26.10.2023 / Aktualności, Działalność naukowa, Korczakianum, Muzeum Warszawskiej Pragi
„Własne głosy” dzieci? Dziecięce autobiografie
Konferencja Korczakianum „Własne głosy” dzieci? Dziecięce autobiografie, wspierana przez badaczki i badaczy z Instytutu Kultury Polskiej UW, odbędzie się w dniach 16-17 listopada w Muzeum Warszawskiej Pragi.
Będziemy dyskutować o tym:
- jak dzieci opowiadają i opowiadały o własnym życiu,
- jak interweniowali i interweniują w ich opowieści dorośli,
- a przede wszystkim: jak sprawić, by ich głosy były bardziej słyszane, także w instytucjach kultury?
Rejestracja e-mail: dzieciece.autobiografie@gmail.com
16 listopada (czwartek)
I panel: 9.20–11.10
Głosy dzieci w instytucjach i projektach Korczakowskich
- 9.20–9.40: Anna Landau-Czajka, Autobiografie i wspomnienia w „Małym Przeglądzie”
- 9.40–10.00: Wojciech Lasota,(…) będę czągał sankie szniegem (…). Głosy dzieci z Domu Sierot
- 10.00–10.20: Marta Rakoczy, „Sam nie wiem, co robić, bo mi go żal”. Dziecięce autobiografie opiekuńcze Domu Sierot
- 10.20–10.40: Zuzanna Sękowska, Pierwsze (auto)narracje dzieci z zakładu opiekuńczo-wychowawczego Nasz Dom. Praktyka pedagogiczna Janusza Korczaka i Marii Rogowskiej-Falskiej
- Dyskusja do 11.10
- Przerwa kawowa
II panel: 11.30–13.00
Szkoła jako doświadczenie autobiograficzne
- 11.30–11.50: Barbara Klich-Kluczewska, Wakacje na dwadzieścia trzy głosy. Wokół problemu autentyczności dziecięcych pamiętników konkursowych
- 11.50–12.10: Marcin Gołąb, „Kiedy rozpoczęła się wojna (…) byłem jeszcze mały (…)”. Wypracowania szkolne pisane w roku 1946 jako źródło do badania dziecięcych autobiografii
- 12.10–12.30: Katarzyna Żukowska, „Szkolne świadectwa” uczniów i uczennic w świetle „Małego Przeglądu”
- Dyskusja do 13.00
- Przerwa 13.00–14.00
III panel: 14.00–15.30
Etyczne problemy pozyskiwania i wywoływania wypowiedzi dziecięcych
- 14.00–14.20: Roman Chymkowski, Czy dzieci mogą pisać? Polityczność tekstowej reprezentacji
- 14.20–14.40: Urszula Markowska-Manista, Podejście skoncentrowane na dziecku i jego (kontr)narracji w badaniach „z dziećmi” i „o dzieciach” ze środowisk migracyjnych – wyzwania i dylematy dorosłych badaczy
- 14.40–15.00: Anna Róża Hoss, „Oddawanie głosu” a retraumatyzacja i wiktymizacja dzieci w dyskursach kryzysu psychiatrii dziecięcej
- Dyskusja do 15.30
- Przerwa kawowa
IV panel: 15.50–17.50
Medialne przedstawienia autobiografii dziecięcych
- 15.50–16.10: Piotr Pławuszewski, Wyraźny głos zza ściany. O filmie dokumentalnym „Anne Frank Remembered” (reż. Jon Blair, 1995)
- 16.10–16.30: Agnieszka Stecko-Żukowska, “Pokazała, jak rodzi, a internauci wpadli w szał!”. Spory wokół upubliczniania wizerunków dzieci w mediach społecznościowych w perspektywie antropologicznej
- 16.30–16.50: Bogna Goślińska, Przed i za kamerą. Internetowa twórczość jako możliwości dziecięcej ekspresji
- 16.50–17.10: Filip Gołaszewski, Streaming gier jako przykład dziecięcej autobiografii
- Dyskusja do 17.40
- Przerwa kawowa
Debata: 18.30–20.00
„Dzieci opowiadają o życiu: praktyki, teorie, metodologie”
Udział biorą: Marta Ciesielska, Iga Kazimierczyk, Ewa Maciejewska-Mroczek, Małgorzata Minchberg, Paweł Rodak
Moderacja: Marta Rakoczy
17 listopada (piątek)
I panel: 9.00–11.40
Poza dzieciństwo: autobiografie młodzieżowe
- 9.00–9.20: Mirosław Wójcik, „Trzydziestka”: autobiograficzny obraz życia żydowskich uczennic gimnazjum Zofii Rozenfeldowej
- 9.20–9.40: Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Wiem tylko jeśli natrafię na przeciwności losu i na pech to z mojej strony pech natrafi na silny i twardy opór”. Doświadczenia młodzieży żydowskiej w wybranych pamiętnikach nadesłanych na konkursy JIVO
- 9.40–10.00: Magdalena Pęzińska, Techniki autobiograficzne w korespondencji urzędowej młodzieży żydowskiej w II RP
- Dyskusja do 10.30
- 10.30–10.50: Jacek Drozda, Zofia Rojek, Zapiski z czasów skrajności. Próba analizy pamiętników dwóch sióstr z Urli z czasów II wojny światowej
- 10.50–11.10: Anna Maj, „Mam na imię Agnieszka, a na nazwisko Osiecka”. Dzieciństwo i młodość przyszłej pisarki
- Dyskusja do 11.40
- Przerwa kawowa
II panel: 12.00–13.30
Poza opowieści: metodologie badań dziecięcych wypowiedzi autobiograficznych
- 12.00–12.20: Ewa Maciejewska-Mroczek, Badanie pandemicznych i postpandemicznych światów dzieci. Refleksje metodologiczne
- 12.20–12.40: Aleksandra Zalewska-Królak, Ciałopamiętniki
- 12.40–13.00: Celina Kamecka-Antczak, Badania włączające dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- Dyskusja do 13.30
- Przerwa 13.30–14.30
FORUM PRAKTYKÓW: 14.30–16.30
Partycypacja dziecięca: szanse i wyzwania
- 14.30–14.50: Agnieszka Gabriel, Małgorzata Michel, „Mów mi po imieniu czyli”, narracje dzieci o języku uznania w badaniach aplikacyjnych w działaniu
- 14.50–15.10: Małgorzata Minchberg, Podmiotowość w procesach edukacyjnych aktywowanych przez sztukę i twórczość
- 15.10–15.30: Zofia Zaccaria, Lidia Iwanowska-Szymańska, Dziecko obcuje z kulturą i zarazem ją tworzy. Głosy dzieci jako repozytorium kultury
- 15.30–15.50: Agnieszka Grabowska, Małgorzata Kunecka, Dziecko jako bohater muzealnych wystaw i zbiorów. O podmiotowym podejściu do dzieci na podstawie doświadczeń przy realizacji projektu „dzieciństwo”
- Dyskusja do 16.30
- Przerwa kawowa
Debata: 18.00–20.00
„Dzieci opowiadają o wojnie: praktyki, teorie, metodologie”
Udział biorą: Piotr Filipkowski, Jakub Gałęziowski, Justyna Kowalska-Leder, Magdalena Pęzińska, Agnieszka Witkowska-Krych
Moderacja: Marta Rakoczy
Komitet organizacyjny
Marta Ciesielska (Korczakianum – Muzeum Warszawy)
Marcin Gołąb (Instytut Kultury Polskiej UW)
Anna Róża Hoss (Instytut Kultury Polskiej UW, MSD UW)
Magdalena Pęzińska (Korczakianum – Muzeum Warszawy)
Marta Rakoczy (Instytut Kultury Polskiej UW, Korczakianum – Muzeum Warszawy)
Ada Tymińska (Instytut Kultury Polskiej UW, MSD UW)
Katarzyna Żukowska (Instytut Kultury Polskiej UW, SDNH UW, Muzeum Woli – Muzeum Warszawy)