fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

28.07.2022 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół

Oferta edukacyjna dla szkół | Muzeum Warszawy

Oferta edukacyjna dla szkół | Muzeum Warszawy

Lekcje muzealne i filmowe odbywają się w bliskim kontakcie z dziełami sztuki i przedmiotami użytkowymi z dawnych czasów. Podczas spacerów pokazujemy miasto żywe, gdzie współczesność przeplata się z przeszłością.

Warszawa legendarna (lekcja muzealna)

Zagłębimy się w świat warszawskich legend. Odkryjemy, jak w opowieściach przenikają się światy realny i fantastyczny. Zastanowimy się, czym różni się legenda od baśni, i wyłuskamy z niej ziarenko prawdy, czyli historycznej opowieści. Zagubimy się w labiryntach średniowiecznych piwnic, poszukamy Bazyliszka, a potem staniemy oko w oko z majestatyczną Syreną. Na koniec narysujemy swoją własną legendarną postać.

Czas trwania: 60 minut
Umiejętności: poćwiczymy sprawność manualną ręki i kreatywność, samodzielność, a także analizę opowieści i formułowania wypowiedzi
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Spacer z legendą (lekcja spacerowa)

Spacerując wąskimi uliczkami Starówki, poznamy historyczne miejsca i poszukamy śladów warszawskich legend. Dowiemy się, gdzie mieszkał Bazyliszek i skąd w Warszawie wzięła się Syrena. Odróżnimy legendę od baśni. Poszukamy historycznego ziarna prawdy w warszawskich opowieściach i miejsc, gdzie się narodziły. Spacer uatrakcyjni zabawa w improwizowany teatr lub gra Raz, dwa, trzy, Bazyliszek patrzy…

Czas trwania: 60 minut
Umiejętności: poćwiczymy analizę opowieści i formułowania wypowiedzi, a także orientację w terenie i znajomość Starego Miasta w Warszawie, połączymy je ze znanymi dzieciom legendami
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Wisła – królowa rzek (lekcja muzealna)

Lekcja porusza temat Wisły i jej roli w Warszawie. Podczas zajęć obejrzymy przedstawienia rzeki z rożnych epok i zastanowimy się, jaki wpływ miała na życie mieszkańców i mieszkanek stolicy. Poszukamy elementów najczęściej powtarzających się̨ na obrazach i grafikach oraz odkryjemy ich znaczenia. Na koniec wspólnie stworzymy trójwymiarowe przedstawienie Wisły i jej otoczenia.

Czas trwania: 60 minut
Umiejętności: poćwiczymy motorykę małą oraz wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość i umiejętność wyciągania wniosków
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.


Muzealne ABC (lekcja muzealna)

Po co są muzea? Co może być muzealnym eksponatem? Kto decyduje o tym, że dana rzecz znajduje się na wystawie? I co się dzieje, gdy eksponat wymaga naprawy? Odpowiedzi na te pytania poszukamy na naszej ekspozycji. Udowodnimy, że w muzeum można znaleźć prawdziwe skarby. Poznamy także zasady muzealnego savoir-vivre’u. Dowiemy się, dlaczego tak ważne jest, aby nie dotykać eksponatów.

Czas trwania: 60 minut
Umiejętności: poćwiczymy umiejętności komunikacyjne i społeczne, lekcja świetnie się sprawdzi jako pierwsza wizyta w muzeum
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, wzroku lub słuchu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

Co w murach piszczy? (lekcja muzealna)

Podczas zajęć uczestniczymy w fascynującym odkrywaniu przeszłości dawnych kamienic. Wędrujemy przez gabinety i poznajemy funkcje różnorodnych elementów architektonicznych. Dowiadujemy się, gdzie ukryto skarb, dokąd prowadzą strome schody, skąd się wzięło słowo „sklep” i czym jest latarnia. Zastanawiamy się, jak mieszkało się w dawnej kamienicy i czy warunki odpowiadałaby potrzebom dzisiejszych warszawiaków i warszawianek.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy uważność i spostrzegawczość, umiejętności komunikacyjne, współpracę, analizę informacji
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, wzroku lub słuchu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.


Warszawa legendarna (lekcja muzealna)

Zajęcia poprowadzą nas tropem warszawskich legend. Odkryjemy, jak w opowieściach przenikają się światy realny i fantastyczny. Zastanowimy się, czym różni się legenda od baśni, i wyłuskamy z niej ziarenko prawdy, czyli historycznej opowieści. Zagubimy się w labiryntach średniowiecznych piwnic, poszukamy Bazyliszka, a potem staniemy oko w oko z majestatyczną Syreną. Użyjemy narzędzia „kość opowieści”, które pozwoli nam stworzyć własną niepowtarzalną historię.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy analizę opowieści i tworzenia własnych historii, kreatywność i umiejętności komunikacyjne
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, słuchu, wzroku, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Spacer z legendą (lekcja spacerowa)

Spacerując wąskimi uliczkami Starówki, poznamy historyczne miejsca i poszukamy śladów warszawskich legend. Dowiemy się, gdzie mieszkał Bazyliszek i skąd w Warszawie wzięła się Syrena. Odróżnimy legendę od baśni. Poszukamy historycznego ziarna prawdy w warszawskich opowieściach i miejsc, gdzie się narodziły. Spacer uatrakcyjni zabawa w improwizowany teatr lub gra Raz, dwa, trzy, Bazyliszek patrzy…

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy analizę opowieści i formułowania wypowiedzi, a także orientację w terenie i znajomość Starego Miasta w Warszawie
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Zwyczajne życie postaci z legend (lekcja filmowa)

Za pomocą̨ filmu animowanego i znajdujących się̨ na wystawie przedmiotów codziennego użytku stworzymy opowieści o zwykłym życiu bohaterów i bohaterek legend. Zastanowimy się, co Bazyliszek jada na obiad lub jak spędza wolny czas Złota Kaczka. Na koniec sami umeblujemy mieszkanie wybranej legendarnej postaci.

Czas trwania: 60 minut
Umiejętności: poćwiczymy motorykę małą i kreatywność, samodzielność i spostrzegawczość oraz wyobraźnię przestrzenną
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Pocztówka z Warszawy (lekcja muzealna)

Podczas zajęć pooglądamy dawne pocztówki, zwracając szczególną uwagę na te warszawskie. Zainspirujemy się również widokami miasta. Porozmawiamy, po co i komu wysyłamy kartki. A może także je kolekcjonujemy? Warsztaty będą też okazją, aby wykonać własną, wyjątkową pocztówkę z Warszawy oraz poznać technikę kolażową.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy motorykę małą i kreatywność, samodzielność, a także umiejętność wypowiedzi, syntezy i analizy zdobytych informacji. Zajęcia mają też charakter integrujący, zachęcający do współpracy.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.


Konno, tramwajem czy autobusem? – warszawski transport dawniej i dziś (lekcja muzealna)

Zajęcia koncentrują się wokół tematyki transportu. Jak dawniej poruszano się po mieście? Kiedy pojawiła się i jak wyglądała komunikacja publiczna? Na obrazach i pocztówkach poszukamy środków lokomocji z dawnych lat. Wspólnie zastanowimy się też, jak rozrost miasta i nowe pojazdy zmieniały życie mieszkańców stolicy oraz jej wygląd. Podczas gry ruchowej poćwiczymy praktyczne umiejętności podróżowania autobusem.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy motorykę dużą, orientację w terenie i umiejętność posługiwania się rozkładem jazdy, świadomość ekologiczną
ostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Symbole patriotyzmu (lekcja muzealna)

Zajęcia zbudowane są wokół symboli narodowych, ich znaczenia i historii. Uczestnicy i uczestniczki poznają różne pamiątki z kolekcji patriotycznych oraz galanterię patriotyczną. Rozmawiamy także o innych formach manifestowania miłości i przywiązania do ojczyzny. Wykonując różne zadania, zastanawiamy się, co to znaczy być patriotą. Zdobytą wiedzę podsumowujemy podczas warsztatów plastycznych, tworząc własne prezentacje.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, komunikowania własnych opinii, współpraca w grupach, kreatywność i motoryka mała
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Historie, legendy, animacje (lekcja muzealna)

Lekcja nawiązuje do jednej z najstarszych rozrywek człowieka – opowiadania historii słowem i obrazem. Na zajęciach przyjrzymy się, jak rozwój techniki wpłynął na sposób przekazywania opowiadań. Odwołamy się do polskich legend. Obejrzymy film stworzony przez młodą artystkę – Marię Nitek. Następnie w prostej technice sami wykonamy animację.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: ćwiczymy umiejętności współpracy i komunikacji, kreatywność i motorykę małą, pobudzamy także myślenie 3d i wyobraźnię twórczą
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu, w spektrum autyzmu lub intelektualną prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności słuchowej


Zwierzęta w Warszawie (lekcja muzealna)

Podczas zajęć przyjrzymy się, w jaki sposób obiekty w muzeum opowiadają o obecności zwierząt w Warszawie? Co mówią o więzi człowieka ze światem „braci mniejszych”? Zastanowimy się również, w jaki sposób zmieniło się nasze postrzeganie i traktowanie zwierząt. Czy dziś czujemy się bardziej odpowiedzialni za ich los? Jak troszczymy się o zwierzęta żyjące w mieście? Co powinniśmy robić względem zwierząt, a czego nie?

Na koniec stworzymy kodeks warszawiaków przyjaciół zwierząt.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: uważnego obserwowania i analizowania, logicznego oraz krytycznego myślenia, wyrażania własnego zdania oraz pracy w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Muzealny detektyw (gra muzealna)

Jakie tajemnice kryją się w zabytkowych wnętrzach? Nasze zajęcia dowodzą, że wycieczka do muzeum może być niesamowicie intrygującą przygodą. Podczas lekcji będziecie rozwiązywać różne zadania i zagadki, dlatego przyda się spryt, spostrzegawczość i umiejętność dedukcji. Zostańcie muzealnymi detektywami.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: ćwiczymy uważne patrzenie, dedukcję i poszukiwanie rozwiązań, poznajemy muzeum zmysłami
Dostępność: osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną. W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Warszawskie opowieści (zwiedzanie interpretacyjne)

W czasie zajęć poprzez dialog wprowadzamy uczniów w historię Warszawy, jej mieszkanek i mieszkańców. Wykorzystujemy do tego eksponaty zgromadzone w muzeum. To one są wytrychem, który otwiera wiele historii i opowieści. Opowieści osnutych o dzieje miasta trwającego niezłomnie od ponad siedmiuset lat.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: ćwiczymy umiejętność aktywnego słuchania, wyciągania wniosków, dialogu i komunikacji, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.

Co w murach piszczy? (lekcja muzealna)

Podczas zajęć uczestniczymy w fascynującym odkrywaniu przeszłości dawnych kamienic. Wędrujemy przez gabinety i poznajemy funkcje różnorodnych elementów architektonicznych. Dowiadujemy się, gdzie ukryto skarb, dokąd prowadzą strome schody, skąd się wzięło słowo „sklep” i czym jest latarnia. Zastanawiamy się, jak mieszkało się w dawnej kamienicy i czy warunki odpowiadałaby potrzebom dzisiejszych warszawiaków i warszawianek.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy uważność i spostrzegawczość, umiejętności komunikacyjne, współpracę, analizę i interpretację informacji
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu, wzroku lub ruchową prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Siedem wieków w Warszawie (lekcja muzealna)

Dzięki wystawie głównej Rzeczy warszawskie poznamy ważne momenty historii Warszawy i życie codzienne jej mieszkańców. Kim były osoby, które kształtowały miasto od XV do XX wieku? Poznamy budowę średniowiecznego miasta i dowiemy się, jakie zawody wykonywali jego mieszkańcy. Wspólnie prześledzimy rozwój polityczny, gospodarczy i kulturowy – sprawdzimy, jak wpływał na ludność miasta dawniej oraz jakie skutki ma dzisiaj.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: Krytycznego myślenia, analizy, wyszukiwania i interpretacji informacji, współpracy i pracy w grupach
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu, wzroku lub ruchową prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Szaleństwo kolekcjonowania (gra muzealna)

W Muzeum Warszawy znajdują się wyjątkowe kolekcje! Wszystkie mają swoje miejsce w odrębnych gabinetach. Uczestnicy przyglądają się zgromadzonym rzeczom i szukają klucza, który je łączy. Czy dane przedmioty mogłyby wzbudzać zainteresowanie zbieraczy? Wspólnie rozważymy materialną i niematerialną wartość kolekcjonowania oraz poznamy specyfikę kolekcji muzealnych. A wszystko to w formie dynamicznej gry muzealnej.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, analizy, wyszukiwania i interpretacji informacji, współpracy w grupach, kompetencje społeczne, inicjatywność
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Potwory i upiory (lekcja muzealna)

Na tych zajęciach nie rozmawiamy o walecznych syrenkach, dobrodusznych szewczykach i zaczarowanych książętach. Naszymi bohaterami są duchy, potwory, a nawet diabły! Ruszamy śladem mrocznych i tajemniczych opowieści. Zastanowimy się, dlaczego powstały i przed czym nas ostrzegają. Jakie prawdziwe historie ukrywają?

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy analizę opowieści i formułowania wypowiedzi, kompetencje społeczne – komunikację i świadomość kulturalną
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Strachy na lachy (lekcja spacerowa)

Spacerując wąskimi uliczkami Starówki, poznamy historyczne miejsca i poszukamy śladów warszawskich legend. Jednak nie będą to zwykłe legendy. Ich bohaterami są duchy, potwory, a nawet diabły i przestępcy! Ruszamy śladem mrocznych i tajemniczych opowieści. Sprawdzimy, gdzie dziś straszy i czy naprawdę jest się czego bać. Bo w końcu to tylko strachy na lachy!

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: poćwiczymy analizę opowieści i formułowania wypowiedzi, kompetencje społeczne – komunikację i świadomość kulturalną
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Przygoda kupca w Warszawie (gra miejska)

Jak żyło się dawniej na Starym Mieście? Podczas emocjonującej gry miejskiej uczestniczki i uczestnicy prześledzą trasę XVII-wiecznego kupca przybywającego do Warszawy. Dowiedzą się, jak wtedy wyglądało miasto, kto w nim mieszkał i czym zajmowali się mieszkańcy. Wszystkie odpowiedzi znajdą samodzielnie dzięki obserwacji zabudowy i dekoracji warszawskiej Starówki.

Czas trwania: 75–90 minut
Umiejętności: poćwiczymy orientację w terenie, czytanie mapy oraz umiejętność współpracy
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Oblicza patriotyzmu (lekcja muzealna)

Poszukamy odpowiedzi na pytania: jak dzisiaj rozumiemy słowo „patriotyzm” i co dla nas oznacza. Poznamy różne pamiątki patriotyczne – ich historię i znaczenie. Dowiemy się też, dlaczego galanteria patriotyczna była tak ważnym elementem manifestacji miłości do ojczyzny. Zastanowimy się, czy uczestnicząc w apelach, poznając patrona swojej szkoły, doceniając historię dzielnicy, w której mieszkamy, uczymy się patriotyzmu. Zrobimy też własne plakaty na ten temat.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: rozwiniemy kompetencje społeczne i komunikacyjne, umiejętność analizy i interpretacji informacji, poćwiczymy uważną obserwację, samodzielność w wykonywaniu zadań i współpracę w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Muzealny detektyw (gra muzealna)

Jakie tajemnice kryją się w zabytkowych wnętrzach? Nasze zajęcia dowodzą, że wycieczka do muzeum może być niesamowitą przygodą. Podczas lekcji będziecie rozwiązywać różne zadania i zagadki, dlatego przyda się spryt, spostrzegawczość i umiejętność dedukcji. Zostańcie muzealnymi detektywami.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: ćwiczymy uważne patrzenie, dedukcję i poszukiwanie rozwiązań, poznajemy muzeum zmysłami
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Prawda, nieprawda – któż to wie? (lekcja muzealna)

Wszyscy cenimy prawdę. Chcemy mieć prawdziwych przyjaciół, otrzymywać prawdziwe informacje. Podczas tej lekcji zastanowimy się, co to jest prawda i jak ją odróżnić od fałszu. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, czym jest kłamstwo i co jest jego przeciwieństwem. Dowiemy się, jak działa wykrywacz kłamstw, w jaki sposób rozwijać myślenie krytyczne, by bronić się przed fake newsami oraz co może wyniknąć z powtarzania plotek.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: rozwiniemy umiejętność analizowania tekstu, logicznego oraz krytycznego myślenia, wyrażania własnego zdania oraz pracy w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Warszawskie opowieści (zwiedzanie interpretacyjne)

W czasie zajęć poprzez dialog wprowadzamy uczniów w historię Warszawy, jej mieszkanek i mieszkańców. Wykorzystujemy do tego eksponaty zgromadzone w muzeum. To one są wytrychem, który otwiera wiele historii i opowieści. Opowieści osnutych o dzieje miasta trwającego niezłomnie od ponad siedmiuset lat.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: aktywnego słuchania i wyciągania wniosków, dialogu i komunikacji, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.

Warszawa – bohaterka filmowa (lekcja muzealna)

Czy Warszawa może być bohaterką filmową? Oczywiście, że tak! Podczas zajęć poszukamy sposobów, by uczynić miasto centralną postacią krótkiego filmu. Jaka będzie opowieść z punktu widzenia miasta? Odpowiadając na pytanie, czym Warszawa jest dla nas, poszukamy obiektów, które o niej opowiadają. Dowiemy się, jak pracują filmowcy i czym się inspirują. Poznamy również klasyczne narzędzia pracy z opowieścią, także wizualną. Stworzymy własne krótkie filmy ze stolicą w roli głównej!

Uwaga: na lekcji wykorzystujemy aparaty fotograficzne lub telefony komórkowe uczestników.

 Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: techniczne – tworzenia krótkich filmów, wyboru materiału i napisania scenariusza, współpracy w grupach, komunikacyjne, samodzielnego działania
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością  słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności słuchowej


Warszawa w pigułce (lekcja muzealna)

Czym dla Warszawy zasłużył się Zygmunt III Waza? Które wydarzenia najsilniej wpłynęły na dzieje i tożsamość miasta? Gdzie znajduje się Wilanów i dlaczego warto odwiedzić Łazienki Królewskie? W czytelnej, skondensowanej formie poznajemy podstawowe fakty z dziejów Warszawy, jej współczesną topografię i najciekawsze miejsca. Zajęcia stanowią wstęp do dalszego zwiedzania i poznawania stolicy Polski.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: wyszukiwania i interpretowania informacji, analizy obiektów muzealnych, współpracy w grupach, znajdowania rozwiązań i zadawania pytań, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchową. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Patriotyzm dziś (lekcja muzealna)

Czym jest patriotyzm? Postawą, wartością czy zobowiązaniem? Czy odczuwanie więzi ojczystej jest tym samym co poczucie przynależności narodowej? Poszukując odpowiedzi na te pytania, odwołamy się do postaci związanych z historią Warszawy, które swoim zaangażowaniem ukazały różne oblicza patriotyzmu. Odróżnimy patriotyzm od innych postaw, jakie można przyjąć względem ojczyzny. Zastanowimy się, jakie przymioty powinny charakteryzować osobę, którą dziś nazwiemy patriotą.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: rozwiniesz umiejętności analizowania tekstu, krytycznego myślenia, wyrażania własnego zdania oraz pracy w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Jedna ulica, kilka języków – jak żyli warszawiacy w wielokulturowym mieście? (lekcja muzealna)

W czasie zajęć dowiecie się, jak różnorodność kulturowa Warszawy wzbogacała nasze miasto. Poruszymy zagadnienia odnoszące się do wielokulturowej historii stolicy i wpływu różnych grup narodowych i wyznaniowych na architekturę, życie społeczne czy gospodarcze. Wiedza o rozmaitości kultur wpływających na tkankę miejską służy przeciwdziałaniu stereotypom oraz ukazuje wartości wynikające z różnorodności i wzajemnych inspiracji.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: wyciąganie i formułowanie opinii i wniosków, budowanie samodzielnej krótkiej prezentacji, interpretacja obiektów muzealnych, współpraca w grupach, orientacja w muzeum
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Design warszawski (lekcja muzealna)

Co to znaczy dobre projektowanie? Czy przedmioty mogą być równocześnie ładne i praktyczne? Zajęcia koncentrują się wokół obiektów rzemiosła artystycznego oraz wybitnych twórców związanych z Warszawą. Oglądając wystawę „Rzeczy warszawskie”, poznamy specyfikę warszawskiego designu. Zastanowimy się, czym jest dobre wzornictwo, aktywnie szukając jego charakterystyki. W ramach podsumowania zaprojektujemy współczesny designerski przedmiot.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, uważnej obserwacji i wyciągania wniosków, interpretacji dzieł sztuki, działania manualnego i twórczego myślenia
Dostępność: Osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Start-up nie od dziś (lekcja muzealna)

Historia miasta to także dzieje warszawskich firm oraz stojących za nimi ludzi. Choć dzisiaj funkcjonują nowe, współczesne modele biznesowe, sukces poszczególnych warszawskich przedsiębiorstw może stanowić ciekawy materiał do analizy. Inspirując się ich historiami, postaramy się prześledzić nowoczesne modele biznesowe. Na zakończenie zastosujemy poznane zasady w praktyce i zaprojektujemy własny nowatorski start-up.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, uważnej obserwacji i wyciągania wniosków, interpretacji obiektów muzealnych, twórczego myślenia
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Promocja, reklama i propaganda (lekcja muzealna)

Wychodząc od historii reklamy, porównamy dawne i współczesne sposoby promowania produktów. Zastanowimy się, jakie środki perswazji i manipulacji wykorzystują. Odróżnimy promocję od propagandy. Dowiemy się, co tę ostatnią łączy z manipulacją oraz dezinformacją. Przyjrzymy się również historycznym przykładom propagandy oraz wykorzystywanym przez nią środkom wyrazu. Na koniec przekonamy się, że najlepszym sposobem obrony przed środkami perswazji jest myślenie krytyczne.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: analizowania tekstu, interpretowania dzieła malarskiego, logicznego oraz krytycznego myślenia, wyrażania własnego zdania i pracy w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Stare Miasto – widoki wczoraj i dziś (lekcja spacerowa)

Zapraszamy na spacer po najstarszej części Warszawy ukazujący przemiany społeczno-historyczne w tkance miejskiej. Zastanowimy się, czy i jak niewielki fragment miasta może pokazywać kilkusetletnią historię całego miasta. Co uległo zmianie i dlaczego, a co pozostaje niezmienne? Na podstawie archiwalnych zdjęć porównamy współczesne widoki Warszawy z ich odpowiednikami z różnych epok i sprawdzimy, jak czytać miasto od szczegółu do ogółu.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, uważnej obserwacji i wyciągania wniosków, interpretacji architektury miejskiej, kompetencje komunikacyjne
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Warszawskie opowieści (zwiedzanie interpretacyjne)

W czasie zajęć poprzez dialog wprowadzamy uczniów w historię Warszawy, jej mieszkanek i mieszkańców. Wykorzystujemy do tego eksponaty zgromadzone w muzeum. To one są wytrychem, który otwiera wiele historii i opowieści. Opowieści osnutych o dzieje miasta trwającego niezłomnie od ponad siedmiuset lat.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: słuchania i wyciągania wniosków, dialogu i komunikacji, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Opowiem ci historię – ćwiczenia z mówienia (lekcja muzealna)

Muzeum to miejsce, gdzie na każdym kroku możemy usłyszeć historie. A czy sami potraficie je stworzyć? Podczas warsztatów zanalizujemy budowę legend i baśni. Poszukamy inspiracji wśród eksponatów i krok po kroku zbudujemy własne muzealne opowieści. Poćwiczymy kreatywne pisanie i umiejętności oratorskie. Zastanowimy się, co sprawia, że historia jest ciekawa, i popracujemy nad jej atrakcyjnym przedstawieniem.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: opowiadania i tworzenia opowieści, kreatywnego pisania, autoprezentacji, konstruowania opowieści fabularnej
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Warszawa – bohaterka filmowa (lekcja muzealna)

Czy Warszawa może być bohaterką filmową? Oczywiście, że tak! Podczas zajęć poszukamy sposobów, by uczynić miasto centralną postacią krótkiego filmu. Jaka będzie opowieść z punktu widzenia miasta? Odpowiadając na pytanie, czym Warszawa jest dla nas, poszukamy obiektów, które o niej opowiadają. Dowiemy się, jak pracują filmowcy i czym się inspirują. Poznamy również klasyczne narzędzia pracy z opowieścią, także wizualną. Stworzymy własne krótkie filmy ze stolicą w roli głównej!

Uwaga: na lekcji wykorzystujemy aparaty fotograficzne lub telefony komórkowe uczestników.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: techniczne – tworzenia krótkich filmów, wyboru materiału i napisania scenariusza, współpracy w grupach, komunikacyjne, samodzielnego działania
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Warszawa w pigułce (lekcja muzealna)

Czym dla Warszawy zasłużył się Zygmunt III Waza? Które wydarzenia najsilniej wpłynęły na dzieje i tożsamość miasta? Gdzie znajduje się Wilanów i dlaczego warto odwiedzić Łazienki Królewskie? W czytelnej, skondensowanej formie poznajemy podstawowe fakty z dziejów Warszawy, jej współczesną topografię i najciekawsze miejsca. Zajęcia stanowią wstęp do dalszego zwiedzania i poznawania stolicy Polski.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: wyszukiwania i interpretowania informacji, analizy obiektów muzealnych, współpracy w grupach, znajdowania rozwiązań i zadawania pytań, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchową. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Warszawa – miasto, które przetrwało (lekcja muzealna)

II Wojna Światowa prawie zmiotła Warszawę z powierzchni ziemi. Jednak miasto przetrwało. Jak poradzili sobie jego mieszkańcy i mieszkanki? Jakie były ich strategie, aby przeżyć? Podczas zajęć uczestnicy oglądają film dokumentalny „Warszawa nie zapomni”, odwiedzają gabinet Świadectw z Getta Warszawskiego oraz Gabinet Relikwii. Poznają historie osobiste, interpretują zabytki  i zastanawiają się nad wartościami, które pozwoliły Warszawie istnieć, wbrew wyrokowi o zagładzie.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: wyszukiwania i interpretowania informacji, analizy obiektów muzealnych, współpracy w grupach, znajdowania rozwiązań i zadawania pytań, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu, wzroku lub ruchu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Serwis panny Łęckiej, czyli Warszawa XIX wieku (lekcja muzealna)

XIX wiek przyniósł Warszawie dynamiczny rozwój i przełomowe zmiany. Prześledzimy je i zastanowimy się, jak nowa obyczajowość wpłynęła na wygląd Warszawy i potrzeby jej mieszkańców. Przyjrzymy się codzienności miasta, tętniącego wspólnym życiem inteligentów, mieszczan i proletariatu, a wybrane eksponaty muzealne przybliżą tło społeczno-kulturowe świata Lalki.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: wyszukiwania i interpretowania informacji, analizy obiektów muzealnych, współpracy w grupach, znajdowania rozwiązań i zadawania pytań, uważnego patrzenia
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Rzecz w muzeum (lekcja muzealna)

Jakie znaczenie mają rzeczy zgromadzone w Muzeum Warszawy? Dlaczego znalazły się̨ na wystawie? Czego można się̨ dzięki nim dowiedzieć́? Niecodzienna koncepcja wystawy głównej zachęca do świadomego zwiedzania, zadawania pytań́ i szukania na nie odpowiedzi. Poćwiczymy też opowiadanie historii, które kryją się za przedmiotami. Bazując na metodach interpretacji dziedzictwa i warsztacie storytellingowym, spróbujemy oczarować słuchaczy niezwykłymi opowieściami.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: oratorskie, wyszukiwania i interpretowania informacji, analizy obiektów muzealnych, współpracy w grupach, znajdowania rozwiązań i zadawania pytań, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Warszawa wielokulturowa

Żydzi i Rosjanie, Francuzi i Włosi, protestanci i prawosławni – w Warszawie krzyżowały się ścieżki przedstawicieli różnych kultur. Niektórzy, jak przybyła z Niemiec rodzina Wedlów, trwale zapisali się w historii miasta. Wykonując różnorodne zadania, poszukamy śladów warszawskiej wielokulturowości i zastanowimy się nad jej wpływem na dzieje i charakter stolicy.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: wyszukiwania i interpretowania informacji, analizy obiektów muzealnych, współpracy w grupach, znajdowania rozwiązań i zadawania pytań, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby w spektrum autyzmu. W przypadku osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub słuchu  prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Co i jak propaguje propaganda? (lekcja muzealna)

Propaganda to pojęcie, które istnieje w języku polityczno-prawnym od XVII wieku. Na zajęciach zastanowimy się, w jakim celu oraz w jaki sposób oddziałuje na ludzi. Co ją łączy z socjotechniką, manipulacją, marketingiem politycznym oraz dezinformacją? Przyjrzymy się również historycznym przykładom propagandy oraz wykorzystywanym przez nią środkom wyrazu. Na koniec przekonamy się, że najlepszym sposobem obrony przed środkami perswazji jest myślenie krytyczne.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: analizowania tekstu, interpretowania dzieła malarskiego, logicznego oraz krytycznego myślenia, wyrażania własnego zdania i pracy w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Design warszawski (lekcja muzealna)

Co to znaczy dobre projektowanie? Czy przedmioty mogą być równocześnie ładne i praktyczne? Zajęcia koncentrują się wokół obiektów rzemiosła artystycznego oraz wybitnych twórców związanych z Warszawą. Oglądając wystawę „Rzeczy warszawskie”, poznamy specyfikę warszawskiego designu. Zastanowimy się, czym jest dobre wzornictwo, aktywnie szukając jego charakterystyki. W ramach podsumowania zaprojektujemy współczesny designerski przedmiot.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, uważnej obserwacji i wyciągania wniosków, interpretacji dzieł sztuki, działania manualnego i twórczego myślenia
Dostępność: Osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Warszawskie opowieści (zwiedzanie interpretacyjne)

W czasie zajęć poprzez dialog wprowadzamy uczniów w historię Warszawy, jej mieszkanek i mieszkańców. Wykorzystujemy do tego eksponaty zgromadzone w muzeum. To one są wytrychem, który otwiera wiele historii i opowieści. Opowieści osnutych o dzieje miasta trwającego niezłomnie od ponad siedmiuset lat.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: słuchania i wyciągania wniosków, dialogu i komunikacji, uważnego patrzenia
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Stare Miasto – widoki wczoraj i dziś (lekcja spacerowa)

Zapraszamy na spacer po najstarszej części Warszawy, ukazujący przemiany społeczno-historyczne w tkance miejskiej. Zastanowimy się, czy i jak niewielki fragment miasta może pokazywać kilkusetletnią historię całego miasta. Co uległo zmianie i dlaczego, a co pozostaje niezmienne? Na podstawie archiwalnych zdjęć porównamy współczesne widoki Warszawy z ich odpowiednikami z różnych epok i sprawdzimy, jak czytać miasto od szczegółu do ogółu.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, uważnej obserwacji i wyciągania wniosków
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Lekcja dostępna w języku angielskim.


Style architektoniczne w Warszawie (spacer z elementami gry miejskiej)

Jaki styl ma Warszawa? Czy jesteśmy w stanie rozpoznać stołeczny gotyk, klasycyzm czy barok? A może Warszawa to miasto nowoczesnych bloków i modernizmu? Zagłębimy się w ciasne uliczki Starego Miasta, aby doświadczyć uroku okolicznych budynków i zakamarków. Poszukamy gotyckich cegieł. A potem spojrzymy na otaczającą nas współczesną przestrzeń miejską. W rezultacie uczestnicy i uczestniczki poznają w praktyce style architektoniczne oraz nauczą się, jak je rozpoznawać i interpretować.

Czas trwania: 120 minut
Umiejętności: krytycznego myślenia, uważnej obserwacji i wyciągania wniosków, orientacji w terenie, twórczego wykorzystania zdobytej wiedzy
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną, wzroku, słuchu, w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Opowiem Ci historię – ćwiczenia z mówienia (lekcja muzealna)

Muzeum to miejsce, gdzie na każdym kroku możemy usłyszeć historie. A czy sami potraficie je stworzyć? Podczas warsztatów zanalizujemy budowę legend i baśni. Poszukamy inspiracji wśród eksponatów i krok po kroku zbudujemy własne muzealne opowieści. Poćwiczymy kreatywne pisanie i umiejętności oratorskie. Zastanowimy się, co sprawia, że historia jest ciekawa, i popracujemy nad jej atrakcyjnym przedstawieniem.

Czas trwania: 90 minut

Umiejętności: opowiadania i tworzenia opowieści, kreatywnego pisania, autoprezentacji, konstruowania opowieści fabularnej
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu

Dla szkół podstawowych i liceum, poziom językowy B2 i B1/B2.


Museum things – museum tales (lekcja muzealna)

Zajęcia przeznaczone dla osób uczących się języka angielskiego, które chcą poćwiczyć mówienie. Podczas warsztatów popracujecie nad płynnością językową w opowiadaniu oraz sami stworzycie własne opowieści muzealne. Poznacie też ciekawostki dotyczące eksponatów kryjących się w gabinetach Muzeum Warszawy. Po takich zajęciach na pewno bez problemów opowiecie o mieście swoim zagranicznym znajomym.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: opowiadania i tworzenia opowieści, opowiadania przy obiekcie, poszerzenie słownictwa o Warszawie i jej historii
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu

Oferujemy również zajęcia dla szkół i grup zorganizowanych na wystawie „Na miejscu i na wynos. Kuchnia warszawska”. Tematyka wystawy jest bliska każdemu, także najmłodszym odwiedzającym. Z myślą o nich przygotowaliśmy zajęcia poruszające tematykę zdrowego żywienia dawniej i dziś.

Przejdź do oferty lekcji na wystawie o kuchni warszawskiej.

Terminy lekcji: wtorek–pątek
Godziny: 9.00–17.00
Maksymalna liczba uczestników:

  • lekcji muzealnych: 25 osób (jedna klasa)
  • lekcji spacerowych: 25 osób (jedna klasa)

Miejsce spotkania: przy kasach muzealnych, Rynek Starego Miasta 42
Rezerwacje: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji, e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl,
tel.: 22 277 43 78

UWAGA! Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

Koszt: 

  • 250 zł – czas trwania lekcji do 90 minut
  • 300 zł – czas trwania lekcji 120 minut
  • 280 zł – lekcja wyjazdowa
  • 330 zł – lekcja w jęz. obcym
  • 450 zł – lekcja na życzenie

REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1.    Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.

1.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:

  1. oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
  2. lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
  3. kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
  4. spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
  5. wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
  6. Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.

1.3.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.

1.4.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.

1.5.    Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

1.6.    Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.

1.7.    Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.

  1. ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI

2.1.    Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.

2.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.

2.3.    Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:

  1. 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
  2. 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
  3. 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.

2.4.    W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.

2.5.    Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.

  1. POTWIERDZENIE REZERWACJI

3.1.    Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.

3.2.    Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.

3.3.    Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

3.4.    W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.

3.5.    Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.

  1. LICZEBNOŚĆ GRUPY

4.1.    Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.

4.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.

4.3.    Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.

4.4.    Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.

4.5.    W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.

4.6.    Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.

4.7.    Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

  1. DANE OSOBOWE

5.1.    Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.

5.2.    Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.

5.3.    Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.

5.4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.

5.5.    Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

5.6     Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.

5.7.    Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;

5.8.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

5.9.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.

5.10.  Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

5.11.  Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.

5.12.  Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.

  1. PŁATNOŚCI

6.1.    Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

6.2.    Opłaty za usługi są dokonywane:

  1. przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
  2. po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.

6.3.    Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.

6.4.    Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.

6.5.   Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.

  1. REZYGNACJA Z REZERWACJI

7.1.    Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.

7.2.    W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi

  1. SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ

8.1.    Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.

8.2.    Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.

8.3.    W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.

8.4.    W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.

 POZOSTAŁE UREGULOWANIA

9.1.    Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.

9.2.    Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.

9.3.    W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.

9.4.    W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.

9.5.    Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.

9.6.    Zajęcia online nie mogą być nagrywane.

9.7.    Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

9.8.    Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.

9.9.    W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.

9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.

9.11   W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,

w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.

 


Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
  2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
  3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
  4. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
  5. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
  6. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
  7. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
  9. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

Muzeum na życzenie

To propozycja urozmaicenia szkolnego planu lekcji – po uzgodnieniu poprowadzimy zajęcia na wybrany przez Was temat.

Warsztaty, spacery lub wykłady varsavianistyczne mogą odbywać się na Starym Mieście, w Waszej szkole lub siedzibie głównej Muzeum Warszawy.

Koszt: 450 zł
Więcej informacji: edukacja@muzeumwarszawy.pl

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLLETER

Jeśli chcesz być na bieżąco z ofertą edukacyjną dla szkół, Muzeum Warszawy i oddziałów, zapisz się na newsletter.

Dostaniesz informacje o aktualnej ofercie lekcji, warsztatów, spacerów muzealnych, zimowych i letnich programach zajęć, lekcjach towarzyszących wystawom czasowym, a także o materiałach edukacyjnych do pobrania oraz informacje o szkoleniach, warsztatach i konferencjach dla nauczycieli i nauczycielek.

* wymagane pole
*wymagane pole
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych *
Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych *