22.10.2021 / Aktualności, Edukacja dla szkół, Korczakianum
Lekcje wspierające przyszłych uczestników konkursu
Janusz Korczak autorytet pedagogiczny, jest jednym z przewodników dla warszawskiego samorządu w dziedzinie wychowania, a jego dziedzictwo stanowi punkt odniesienia i źródło inspiracji dla formułowania celów stawianych przed oświatą.
Warszawska Nagroda Wychowawcza imienia Janusza Korczaka została ustanowiona w uznaniu zasług tego wybitnego obywatela Warszawy. Konkurs promuje ideę placówki otwartej, mądrej, przyjaznej i twórczej – miejsca, w którym dostrzega się potrzeby wychowanków, uczniów oraz ich rodziców. Placówki, w których podstawowe prawa dziecka do miłości, bycia szanowanym, posiadania własnych tajemnic, samostanowienia o sobie, własności, rozwoju, zabawy, pracy i sprawiedliwości są na co dzień respektowane.
Konkurs realizuje miasto stołeczne Warszawa. Muzeum Warszawy jest partnerem projektu. Informacje o konkursie znajdują się na stronie WCIES.
W ramach wsparcia, uczestnikom konkursu proponujemy lekcje muzealne za 1 zł od klasy.
Zajęcia stacjonarne:
Proszę, dziękuję i przepraszam
Te trzy słowa, pozornie proste i dobrze znane, mogą jednak stanowić trudność dla najmłodszych,
którzy dopiero uczą się, jak ich używać.
Janusz Korczak, który szczególnie dbał o jakość relacji
między dziećmi, wiedział, jak ważna jest nauka jasnej, bezpośredniej komunikacji.
Podczas warsztatów dzieci w trakcie wspólnych zadań i aktywności dzieci dowiedzą się, jak i kiedy
stosować trzy tytułowe słowa. Przekonają się, dlaczego są one tak ważne, i poznają gesty, które
im towarzyszą. W trakcie twórczych zabaw będą mogły wyrazić, co czują w różnych sytuacjach,
używając tych słów.
Czas: 60 min
Wiek: klasy 0–1 szkoły podstawowej
Zajęcia online:
Kto ma rację – czyli sposób Janusza Korczaka na dogadanie się
Kłótnie zdarzają się nie tylko w dorosłym świecie, lecz również dziecięcym.
Wiedział o tym doskonale Janusz Korczak i dlatego starał się budować między uczniami relacje, które sprzyjały
rozwiązywaniu sporów. Do takich sposobów należy m.in. kompromis, budowanie grup
5/6 zainteresowań, obieranie wspólnych celów. Wszystko to uczyło współpracy i dogadywania się.
Zastanowimy się też, skąd biorą się kłótnie. Czy można uniknąć waśni? Jak rozwiązywać spory
oraz jak je rozwiązywali podopieczni Domu Sierot. W duchu korczakiańskim wykonamy planszę
z zespołowo opracowanym zbiorem zasad, która pomoże w przyszłości rozwiązywać konflikty
w grupie.
Czas: 90 min
Wiek: klasy 1–3 szkoły podstawowej
Zajęcia online lub stacjonarne:
Co czujemy?
Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy potrafimy rozpoznawać własne emocje, a także właściwie
odczytywać je u innych.
Dzięki wskazówkom zawartym w książce Janusza Korczakapt. Prawidła życia przekonamy się, jak wielobarwną paletę tworzą. Zastanowimy się, co i dlaczego czujemy w określonych sytuacjach w szkole, które uczucia mogą się mylić,
a które często czujemy równolegle. Podczas warsztatów w pracy indywidualnej oraz grupowej
uczestnicy wykonają graficzne i kolorystyczne portrety poszczególnych uczuć.
Czas: 90 min
Wiek: klasy 4–6 szkoły podstawowe
Rezerwacja zajęć dla grup uczniów i uczennic:
e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl
tel.: 22 277 43 78
Facebook: grupa Działamy! Edukacja w Muzeum Warszawy
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
POLIN proponuje spacery miejskie, oprowadzania po wystawie dla nauczycieli oraz warsztaty stacjonarne, online i spacery miejskie dla uczennic i uczniów. Zobacz program wydarzeń na stronie POLIN.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
WCIES proponuje cykl szkoleń i warsztatów dla nauczycieli. Zobacz harmonogram wydarzeń na stronie WCIES.
Organizatorem i fundatorem Nagrody jest m.st. Warszawa. Nagrodę przyznaje Prezydent m.st. Warszawy. Partnerami Nagrody są Muzeum Warszawy, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.