22.02.2022 / Aktualności, Galeria Rynek 30
Olga Micińska: Gildia
Stolarki i ciesielki, czyli kobiety pracujące w drewnie – to bohaterki wystawy Gildia. Artystka Olga Micińska aranżuje w Muzeum Warszawy przystanek na trasie wyobrażonego wędrownego kobiecego cechu rzemieślniczego. To kolejna wystawa w Galerii Rynek 30 – nowej przestrzeni dla sztuki najnowszej w Muzeum Warszawy.
Otwarcie wystawy – 3 marca 2022 r.
Artystka posługuje się własnymi rzeźbami-obiektami oraz przedmiotami wybranymi z kolekcji Muzeum Warszawy uzupełnionymi o fotografie, aby zainscenizować opowieść o kobiecym związku rzemieślniczym. Kształt, jaki przybiera warsztat wyimaginowanej gildii, zachęca do zmiany naszego myślenia o wytwórstwie przedmiotów jako o domenie działań męskich, związanych z fizyczną siłą i hierarchią.
W powołanym przez artystkę związku rzemieślniczek realizuje się utopijna sytuacja sprawiedliwego podziału pracy, wiary w moc współdziałania, a także estetycznej rewaloryzacji.
Dowiedz się więcej o wystawie.
Sprawdź program wydarzeń towarzyszących wystawie.
Co zobaczysz na wystawie?
Stemple do znaczenia złączy
Czeladniczki często wykonują meble lub konstrukcje ciesielskie „na sucho”, ostatecznie składając wszystkie części dopiero w docelowej lokalizacji. Aby utrzymać właściwą kolejność przy instalacji, każde złącze jest dokładnie opisane kodem znaków, wytłaczanych w drewnie rozpalonymi znacznikami metalowymi. Wzory ze stempli niekiedy tworzą finezyjne ornamenty będące jednocześnie nośnikiem zakodowanej przez wykonawczynię obiektu opowieści.
Wiechy
W tradycji ciesielskiej, po ukończeniu więźby dachowej zawiązuje się na szczycie konstrukcji tak zwaną wiechę. Oznacza to, że najwyższy punkt budowy został osiągnięty, i dom nie rośnie już wzwyż, tym samym zaczyna się etap wykańczania elewacji. W przeciwieństwie do innych budowniczych, członkinie Gildii nie instalują na więźbie urwanej gałęzi drzewa, lecz własnoręcznie wykonane wiechy tekstylne.