fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

10.03.2022 / Aktualności, Muzeum Warszawskiej Pragi, Projektowanie oparte na rzemiośle, Rzemiosło na Pradze

Praski ornament

Praski ornament

Edycja programu „Projektowanie z rzemiosłem” realizowana w semestrze wiosennym roku akademickiego 2021/2022 oparta jest o kolekcję z Wytwórni Szablonów Papierowych Deseń.

Wytwórnia Szablonów Papierowych Deseń

Wytwórnia istniała od 1946 roku, najpierw na ulicy Stalowej, a od 1948 roku przy ul. Ząbkowskiej. Tradycje Wytwórni Deseń kontynuuje Pracownia Dekorum, która dziś specjalizuje się w sztukaterii.

Jej właściciel Tomasz Strobel udostępnił Muzeum Pragi historyczne wzory, które odziedziczył po swoim dziadku Czesławie Śledzianowskim. To rzemieślnicze dziedzictwo będzie inspiracją dla studentów wzornictwa prowadzonych przez dr Pawła Jasiewicza z Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Zadanie studentów ASP

Zadany temat brzmi: Praski ornament. Polega na zaprojektowaniu współczesnego wzoru nawiązującego do charakteru warszawskiej dzielnicy Praga. Punktem wyjścia może być praski street art, zabytki, kultowe postacie, praskie wnętrza, historyczne wzory malarskie kojarzące się z Pragą.

Zaprojektowany wzór powinien być możliwy do przeniesienia na ścianę, tkaninę, koszulkę, wałek do ciasta, wałek malarski. Studenci mają również wybrać zastosowanie i technologię powielania dla projektowanego przez siebie wzoru.

Praskie wnętrza w starych kamienicach

Malarskie dekoracje są jednym z najmniej rozpoznanych detali praskich wnętrz. Wzory nanoszone na ściany za pomocą szablonów były popularnym elementem wystroju w latach międzywojennych jak również w latach 40. i 50. XX wieku.

Rzuty jedno lub wielokolorowe dawały efekt tapety. Równie często używano rzutów przypominających szlaczki czy widoczki. Ponieważ tektura łatwo nasiąkała impregnowano je pokostem lub warstwami farby olejnej dla możliwości wielorazowego użytku.

Kuratorzy programu „Projektowanie z rzemiosłem”: Katarzyna Chudyńska-Szuchnik z Muzeum Warszawskiej Pragi, dr Paweł Jasiewicz z Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie

Notatkę przygotowała: Katarzyna Chudyńska – Szuchnik

Szablony malarskie zostały udostępnione przez Tomasza Strobla. Fotografie wykonał A. Czechowski, Muzeum Warszawy.

Zdjęcie główne: ściana w praskiej kamienicy, ul. 11 Listopada 26, fot. Monika Wesołowska