fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

18.04.2023 / Aktualności, Edukacja dla szkół, Muzeum Woli

Otwarta szkoła. Warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli

Otwarta szkoła. Warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli

Warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli szkół ponadpodstawowych, podczas których poruszane będą takie zagadnienia jak:

  • inkluzywny język,
  • dobra komunikacja,
  • współpraca pedagogiczna z nieheteronormatywnymi uczniami i uczennicami,
  • budowanie pozytywnej tożsamości grup mniejszościowych,
  • historia polskiej społeczności LGBT+.

„Język kształtuje rzeczywistość – może prowadzić do pogłębienia dyskryminacji lub jej przeciwdziałać”

– piszą we wstępie autorzy poradnika „Jak pisać i mówić o osobach LGBT+”.

Druk poradnika wsparło Stowarzyszenie Lambda Warszawa, które jest partnerem projektu. Poradnik dostępny tutaj: jakmowicolgbt.pl

Program warsztatów

Udział w warsztatach w Muzeum Woli jest bezpłatny na podstawie pobranego wcześniej bezpłatnego biletu. Bilety dostępne online.

23 maja (wtorek), godz. 17:00 – 19:00
Historia i tożsamość – dlaczego historie osób nieheteronormatywnych są ważne, Krzysztof Kliszczyński

Krótka historia polskiej społeczności osób nieheteronormatywnych i rola historii w kształtowaniu tożsamości młodych osób. W jaki sposób można wspierać uczennice i uczniów w budowaniu pozytywnej tożsamości poprzez uwzględnianie w przekazie historii osób LGBTQIA. Jak opowiadać o mniejszościach i grupach mniejszościowych?

24 maja (środa), godz. 17:00 – 19:00
Jak pracować z nieheteronormatywnymi uczniami i uczennicami, Gniewomir Gredes

Praktyczne kompendium pojęć dla nauczycielek i nauczycieli w zakresie tożsamości płciowej i orientacji psychoseksualnej, procesu samoakceptacji i wychodzenia z ukrycia. Wskazówki do komunikacji z nieheteronormatywnymi uczennicami i uczniami. Poza tym baza kontaktów dla pedagogów i osób uczniowskich.

W drugiej części spotkania otwarta zostanie praca nad przypadkami przedstawionymi przez osoby uczestniczące w warsztatach.

25 maja (czwartek), godz. 17:00 – 19:00
Inkluzywny język – czemu jest ważny?, Miłosz Przepiórkowski

Warsztaty o ogólnych zagadnieniach dotyczących tematyki LGBTQIAP (wyjaśnienie pojęć, rozszyfrowanie poszczególnych liter w skrótowcu) oraz adekwatnymi formami języka inkluzywnego.

  • Jak włączać osoby – nietypowe zaimki i formy językowe?
  • Dlaczego używanie form językowych jest ważne?
  • Czego unikać w komunikacji z osobami i o osobach nieheteronormatywnych?
  • Jak włączać, a nie wykluczać w codziennej komunikacji?

Podczas warsztatów przewidziane są ćwiczenia z form zastosowania języka inkluzywnego.

Osoby prowadzące warsztaty

Miłosz Przepiórkowski – zastępca przewodniczącego Zarządu Stowarzyszenia Lambda Warszawa, najstarszej organizacji w Polsce działającej na rzecz społeczności LGBTQIA. Absolwent programu Biura Kongresu USA „Open World” oraz współautor „Kropki nad Bi” – pierwszej książki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w pełni poświęconej orientacji bi+. Aktywista działający na rzecz tęczowej społeczności, a w szczególności osób spod parasola bi+.

Gniewomir Gredes – pedagog, psychoterapeuta systemowy, seksuolog. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Prowadzi terapię indywidualną i dla par oraz grupy o charakterze wsparcia dla osób LGBT+. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Lambda Warszawa, gdzie prowadzi psychoterapię oraz pracuje z osobami w kryzysie bezdomności. W Pogotowiu Niebieska Linia Instytutu Psychologii Zdrowia PTP udziela wsparcia psychologicznego jako interwent kryzysowy. Prowadzi również warsztaty psychoedukacyjne oraz posiada doświadczenie w koordynacji projektowej.

Krzysztof Kliszczyński – socjolog, wykładowca akademicki, absolwent Szkoły Praw Człowieka HFPC, działacz LGBT. Współzałożyciel Stowarzyszenia Lambda Warszawa i koordynator jego działań pomocowych. Współzałożyciel prowadzonego przez Lambdę Warszawa Telefonu Zaufania dla Gejów, Lesbijek, osób biseksualnych i ich bliskich i jego pracownik w latach 1995-2015. W latach 2007-2015 (z krótką przerwą) i od 2019 roku – przewodniczący Stowarzyszenia. Koordynator licznych projektów realizowanych przez Lambdę Warszawa (min. ASOS, Żywe Biblioteki, grupy pomocowe). Twórca Archiwum Lambdy Warszawa posiadającego największe zbiory dotyczące historii polskiej społeczności osób nieheteronormatywnych. Redaktor naczelny czasopisma „QueerStoria”. Pomysłodawca utworzenia w Warszawie QueerMuzeum. Jako socjolog zajmuje się problematyką rozwoju miasta.


Projekt finansowany przez m.st. Warszawa.

„Otwarta historia. W stronę muzeów wielonarracyjnych” to projekt wsparty finansowo przez Biuro Kultury m.st. Warszawy w ramach Funduszu Instytucji Kultury, towarzyszący wystawie „Kim Lee. Królowa Warszawy”, realizowanej w Muzeum Woli od lutego do lipca 2023 roku.