06.05.2022 / Aktualności, Kolekcje Muzeum Warszawy
Zdjęcia Warszawy lat 90.
Razem ze Stowarzyszeniem Masław i inicjatywą Tu było, tu stało przeprowadziliśmy zbiórkę amatorskich fotografii Warszawy z lat 90. XX wieku.
Zdjęcia zbieraliśmy od stycznia do marca, a ilość zgłoszeń przerosła nasze oczekiwania. Otrzymaliśmy około 1500 fotografii: odbitek fotograficznych, skanów odbitek, slajdów i albumów, a także jeden film VHS.
Bardzo dziękujemy za zaangażowanie w akcję zbierania fotografii. Doceniamy gest użyczenia swoich prywatnych, często ważnych zdjęć na wystawę w Muzeum Warszawy.
Fotografia amatorska
Zgłoszone fotografie są bardzo różnorodne, tak jak różna jest fotografia amatorska.
Otrzymaliśmy zdjęcia z czasów dzieciństwa, pokazujące tak popularne sposoby spędzania czasu jak zjeżdżanie na sankach, jazda rowerem, wizyty z dziadkami na działkach. Fotografie przedstawiają sceny bardzo prywatne, dla których Warszawa jest tylko albo aż tłem.
Na wielu zdjęciach widać ważne wydarzenia historyczne i społeczne: manifestacje w które obfitowała szczególnie pierwsza połowa lat 90., wizytę papieża w Warszawie w 1991 i 1999 roku, pierwszy koncert Michaela Jacksona w Warszawie, zaćmienie słońca czy wizytę królowej Elżbiety na Starym Mieście.
Liczne z fotografii dokumentują zmieniającą się przestrzeń miasta. Widać na nich pojawiającą się nową architekturę i wszechobecne w latach 90. wielkoformatowe reklamy. Uwiecznione zostały nawet tramwaje, które wówczas często były oklejone reklamami.
Kolekcję zebranych zdjęć cechuje różnorodność nie tylko samych tematów ale też tego, co około-fotograficzne. Trafiły do nas owijki, opakowania i albumy, slajdy, negatywy i odbitki w różnych formatach. Warszawianki i warszawiacy z troską dbają o właściwe opisywanie zdjęć.
Zbiórka jest potwierdzeniem przypuszczenia, że lata 90. to wspaniałe czasy dla fotografii amatorskiej. Materiały były tanie i powszechnie dostępne. Laboratoria wywołujące kolorowe negatywy były obecne niemal na każdym rogu, a aparaty kompaktowe można było kupić w wielu sklepach. Największe firmy fotograficzne biły się o klientów.
Wystawa fotografii Warszawy lat 90.
Celem zbiórki zdjęć było wybranie obiektów, które pokażemy na wystawie planowanej na październik 2022 roku. Będzie ona opowiadać o tym, co działo się w fotografii i w Warszawie w latach 90. Oprócz spojrzenia zawodowych fotografów i fotografek interesuje nas pokazanie fotografii amatorskiej, która w tym czasie przeżywała swoją transformację.
Fotografia niezawodowa to największa część fotografii w ogóle, a lata 90. to czas jej rozkwitu w formie, która dziś już niemal nie istnieje – papierowych, małoformatowych, tanich ale też dobrych jakościowo odbitek fotograficznych.
Fotografia amatorska, o czym często powszechnie zapominamy, też ma swoje mody i konwencje, które często przenikają się z fotografią zawodową. To fascynujące zjawisko. Dodatkowo kolekcja fotograficzna Muzeum Warszawy ma wiele wspaniałych amatorskich fotografii, których historia sięga początku XX wieku.
Na wystawie pokażemy ponad 300 fotografii ze zbiórki, wykonanych przez ponad 40 osób. Jest to szeroka reprezentacja ukazująca różnorodność autorów i tematów.
Gabinet Fotografii Muzeum Warszawy
Wybrane fotografie chcielibyśmy również włączyć do kolekcji Muzeum Warszawy!
Zbiory Muzeum Warszawy są punktem wyjścia do opowiedzenia historii osób, wydarzeń i procesów, które ukształtowały współczesną Warszawę. W kolekcji muzealnej znajduje się wiele obiektów, które zostały podarowane przez mieszkanki lub mieszkańców Warszawy.
Część zbiorów pokazywanych w Gabinecie Fotografii stanowią amatorskie fotografie. Do szczególnie ciekawych można zaliczyć ujęcia z czasów okupacji i zniszczeń Warszawy, które są szczególnie cenne, bo wykonane nie na zlecenie, ale z potrzeby udokumentowania rzeczywistości (np. fotografie Inez Stryckiej pokazujące płonące getto). Ostatnio trafiły do muzeum wspaniałe amatorskie ujęcia z Festiwalu Młodzieży z 1955 roku. Wykonane zostały przez Wojciecha Jankowskiego na kolorowych negatywach, co w tamtym okresie należało do rzadkości.
Te przykłady potwierdzają, że również amatorzy mogą mieć „fotograficzne oko” a ich zdjęcia mogą i powinny mieć miejsce w zbiorach muzealnych.
Zdjęcie główne: Katarzyna Myszkowska, ul. Królowej Marysieńki, 1991