fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

18.01.2023 / Aktualności, Fundacja Muzeum Warszawy, Kolekcje Muzeum Warszawy, Sztuka wspierania

Sztuka wspierania: „Smutna rzeka, księżyc po niej pływa”, Witek Orski

Sztuka wspierania: „Smutna rzeka, księżyc po niej pływa”, Witek Orski

Dzięki darowiźnie spółki TSC sp. z o.o. pozyskanej za pośrednictwem Fundacji Muzeum Warszawy, pod koniec ubiegłego roku udało się pozyskać do kolekcji pracę Witka Orskiego „Smutna rzeka, księżyc po niej pływa”.

Gabinet Syren Warszawskich

W zbiorach Muzeum Warszawy znajduje się wiele rozmaitych przedstawień Syreny. Część eksponatów to twórczość warszawskich artystów, a obiekty na wystawie ułożone są w sposób chronologiczny, co pokazuje jak zmieniał się wizerunek Syreny. Praca Witka Orskiego nawiązuje do warszawskich historii i jest znaczącym uzupełnieniem kolekcji o współczesny kontekst.

Artysta zazwyczaj do tworzenia swoich projektów wykorzystuje nowoczesne techniki projektowania graficznego i chętnie eksperymentuje z możliwościami druku, by zwodzić wzrok swoich widzów tak, jak robili to surrealiści.

Gabinet Syren Warszawskich, fot. Marcin Czechowicz

Obraz jest czasowo eksponowany w Gabinecie Syren Warszawskich na parterze wystawy głównej „Rzeczy warszawskie”.

Smutna rzeka, księżyc po niej pływa

Tytuł pracy zaczerpnięty został z piosenki Krystyny Krahelskiej, która w 1937 roku pozowała do najsłynniejszego pomnika Syrenki Warszawskiej. Wyrzeźbiła go znakomita Ludwika Nitschowa. Krystyna Krahelska był harcerką, poetką, autorką piosenek. Podczas Powstania Warszawskiego pełniła funkcję sanitariuszki, zginęła drugiego dnia jego trwania. 

Wizerunek Krystyny Krahelskiej został przez Orskiego odrealniony poprzez użycie nowoczesnych technik druku fotografii.

Specjalny druk soczewkowy, wykorzystany do wykonania tej pracy sprawił, że w zależności od kąta patrzenia (podobnie jak na modnych kilka lat temu pocztówkach) widzimy wyrzeźbioną twarz Krahelskiej, Syreny lub taflę wody. Dokonana przez Orskiego transformacja upoetycznia tę pracę i łączy trzy opowieści odwołujące się do różnych warszawskich mitów – związanych z Powstaniem Warszawskim, Wisłą i postacią Syreny.

Witek Orski (ur.1986)

Doktorant w Instytucie Filozofii UW oraz na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP. Jego praktyka artystyczna to przede wszystkim fotografia post-konceptualna.

Wybrane wystawy indywidualne:

  • „Wulgarne” oraz „Ćwiczenia” w galerii Czułość w Warszawie;
  • „Fałda” w BWA w Zielonej Górze;
  • „Dziury w Ziemi” w Galerii Arsenał w Białymstoku.

Wystawy grupowe: w Tokio, Paryżu, Berlinie, Budapeszcie i Bratysławie oraz w Polsce: m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. 

WSPARCIE FUNDACJI MUZEUM WARSZAWY

Praca była eksponowana podczas spotkania charytatywnego Fundacji Muzeum Warszawy i Muzeum Warszawy pod hasłem „Prywatka dla Znajomych”.

Od lewej: Karolina Ziębińska-Lewandowska Dyrektorka Muzeum Warszawy, Adriana  Stempkowska Prezes TSC sp. z o.o, Anna Chodzeń Przewodnicząca Rady Fundacji Muzeum Warszawy, fot. Tomasz Kaczor

Zakup sfinansowany przez TSC sp. z o.o. za pośrednictwem Fundacji Muzeum Warszawy.