pt., 07.10.2022
18:00–20:00
Spotkanie
Muzeum Warszawy
udział bezpłatny
Noc Księgarń w Muzeum Warszawy: Paradoksy Warszawy w obiektywie Konrada Brandla
Dlaczego niełatwo było uchwycić społeczność Warszawy końca XIX wieku w jednym kadrze?
O książce „Konrad Brandel. Fotorewolwer” i Warszawie w obiektywie wybitnego fotografa rozmawiają Piotr Kubkowski i Błażej Brzostek. Spotkanie odbędzie się w Księgarni Muzeum Warszawy.
Książka powstała wg koncepcji Moniki Michałowicz i Karoliny Puchały-Rojek, pod redakcją Moniki Michałowicz, zawiera eseje Moniki Michałowicz i Piotra Kubkowskiego. Książkę kupisz online w sklepie Muzeum Warszawy oraz na miejscu w Muzeum Warszawy.
Podczas Nocy Księgarń książka „Konrad Brandel. Fotorewolwer” w promocyjnej cenie 70 zł, pozostałe wydawnictwa Muzeum Warszawy taniej o 15%!
Fotorewolwer, aparat Konrada Brandla (1838–1920), w rękach swojego konstruktora okazał się narzędziem doskonałym do pochwycenia realiów i atmosfery nowoczesnego miasta, Warszawy końca XIX stulecia. Momentalne zdjęcia Brandla wyznaczają początek fotografii znanej nam wszystkim. Nie profesjonalnej, upozowanej i wyretuszowanej, ale zwyczajnej, utrwalającej nie tylko zdarzenia doniosłe, ale także powszednie, często przypadkowe. Pokazują ludzi zajętych codziennością, często nieświadomych, że ktoś im się przygląda.
Zdjęcia Brandla nazwać można fotografią uliczną z końca XIX wieku. Tematem są uchwycone na gorąco sceny z życia miejskiego i niepozowanie postaci w przestrzeni publicznej. Patrząc na nie można przenieść się na warszawskie trotuary, brukowane ulice i Pole Mokotowskie 130 lat temu. Podejrzeć spacerowiczów w Łazienkach Królewskich i Ogrodzie Saskim, kibiców wyścigów konnych i uczestników regat na Wiśle.
Fotografii XIX-wiecznej rzadko poświęcane są osobne publikacje, a Fotorewolwer to książka wyjątkowa także dzięki nowoczesnemu projektowi Martyny Wyrzykowskiej. Modernistyczne fonty i dużo wolnej przestrzeni pozwalają dostrzec nie tylko sceny ujęte na zdjęciach, ale także same fotografie. To 130-letnie przedmioty – odbitki na papierze kolodionowym wykonane metodą stykową ze szklanych negatywów. Naklejone na karton – z nierównymi brzegami, bez wyretuszowanych uszkodzeń. Różnorodne w kolorystyce, niektóre z utrwalonymi odciskami palca, zapewne samego Brandla. Ograniczone do minimum zabiegi konserwatorskie i edytorskie podkreślają unikalność efektów pracy fotorewolweru i jego operatora, Konrada Brandla.