fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

10.12.2019 / Działalność edukacyjna

Dla rodzin z dziećmi (6–12 lat)

Dla rodzin z dziećmi (6–12 lat)

Szukasz sposobu na twórcze spędzenie czasu z rodziną? Mamy dla Was zajęcia, na których dzieci i rodzice dobrze się bawią i aktywnie poznają Warszawę – jej historię, sztukę, legendy i ciekawostki.

W tej zakładce znajdziesz:

  • Rodzinne rysowanie – warsztaty
  • Zapomniane zawody Warszawy – warsztaty
  • Poszukiwacze rzeczy – zwiedzanie z zadaniami
  • Miasto – jak to działa?

RODZINNE RYSOWANIE – DLA DZIECI W WIEKU 6-12

Twórcza zabawa dla całej rodziny! Nie musisz być mistrzem rysunku, wystarczą chęci i gotowość podjęcia nowych wyzwań. Na zajęciach w kameralnej atmosferze ćwiczymy uważną obserwację oraz poznajemy techniki rysunkowe.

Naszymi modelami są rzeczy warszawskie – rzeźby, obrazy, medale i inne przedmioty. Na zajęciach zachęcamy opiekunów do wspólnego udziału, bo rysować może każdy.

Zapewniamy podstawowe materiały plastyczne (można przynieść własne). Dodatkowo w księgarni muzealnej możesz zakupić stylowy szkicownik oraz zestaw ołówków.

DLA KOGO: rodziny z dziećmi w wieku 612 lat
CZAS TRWANIA: 60 minut
WSTĘP: 10 zł/dziecko (dorosły opiekun: wstęp wolny) | kup bilet
MIEJSCE SPOTKANIA: kasy w kamienicy nr 42
TERMINY: 

  • 1 luty (sobota), godz. 11.00–12.00
  • 7 marca (sobota), godz. 11.00–12.00
  • 4 kwietnia (sobota), godz. 11.00–12.00
  • 2 maja (sobota), godz. 11.00–12.00
  • 6 czerwca (sobota), godz. 11.00–12.00

Zapomniane zawody Warszawy 

Na warsztatach z cyklu „Zapomniane zawody” wcielimy się w postacie warszawskich, dawnych mistrzów rzemiosła, poznamy ich historię, narzędzia, zgłębimy tajniki pracy i poszukamy ich śladów w muzealnych gabinetach. Na kreatywnym warsztacie plastycznym każdy zaprojektuje i wykona własny majstersztyk według dawnych zwyczajów cechowych.

DLA KOGO: rodziny z dziećmi w wieku 7–10 lat
CZAS TRWANIA: 60–90 minut
WSTĘP: 10 zł/dziecko (dorosły opiekun: wstęp wolny), bilety dostępne w Muzeum i online
MIEJSCE SPOTKANIA: kasy w kamienicy nr 42
TERMINY: druga sobota i niedziela w miesiącugodz. 11.00 i 15.00 (soboty) i 11.00 (niedziele)

  • 11 stycznia godz. 11.00 i 15.00, 12 stycznia godz. 11.00
    Malarz/szklarz
    Czy każdy mógł zostać malarzem? Jak wyglądała droga zawodowa od ucznia do mistrza? Co łączyło malarzy ze szklarzami? Na warsztatach wspólnie poszukamy odpowiedzi na te pytania. Dowiemy się, czy zawód malarza cieszył się popularnością. Zobaczymy również, jak wyglądał jego warsztat i gdzie się znajdował. Na koniec każdy z uczestników wykona mistrzowskie dzieło – tak jak dawniej!

 

  • 8 lutego godz. 11.00 i 15.00, 9 lutego godz. 11.00
    Pasamonik
    Kto w dawnych wiekach zaopatrywał się u pasamonika? Z jakich materiałów korzystał on w swoim warsztacie? Co łączyło go z paśnikiem i rymarzem? Podczas zajęć poznamy narzędzia i wytwory rzemiosła szmuklerskiego. Zbadamy tajniki wytwarzania przedmiotów pasmanteryjnych i wykonamy ozdobne paski, posługując się jedną z technik rękodzielniczych.

 

  • 14 marca godz. 11.00 i 15.00, 15 marca godz. 11.00
    Aptekarz/zielarz
    Jak dawniej produkowano leki? Czy u aptekarza można było kupić marcepany? Co zawierała buteleczka znaleziona w Aptece Królewskiej? Do czego służyły szklane naczynia wydobyte z dawnego śmietnika na placu Zamkowym? W czasie zajęć poznamy właściwości ziół i dowiemy się, co oznaczały kolory etykiet na dawnych butelkach aptecznych. Wykonamy także magiczną miksturę.

 

  • 9 maja godz. 11.00 i 15.00, 10 maja godz. 11.00
    Folusznik
    Gdzie znajdowały się warsztaty folusznicze? Jacy rzemieślnicy byli zrzeszeni w cechu sukienniczym? Na czym polegał proces folowania? Czym różni się tkanina od płótna, a stępa od stępora? Wspólnie prześledzimy proces powstawania sukna w dawnych czasach, a podczas warsztatów wykonamy ozdobę, wykorzystując technikę filcowania na mokro.

 

  • 13 czerwca godz. 11.00 i 15.00, 14 czerwca godz. 11.00
    Zabawkarz
    Skaczące, wirujące, grające, na kółkach… Przedmioty bliskie każdemu z nas w okresie dzieciństwa. Jak dawniej wyglądały zabawki i z czego były zrobione? Kto zajmował się ich wytwarzaniem? Czym bawiły się dzieci z różnych warstw społecznych? W czasie warsztatu samodzielnie wykonamy zabawkę według technik dawnych rękodzielników.

POSZUKIWACZE RZECZY – ZWIEDZANIE Z ZADANIAMI

Poszukiwacze rzeczy to aktywne rodzinne zwiedzanie, podczas którego poznacie wystawę poprzez rozwiązywanie zadań!

Przyjdź do Muzeum Warszawy o dowolnej porze między godziną 11.00 a 14.00. W tym czasie będzie na Ciebie czekał edukator, który przydzieli Ci zadania do samodzielnego wykonania w muzealnych gabinetach. Jeśli chcesz, możesz także podjąć się zadania plastycznego! Wśród zadań każdy znajdzie coś dla siebie i pozna historie kryjące się za, z pozoru zwykłymi, rzeczami warszawskimi.

DLA KOGO: dla rodzin z dziećmi w wieku 4–12 lat
WSTĘP: z biletem wstępu do Muzeum na dany dzień
MIEJSCE SPOTKANIA: informacja w kasie w dniu zajęć
TERMINY: pierwsza niedziela miesiąca, godz. 11.00–14.00

  • 5 stycznia (niedziela), godz. 11.00–14.00
  • 2 lutego (niedziela), godz. 11.00–14.00
  • 1 marca (niedziela), godz. 11.00–14.00
  • 5 kwietnia (niedziela), godz. 11.00–14.00
  • 3 maja (niedziela), godz. 11.00–14.00
  • 7 czerwca (niedziela), godz. 11.00–14.00

______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Miasto – jak to działa?
Dla uczestników w wieku: 9-12 lat

Czy miasto to maszyna do życia? Wielki organizm? Z czego się składa i jak funkcjonuje? Cykl zajęć varsavianistycznych pozwoli odkryć te nie zawsze oczywiste perspektywy. Na warsztatach uczestnicy przyjrzą się Warszawie od początku jej istnienia. Zobaczą, że przestrzeń miasta jest wynikiem procesu ewolucyjnego. Uczestnicy będą dyskutować o udogodnieniach, które dziś uznaje się za oczywiste. Porównają współczesne obowiązki miasta wobec mieszkańców z sytuacją z przeszłości. W eksplorowaniu miasta pomogą im muzealne gabinety, które zamienią się w krainy pełne zagadek i niespodzianek. Obiekty muzealne posłużą jako źródło inspiracji do własnej twórczości.

DLA KOGO: dla rodzin z dziećmi w wieku 9–12 lat

CZAS TRWANIA: 75-90 min.

WSTĘP: 10 zł dziecko (dorosły opiekun: wstęp wolny), kup w kasie i online

MIEJSCE SPOTKANIA: przy kasach w kamienicy nr. 42

TERMINY: trzecia sobota miesiąca

 ______________

Zakładamy miasto nad Wisłą! 

18 stycznia, godziny 11.00, 15.00

Na warsztat bierzemy Starą Warszawę. Zaczniemy od początków jej istnienia – czy została założona „na surowym korzeniu”? Co to w ogóle znaczy? I dlaczego akurat w tym, a nie innym miejscu? Czy Warszawa naprawdę była taka mała?

W trakcie zajęć znajdziemy odpowiedzi na te oraz inne pytania. Dowiemy się, jak powstawały pierwsze miasta. Poprzez dyskusję i zabawę odkryjemy, z jakich części składało się miasto w średniowieczu. Muzealne eksponaty pomogą nam w zrozumieniu, dlaczego Wisła miała tak wielkie znaczenie dla rozwoju Warszawy.

_______________

Rewolucja mieszkaniowa – od kamienicy do wieżowca

15 lutego, godziny 11.00, 15.00

Pierwszą warszawską zabudowę tworzyły drewniane domy. Stopniową zmianę w wyglądzie miasta przyniosło zarządzenie rady miejskiej. Z obawy przed pożarami zabroniono stawiać budynki z drewna. Odtąd przybywało w Warszawie domów murowanych. Kamienice, bo tak je nazwano, miały stanowić wygodne i bezpieczne mieszkania dla tysięcy ludzi. Jak to się zatem stało, że w pewnym momencie zaprzestano wznoszenia kamienic? I dlaczego francuski architekt Le Corbusier przekonywał, że należy wyburzać stare dzielnice miasta?

Na zajęciach przyjrzymy się, jak zmieniały się budynki mieszkalne na przestrzeni lat. Zastanowimy się, czym jest blok i dlaczego zyskał tak wielką popularność nie tylko w Warszawie. Ponadto sprawdzimy, w których warszawskich wieżowcach można mieszkać. Podczas zabawy będziemy także badać zagadnienie skali. Na koniec wspólnymi siłami stworzymy papierowy wieżowiec.

______________

Warszawski „wodo-obieg” 

21 marca, godziny 11.00, 15.00

Każde miasto musi mieć dostęp do wody, bez niej przecież nie można żyć! A jednak dawni mieszkańcy Warszawy nie mogli się cieszyć bieżącą wodą, która leje się dziś z kranu. Co więcej, dawniej nikt nie miał w mieszkaniach kranów, toalet, pralek, czy innych współczesnych udogodnień! Jak zatem wyglądało życie i higiena w dawnej Warszawie? Skąd brano czystą wodę? Co robiono z brudną?

Na zajęciach zastanowimy się, jak funkcjonuje dziś miasto: skąd się bierze woda w kranie? Dlaczego zimą kaloryfery są ciepłe? Gdzie trafiają śmieci? Oglądając muzealne eksponaty, dowiemy się też, jak z tymi zagadnieniami radzili sobie dawni warszawiacy.

_____________

Metrem czy autobusem?

18 kwietnia, godziny 11.00, 15.00,

Jaki środek lokomocji wybierasz, by przemieszczać się po mieście? A czy wiesz, jaki wybierali dawni mieszkańcy i mieszkanki Warszawy?

Na obrazach i pocztówkach poszukamy wizerunków środków komunikacji miejskiej. Zastanowimy się, jak rozrost miasta i nowe pojazdy zmieniły życie mieszkańców oraz wygląd samej stolicy. Wśród rzeczy warszawskich poszukamy przedmiotów świadczących o znaczeniu komunikacji dla Warszawy. Zajęcia zakończymy wykonaniem trójwymiarowego modelu autobusu lub tramwaju!

___________

Miasto ogród

16 maja, godziny 11.00, 15.00

Pomysł, by stworzyć miasto przypominające wielki ogród narodził się ponad sto lat temu! Koncepcja ta przyszła do głowy Ebenezerowi Howardowi – pewnemu angielskiemu urbaniście, czyli osobie zajmującej się planowaniem miast i osiedli. Ale na czym polega idea miasta-ogrodu? Dlaczego Howard uznał, że zieleń jest taka ważna? A czy Warszawa jest miastem-ogrodem? Stolica Polski to miasto zielone czy betonowe?

Na zajęciach zastanowimy się, jak sprawa zieleni wygląda w Warszawie. Porównamy nasze miasto pod kątem ilości terenów zielonych z innymi ośrodkami życia miejskiego. Na koniec wspólnie zaprojektujemy jeden z warszawskich parków!

___________

Na tropie warszawskich ulic – spacer

20 czerwca, godziny 11.00, 15.00

Czy każda dzisiejsza ulica była ulicą? Jeżeli „ulica” to droga położona w mieście, to czym są „bulwary”, „aleje”, „deptak” czy „pasaż”? Na warsztatach porozmawiamy o różnicach pomiędzy tymi pojęciami. Zastanowimy się, co mogło dawniej znajdować się w miejscu niektórych warszawskich ulic. Spróbujemy również odgadnąć pochodzenie niektórych nazw ulic – w końcu skądś musiały się wziąć! Poprzez zabawę i pracę z muzealnymi eksponatami rozwikłamy niejedną zagadkę.