fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

04.09.2023 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół

Muzealna EduAkcja Warszawy

Muzealna EduAkcja Warszawy

Po dwuletniej przerwie wracamy z konferencją Muzealna EduAkcja Warszawy. Wydarzenie odbędzie się 26 września 2023 roku na Zamku Królewskim w Warszawie oraz w Muzeum Warszawy. Kierujemy je do nauczycielek i nauczycieli oraz osób pracujących w muzeach.

W tym roku będziemy rozmawiać o współpracy pomiędzy oboma środowiskami. Czy nauczyciele i nauczycielki mają wpływ na edukację muzealną? Co wspiera współpracę, a co ją utrudnia? Czego potrzebują nauczycielki i nauczyciele oraz osoby pracujące w muzeach, żeby czuli się dobrze i swobodnie w tej relacji?

Podczas wydarzenia odbędzie się dyskusja panelowa z udziałem przedstawicieli szkół i muzeów, a także uczniów i publiczności, oraz warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli.

Tradycyjnie podczas Muzealnej EduAkcji odbędzie się giełda instytucji, podczas której warszawskie muzea zaprezentują aktualną ofertę projektów i zajęć skierowanych do grup szkolnych oraz nauczycielek i nauczycieli.

Program

9.30–10.00 – rejestracja, Arkady Kubickiego

10.00–10.15 – rozpoczęcie wydarzenia

10.15–12.00 – panel dyskusyjny z udziałem przedstawicielek i przedstawicieli środowisk szkolnego i muzealnego

12.00–13.00 – giełda ofert edukacyjnych oraz poczęstunek

13.00–13.30 – przejście nauczycielek i nauczycieli do Muzeum Warszawy, Muzeum Farmacji, Centrum Interpretacji Zabytku na warsztaty

14.00–16.00 – warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli

16.00–16.30 – film „Warszawa nie zapomni”

Zgłoszenia

Osoby pracujące w muzeach, które chcą dołączyć do wydarzenia jako słuchaczki/słuchacze, prosimy o rejestrację pod linkiem: forms.gle/7fMhPtGFSC9jLF3a6

Nauczycielki i nauczyciele mogą zapisać się na wydarzenie i warsztaty poprzez system zapisów WCiES.

Warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli

Zapraszamy na pięć różnych warsztatów, których myślą przewodnią jest wzmacnianie kompetencji krytycznego myślenia, angażowanie uczestników i ich sprawcze działanie. Tematy, które poruszymy, są aktualne i ważne społecznie. Nie są też łatwe, wzbudzają polemiki i kontrowersje. Jak radzić sobie z trudnymi tematami? Jak o nich mówić klarownym językiem, aby inspirowały do myślenia, otwartości i gotowości zrozumienia innego punktu widzenia?

Zapraszamy do współtworzenia zajęć dotykających wrażliwych zagadnień dzisiejszego świata. Jak można wykorzystać ekspozycję muzealną do pracy nad tak zwanymi trudnymi tematami? Gdzie szukać inspiracji? Jak formułować wyzwania? Podczas warsztatów wypracujemy dobre praktyki i ćwiczenia, które później udostępnimy w formie scenariuszy do samodzielnej realizacji. Mamy nadzieję, że dziedzictwo kulturowe i historia lokalna będą dla Państwa inspirującą bazą do świadomych rozmów o tym, co ważne społecznie i opiniotwórczo.

Warsztaty odbywają się w Muzeum Warszawy i jego oddziałach: Muzeum Farmacji i Centrum Interpretacji Zabytku. Trwają 120 minut.

Żyjemy w czasach powszechnego przekonania o osłabieniu roli autorytetów. Czy to znaczy, że nie ma już osób o wysokich kompetencjach? A może nie istnieją autorytety niekwestionowalne? Czy postrzeganie kogoś jako autorytetu wyklucza dostrzeganie jego słabych stron? Może autorytety nie służą temu, by je wiernie naśladować, lecz by pod ich wpływem autonomicznie i twórczo działać oraz krytycznie myśleć?

Jak mówić o autorytetach? Jak prezentować wzorce osobowe, by były inspiracją dla człowieka żyjącego w społeczeństwie demokratycznym, gdy wartością jest krytycyzm i rozwój komunikacji społecznej? Jak kształtować autonomię w myśleniu i działaniu, nie przekreślając zarazem wpływu innych ludzi?

Prowadząca: Anna Lorek-Maciejuk, pracowniczka Muzeum Warszawy, nauczycielka filozofii i etyki w warszawskich szkołach średnich, trenerka TUS, wielbicielka podróży – szczególnie intelektualnych, wędrówek górskich i dociekań filozoficznych. Zainteresowania: metoda komunikacji bez przemocy Marshalla B. Rosenberga, filozofia Paula Ricoeura, literatura, sztuka.

Warsztaty odbywają się na wystawie stałej Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42.

Edukacja patriotyczna jest częścią programu szkolnego, ale przekazanie uczniom, czym jest patriotyzm, to niełatwa sprawa. Czy to bohaterstwo w walce i gotowość śmierci za ojczyznę? A może wrażliwość społeczna, działalność na rzecz wspólnoty, poczucie przynależności? Niektórzy widzą patriotyzm w skrupulatnym płaceniu podatków i dbaniu o środowisko. Inni organizują huczne marsze.

Zapraszamy do dyskusji, czym patriotyzm jest dla każdego z nas i czy jest nam dzisiaj potrzebny. Postaramy się odrzucić schematy i stereotypy. Uruchomimy wrażliwość i uważność, aby mówić o patriotyzmie w prosty sposób, obedrzeć go z patosu. Jak zachęcić uczniów do samodzielnego myślenia? Jak sprawić, aby stali się świadomymi obywatelkami i obywatelami?

Prowadząca: Monika Ciosek – edukatorka Muzeum Warszawy. Absolwentka bohemistyki w ISZiP UW, Studium Europy Wschodniej UW na specjalizacji Europa Wschodnia i studiów doktoranckich w zakresie nauk historycznych na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych UKSW. Tłumaczka z języków czeskiego, rosyjskiego i ukraińskiego.

Warsztaty odbywają się na wystawie stałej Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42.

Warszawa od swoich początków była miastem otwartym dla obcokrajowców. Zamieszkiwali ją Niemcy, Ormianie, Włosi, Czesi. Już w średniowieczu istniała tutaj mała gmina żydowska. Czy to oznacza, że jesteśmy tolerancyjni? Czy nowi warszawiacy zawsze byli mile widziani?

Szukając inspiracji w prawdziwych historiach, które wydarzyły się na pobliskich ulicach, porozmawiamy o tym, co to znaczy być Polakiem i warszawiakiem. Czy nasza tożsamość to tylko kwestia krwi, czy także wyboru? Zastanowimy się też, jak żyje się w wielokulturowym mieście i jakie wyzwania przed nami stawia. Dlaczego jednych przyjmujemy z otwartymi ramionami, a na innych patrzymy z nieufnością? Co kształtuje nasze wyobrażenia o wspólnym życiu społecznym ludzi wielu kultur i religii?

Spacer odbywa się w historycznej części Warszawy, na Starym Mieście, Krakowskim Przedmieściu i w okolicach. Spotykamy się przy kasach Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42.

Prowadząca: Agnieszka Pogorzelska – edukatorka Muzeum Warszawy, edukatorka i przewodniczka po Warszawie, współpracuje z kilkoma warszawskimi muzeami. Lektorka języka polskiego jako obcego, przybliża polską gramatykę cudzoziemcom, którzy chcą zamieszkać w Polsce. Uczy dorosłych na zajęciach w fundacjach i szkołach językowych oraz młodzież i dzieci w ramach zajęć szkolnych.

Doświadczenie II wojny światowej wywołało dyskusję, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Kto mógłby tego dokonać? Jak głosi UNESCO, wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Wychodząc od tego zdania, zastanowimy się, jak codzienne konflikty międzyludzkie przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji.

Poznamy też moc stereotypów i propagandy. Jak działa mechanizm, który nakręca agresję i akty przemocy? Dlaczego mimo starań i deklarowanej równości tak łatwo jest kogoś wykluczyć? Sprawdzimy też, czy te problemy dotyczą nas samych. O co się kłócimy i jak najlepiej rozwiązywać spory? Konfliktów nie unikniemy, ale może wiedza i świadomość mechanizmów, jakie nimi rządzą, pozwolą nam lepiej stawiać im czoła.

Prowadząca: Monika Michałek – pracowniczka Muzeum Warszawy, edukatorka i przewodniczka po Warszawie. Specjalizuje się w tematyce żydowskiej. Absolwentka podyplomowych studiów „Historia sztuki. Interpretacje” na Collegium Civitas, a także certyfikowanego kursu interpretacji dziedzictwa – Interpret Europe. Zawodowo zajmuje się edukacją dzieci i dorosłych, poszukuje ciekawych i alternatywnych form opowiadania historii i pracy z opowieścią.

Warsztaty odbywają się w Centrum Interpretacji Zabytku przy ul. Brzozowej 11/13, które zajmuje się tematem zniszczenia i odbudowy Starego Miasta oraz edukacją na temat dziedzictwa UNESCO.

Jakie skojarzenia nasuwają się młodym ludziom, gdy słyszą hasło „substancje psychoaktywne”? Jaka jest ich świadomość i wiedza? Zastanowimy się nad powodami używania substancji psychoaktywnych obecnie i w przeszłości.

Zaproponowane ćwiczenia pomogą odróżnić panujące opinie od faktów. Oddzielimy stereotypy od realnych korzyści i szkód. Porozmawiamy o różnorodnym stosowaniu substancji narkotycznych w lecznictwie dawniej i dziś. Prześledzimy dzieje upowszechniania się tego typu preparatów oraz rosnącej świadomości społecznej wobec wpływu środków psychoaktywnych na organizm człowieka i ryzyka uzależnień.

Zapoznamy się też z kilkoma obiektami farmaceutycznymi, a wybrane fotografie posłużą nam do rozmowy: co widzę, co myślę i nad czym się zastanawiam, gdy widzę objawy uzależnienia psychicznego i fizycznego?

Wypracujemy tezy i wytyczne, które znajdą się w scenariuszu lekcji uwzględniającej zarówno proces dialogowy, jak i świadectwo historyczne zbiorów Muzeum Farmacji.

Prowadzący: Marek Łuszczyk – pracownik Muzeum Warszawy, historyk i varsavianista, edukator muzealny. Szczególnie interesuje go XIX-wieczna reklama medyczna i kultura fin de siecle. Miłośnik serwisów polona.plszukajwarchiwach.gov.pl. W wolnych chwilach sprawdza etymologię słów i wyszukuje książki, które mógłby przeczytać, gdyby doba była dłuższa.

Warsztaty odbywają się w Muzeum Farmacji, ul. Piwna 31/33.