fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Wydarzenia

czw., 18.04.2024
18:00–19:30

Wykład
Muzeum Warszawy
wstęp wolny

Austriacka Secesja i Warsztaty Wiedeńskie | „Julia Keilowa. Projektantka” 

Austriacka Secesja i Warsztaty Wiedeńskie | „Julia Keilowa. Projektantka” 

Warsztaty Wiedeńskie (Wiener Werkstätte) były jedną z najciekawszych organizacji artystycznych początku XX wieku. Pojawiły się w kręgu austriackiej Secesji (Sezession), która w połowie lat 90. poprzedniego stulecia wprowadziła do sztuki i rzemiosła stylistykę alternatywną w stosunku do istniejącej już francuskiej Art Nouveau, mimo że oba kierunki inspirowane były tymi samymi zjawiskami: krytyką historyzmu i realizmu, fascynacją sztuką Japonii oraz brytyjskim Ruchem Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł (The Arts and Crafts Movement). Oryginalnym na tle Art Nouveau wkładem Sezession była utrzymana w innym niż we Francji stylu wyrafinowana dekoracyjność, a zwłaszcza prostota i oszczędność form widocznych zarówno w architekturze, jak w wyposażeniu wnętrz i w malarstwie.

Wszystkie te cechy przejęły Warsztaty Wiedeńskie. Ich początkiem była pracownia rzemieślnicza założona przez Josefa Hoffmanna i Kolomana Mosera w 1903 roku. Do tych twórców, zorientowanych początkowo przede wszystkim na architekturę i meble dołączyli wkrótce projektanci grafiki, szkła, ceramiki, tkanin, biżuterii a nawet mody, tacy jak Gustav Klimt, Josef Olbrich, Adolf Loos, Michael Powolny, Jutta Sika, Bertold Löffler czy Eduard Wimmer-Wisgrill.

Wpływ Wiener Werkstätte na sztukę i design był znacznie dłuższy niż Art Nouveau, (który to styl został odrzucony już w pierwszej dekadzie XX wieku) i trwał do początku lat 1920-tych. Wiele z jego rozwiązań zostało wówczas przejętych przez Art Déco, a niektóre nawet przez awangardę. Potem jednak przez pół stulecia Wiener Werkstätte były praktycznie zapomniane. Zainteresowanie nimi pojawiło się dopiero na początku lat 1970-tych. Dzisiaj widzimy w nich inspiracje zarówno dla modernizmu, postmodernizmu, jak i kolekcjonerskich pasji XXI wieku.

Dr Józef A. Mrozek – historyk wzornictwa, wykładowca na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie.

Dowiedz się więcej o wystawie „Julia Keilowa. Projektantka”.

Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.