czw., 11.01.2024
18:00–19:30
Spotkanie
Muzeum Warszawy
wstęp wolny
Fotografia i autobiografia. Spotkanie z Michałem Łuczakiem
TRANSKRYPCJA: plik docx
O autobiografii możemy mówić nie tylko w kontekście pisania. Fotografowanie również może mieć charakter autobiograficzny, ponieważ na zdjęciach utrwalamy sytuacje, w których braliśmy udział. Autobiograficzność fotografii można rozumieć przede wszystkim jako wykonywanie autoportretu – prezentowanie swojego wizerunku, w którym najpełniej ujawnia się napięcie pomiędzy prawdą a kreacją, zasłanianiem a odsłanianiem swojego „ja”.
Fotograficzny gest autobiograficzny to także proces odkrywania siebie na archiwalnych fotografiach, których już nie pamiętamy. Album fotograficzny – rozumiany jako zbiór zdjęć rodzinnych, prywatnych, z podróży, stworzony do wspólnego oglądania i snucia opowieści o tym, co było – ma również potencjał autobiograficzny. Albumy czy fotograficzne dzienniki, stały się dla współczesnych artystów punktem wyjścia dla interwencyjnych operacji na materii (własnej) pamięci.
Podczas spotkania przyjrzymy się znanym z historii autoportretom fotograficznym i fotografiom odwołującym się do biografii autorów, a z Michałem Łuczakiem porozmawiamy także o innych operacjach na fotografii w kontekście autobiograficzności.
- Czy fotografia jest medium intymnym?
- Czy fotografia wchodzi w związek z tożsamością? Co to znaczy „być podobnym” do siebie?
- Czy wybieranie fotografii na wystawę czy do albumu to także gest autobiograficzny?
- Co mówi o nas praktykowanie selfie?
- Czy fotografowanie miejsc może być gestem autobiograficznym?
Zachęcamy do lektury:
- Patrick Modiano, Ulica ciemnych sklepików, tłum. Eligia Bąkowska, Warszawa 1981 [fragment, s. 58-72];
- Edouard Pontremoli, Widzieć siebie [w:] tegoż, Nadmiar widzialnego, tłum. Marian Leon Kalinowski, Gdańsk 2006, s. 114-122.
Moderatorką spotkania jest Kamila Dworniczak – historyczka sztuki. Adiunktka w Katedrze Teorii Sztuki IHS UW, gdzie prowadzi zajęcia z metodologii historii sztuki, historii fotografii oraz sztuki współczesnej. W swoich badaniach koncentruje się na fotografii reportażowej, problematyce intermedialnej i pisarstwie o sztuce. Autorka książki „Rodzina człowiecza. Recepcja wystawy The Family of Man w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii” (2021).
Michał Łuczak (ur. 1983) – fotograf, artysta wizualny, kurator. Zajmuje się głównie fotografią i wideo. Absolwent Instytutu Fotografii Kreatywnej na Uniwersytecie Śląskim w Opawie w Czechach oraz Filologii Hiszpańskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 2010 roku jest częścią kolektywu Sputnik Photos. Współprowadzi roczne warsztaty fotografii dokumentalnej Sputnik Photos Mentoring Programme oraz wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W ostatnich latach koncentruje się na skomplikowanych i bezwzględnych relacjach między człowiekiem, jego najbliższym otoczeniem i środowiskiem naturalnym. Nie szuka daleko – jego najnowsze prace koncentrują się na lokalnych problemach, takich jak konsekwencje przemysłu węglowego lub gospodarczego traktowania lasów, które mogą być również postrzegane uniwersalnie. Jest autorem książek fotograficznych: Brutal (2012), Koło miejsca / Elementarz (z Krzysztofem Siwczykiem, 2016), 11.41 (z Filipem Springerem, 2016). Jego prace były nagradzane w takich konkursach jak Magnum Expression Award, Mio Photo Award czy Fotograficzna Publikacja Roku.
Spotkanie jest bezpłatne i odbywa się w Bibliotece Muzeum Warszawy.
Dostępność: potrzebujesz tłumaczenia na Polski Język Migowy? Napisz na: fotografia@muzeumwarszawy.pl.
Sprawdź program spotkań dyskusyjnych „Fotografia i…”.
Identyfikacja wizualna: Joanna Bębenek, w tle fragment fotografii Portret rodziny Rychterów, wytwórnia: Leo Forbert, lata 30. XX w., z kolekcji Muzeum Warszawy.