fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

14.06.2022 / Aktualności, Barbakan

Jak dojechać na Stare Miasto?

Jak dojechać na Stare Miasto?

Wszystkie drogi prowadzą na Stare Miasto…

…a przynajmniej kiedyś prowadziły. Choć dziś trudno w to uwierzyć, to kiedyś cała Warszawa zamykała się w obrębie obecnej Starówki. Na samym początku do miasta składającego się z ledwo kilkunastu ulic i kilkuset domów nie prowadził nawet ani jeden stały most. Dziś stolica rozciąga się na ponad 500 kilometrów kwadratowych i liczy 2 miliony mieszkańców. Warszawa cały czas pamięta jednak o swoim dawnym centrum, do którego dziś można dotrzeć łatwiej niż kiedykolwiek.

Tramwaj, autobus, metro, rower prywatny lub publiczny, samochód czy też własne nogi – sprawdźcie jakie są opcje!

T jak transport

W pobliże Starego Miasta z różnych stron dojeżdża aż 8 regularnych linii tramwajowych i tyle samo autobusowych. Oznacza to, że bezpośrednio lub z minimalną liczbą przesiadek można łatwo dostać się tam transportem publicznym praktycznie z każdego zakątka Warszawy. Opcje stają się jeszcze lepsze, gdy pod uwagę weźmiemy metro. Po obu stronach Wisły znajdują się stacje podziemnej kolejki leżące odpowiednio jeden przystanek, na lewym brzegu, lub dwa, na prawym brzegu, od placu Zamkowego.

Co ważne, warszawskiego transportu nie trzeba uczyć się na pamięć. Na każdym przystanku jest duży i czytelny rozkład pokazujący czas podróży między kolejnymi punktami. Można też zaufać swojemu smartfonowi. Stolica przekazuje aktualne dane o trasach i rozkładach m.in. do Google Maps czy do popularnej aplikacji „Jak dojadę”. Planer podróży oraz szereg przydatnych informacji można znaleźć też na oficjalnej stronie Warszawskiego Transportu Publicznego – wtp.waw.pl.

Warszawskie Linie Turystyczne

Warto tam zajrzeć chociażby ze względu na Warszawskie Linie Turystyczne. Co roku na ulice miasta na specjalnie zaplanowane trasy wyjeżdżają zabytkowe tramwaje i autobusy, dostępny jest też bezpłatny prom kursujący między brzegami rzeki. Trasy linii turystycznych mogą różnić się z sezonu na sezon. Żelaznym punktem programu jest jednak linia autobusowa nr 100, która kursuje przez Podzamcze. Można więc wysiąść w rejonie Multimedialnego Parku Fontann oraz Zamku Królewskiego i stamtąd rozpocząć zwiedzanie.

Jaki bilet komunikacji miejskiej wybrać?

Bilety Warszawskiego Transportu Publicznego nie są jednorazowe, lecz czasowe, więc nie bój się przesiadek i łączenia różnych środków transportu. Bilet jest zawsze na wyciągnięcie ręki, dosłownie. Automaty je sprzedające są zamontowane we wszystkich autobusach i tramwajach oraz w licznych maszynach, stojących zazwyczaj na ruchliwych skrzyżowaniach, przy szczególnie obleganych przystankach lub na stacjach metra. Za przejazd można też zapłacić w jednej z wielu aplikacji mobilnych, do wyboru jest ich aż 6.

Na stronie internetowej WTP warto zapoznać się z rodzajami biletów i wybrać najwłaściwszy dla siebie. Oprócz biletów na 20 i 75 minut są też dłuższe (dobowy, 3-dniowy) lub bardziej skomplikowane opcje (bilet weekendowy, różne rodzaje biletów grupowych). Informacje o taryfie są we wszystkich pojazdach. Bilety można kupić nie tylko w automatach i aplikacjach, ale również w dużej części kiosków. Z kolei w kluczowych miejscach (lotnisko, dworce kolejowe, wybrane stacje metra) działają też specjalne Punkty Obsługi Pasażera, których pracownicy zajmują się również sprzedażą biletów oraz służą poradą.

Pamiętaj, że na tym samym bilecie możesz skorzystać z każdego miejskiego tramwaju i autobusu (w tym z linii turystycznych!), obu linii metra oraz większości pociągów. Rozpoznasz je bez problemu – komunikacja zbiorowa jeździ w kolorach flagi stolicy, czyli na żółto-czerwono, ma też wymalowany duży symbol „T”.

P jak Parking

Dojazd samochodem na samo Stare Miasto co do zasady nie jest możliwy. Główna trasa dojazdowa, czyli ciąg ulic Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście również jest zamknięta dla prywatnych samochodów. Warto jednak wiedzieć, że ten zakaz nie obowiązuje taksówek.

Klucząc śródmiejskimi uliczkami, można co prawda dostać się w pobliże placu Zamkowego lub rejonu Nowego Miasta, żeby tam zostawić auto. Na ulicach okalających Starówkę znajdują się ogólnodostępne miejsca postojowe.

Parkowanie w pobliżu Starówki

Najbliższy parking jest na ul. Podwale, czyli nieopodal Barbakanu i Muzeum Warszawy. Parkowanie przy ulicach jest bezpłatne w weekendy, a w tygodniu przez większość doby (od godz. 8 do 20) obowiązują stawki od 3,90 zł do 5,50 zł za godzinę, w zależności od długości postoju.

Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami

Wszystkie publiczne miejsca postojowe na ulicach są jednak bezpłatne dla osób z niepełnosprawnością, aczkolwiek wymaga to posiadania specjalnej kart N+, którą odebrać można w urzędzie. Bez żadnych formalności niepełnosprawni kierowcy mogą za to oczywiście stawać na niebieskich „kopertach”. Oto ich lista w rejonie Starego Miasta:

Płatne parkingi strzeżone

Wąskie staromiejskie uliczki nie są jednak w stanie pomieścić wszystkich chętnych, zwłaszcza w soboty i niedziele. Do tematu parkowania warto więc podejść sprytnie. Niewiele dalej znajdują się duże parkingi, do których prościej dojechać i łatwiej znaleźć na nich wolne miejsce. Podziemny parking na ponad 400 aut znajduje się na placu Krasińskich. Ten strzeżony garaż leży 500 metrów w linii prostej od Muzeum Warszawy, czyli od samego rynku Starego Miasta. To publiczny parking, prowadzony przez Zarząd Dróg Miejskich. Liczne parkingi strzeżone, tym razem już naziemne, prowadzi też Zarząd Terenów Publicznych. Najbliższe znajdują się przy ulicach Bednarskiej, Bugaj i Boleść. Postój w tych punktach jest płatny, również w weekendy, co jednak daje większą szansę na wolne miejsce.

Parkuj i jedź

Darmowy, duży i wygodny parking dla każdego i o każdej porze dnia?

Wbrew pozorom to też jest możliwe – z pomocą przychodzi Warszawski Transport Publiczny. Dostępnych jest kilkanaście parkingów typu „Parkuj i jedź” przy wybranych stacjach kolejowych i przystankach metra. Postój na nich jest darmowy pod warunkiem posiadania biletu na komunikację miejską, od dobowego wzwyż (liczą się też bilety grupowe, weekendowe etc.). Zgodnie z przyświecającymi im zasadami takie parkingi znajdują się trochę dalej do ścisłego centrum, ale za to są doskonale skomunikowane. W dalszą drogę można się zaś wybrać komunikacją zbiorową.

R jak Rower

Stolica ma ponad 700 kilometrów tras rowerowych i końca nie widać. Ich liczba stale rośnie, w tempie kilkudziesięciu kilometrów rocznie. Warto sprawdzić je w praktyce.

Ciekawym pomysłem jest zrobienie dłuższego przystanku na Starym Mieście jako elementu wycieczki rowerowej wzdłuż Wisły. Rower można bezpiecznie przypiąć u podnóża skarpy, parkingi rowerowe są niemalże na każdym kroku. Jadąc od drugiej strony, warto wybrać się na Stare Miasto w weekend. Prowadzący tam Trakt Królewski w letnie weekendy jest całkowicie zamknięty dla ruchu, z wyjątkiem pieszych i rowerzystów.

Nie trzeba nawet mieć swojego roweru. Niektóre hotele i śródmiejskie serwisy rowerowe prowadzą własne wypożyczalnie takiego sprzętu. Zawsze dostępne jest też Veturilo, czyli warszawski rower publiczny. Od marca do listopada na mieszkańców i turystów czeka kilka tysięcy rowerów i w kilkuset stacjach. Jest ich szczególnie wiele w centrum, rower miejski można wypożyczyć lub oddać również tuż przy Starym Mieście. Warto wcześniej założyć konto użytkownika na stronie internetowej veturilo.waw.pl, żeby od razu móc cieszyć się z jazdy.

Hulajnogi elektryczne

Rowerzystki i rowerzyści powinni mieć świadomość, że dzielą ścieżki z hulajnogami elektrycznymi. W stolicy funkcjonuje kilka konkurencyjnych wypożyczalni e-hulajnóg na minuty. Zgodnie z prawem hulajnogi elektryczne poruszają się przede wszystkim po trasach rowerowych. Taki pojazd to ciekawa alternatywa pomiędzy rowerem a spacerem. Hulajnogi parkować można przy stojakach rowerowych, dzięki temu stoją stabilnie – nie przewracają się oraz nie zastawiają chodników.

Stojak rowerowy w Lapidarium Muzeum Warszawy

Klimatyczne uliczki staromiejskie powstawały jednak w czasach, kiedy o rowerach nie śniło filozofom. Nawet po powojennej odbudowie, która przyniosła mu zaszczytne miejsce na liście światowego dziedzictwa UNESCO, Stare Miasto w większości wyłożone jest kamiennym brukiem. Dlatego po minięciu placu Zamkowego prawdopodobnie najwygodniej będzie już zsiąść z roweru.

Można go zostawić na jednym z licznych parkingów lub zabrać w dalszą drogę piechotą. Samo Stare Miasto nie jest co prawda bogate w stojaki rowerowe, ale warto wiedzieć, że jeden taki parking znajduje się na terenie Muzeum Warszawy. Stojaka szukać trzeba w Lapidarium, czyli na wewnętrznym dziedzińcu Muzeum Warszawy (wejście od ul. Nowomiejskiej).

S jak spacer

Na koniec polecamy oczywiście zwiedzanie miasta na własnych nogach. Skorzystajcie z tematycznych tras spacerowych, które dostępne są na stronie internetowej Muzeum Warszawy. 

Żeby wyruszyć na spacer, trzeba ze sobą zabrać naładowany telefon, w którym otworzycie Mapę Google z zaznaczonymi punktami trasy, obejrzycie zdjęcia i odtworzycie nagrania. Na wyprawę wyruszyć można samemu, w duecie lub w grupie. Niektóre spacery zawierają zadania.

Zdjęcie główne: Ignacy Matuszewski