17.05.2023 / Aktualności, Wydarzenia dostępne
„Kultura bez barier” – poprawa dostępności wystawy „Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949”
Realizujemy przedsięwzięcie grantowe „Poprawa dostępności wystaw czasowych oraz wydarzeń towarzyszących dla osób ze specjalnymi potrzebami”, finansowane w ramach projektu „Kultura bez barier”.
Głównym celem projektu jest poprawa dostępności wystaw czasowych oraz programów towarzyszących skierowanych do dwóch grup o specjalnych potrzebach: osób z niepełnosprawnością wzroku, oraz niepełnosprawnością intelektualną i w spektrum autyzmu.
Zwiedzanie wystawy
Po serii szkoleń i konsultacji opracowaliśmy pomoce dydaktyczne i program towarzyszący wystawie „Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949” dostosowany do potrzeb tych grup docelowych.
Wspólnie z ekspertkami i ekspertami przygotowaliśmy ofertę lekcji muzealnych z pomocami dotykowymi oraz o uproszczonej treści z wykorzystaniem piktogramów.
W przestrzeni wystaw czasowych zwiedzający mogą skorzystać z map tyflograficznych pokazujących przestrzeń korytarza i Galerii Rynek 30 (na parterze) oraz rozkład pomieszczeń wystaw czasowych na pierwszym piętrze.
W ramach poprawy dostępności wystaw czasowych dla osób w spektrum autyzmu kupiliśmy słuchawki wygłuszające. Można je bezpłatnie wypożyczyć w kasie głównej i kasie wystaw czasowych.
Tekst kuratorski jest dostępny w wersji napisanej prostym językiem przygotowanej z myślą o osobach z niepełnosprawnością intelektualną i obcokrajowcach, oraz w druku powiększonym o wysokim kontraście dla słabowidzących.
Dla osób niewidomych, dzięki zakupowi drukarki brajlowskiej, przygotowaliśmy wydruk tekstu w alfabecie Braille`a.
Wszystkie wersje tekstu kuratorskiego dostępne są w kasie biletowej wystaw czasowych muzeum. Ekspertka, Aleksandra Sztajerwald, we współpracy z konsultantami – uczniami i uczennicami z Zespołu Szkół Specjalnych nr 105 w Warszawie opracowała w formacie ETR dwa przedprzewodniki. Jeden o przygotowaniu do wizyty w Muzeum, drugi do treści wystawy.
Szczegółowe informacje o dostępności wystawy: muzeumwarszawy.pl/dostepnosc-wystawy/
Współpraca z odbiorcami i ekspertami
Wszystkie rozwiązania przygotowaliśmy we współpracy z odbiorcami i ekspertami. Mapy tyflograficzne, tyflografiki i audiodeskrypcje pracownicy i pracowniczki muzeum konsultowali z uczniami Zespołu Szkół w Laskach. Pomoce dotykowe i audiodeskrypcje przygotowała Fundacja Dostępnej Kultury Wizualnej – Wielozmysły, mapy tyflograficzne firma S2 Projekt. Treści napisane w prostym języku oraz przewodnik w ETR powstały dzięki wspólnej pracy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i w spektrum autyzmu z ZSS 105 w Warszawie, oraz ekspertki Aleksandry Sztajerwald.