniejszości narodowej lub etnicznej: I.1.4, III.3, IV.8 (wymagania ogólne), I.1–3 (wymagania szczegółowe)
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Saska Kępa (lekcja spacerowa)
Wzniesiona przez modernistycznych architektów i opiewana w piosenkach Saska Kępa to idealne miejsce na zajęcia plenerowe – nie tylko z zakresu historii sztuki. Spacerując wąskimi uliczkami wśród prawie stuletnich willi, dowiemy się, kim byli pierwsi osadnicy zamieszkujący Saską Kępę i dlaczego ten rejon Warszawy jest tak popularny wśród społeczności francuskiej. Po drodze uczniowie rozwiązywać będą różne zagadki i rebusy.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7, język polski:II.3, IV.1, IV.2; historia: I.2, XXX.1, XXX.4, XXXIX.2; wiedza o społeczeństwie: I.1,III.1, IV.1 (wymagania ogólne), I.3 (wymagania szczegółowe)
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praga w popkulturze
Warszawska Praga to bardzo charakterystyczna część miasta. Z uwagi na swoją niezwykłą historię i klimat stała się bohaterką wielu miejskich legend. Chętnie pojawia się ona w wielu działaniach artystycznych, a w samej dzielnicy oglądać możemy wielobarwne projekty street-artowe. Wspólnie przyjrzymy się teledyskom muzycznym, tekstom piosenek, urywkom filmów, muralom dla których Praga jest tłem i tematem. Wspólnie stworzymy plastyczne dzieło na temat Pragi w postaci wlepek i nie tylko. Będzie kreatywnie!
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10; rozwijane umiejętności: 1, 7; historia: I.5; II.4, II.5; III.1; język polski: I.3, I.4, I.7; II.2; II.6; IV.1; plastyka: I.5, I.6, II.1, II.2
Ocaleni przez pamięć
Praga od zawsze słynęła ze swojej wielokulturowości. Znaczną część mieszkańców dzielnicy przed II wojną światową stanowili Żydzi.
Zajęcia są poświęcone wspomnieniom o tej barwnej mniejszości. Poznamy historię Żydów praskich, wysłuchamy relacji ich sąsiadów, przyjaciół, braci. Porozmawiamy o tym, czym jest pamięć w ogóle, oraz pochylimy się nad wartością relacji wspomnieniowych.
Lekcja oparta została na niezwykłym słuchowisku dokumentalnym Ocalenie przez pamięć, stworzonym z nagrań biograficznych z Archiwum Historii Mówionej Muzeum Warszawskiej Pragi i ze wspomnień spisanych w Księdze Pamięci Sefer Praga.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: język polski: I.1, 2, 4, 7, 9, III.1, 4, IV.1, 2 (zakres podstawowy); historia: I.2, II.1, 2, 4, III.2 (zakres podstawowy i rozszerzony)
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową
Saska Kępa (lekcja spacerowa)
Wzniesiona przez modernistycznych architektów i opiewana w piosenkach Saska Kępa to idealne miejsce na zajęcia plenerowe – nie tylko z zakresu historii sztuki. Spacerując wąskimi uliczkami wśród prawie stuletnich willi, dowiemy się, kim byli pierwsi osadnicy zamieszkujący Saską Kępę i dlaczego ten rejon Warszawy jest tak popularny wśród społeczności francuskiej. Poznamy historię jej mieszkańców, przyjrzymy się architekturze. Zwiedzaniu towarzyszą aktywności.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: język polski: I.1, 2, 3, 4, 5, 11; IV.1; historia: I.1, 2; II. 1, 2; historia sztuki: I, II, IV.
Cała Praga w trzech budynkach (aktywny spacer po wystawie)
W czasie zwiedzania poznamy historię warszawskiej Pragi na tle historii Warszawy i Polski. Analizować będziemy fotografie, obrazy i mapy. Przyjrzymy się obiektom wytworzonym w praskich fabrykach i warsztatach rzemieślniczych. Posłuchamy wspomnień prażan i prażanek z Archiwum Historii Mówionej. Punktem kulminacyjnym będzie zwiedzanie dawnych żydowskich modlitewni, które stanie się inspiracją do dyskusji o rewitalizacji wielokulturowego dziedzictwa dzielnicy.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: język polski: III.2. 11, II.2.2; historia: I.1–4, XIX.4, XXIV.4, XXVII, XXXIX.1, XXXIX2, LIII, LV7
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praga wielu kultur (lekcja spacerowa)
Wielokulturowe tradycje Pragi sięgają kilku wieków wstecz. Tu mieszkali koło siebie wyznawcy różnych religii, osoby z rożnymi korzeniami. W czasie spaceru poznamy lokalizację najważniejszych praskich domów modlitwy różnych religii. Dowiemy się dlaczego jedną z największych wytwórni bombek choinkowych prowadziła rodzina żydowska, obejrzymy Bazar Różyckiego i wysłuchamy intrygujących historii o tym miejscu. Zerkniemy w zakamarki starych podwórek, gdzie czekają praskie kapliczki. Porozmawiamy o mniejszościach narodowych współcześnie żyjących na Pradze oraz o tym dlaczego warto żyć w wielokulturowym świecie.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: język polski: I, II, III, VIII, XI; historia: XXXIX, XLIII. 2, XLIV; XLVI, historia sztuki: I. IV
Praga w popkulturze
Warszawska Praga to bardzo charakterystyczna część miasta. Z uwagi na swoją niezwykłą historię i klimat stała się bohaterką wielu miejskich legend. Postaramy się zmierzyć ze współczesnych myśleniem o Pradze, pokazać jakim niezwykłym i kontrastowym jest miejscem. Wspólnie przyjrzymy się teledyskom muzycznym, tekstom piosenek, urywkom filmów, projektom street-art dla których Praga jest tłem i tematem. Zwiedzimy najważniejsze elementy wystawy a na koniec zaprojektujemy wlepkę o miejskiej tematyce.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: język polski: I, II, III, VIII, XI; historia i teraźniejszość: I.1, I.6, I.8, I.9; II, III, IV, V, VI; muzyka: I.1, I.3; plastyka: I
Czas wojny. Praga podczas okupacji w okresie II wojny światowej
W czasie lekcji uczestnicy dowiedzą się, czym jest historia mówiona i w jaki sposób analizować różne źródła historyczne. Wysłuchają wybranych wspomnień mieszkańców Pragi, dotyczących II wojny światowej i niemieckiej okupacji, a także powstania warszawskiego. Staną się one punktem wyjścia do rozmowy na temat życia codziennego warszawiaków w czasie okupacji. Tłem dla prezentowanych historii będą charakterystyczne i istniejące do dziś praskie miejsca, takie jak Bazar Różyckiego czy warszawskie zoo. Lekcja związana jest z podstawą programową dotyczącą historii okupacji, powstania warszawskiego oraz literatury wojennej.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 5, 6, 7, 8; język polski: I.1.; I.2; I.7; I.9; I.10; III.1; IV.2; historia: XLVIII; XLIX; L
Terminy lekcji muzealnych: wtorek–piątek
Godziny: 9:30–14:30, czwartek 11:00–15:00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób (w tym opiekunowie)
Miejsce spotkania: przy kasach muzealnych, ul. Targowa 50/52
Rezerwacja: Muzeum Warszawskiej Pragi,
e-mail: edukacja.muzeumpragi@muzeumwarszawy.pl,
tel.: 511 731 198, 22 518 34 09, 22 518 34 08
Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00. W przypadku nieodebranych połączeń na telefon komórkowy oddzwonimy w najszybszym możliwym momencie.
Koszt: 250 zł
Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.
Sprawdź również ofertę edukacyjną na wystawie czasowej „Praga ’44”.
REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY
- POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.1. Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.
1.2. Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:
- oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
- lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
- kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
- spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
- wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
- Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.
1.3. Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.
1.4. Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.
1.5. Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.
1.6. Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.
1.7. Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.
- ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI
2.1. Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.
2.2. Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.
2.3. Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:
- 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
- 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
- 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.
2.4. W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.
2.5. Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.
- POTWIERDZENIE REZERWACJI
3.1. Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.
3.2. Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.
3.3. Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.
3.4. W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
3.5. Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.
- LICZEBNOŚĆ GRUPY
4.1. Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.
4.2. Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.
4.3. Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.
4.4. Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.
4.5. W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.
4.6. Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.
4.7. Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.
- DANE OSOBOWE
5.1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
5.2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
5.3. Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.
5.4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
5.5. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
5.6 Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
5.7. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
5.8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
5.9. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
5.10. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.
5.11. Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.
5.12. Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.
- PŁATNOŚCI
6.1. Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.
6.2. Opłaty za usługi są dokonywane:
- przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
- po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.
6.3. Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.
6.4. Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.
6.5. Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.
- REZYGNACJA Z REZERWACJI
7.1. Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.
7.2. W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi
- SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ
8.1. Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.
8.2. Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.
8.3. W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.
8.4. W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.
POZOSTAŁE UREGULOWANIA
9.1. Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.
9.2. Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.
9.3. W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.
9.4. W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.
9.5. Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.
9.6. Zajęcia online nie mogą być nagrywane.
9.7. Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.
9.8. Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.
9.9. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.
9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.
9.11 W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,
w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.
Klauzula informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
- Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
- Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
- Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
- Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
- Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
- Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
- Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLLETER
Jeśli chcesz być na bieżąco z ofertą edukacyjną dla szkół, Muzeum Warszawy i oddziałów, zapisz się na newsletter.
Dostaniesz informacje o aktualnej ofercie lekcji, warsztatów, spacerów muzealnych, zimowych i letnich programach zajęć, lekcjach towarzyszących wystawom czasowym, a także o materiałach edukacyjnych do pobrania oraz informacje o szkoleniach, warsztatach i konferencjach dla nauczycieli i nauczycielek.