Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

04.06.2025 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół

Oferta edukacyjna dla szkół | „Lato, które zmieniło wszystko. Festiwal 1955”

Oferta edukacyjna dla szkół | „Lato, które zmieniło wszystko. Festiwal 1955”

Wystawa Lato, które zmieniło wszystko. Festiwal 1955 (19 czerwca – 21 grudnia) opowiada V Światowym Festiwalu Młodzieży i Studentów, który odbył się od 31 lipca do 14 sierpnia 1955 roku i przyciągnął do stolicy ponad 170 tysięcy młodych ludzi z Polski i ze świata.

Ekspozycja ukazuje zarówno kulisy przygotowań, jak i przebieg festiwalu, osadzając je w szerszym kontekście społecznym, politycznym i kulturowym lat 50. XX wieku.

Dla szkół ponadpodstawowych przygotowałyśmy lekcje, które pokazują, jak młodość w powojennej Polsce była kształtowana przez system totalitarny – zarówno w codziennym życiu, jak i poprzez sztukę.

Czy młodzi ludzie mogli doświadczać wolności, twórczości i buntu?
Czy też ich doświadczenia były podporządkowane ideologii?

Informacje praktyczne

Terminy lekcji: wtorek–piątek
Godziny: 9:00–17:00
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób (jedna klasa)
Miejsce spotkania: przy kasie wystaw czasowych, Rynek Starego Miasta 32
Koszt: 250 zł plus 1 zł od osoby

Rezerwacje: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji, e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 43 78

UWAGA! Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

Lekcje dla szkół ponadpodstawowych

Młodość w cieniu totalitaryzmu

Jak wyglądało życie młodych ludzi w powojennej Polsce? Czy młodość w 1955 roku była wolna, twórcza, pełna nadziei – czy objęta kontrolą polityczną?

W świetle zdjęć, obiektów z epoki i plakatów przyjrzymy się jak młodzież była przedstawiana w oficjalnym przekazie. Dowiemy się, jak wyglądała codzienność młodych ludzi po II wojnie światowej, w jaki sposób ideologizowano młodość oraz jak rozumiano awans społeczny w realiach socjalizmu.

Na koniec zastanowimy się, w jaki sposób młodość może być kształtowana przez systemy polityczne. Jak dziś rozumiemy awans społeczny? Odwołamy się do wartości ogólnoludzkich i humanitarnych jak wolność, szacunek, stanowienie o sobie i prawa człowieka.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: analizowanie przekazu wizualnego, interpretowanie dzieła sztuki, doskonalenie umiejętności wyrażania własnego zdania, argumentowania i pracy w grupach, myślenie krytyczne.
Dostępność: osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku zainteresowania, prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

osoby z niepełnosprawnością ruchu i spektrum autyzmu

Młodość, sztuka i bunt – Festiwal Młodzieży i Wystawa w Arsenale 1955

Jaką rolę odgrywała sztuka w życiu młodych ludzi w czasach PRL? Czy mogła być przestrzenią buntu i wolności, czy raczej była formą wyrazu podporządkowaną ideologii totalitarnej?

Podczas lekcji przeniesiemy się do 1955 roku – czasu V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów oraz Wystawy w Arsenale pod hasłem „Przeciw wojnie-przeciw faszyzmowi”, która stała się symbolem artystycznego przebudzenia młodego pokolenia. Będziemy analizować dzieła sztuki, konteksty historyczne i relacje między twórczością a polityką. Zastanowimy się nad relacją między sztuką i ideologią. Poszukamy odpowiedzi na pytanie czy sztuka powinna być wolna czy zaangażowana społecznie. Rozważymy czy ważna jest kategoria prawdy w sztuce oraz czym jest bunt i czy może mieć moc twórczą.

Czas trwania: 90 minut
Umiejętności: analizowanie przekazu wizualnego, interpretowanie dzieła sztuki, doskonalenie umiejętności wyrażania własnego zdania, argumentowania i pracy w grupach, myślenie krytyczne.
Dostępność: osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu. W przypadku zainteresowania, prosimy o kontakt z koordynatorką dostępności.

osoby z niepełnosprawnością ruchu i spektrum autyzmu