10.03.2022 / Aktualności, Muzeum Warszawskiej Pragi, Projektowanie oparte na rzemiośle, Rzemiosło na Pradze
Praski ornament
![11 Listopada 26 dekoracja malarska fot. Monika Wesołowska Praski ornament](https://muzeumwarszawy.pl/wp-content/uploads/2022/03/11-Listopada-26-dekoracja-malarska-fot.-Monika-Wesolowska-1920x1080.jpg)
Edycja programu „Projektowanie z rzemiosłem” realizowana w semestrze wiosennym roku akademickiego 2021/2022 oparta jest o kolekcję z Wytwórni Szablonów Papierowych Deseń.
![](https://muzeumwarszawy.pl/wp-content/uploads/2022/03/szablon-1.jpg)
Wytwórnia Szablonów Papierowych Deseń
Wytwórnia istniała od 1946 roku, najpierw na ulicy Stalowej, a od 1948 roku przy ul. Ząbkowskiej. Tradycje Wytwórni Deseń kontynuuje Pracownia Dekorum, która dziś specjalizuje się w sztukaterii.
![](https://muzeumwarszawy.pl/wp-content/uploads/2022/03/2022_02_09_AC_2D_Xszt65964-1920x852.jpg)
Jej właściciel Tomasz Strobel udostępnił Muzeum Pragi historyczne wzory, które odziedziczył po swoim dziadku Czesławie Śledzianowskim. To rzemieślnicze dziedzictwo będzie inspiracją dla studentów wzornictwa prowadzonych przez dr Pawła Jasiewicza z Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Zadanie studentów ASP
Zadany temat brzmi: Praski ornament. Polega na zaprojektowaniu współczesnego wzoru nawiązującego do charakteru warszawskiej dzielnicy Praga. Punktem wyjścia może być praski street art, zabytki, kultowe postacie, praskie wnętrza, historyczne wzory malarskie kojarzące się z Pragą.
Zaprojektowany wzór powinien być możliwy do przeniesienia na ścianę, tkaninę, koszulkę, wałek do ciasta, wałek malarski. Studenci mają również wybrać zastosowanie i technologię powielania dla projektowanego przez siebie wzoru.
![](https://muzeumwarszawy.pl/wp-content/uploads/2022/03/2022_02_09_AC_2D_Xszt65951-1920x1466.jpg)
Praskie wnętrza w starych kamienicach
Malarskie dekoracje są jednym z najmniej rozpoznanych detali praskich wnętrz. Wzory nanoszone na ściany za pomocą szablonów były popularnym elementem wystroju w latach międzywojennych jak również w latach 40. i 50. XX wieku.
Rzuty jedno lub wielokolorowe dawały efekt tapety. Równie często używano rzutów przypominających szlaczki czy widoczki. Ponieważ tektura łatwo nasiąkała impregnowano je pokostem lub warstwami farby olejnej dla możliwości wielorazowego użytku.
![](https://muzeumwarszawy.pl/wp-content/uploads/2022/03/2022_02_09_AC_2D_Xszt65949-1091x1500.jpg)
Kuratorzy programu „Projektowanie z rzemiosłem”: Katarzyna Chudyńska-Szuchnik z Muzeum Warszawskiej Pragi, dr Paweł Jasiewicz z Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie
Notatkę przygotowała: Katarzyna Chudyńska – Szuchnik
Szablony malarskie zostały udostępnione przez Tomasza Strobla. Fotografie wykonał A. Czechowski, Muzeum Warszawy.
Zdjęcie główne: ściana w praskiej kamienicy, ul. 11 Listopada 26, fot. Monika Wesołowska