czw., 13.06.2024
18:00–19:30
Wykład
Muzeum Warszawy
wstęp wolny
Droga do projektowania. Kobiety w Spółdzielni ŁAD, IWP i w Cepelii | „Julia Keilowa. Projektantka”
Działalność projektowa kobiet jeszcze w pierwszych latach XX wieku rozumiana była jako domena tzw. przemysłu domowego, lekceważona i sprowadzano do tradycyjnych robótek domowych. Zauważalna zmiana przyszła w okresie dwudziestolecia międzywojennego wraz z pojawieniem się na rynku pracy absolwentek szkół artystycznych. W Warszawie profesjonalnie wzornictwem zajmowały się absolwentki Szkoły Sztuk Pięknych (późniejszej ASP), m.in. Julia Keilowa i projektantki skupione w Spółdzielni Artystów Plastyków ŁAD.
W Polsce Ludowej kobiety już na znacznie większą skalę podejmowały pracę jako dizajnerki w państwowych instytucjach: Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, Cepelii i zależnej od niej, choć konsekwentnie podkreślającej swoją niezależność Spółdzielni Artystów ŁAD. W ramach tych instytucji budowały swoją niezależność jako projektantki i aktywnie współtworzyły obraz polskiego wzornictwa.
Anna Wiszniewska – historyczka sztuki i dizajnu, kuratorka i wykładowczyni akademicka, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół artystów i projektantów związanych z Cepelią. Prowadzi badania podstawowe w zakresie historii polskiego dizajnu i sztuki przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem mody, biżuterii, ceramiki i zabawkarstwa.
Swoje zainteresowania naukowo-badawcze realizuje również jako kuratorka wystaw. Otwarta w 2019 r. w Muzeum Warszawy monograficzna wystawa spółdzielni ORNO, której była współkuratorką, podsumowała jej wieloletnie badania nad biżuterią powstałą w spółdzielniach Cepelii.
Dowiedz się więcej o wystawie „Julia Keilowa. Projektantka”.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu