fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

07.10.2024 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół

Obywatelski listopad

Obywatelski listopad

Edukacja obywatelska to ważna część nauki o współpracy społecznej. To dzięki niej możemy wiele osiągnąć, zmienić i usprawnić.

Proponujemy zajęcia dla dzieci i młodzieży uwrażliwiające na różne aspekty życia społecznego i współczesne wyzwania. Zachęcamy, by przyjrzeć się im przez pryzmat przeszłości. Zapraszamy do dyskusji, poszukiwań i ćwiczenia krytycznego myślenia.

Terminy:  między 1 listopada – 15 grudnia 2024 roku, wtorek, środa, piątek, 9.00-15.00 (do wyczerpania puli zajęć)
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób lub jedna klasa
Koszt: 1 zł od grupy

UWAGA! Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

WAŻNE: w przypadku rezygnacji z zajęć prosimy o informację, aby zwolnić miejsce dla innej, oczekującej grupy. W przypadku braku odwołania rezerwacji najpóźniej na 24 godziny przed lekcją, grupa zostanie obciążona opłatą w wysokości 250 zł.

Rezerwacje: od 10 października 2024 roku, pon.–pt., godz. 10.00-15.00, do wyczerpania puli lekcji, Dział Edukacji, e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 43 78

Symbole patriotyzmu (lekcja muzealna w Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta 42)

Zajęcia zbudowane są wokół symboli narodowych, ich znaczenia i historii. Uczestnicy i uczestniczki poznają różne pamiątki z kolekcji patriotycznych oraz galanterię patriotyczną. Rozmawiamy także o innych formach manifestowania miłości i przywiązania do ojczyzny. Wykonując różne zadania, zastanawiamy się, co to znaczy być patriotą. Zdobytą wiedzę podsumowujemy podczas warsztatów plastycznych, tworząc własne prezentacje.

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: rozwiniesz umiejętność krytycznego myślenia, komunikowania własnych opinii, współpracę w grupach, pobudzisz kreatywność i motorykę małą
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu

W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Zaprojektuj swoją okolicę (lekcja muzealna w Centrum Interpretacji Zabytku, ul Brzozowa 11/13)

Miasto to my – mieszkańcy i mieszkanki, ci, którzy się tu urodzili lub przeprowadzili, którzy mieszkają tu na co dzień lub przyjeżdżają codziennie do pracy albo do szkoły, a także turyści. Ale nie tylko! Miasto to sieć naszych ścieżek pomiędzy: sklepem na rogu, placem z budką z lodami, przychodnią, do której chodzimy na szczepienia, szkołą, wielkimi biurowcami, blokami i kamienicami, szpitalami, bankami, kościołami, muzeami i parkami. Łączą je chodniki, przystanki autobusowe i ścieżki rowerowe. 

Podczas lekcji wspólnie zastanowimy się, czy na pewno wszystko, czego potrzebujemy, znajduje się w naszej okolicy. A jeśli czegoś nie ma, to co najmłodsi mieszkańcy i mieszkanki Warszawy mogą z tym zrobić?

Czas trwania75 minut
Umiejętności:  Będziemy ćwiczyć kompetencje kluczowe takie jak: praca w grupach i umiejętność współpracy w celu podjęcia decyzji
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu

W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Oblicza patriotyzmu (lekcja muzealna)

Poszukamy odpowiedzi na pytania: jak dzisiaj rozumiemy słowo patriotyzm i co dla nas oznacza.

Odwiedzimy m.in. Gabinet Ludwika Gocla i porozmawiamy, czy kolekcjonerstwo też może być formą patriotyzmu. Poznamy różne pamiątki patriotyczne – ich historię i znaczenie. Dowiemy się też, dlaczego galanteria patriotyczna była tak ważnym elementem manifestacji miłości do ojczyzny. I co ma z nią wspólnego stara pluszowa małpka? Wykonując różne zadania sprawdzimy czy dzieci też mogą wyrażać uczucia patriotyczne. Zastanowimy się czy uczestnicząc w apelach, poznając patrona swojej szkoły, doceniając historię dzielnicy, w której mieszkamy, uczymy się patriotyzmu. Zrobimy też własne plakaty na ten temat. 

Czas trwania: 75 minut
Umiejętności: rozwiniesz umiejętność krytycznego myślenia, komunikowania własnych opinii, współpracę w grupach, pobudzisz kreatywność i motorykę małą
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu

W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Od decyzji księcia do wyborów i budżetu partycypacyjnego. Jak warszawiacy uzyskali prawo do decydowania o mieście?

Warszawa to miasto w ciągłym ruchu, podlegające nieustannym zmianom. Zmieniają się też prawa i obowiązki mieszkańców oraz mieszkanek Warszawy. Podczas lekcji wybierzemy się w podróż do dawnej Warszawy. Zobaczymy, kto wtedy podejmował decyzje i jak mieszkańcy zyskiwali wpływ na miasto.

Gdy w podróży dotrzemy do naszych czasów, wspólnie zastanowimy się, czy jako mieszkanki i mieszkańcy znamy nasze prawa i czy z nich korzystamy. O czym możemy decydować w naszym mieście? Czy od czasów dawnych warszawiaków wiele się w tej kwestii zmieniło? A co jeszcze mogłoby się zmienić?

Czas trwania: 75–90 minut
Umiejętności: będziemy ćwiczyć kompetencje kluczowe takie jak: krytyczne myślenie, umiejętność prowadzenia dialogu
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu

W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

Patriotyzm dziś (lekcja muzealna)

Czym jest patriotyzm? Postawą, wartością czy zobowiązaniem? Czy odczuwanie więzi ojczystej jest tym samym co poczucie przynależności narodowej?

Poszukując odpowiedzi na te pytania, odwołamy się do postaci związanych z historią Warszawy, które swoim zaangażowaniem ukazały różne oblicza patriotyzmu. Odróżnimy patriotyzm od innych postaw, jakie można przyjąć względem ojczyzny. Zastanowimy się, jakie przymioty powinny charakteryzować osobę, którą dziś nazwiemy patriotą.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: rozwiniesz umiejętności analizowania tekstu, krytycznego myślenia, wyrażania własnego zdania oraz pracy w grupach
Dostępność: w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób w spektrum autyzmu – prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej


Jedna ulica, kilka języków – jak żyli warszawiacy w wielokulturowym mieście? (lekcja muzealna)

W Warszawie od zawsze żyli obok siebie przedstawiciele wielu narodów, wyznań i kultur. Na ulicach przedwojennej stolicy wśród dźwięków tętniącego życiem miasta słychać było różne języki: polski, jidysz, niemiecki czy rosyjski. To ci zróżnicowani mieszkańcy kształtowali ówczesny krajobraz miejski.

W czasie zajęć dowiecie się, jak różnorodność kulturowa Warszawy wzbogacała nasze miasto. Poruszymy zagadnienia odnoszące się do wielokulturowej historii stolicy i wpływu różnych grup narodowych i wyznaniowych na architekturę, życie społeczne czy gospodarcze miasta. Wiedza o rozmaitości kultur wpływających na tkankę miejską służy przeciwdziałaniu stereotypom oraz ukazuje wartości wynikające z różnorodności i wzajemnych inspiracji.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: będziemy ćwiczyć kompetencje kluczowe takie jak: krytyczne myślenie, umiejętność prowadzenia dialogu, wyrażania własnego zdania oraz pracy w grupach
Dostępność: osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku zainteresowania, prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

osoby z niepełnosprawnością ruchu i spektrum autyzmu

Warszawianki – na równych prawach (lekcja muzealna)

Polki zdobyły prawa wyborcze w 1918 roku. Czy chętnie z nich korzystały? Co zmieniło to w ich życiu? Wokół jakich tematów skupiały się działania posłanek II Rzeczpospolitej?

Podczas zajęć zastanowimy się nad emancypacją kobiet na początku XX wieku. Przyjrzymy się życiorysom wybranych warszawianek – architektek, żołnierek, artystek i polityczek. Podyskutujemy o stereotypach i tradycyjnie pojmowanych rolach społecznych związanych z płcią. Jak zmieniło się postrzeganie kobiet w społeczeństwie? Kobiece historie ukryte za eksponatami Muzeum Warszawy staną się dla nas punktem wyjścia do dyskusji o prawach obywatelskich i równouprawnieniu. Czy współczesne Polski świadomie korzystają z wywalczonych przez swoje babki praw?

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: będziemy ćwiczyć kompetencje kluczowe takie jak: krytyczne myślenie, umiejętność prowadzenia dialogu, wyrażania własnego zdania oraz pracy w grupach
Dostępność: osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku zainteresowania, prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

osoby z niepełnosprawnością ruchu i spektrum autyzmu


Skąd się biorą konflikty? (lekcja muzealna w Centrum Interpretacji Zabytku, ul Brzozowa 11/13)

Doświadczenie II wojny światowej wywołało dyskusję, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Kto mógłby tego dokonać? Jak głosi UNESCO, wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Wspólnie zastanowimy się, jak codzienne konflikty międzyludzkie przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji. Sprawdzimy też, czy te problemy dotyczą nas samych. Co możemy zrobić, aby im przeciwdziałać?

Zajęcia zawierają elementy treningu psychologicznego zapobiegającego konfliktom.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętnościpoćwiczysz pracę w grupie, rozwiniesz umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania, wnioskowania i prowadzenia dyskusji
Dostępność:  osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu

W przypadku osób z niepełnosprawnością słuchu lub wzroku prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

ikona niepełnosprawności wzrokowej i słuchowej

    Projekt jest realizowany dzięki Fundacji Muzeum Warszawy.