fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

22.02.2022 / Aktualności, Galeria Rynek 30

Olga Micińska: Gildia

Olga Micińska: Gildia

Stolarki i ciesielki, czyli kobiety pracujące w drewnie – to bohaterki wystawy Gildia. Artystka Olga Micińska aranżuje w Muzeum Warszawy przystanek na trasie wyobrażonego wędrownego kobiecego cechu rzemieślniczego. To kolejna wystawa w Galerii Rynek 30 – nowej przestrzeni dla sztuki najnowszej w Muzeum Warszawy.

Otwarcie wystawy – 3 marca 2022 r.

Artystka posługuje się własnymi rzeźbami-obiektami oraz przedmiotami wybranymi z kolekcji Muzeum Warszawy uzupełnionymi o fotografie, aby zainscenizować opowieść o kobiecym związku rzemieślniczym. Kształt, jaki przybiera warsztat wyimaginowanej gildii, zachęca do zmiany naszego myślenia o wytwórstwie przedmiotów jako o domenie działań męskich, związanych z fizyczną siłą i hierarchią.

W powołanym przez artystkę związku rzemieślniczek realizuje się utopijna sytuacja sprawiedliwego podziału pracy, wiary w moc współdziałania, a także estetycznej rewaloryzacji.

Dowiedz się więcej o wystawie.

Sprawdź program wydarzeń towarzyszących wystawie.

Co zobaczysz na wystawie?

Harriet, The Building Institute, fot. Olga Micińska
Olga Micińska, The Building Institute, fot. Silke Schönfeld

Stemple do znaczenia złączy

Czeladniczki często wykonują meble lub konstrukcje ciesielskie „na sucho”, ostatecznie składając wszystkie części dopiero w docelowej lokalizacji. Aby utrzymać właściwą kolejność przy instalacji, każde złącze jest dokładnie opisane kodem znaków, wytłaczanych w drewnie rozpalonymi znacznikami metalowymi. Wzory ze stempli niekiedy tworzą finezyjne ornamenty będące jednocześnie nośnikiem zakodowanej przez wykonawczynię obiektu opowieści.

Gildia, Olga Micińska

Wiechy

W tradycji ciesielskiej, po ukończeniu więźby dachowej zawiązuje się na szczycie konstrukcji tak zwaną wiechę. Oznacza to, że najwyższy punkt budowy został osiągnięty, i dom nie rośnie już wzwyż, tym samym zaczyna się etap wykańczania elewacji. W przeciwieństwie do innych budowniczych, członkinie Gildii nie instalują na więźbie urwanej gałęzi drzewa, lecz własnoręcznie wykonane wiechy tekstylne.

Gildia, Olga Micińska

grafika z logotypami: organizator muzeum warszawy, zakochaj się w warszawie, patroni medialni: magazyn szum, zwykłe życie, radio kampus