fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

14.12.2020 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Kultura online

Fotoklub warszawski – kolorowanie czarno-białych zdjęć

Fotoklub warszawski – kolorowanie czarno-białych zdjęć

W sierpniu i wrześniu mieliśmy okazję zobaczyć się z wami w Muzeum Warszawy na warsztatach “W czerni i bieli widziane”. Podczas spotkań rozmawialiśmy o tym co zmieniło się w fotografii, dlaczego archiwalne zdjęcia w większości są czarno-białe, jakie miejsca najczęściej fotografował Edward Hartwig oraz gdzie dziś możemy zobaczyć stare fotografie.

Po warsztatach rodzinnych przedstawiamy wam zadania i pomysły na działania z fotografią do samodzielnego wykonania w domu.

Przyglądając zdjęcia swoich rodziców, dziadków czy pradziadków z pewnością zwróciliście uwagę na to, że większość z nich to zdjęcia czarno-białe. Nie znaczy to, że fotografie kolorowe wtedy nie istniały. Francuski pionier fotografii Louis Ducos du Hauron już w drugiej połowie XIX wieku pracował nad opracowaniem fotografii barwnych. Długo jednak metody te nie były powszechnie stosowane ze względu na ich złożoność. Tworzenie fotografii czarno-białych było dużo prostsze i tańsze, a co za tym idzie bardziej dostępne.

Dlatego oglądając stare fotografie z domowych archiwów nie wiemy jakiego koloru były miejsca, ubrania, przedmioty czy oczy fotografowanych osób. Możemy się jedynie domyślać.

Zdarzało się że czarno-białe zdjęcia (na przykład takie wydane w formie pocztówek) kolorowane ręcznie za pomocą małych pędzelków, by obrazki były ciekawsze. Nie zawsze kolory zgadzały się z tym jakie były w rzeczywistości – osoba kolorujące mogła je dowolnie zmieniać.

Dziś na podobnej zasadzie działają programy komputerowe służące do kolorowania zdjęć. Jednak zamiast osoby z farbami, kolorowaniem zdjęcia zajmuje się program komputerowy wyposażony w sztuczną inteligencję, który na podstawie tysięcy zdjęć “oglądanych” wcześniej stara się rozpoznać na fotografii dane obiekty i dopasować do nich najodpowiedniejszy kolor. Na przykład jeżeli na większości poprzednich zdjęć drzewo było zielone to komputer do kolejnego drzewa najprawdopodobniej dopasuje kolor zielony.

Zadanie

Ze swojego rodzinnego albumu wybierzcie kilka czarno-białych fotografii i zeskanujcie je do komputera. Następnie przygotowane pliki wgrajcie do internetowych programów i sprawdźcie efekty. Czy to prawdopodobne, że w tamtych czasach dane rzeczy mogły mieć takie kolory, czy coś się nie zgadza? Może rodzice lub dziadkowie pamiętają jaki był kolor danej rzeczy.

Przykładowe programy do koloryzacji czarno-białych fotografii online:

https://www.myheritage.pl/incolor

https://demos.algorithmia.com/colorize-photos

Które zdjęcie bardziej się wam podoba kolorowe czy czarno-białe?

Przykład przetwarzania cyfrowego obrazu z e-katalogu Muzeum Warszawy:

Autor: Poddębski Henryk
Tytuł: Ruch uliczny w Alejach Jerozolimskich
Czas powstania: 1935
Miejsce powstania: Warszawa
Technika: negatyw czarno-biały
Materiał: błona fotograficzna zwojowa
Wymiary: wys. 24 mm, szer. 36 mm
Typ obiektu: fotografia
Numer inwentarza: AN 29084

Warsztaty realizowane w ramach zadania „Warszawa Edwarda Hartwiga – opowieści cyfrowe” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.