fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

26.10.2023 / Aktualności, Działalność naukowa, Korczakianum, Muzeum Warszawskiej Pragi

„Własne głosy” dzieci? Dziecięce autobiografie

„Własne głosy” dzieci? Dziecięce autobiografie

Konferencja Korczakianum „Własne głosy” dzieci? Dziecięce autobiografie, wspierana przez badaczki i badaczy z Instytutu Kultury Polskiej UW, odbędzie się w dniach 16-17 listopada w Muzeum Warszawskiej Pragi.

Będziemy dyskutować o tym:

  • jak dzieci opowiadają i opowiadały o własnym życiu,
  • jak interweniowali i interweniują w ich opowieści dorośli,
  • a przede wszystkim: jak sprawić, by ich głosy były bardziej słyszane, także w instytucjach kultury?

Rejestracja e-mail: dzieciece.autobiografie@gmail.com

16 listopada (czwartek)

I panel: 9.20–11.10

Głosy dzieci w instytucjach i projektach Korczakowskich

  • 9.20–9.40: Anna Landau-Czajka, Autobiografie i wspomnienia w „Małym Przeglądzie”
  • 9.40–10.00: Wojciech Lasota,(…) będę czągał sankie szniegem (…). Głosy dzieci z Domu Sierot
  • 10.00–10.20: Marta Rakoczy, „Sam nie wiem, co robić, bo mi go żal”. Dziecięce autobiografie opiekuńcze Domu Sierot
  • 10.20–10.40: Zuzanna Sękowska, Pierwsze (auto)narracje dzieci z zakładu opiekuńczo-wychowawczego Nasz Dom. Praktyka pedagogiczna Janusza Korczaka i Marii Rogowskiej-Falskiej
  • Dyskusja do 11.10
  • Przerwa kawowa

II panel: 11.30–13.00

Szkoła jako doświadczenie autobiograficzne

  • 11.30–11.50: Barbara Klich-Kluczewska, Wakacje na dwadzieścia trzy głosy. Wokół problemu autentyczności dziecięcych pamiętników konkursowych
  • 11.50–12.10: Marcin Gołąb, „Kiedy rozpoczęła się wojna (…) byłem jeszcze mały (…)”. Wypracowania szkolne pisane w roku 1946 jako źródło do badania dziecięcych autobiografii
  • 12.10–12.30: Katarzyna Żukowska, „Szkolne świadectwa” uczniów i uczennic w świetle „Małego Przeglądu”
  • Dyskusja do 13.00
  • Przerwa 13.00–14.00

III panel: 14.00–15.30

Etyczne problemy pozyskiwania i wywoływania wypowiedzi dziecięcych

  • 14.00–14.20: Roman Chymkowski, Czy dzieci mogą pisać? Polityczność tekstowej reprezentacji
  • 14.20–14.40: Urszula Markowska-Manista, Podejście skoncentrowane na dziecku i jego (kontr)narracji w badaniach „z dziećmi” i „o dzieciach” ze środowisk migracyjnych – wyzwania i dylematy dorosłych badaczy
  • 14.40–15.00: Anna Róża Hoss, „Oddawanie głosu” a retraumatyzacja i wiktymizacja dzieci w dyskursach kryzysu psychiatrii dziecięcej
  • Dyskusja do 15.30
  • Przerwa kawowa

IV panel: 15.50–17.50

Medialne przedstawienia autobiografii dziecięcych

  • 15.50–16.10: Piotr Pławuszewski, Wyraźny głos zza ściany. O filmie dokumentalnym „Anne Frank Remembered” (reż. Jon Blair, 1995)
  • 16.10–16.30: Agnieszka Stecko-Żukowska, “Pokazała, jak rodzi, a internauci wpadli w szał!”. Spory wokół upubliczniania wizerunków dzieci w mediach społecznościowych w perspektywie antropologicznej
  • 16.30–16.50: Bogna Goślińska, Przed i za kamerą. Internetowa twórczość jako możliwości dziecięcej ekspresji
  • 16.50–17.10: Filip Gołaszewski, Streaming gier jako przykład dziecięcej autobiografii
  • Dyskusja do 17.40
  • Przerwa kawowa

Debata: 18.30–20.00

„Dzieci opowiadają o życiu: praktyki, teorie, metodologie”

Udział biorą: Marta Ciesielska, Iga Kazimierczyk, Ewa Maciejewska-Mroczek, Małgorzata Minchberg, Paweł Rodak

Moderacja: Marta Rakoczy

17 listopada (piątek)

I panel: 9.00–11.40

Poza dzieciństwo: autobiografie młodzieżowe

  • 9.00–9.20: Mirosław Wójcik, „Trzydziestka”: autobiograficzny obraz życia żydowskich uczennic gimnazjum Zofii Rozenfeldowej
  • 9.20–9.40: Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Wiem tylko jeśli natrafię na przeciwności losu i na pech to z mojej strony pech natrafi na silny i twardy opór”. Doświadczenia młodzieży żydowskiej w wybranych pamiętnikach nadesłanych na konkursy JIVO
  • 9.40–10.00: Magdalena Pęzińska, Techniki autobiograficzne w korespondencji urzędowej młodzieży żydowskiej w II RP
  • Dyskusja do 10.30
  • 10.30–10.50: Jacek Drozda, Zofia Rojek, Zapiski z czasów skrajności. Próba analizy pamiętników dwóch sióstr z Urli z czasów II wojny światowej
  • 10.50–11.10: Anna Maj, „Mam na imię Agnieszka, a na nazwisko Osiecka”. Dzieciństwo i młodość przyszłej pisarki
  • Dyskusja do 11.40
  • Przerwa kawowa

II panel: 12.00–13.30

Poza opowieści: metodologie badań dziecięcych wypowiedzi autobiograficznych

  • 12.00–12.20: Ewa Maciejewska-Mroczek, Badanie pandemicznych i postpandemicznych światów dzieci. Refleksje metodologiczne
  • 12.20–12.40: Aleksandra Zalewska-Królak, Ciałopamiętniki
  • 12.40–13.00: Celina Kamecka-Antczak, Badania włączające dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Dyskusja do 13.30
  • Przerwa 13.30–14.30

FORUM PRAKTYKÓW: 14.30–16.30

Partycypacja dziecięca: szanse i wyzwania

  • 14.30–14.50: Agnieszka Gabriel, Małgorzata Michel, „Mów mi po imieniu czyli”, narracje dzieci o języku uznania w badaniach aplikacyjnych w działaniu
  • 14.50–15.10: Małgorzata Minchberg, Podmiotowość w procesach edukacyjnych aktywowanych przez sztukę i twórczość
  • 15.10–15.30: Zofia Zaccaria, Lidia Iwanowska-Szymańska, Dziecko obcuje z kulturą i zarazem ją tworzy. Głosy dzieci jako repozytorium kultury
  • 15.30–15.50: Agnieszka Grabowska, Małgorzata Kunecka, Dziecko jako bohater muzealnych wystaw i zbiorów. O podmiotowym podejściu do dzieci na podstawie doświadczeń przy realizacji projektu „dzieciństwo” 
  • Dyskusja do 16.30
  • Przerwa kawowa

Debata: 18.00–20.00

„Dzieci opowiadają o wojnie: praktyki, teorie, metodologie”

Udział biorą: Piotr Filipkowski, Jakub Gałęziowski, Justyna Kowalska-Leder, Magdalena Pęzińska, Agnieszka Witkowska-Krych

Moderacja: Marta Rakoczy

Komitet organizacyjny

Marta Ciesielska (Korczakianum – Muzeum Warszawy)

Marcin Gołąb (Instytut Kultury Polskiej UW)

Anna Róża Hoss (Instytut Kultury Polskiej UW, MSD UW)

Magdalena Pęzińska (Korczakianum – Muzeum Warszawy)

Marta Rakoczy (Instytut Kultury Polskiej UW, Korczakianum – Muzeum Warszawy)

Ada Tymińska (Instytut Kultury Polskiej UW, MSD UW)

Katarzyna Żukowska (Instytut Kultury Polskiej UW, SDNH UW, Muzeum Woli – Muzeum Warszawy)