fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

20.01.2020 / Aktualności, Centrum Interpretacji Zabytku, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Korczakianum, Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry, Muzeum Drukarstwa, Muzeum Farmacji, Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Woli

Zima w mieście 2020

Zima w mieście 2020

Sprawdź AKTUALNĄ OFERTĘ EDUKACYJNĄ DLA SZKÓŁ.

MUZEUM WARSZAWY

Adres: Rynek Starego Miasta 28–42
Zgłoszenia: Dział Edukacji, tel. 665 645 603
Czas trwania zajęć: 60–90 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.15 lub 12.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Muzealny detektyw
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I-IV)

Rzeczy zgromadzone w gabinetach Muzeum Warszawy kryją niejedną zagadkę. Uczestnicy zajęć wcielą się w detektywów i poszukają śladów historii z nimi związanych. W czasie śledztwa przemierzą rozmaite muzealne gabinety. Napotkają tam na zadania, gry, zabawy i układanki. Wspólnie odkryją ciekawostki związane z Warszawą. Czy uda im się zasłużyć na miano Muzealnych Detektywów?

Miasto dźwięków
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy IV-VI)

Na zajęciach dzieci zapoznają się z pejzażem dźwiękowym Warszawy. Przysłuchując się ulicznej wrzawie i zgiełkowi, uczniowie odkryją różnorodne „miejskie instrumenty”. Uczestnicy dowiedzą się także, w jaki sposób dźwięki miejsc wpływały na kompozycje muzyczne takich artystów, jak Ludwiga van Beethoven czy Pierre’a Schaeffera. Na zakończenie uczniowie podejmą próbę przełożenia na obraz warszawską „muzykę.”

Z Syrenką w Bibliotece. Warsztaty literacko-plastyczne
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I-VI)

Zapraszamy do biblioteki Muzeum Warszawy. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się wielu ciekawostek o Warszawie i warszawskiej Syrence. Spotkaniu towarzyszyć będą quizy i zagadki o Warszawie oraz literacki obraz Syrenki.  Uzupełnieniem warsztatów będą prace plastyczne związane z Warszawą i Syrenką.

Terminy: 12.02, 13.02, 19.02, 20.02
Czas trwania zajęć: 90 min w godz. 10.00-14.00 (do uzgodnienia)

CENTRUM INTERPRETACJI ZABYTKU

Adres: ul. Brzozowa 11/13
Zgłoszenia: tel. 22 277 44 96, 665 645 603
Czas trwania zajęć: 75 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00, 12.00, 14.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Co jest zabytkiem?
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa

Czy zabytki to tylko budynki i przedmioty? Co z przyrodą i tradycją? Zajęcia staną się okazją do wspólnych rozważań nad definicją zabytku. Według jakich kategorii możemy je podzielić? Co możemy zrobić, żeby pozostały z nami jak najdłużej? Na przykładach pochodzących ze wszystkich stron świata zastanowimy się, czy istnieją wspólne zasady ochrony zabytków, w jaki sposób się je oznacza oraz kto jest za to odpowiedzialny.

Różnorodność kulturowa – instrukcja obsługi
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa

Czym jest różnorodność kulturowa? Czym jest dziedzictwo niematerialne? Co wspólnego mają ze sobą oba pojęcia? Dlaczego warto je poznawać? Jaki to może mieć wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi? Podczas zajęć odpowiemy na te i wiele innych pytań. Dowiemy się, w jaki sposób UNESCO zapewnia ochronę różnorodności kulturowej i spróbujemy własnych sił w praktykowaniu dziedzictwa niematerialnego z różnych regionów świata.

MUZEUM DRUKARSTWA

Adres: ul. Ząbkowska 23/25
Zgłoszenia: tel. 22 620 60 42
Czas trwania zajęć: 60 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00 lub 12.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Ksiąg wiązanie, czyli książki powstawanie
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 0-VIII)

Poznamy historię materiałów piśmiennych, druku i książki. Dostaniemy do ręki pierwsze materiały pisarskie – model tabliczki glinianej. Jak powstawał i wyglądał j papirus, z czego wykonywano pergamin. Poznamy postać Jana Gutenberga – twórcy ruchomej, metalowej czcionki i jej budowę.
Na koniec po obejrzeniu procesu tworzenia książki i introligatorskiego szycia składek na szywnicy własnoręcznie uszyjemy małe książeczki.

MUZEUM FARMACJI

Adres: ul. Piwna 31/33
Zgłoszenia: tel. 22 831 71 79
Czas trwania zajęć: 60 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00 lub 12.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Przyprawy i zioła
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I-III)

Przyprawy nie są wyłącznie smakowym dodatkiem do potraw, lecz mają pozytywny wpływ na zachodzące w organizmie procesy. Większość z nich stosowana jest w ziołolecznictwie. W trakcie zajęć poznamy zasady właściwej diety, dostarczającej organizmowi odpowiednich dawek niezbędnych substancji, a także konsekwencje ich niedoborów.

MUZEUM WARSZAWSKIEJ PRAGI

Adres: ul. Targowa 50/52
Zgłoszenia: tel. 22 518 34 08, 22 518 34 09
Czas trwania zajęć: 60 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.30 lub 12.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Praska zima sensoryczna
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 0–III, IV–VI).

W czasie działań edukacyjnych uczestnicy obejrzą pierwsze fotografie warszawskiej Pragi. Na unikalnej wystawi dla dzieci, będzie można sprawdzić, jak kreatywnie wykorzystywać te materiały. Przy użyciu technik plastycznych będzie można tworzyć własne widoki miasta, które pachną i mienią się różnymi kolorami.

MUZEUM WOLI

Adres: ul. ul. Srebrna 12
Zgłoszenia: tel. 22 277 44 69, katarzyna.zukowska@muzeumwarszawy.pl
Czas trwania zajęć: 60 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00 lub 12.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Zakamary Woli
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I-VIII)

Poznacie najważniejsze wydarzenia, miejsca i ludzi Woli, wybierzemy listę symboli dzielnicy. Wnikniemy w głąb historii i ikonosfery tych terenów, zbadamy internetowe mapy i zbiory Muzeum Warszawy, posłuchamy głosów z przeszłości – nagrań i literackich smaczków – lub niesmaczków. Zajęcia wzbogaci pokaz animacji „Wola 35” z komentarzem na żywo oraz warsztaty. Zajęcia realizowane będą w nowych przestrzeniach Gabinetu Wolskiego oraz pracowni edukacyjnej.

Moja dzielnica
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy I-VIII)

Zbadamy współczesny pejzaż Woli, zadamy pytania o nasze miasto i dzielnicę – o to jak na nas wpływa. Uruchomimy „wyobraźnię urbanistyczną”. Celem lekcji jest zachęcenie uczniów do uważnego obserwowania i rozumienia ich bezpośredniego otoczenia i dzielnicy Wola, wyposażenie uczestników w podstawowe narzędzia do analizy miasta – aparat pojęciowy, informacje o najważniejszych zjawiskach charakteryzujących miasto i warunki do życia, jakie stwarza ludziom (elementy uwrażliwienia na potrzeby różnych grup i trudności, na które natrafiają w przestrzeni miejskiej). Na zajęciach poprowadzona zostanie analiza współczesnego krajobrazu Woli i trendów rozwojowych dzielnicy. Wykorzystane zostaną takie narzędzia jak Google Maps, Instagram, Facebook, serwis warszawa1939.pl.

MUZEUM-MIEJSCE PAMIĘCI PALMIRY

Adres: Palmiry, Czosnów
Zgłoszenia: tel. 22 720 81 14, e-mail: palmiry@muzeumwarszawy.pl
Czas trwania zajęć: 45 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00 lub 14.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Puszcza Kampinoska w czasie II wojny światowej.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 0–VI)

Podczas lekcji muzealnej opowiemy, co działo się podczas II wojny światowej w Puszczy Kampinoskiej (od września 1939 roku, po powstanie warszawskie). Słuchacze poznają takie pojęcia jak: patriotyzm, powstanie, niepodległość, okupacja i konspiracja. Poprzez rozmaite zajęcia dowiedzą się, jakie cechy posiadali żołnierze i partyzanci walczący w Kampinosie, co ukrywano w puszczy, a także, czym zajmowały się łączniczki i sanitariuszki.

KORCZAKIANUM

Adres: ul. Jaktorowska 6
Zgłoszenia: tel. 22 632 30 27
Czas trwania zajęć: 60 min
Terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.30 lub 12.00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób
Koszt: 1 zł

Prawa dziecka
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasa I–VIII)

Praktyka i postulaty Janusza Korczaka to punkt wyjścia do dyskusji o prawach dziecka, kiedyś i dziś. Przedstawiona zostanie krótko historia ich uchwalenia. Następnie porozmawiamy na temat wybranych praw, takich jak na przykład prawo dzieci do prywatności, do głosu, do szacunku. Zastanowimy się, w jaki sposób funkcjonują w rodzinie i w szkole oraz jak zadbać, żeby nie były tylko hasłami.