fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

28.04.2022 / Aktualności, Muzeum Farmacji

Wśród leków czuję się bezpiecznie

Wśród leków czuję się bezpiecznie

TEKST KURATORSKI

Solowa wystawa Magdy Bielesz w Muzeum Farmacji to ekspozycja przekrojowa. Nie jest to jednak typowa retrospektywa, a miejsce, w którym się odbywa, nie jest przypadkowe.

Choroba oraz sytuacje jej towarzyszące, w tym szerszy kontekst medyczny oraz farmakologiczny, stały się dla artystki ważnym obszarem zainteresowań, paradygmatem życia, a także sposobem pozycjonowania się w sztuce.

Magda Bielesz, Bez tytułu, olej na płótnie, 2020

WPŁYW CHOROBY NA TWÓRCZOŚĆ

Dżuma, kiła, rak, aids, trauma. Od wyjaśnienia tych terminów zaczyna się rozprawa Wpływ choroby na twórczość, która była częścią pracy dyplomowej Magdy Bielesz obronionej w 2002 roku w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na przykładzie twórczości Fridy Kahlo, Aliny Szapocznikow, Rebekki Horn i Katarzyny Kozyry podjęła próbę wykazania zależności między chorobą, okolicznościami, w jakich do niej doszło, przeżyciami, które generuje, a twórczością. Przy okazji nawiązała do własnych doświadczeń, które w jej sztuce są kluczowe.

W tym samym czasie Magda Bielesz zredukowała rozwiązania formalne, przedstawiając postaci i przedmioty na białym pozbawionym kontekstu tle. Bohaterowie jej prac są najczęściej przedstawieni w ruchu, wychodzą poza obszar płótna. A obiekty, umieszczone w centrum kompozycji, nawiązują do gier i sprawności fizycznej, którą artystka miała ograniczoną.

Magda Bielesz, Krzywa cukrowa – insulinowa, kredka akwarelowa na papierze, 2016

LĘK, BRAK POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA

Lęk i związany z nim brak poczucia bezpieczeństwa. Lęk abstrakcyjny, lęk będący wyrazem traumy, jaką był upadek do wody w młodości, lęk spowodowany trudną ciążą – wpierw siostry, później własną, lęk przed stratą, w tym dzieciństwa, i przed dorosłością to lejtmotyw tego projektu, na który składają się obrazy, rysunki, rzeźby i notatki artystki.

Magda Bielesz odwołuje się do kultury wysokiej, popkultury, gier, bajek i zabawek. Sztuka pozwala jej na przepracowanie ważnych i niebezpiecznych doświadczeń. Na przekraczanie granic, których nie jest w stanie pokonać w rzeczywistości. Mówi, że „wśród leków czuje się bezpiecznie”, a najpewniej wtedy, gdy trzyma w dłoni pędzel.

Na wystawie przedstawiono prace z ostatnich dwudziestu lat, od dyplomu do dziś, gdzie wszystkie te wątki przeplatają się między sobą i między muzealnymi gablotami, których zawartość, stała ekspozycja Muzeum Farmacji, tworzy istotny kontekst dla twórczości artystki. Opowieść uzupełniają trzy kolory: żółty, czerwony i niebieski. Wykorzystanie ich jest nawiązaniem do piłki plażowej, ważnego motywu-symbolu w twórczości Magdy Bielesz, który pojawia się w wielu kontekstach – nawiązaniach do beztroski dzieciństwa i odpowiedzialności w związku z bycia mamą. Kolorom nadałyśmy znaczenie. Kolejno oznaczają one: odwołanie do tematów ogólnych, nawiązania do wątków kulturowych i historie osobiste.

Magda Bielesz, Bez tytułu, olej na płótnie, 2013

Na wystawie przedstawiono prace z ostatnich dwudziestu lat, od dyplomu do dziś, gdzie wszystkie te wątki przeplatają się między sobą i między muzealnymi gablotami, których zawartość, stała ekspozycja Muzeum Farmacji, tworzy istotny kontekst dla twórczości artystki.

Kuratorka: Anna Walewska

Wystawie towarzyszy program oprowadzań.

Dowiedz się więcej o wystawie.


Patron Oddziału Muzeum Warszawy: Polfa Tarchomin