fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

04.12.2023 / Aktualności, Izba Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy

Izba Pamięci otrzymała wyróżnienie podczas Art in Architecture Festival 2023

Izba Pamięci otrzymała wyróżnienie podczas Art in Architecture Festival 2023

W czwartek ?? ????????? podczas uroczystej gali wręczenia statuetek Złotego Leonardo i wyróżnień w ramach 5. edycji warszawskiego Art in Architecture Festival 2023. Izba Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy zdobyła I wyróżnienie w kategorii „Przestrzeń publiczna” oraz nagrodę specjalną przyznaną przez miesięcznik „Elle” – „Elle Decoration”.

Jury w składzie: Bartosz Haduch (NArchitekTURA), Aleksander Jankowski (Jankowski i Opyrchał Pracownia Projektowa), Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska (Art in Architecture), Weronika Libiszowska (Boris Kudlicka with Partners), Krystyna Łuczak-Surówka (historyczna i krytyczka designu), Maria Miland (ART in ARCHitecture festival), Ivo Nikić (artysta wizualny), Krzysztof Renes (rzeźbiarz), Marta Sękulska-Wrońska (WXCA), Marta Zielińska (PAIH) i Oskar Zięta (Zięta Studio nagrodziło architektów Izby Pamięci – pracownię Bujnowski Architekci, twórcę wystawy „Głosy pamięci” Krzysztofa Wodiczko oraz Muzeum Warszawy. Jest nam niezmiernie miło i bardzo dziękujemy!

Przytaczamy uzasadnienie werdyktu przygotowane przez Agnieszkę Leszczyńską-Mieczkowską (Artysta / Projektant / Historyk Sztuki / Wystawiennik):

„Szczególne wyróżnienie przekazujemy za Realizacje Izby Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy z instalacją artystyczną Krzysztofa Wodiczko – „Głosy pamięci”. Pracownia Bujnowski Architekci oraz Inwestor Muzeum Warszawy.

W uzasadnieniu, jakie otrzymaliśmy wraz ze zgłoszeniem tej realizacji przytoczono słowa Olgi Tokarczuk: „Coś, co się wydarza, a nie zostało opowiedziane, przestaje istnieć i umiera”. Słowa te uświadamiają jak ważnych aspektów dotyczy nagrodzona realizacja. Jest to obiekt architektoniczny, który wraz z instalacją artystyczną umieszczoną w Sali Świadectw opowiada o Pamięci. To symboliczne miejsce poświęcone jest ofiarom Powstania Warszawskiego z 1944 roku jako refleksja o konsekwencjach przemocy i radykalizmu. Kierunek myślenia o Izbie Pamięci, o synergii sztuki wizualnej w przestrzeni architektonicznej zdefiniowały pytania o pamięć i jej rolę w tworzeniu tożsamości. Zastanawiano się, jak nadać tworowi budowlanemu tak żywych cech, aby sam wykazał się pamięcią.

Abstrakcyjne pojęcia z domeny Czasu i szeroko pojmowanej Pamięci stały się kanwą procesu projektowego. Artysta wizualny – Krzysztof Wodiczko uhonorowany niedawno tytułem Doktora Honoris Cousa na Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych nadał swojej pracy tytuł „Głosy pamięci”. Przekazuje w niej wyraz sprzeciwu wobec wszelkich konfliktów zbrojnych. Pracownia Bujnowski Architekci stworzyła z konkretnych materiałów, które wraz z czasem ulegną zmianie, budynek będący Świadkiem przemian zachodzących w społeczeństwie. Izba stała się Narratorem, sama prowadzi i pokazuje tyle, ile zobaczyć chcemy. To wspólna, interdyscyplinarna wypowiedź. Porozumiewanie się przez miasto, obiekty, instalacje artystyczne. Złożony proces, nad którym nie można pracować solo. Kreatorzy tego obiektu stworzyli niewidzialne widzialnymi. Z pełną odpowiedzialnością nadania sensu wrażliwością, przyczyniając się do zmian społecznych. To jest ogromna umiejętność i wyczucie opowiedzieć wspólną historię, przekazać głęboką uniwersalną myśl pracując w zakresie różnego medium artystycznej wypowiedzi, dotykając z jednej strony stałości, z drugiej ulotności. Wypowiadanej treści i ciszy”.

___________________________________

Celem ART in Architecture Festival jest zachęcenie inwestorów, architektów i architektów wnętrz do współpracy z artystami przy realizacji swoich projektów przez promocję szerszego wprowadzenia sztuki do przestrzeni prywatnej, publicznej i do obiektów komercyjnych.

Fot. Bartosz Barczyk