30.08.2021 / Aktualności, Biblioteka Warszawska, Centrum Interpretacji Zabytku, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Korczakianum, Muzeum Drukarstwa, Muzeum Farmacji, Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Woli
Wirtualne lekcje muzealne
Lekcje online
Lekcje online prowadzone na żywo to spotkania angażujące grupę, w których stawiamy na interakcję, aktywne uczestnictwo, twórczą pracę i dobrą atmosferę.
Uzupełniliśmy lekcje o ciekawe formy edukacyjne, m.in.: zagadki, quizy, prezentacje i wspólne oglądanie fragmentów filmów.
Proszę, dziękuję i przepraszam
Te trzy słowa, pozornie proste i dobrze znane, mogą jednak stanowić trudność dla najmłodszych, którzy dopiero uczą się, jak ich używać. Janusz Korczak, który szczególnie dbał o jakość relacji między dziećmi, wiedział, jak ważna jest nauka jasnej, bezpośredniej komunikacji. Podczas warsztatów dzieci w trakcie wspólnych zadań i aktywności dowiedzą się, jak i kiedy stosować trzy tytułowe słowa. Przekonają się, dlaczego są one tak ważne, i poznają gesty, które im towarzyszą.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: rozwiniemy umiejętność pracy w grupach, komunikację społeczną, umiejętność wyrażania emocji w akceptowalny społecznie sposób
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością ruchu
Warszawa – poznaj stolicę!
„Raz, dwa, trzy, warszawiakiem jesteś ty!” – to słowa popularnej wyliczanki, ale co to tak naprawdę znaczy być warszawiakiem? Co odróżnia Warszawę od innych miast? Podczas lekcji dzieci spróbują znaleźć odpowiedź na te i inne pytania, poznają najważniejsze symbole Warszawy i charakterystyczne dla niej budynki. Będzie także czas na twórczą zabawę, rozwiązanie quizu, pracę indywidualną i w grupach.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy współpracę, kompetencje komunikacyjne, motorykę małą
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Spotkanie bohaterów legend warszawskich
Złota Kaczka, Syrena czy Bazyliszek to chyba najbardziej znani bohaterowie warszawskich legend. Podczas lekcji przyjrzymy się im bliżej. Przypomnimy sobie ich losy, wygląd, miejsca z nimi związane, a także twórczo wykorzystamy treść legend i zastanowimy się, co mogłoby się wydarzyć, gdyby ta trójka bohaterów spotkała się w jednej historii.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy współpracę, kompetencje komunikacyjne, motorykę małą
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Kto ma rację – czyli sposób Janusza Korczaka na dogadanie się
Kłótnie zdarzają się nie tylko w dorosłym świecie, lecz również dziecięcym. Wiedział o tym doskonale Janusz Korczak i dlatego starał się budować między uczniami relacje, które sprzyjały rozwiązywaniu sporów. Zastanowimy się skąd biorą się kłótnie i czy można ich uniknąć. Jak radzić sobie ze sporami oraz jak je rozwiązywali podopieczni Domu Sierot? W duchu korczakiańskim wykonamy planszę z zespołowo opracowanym zbiorem zasad, która pomoże w przyszłości rozwiązywać konflikty w grupie.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy współpracę, kompetencje komunikacyjne i społeczne, wyrażanie własnego zdania i własnych emocji
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Co to jest zabytek? (zajęcia CIZ)
Czy zabytek to tylko budynek lub rzeźba? Co znaczy wyraz „dziedzictwo” i czym są dla nas tradycje lub język? Podczas zajęć wspólnie poszukamy przykładów różnych zabytków i dziedzictwa kulturowego. Zastanowimy się, jak je chronić, aby zostały z nami jak najdłużej. Odbędziemy wirtualną podróż do najdalszych zakątków świata, by poznać najsłynniejsze zabytki dziedzictwa UNESCO. Aktywnie pracując z mapą, sprawdzimy, ile z nich znajduje się w Polsce. Quiz na zakończenie pomoże podsumować zdobytą wiedzę.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie, świadomość własnego dziedzictwa narodowego
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Drewniane, ołowiane – litery zaczarowane
Zapoznajmy się bliżej z Janem Gutenbergiem oraz jego fenomenalnym wynalazkiem druku. Dowiemy się, co to jest wierszownik, kaszta oraz jak zbudowana jest czcionka. Przekonamy się też, kim był zecer i na czym polegała jego praca. Na przykładach prześledzimy, jak zmieniały się w czasie kształty liter oraz z jakich materiałów wykonywano czcionki. Poznamy również technikę druku wypukłego oraz wypróbujemy domowe sposoby na stworzenie własnego druku.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: świadomość własnego dziedzictwa narodowego, kreatywność
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Stare plany Warszawy. Wędrówki w czasie
Czy odnaleźlibyśmy się w Warszawie, gdybyśmy przenieśli się w czasie do 1768 roku? Dlaczego plan stolicy z 1825 roku nazwać można arcydziełem kartografii? Poprzez proste zadania na spostrzegawczość i skojarzenia wczytujemy się w historyczne plany miasta. Najmłodsi uczniowie, niczym specjaliści, odczytują bezpośrednio ze źródła historycznego różne ciekawostki na temat historii stolicy.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy czytanie źródeł historycznych w tym map, analizę dokumentów źródłowych, spostrzegawczość i wyciąganie wniosków
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
„Do mnie, do mnie po towary!” Dawne zawody i handel w Warszawie na prawym brzegu Wisły
Warszawska Praga handlem i rzemiosłem stoi. Jakie (już dziś ginące) zawody można jeszcze spotkać na prawym brzegu Wisły? Czym zajmują się dmuchacz szkła, introligator, modystka, szewc, rymarz, krawiec? Podczas zajęć wysłuchamy opowieści o dawnych zawodach (okraszonej zdjęciami i filmem) i tradycji rzemieślniczej oraz handlowej – bo przecież uliczki Pragi od zawsze roiły się od sklepów i bazarów. Gdzie i czym handlowano na Pradze? Jaka jest historia najbardziej znanego warszawskiego targowiska – bazaru Różyckiego?
Na koniec zajęć każdy wykonać będzie mógł z papieru własny sklep z towarami rzemieślniczymi i zaprojektować jego wnętrze.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy krytyczne myślenie, współpracę, kompetencje społeczne, twórcze myślenie i umiejętności manualne
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Co czujemy?
Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy potrafimy rozpoznawać własne emocje, a także właściwie odczytywać je u innych. Dzięki wskazówkom zawartym w książce Janusza Korczaka pt. Prawidła życia przekonamy się, jak wielobarwną paletę tworzą. Zastanowimy się, co i dlaczego czujemy w określonych sytuacjach w szkole, które uczucia mogą się mylić, a które często czujemy równolegle. Podczas warsztatów w pracy indywidualnej oraz grupowej uczestnicy wykonają graficzne i kolorystyczne portrety poszczególnych uczuć.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy współpracę, kompetencje komunikacyjne i społeczne, wyrażanie i rozpoznawanie emocji
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Co to jest zabytek? (lekcja CIZ)
Czy zabytek to tylko budynek lub rzeźba? Co znaczy wyraz „dziedzictwo” i czym są dla nas tradycje lub język? Podczas zajęć wspólnie poszukamy przykładów różnych zabytków i dziedzictwa kulturowego. Zastanowimy się, jak je chronić, aby zostały z nami jak najdłużej. Odbędziemy wirtualną podróż do najdalszych zakątków świata, by poznać najsłynniejsze zabytki dziedzictwa UNESCO. Aktywnie pracując z mapą, sprawdzimy, ile z nich znajduje się w Polsce. Quiz na zakończenie pomoże podsumować zdobytą wiedzę.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie, świadomość własnego dziedzictwa narodowego
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Opowieść o odbudowanym mieście (lekcja CIZ)
Podczas lekcji przybliżymy historię zniszczenia i odbudowy stolicy. Obejrzymy fragmenty filmów dokumentalnych z tamtych czasów, zbadamy materiały źródłowe i podyskutujemy, rozwiązując zadania. Przyjrzymy się działaniom architektów i architektek z Biura Odbudowy Stolicy. Zapoznamy się z ich koncepcjami i pomysłami na nową powojenną Warszawę. Czy udało im się stworzyć lepsze miasto? A może w XXI wieku lepiej poradzilibyśmy sobie z odbudową?
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie, świadomość własnego dziedzictwa narodowego
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Szybko po Woli
Za kilka lat Wola będzie najwyższą dzielnicą stolicy – wznoszonych jest tu najwięcej drapaczy chmur. Na naszych oczach powstają nowe biura, domy i ulice. A co było przedtem? Dzielnica przemysłowa! Czy jednak nadal znajdziemy tu fabryki i domy robotnicze? Skąd wzięły się nazwy Młynów, Koło i Mirów? Przyjrzyjmy się dzisiejszej Woli przez pryzmat jej historii.
Lekcji towarzyszą różnorodne archiwalia: stare plany miasta i fotografie, jak również proste lecz angażujące gry.
Zajęcia zaczniemy od wycieczki w czasie na Wolę z 1935 roku i obejrzymy niezwykle dokładną animację, której towarzyszyć będzie narracja „na żywo”.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy spostrzegawczość i wyciąganie wniosków, współpracę, czytanie źródeł historycznych w tym map, analizę dokumentów źródłowych
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Początki pisma i druku
Poznamy historię materiałów piśmiennych, druku i książki. W formie multimedialnej zaprezentujemy pierwsze materiały pisarskie – model tabliczki glinianej i woskowej. Dowiemy się, jak powstawał zwój papirusowy, z czego wytwarzano pergamin. Poznamy postać Jana Gutenberga – wynalazcy druku, twórcy ruchomej, metalowej czcionki.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy spostrzegawczość i wyciąganie wniosków, współpracę, kompetencje społeczne
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
W oficynie drukarskiej
Poznamy historię pisma oraz książki – szczególną uwagę zwrócimy na znaczenie wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Prześledzimy ewolucję materiałów i technik piśmienniczych, na prezentacji multimedialnej obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin. Zapoznamy się z charakterystycznymi elementami dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobionymi inicjałami.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy spostrzegawczość i wyciąganie wniosków, współpracę, kompetencje społeczne
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
„Do mnie, do mnie po towary!” Dawne zawody i handel w Warszawie na prawym brzegu Wisły
Warszawska Praga handlem i rzemiosłem stoi. Jakie (już dziś ginące) zawody można jeszcze spotkać na prawym brzegu Wisły? Czym zajmują się dmuchacz szkła, introligator, modystka, szewc, rymarz, krawiec? Podczas zajęć wysłuchamy opowieści o dawnych zawodach (okraszonej zdjęciami i filmem) i tradycji rzemieślniczej oraz handlowej – bo przecież uliczki Pragi od zawsze roiły się od sklepów i bazarów. Gdzie i czym handlowano na Pradze? Jaka jest historia najbardziej znanego warszawskiego targowiska – bazaru Różyckiego?
Na koniec zajęć każdy wykonać będzie mógł z papieru własny sklep z towarami rzemieślniczymi i zaprojektować jego wnętrze.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy krytyczne myślenie, współpracę, kompetencje społeczne, twórcze myślenie i umiejętności manualne
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu
Cholera, czyli epidemie w historii ludzkości
Choroby towarzyszyły człowiekowi od zawsze. Nierzadko przybierały formę epidemii, które wzbudzając lęk i panikę, dziesiątkowały społeczności na całym świecie. Obecne pandemie nie stanowią wyjątku. Mimo rozwoju medycyny ludzkość wciąż zmaga się chorobami – zarówno tymi odkrytymi niedawno, jak i tymi nawracającymi od czasów starożytnych. Uwzględniając perspektywę historii medycyny i historii społecznej, omówimy kilka wybranych chorób epidemicznych, m.in. cholerę, gruźlicę oraz COVID-19.
Czas trwania: 60 – 75 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Warszawa – miasto z charakterem
Każdy, kto mieszka w Warszawie lub był tu z wizytą, ma swoją własną mapę miasta i wyobrażenie o nim. Zastanowimy się, na czym polega fenomen Warszawy. Prześledzimy ważne miejsca i budowle, przypomnimy znane i mniej nieznane fakty z jej historii. Przywołamy także najciekawsze opowieści z cyklu miejskich legend. Lekcja stanowi okazję do uporządkowania wiedzy, ale także zachętę do odwiedzenia miasta i poczucia jej specyfiki.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie, świadomość własnego dziedzictwa narodowego
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Opowieść o odbudowanym mieście (lekcja CIZ)
Podczas lekcji przybliżymy historię zniszczenia i odbudowy stolicy. Obejrzymy fragmenty filmów dokumentalnych z tamtych czasów, zbadamy materiały źródłowe i podyskutujemy, rozwiązując zadania. Przyjrzymy się działaniom architektów i architektek z Biura Odbudowy Stolicy. Zapoznamy się z ich koncepcjami i pomysłami na nową powojenną Warszawę. Czy udało im się stworzyć lepsze miasto? A może w XXI wieku lepiej poradzilibyśmy sobie z odbudową?
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie, świadomość własnego dziedzictwa narodowego
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Warszawa w „Lalce” Bolesława Prusa
Wybierzmy się w wirtualną podróż w czasie do Warszawy z końca XIX wieku – Warszawy Prusa! Podążymy jego śladem przez zaułki Starego Miasta, Powiśla czy światowego Krakowskiego Przedmieścia.
Na podstawie cytatów z książki odnajdziemy sklep Mincla i sprawdzimy, gdzie mieszkał Wokulski. Odwiedzimy Teatr Wielki i Hotel Europejski, poznamy sekrety życia towarzyskiego i kulturalnego, a pozostałe ulice odkryją przed nami zmiany społeczne tamtych czasów. Będziemy rozwiązywać zadania, oglądać fragmenty filmów, sięgać do materiałów źródłowych czy wędrować po mapie miasta z XIX wieku.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby w spektrum autyzmu
Szlakiem „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego (lekcja online)
Zabierzemy Was w wirtualną podróż do Warszawy czasów okupacji, bo lepiej zrozumieć bohaterów „Kamieni na szaniec” – Alka, Rudego i Zośkę. Razem odwiedzimy miejsca związane z ich życiem i działaniem patriotycznym oraz prześledzimy wydarzenia Akcji pod Arsenałem.
Zajęcia będą okazją do poznania unikalnych obiektów zgromadzonych i zdigitalizowanych przez Muzeum Warszawy. Zobaczymy oryginalne meldunki z Akcji „Arsenał” i wniosek o odznaczenia czy awans dla jej uczestników, a także harcerski pas czy obrączkę z lilijką do wiązania chusty, należące do Alka.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby w spektrum autyzmu
Warszawa czasów stanisławowskich
Jaka była Warszawa końca XVIII wieku? Przyjrzymy się jej z różnych perspektyw. Zajrzymy na dwór królewski i sprawdzimy, co działo się w polityce. Jednak naszymi bohaterami będą mieszczki i mieszczanie. Jak zmieniające się koleje historii i rozwój miasta wpływały na ich życie? Przez dziurkę od klucza zerkniemy do izb mieszkalnych i warsztatów rzemieślniczych. Dowiemy się, co warszawiacy i warszawianki sądzili o Ustawie o miastach, uchwaleniu Konstytucji 3 Maja czy insurekcji kościuszkowskiej.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby w spektrum autyzmu
Skąd się biorą konflikty? (lekcja CIZ)
Doświadczenie II wojny światowej wywołało dyskusję, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Kto mógłby tego dokonać? Jak głosi UNESCO, wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Wspólnie zastanowimy się, jak codzienne konflikty międzyludzkie przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji. Sprawdzimy też, czy te problemy dotyczą nas samych. Co możemy zrobić, aby im przeciwdziałać?
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy krytyczne myślenie, współpracę, kompetencje komunikacyjne i społeczne, wyrażanie i rozpoznawanie emocji
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Zielona historia Warszawy
Podczas zajęć śledzimy zielone fale w historii stolicy, przyglądamy się zielonym wyspom i napowietrzającym klinom oraz analizujemy plany miasta. Bezpośrednio ze źródła historycznego odczytujemy informacje i interpretujemy je, dyskutując o przyrodzie miejskiej i jej znaczeniu dla mieszkańców. Czy Warszawa zawsze była zielonym miastem? Jak doszło do tego, że dziś jest jedną z najbardziej zielonych stolic na świecie? Jak może wyglądać w przyszłości?
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy krytyczne myślenie, współpracę, kompetencje komunikacyjne, wyrażanie swojego zdania, czytanie źródeł historycznych w tym map
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Miejscy aktywiści
Lekcja stanowi przegląd inicjatyw społecznych na Woli – od organizacji odczytów po strajki w fabrykach, od samokształcenia po budowę osiedli robotniczych. Dowiedzcie się, co mieszkańcy Woli robili dla siebie nawzajem w celu poprawy warunków mieszkalnych i perspektyw. Zjawiska omawiane na lekcji dotyczą okresu od drugiej połowy XIX wieku do współczesności.
Organizacje społeczne rozwijają się w oparciu o zaangażowanie osobiste pojedynczych osób. Jaką skalę miała ich działalność w Warszawie dwudziestolecia międzywojennego? Co udało się osiągnąć? Czym jest kapitał społeczny?
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: : poćwiczymy krytyczne myślenie, współpracę, kompetencje komunikacyjne, wyrażanie swojego zdania, analizę przypadków i wnioskowanie
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Ocaleni przez pamięć
Praga od zawsze słynęła ze swojej wielokulturowości. Znaczną część mieszkańców dzielnicy przed II wojną światową stanowili Żydzi.
Zajęcia są poświęcone wspomnieniom o tej barwnej mniejszości. Poznamy historię Żydów praskich, wysłuchamy relacji ich sąsiadów, przyjaciół, braci. Porozmawiamy o tym, czym jest pamięć w ogóle, oraz pochylimy się nad wartością relacji wspomnieniowych.
Lekcja wykorzystuje niezwykłe słuchowisko dokumentalne „Ocaleni przez pamięć”, stworzone z nagrań biograficznych z Archiwum Historii Mówionej Muzeum Warszawskiej Pragi i ze wspomnień spisanych w Księdze Pamięci Sefer Praga.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy krytyczne myślenie, empatię, kompetencje społeczne, oraz umiejętności pracy z archiwalnymi nagraniami
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
W oficynie drukarskiej
Poznamy historię pisma oraz książki – szczególną uwagę zwrócimy na znaczenie wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Prześledzimy ewolucję materiałów i technik piśmienniczych, na prezentacji multimedialnej obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin. Zapoznamy się z charakterystycznymi elementami dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobionymi inicjałami.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy spostrzegawczość i wyciąganie wniosków, współpracę, kompetencje społeczne
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Cholera, czyli epidemie w historii ludzkości
Choroby towarzyszyły człowiekowi od zawsze. Nierzadko przybierały formę epidemii, które wzbudzając lęk i panikę, dziesiątkowały społeczności na całym świecie. Obecne pandemie nie stanowią wyjątku. Mimo rozwoju medycyny ludzkość wciąż zmaga się chorobami – zarówno tymi odkrytymi niedawno, jak i tymi nawracającymi od czasów starożytnych. Uwzględniając perspektywę historii medycyny i historii społecznej, omówimy kilka wybranych chorób epidemicznych, m.in. cholerę, gruźlicę oraz COVID-19.
Czas trwania: 60 – 75 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: krytyczne myślenie, formułowanie myśli i ich wyrażanie, praca w grupie
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Klasy 1-3
Nie tylko Boże Narodzenie, czyli zimowe święta w Warszawie przed stu laty
Przenieśmy się do grudniowej Warszawy sprzed stu lat. Mieszkańcy miasta szykowali się do świętowania. Poznamy warszawskie dzieci Marylkę i Stasia oraz ich przyjaciół Sarę i Izaaka, którzy opowiedzą nam o swoich świętach. Dowiemy się, dlaczego Sara i Izaak codziennie przez osiem dni zapalają kolejną świeczkę i co to jest Święto Świateł. Sprawdzimy też, jakie ozdoby powieszą na choinkę Marylka i Staś i jakie potrawy przygotują. Zainspirowani dawnymi pocztówkami stworzymy własną, pełną najlepszych świątecznych życzeń!
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy umiejętności dialogu, współpracy i sprawność manualną
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby ze spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Klasy 4-6
Zimowo, wielokulturowo – o świętach w dawnej Warszawie
Na zimowy czas przypadają ważne dla różnych religii święta. Jak obchodzono je w dawnej wielokulturowej Warszawie? Czy choinka od zawsze była główną ozdobą domu? Czym jest Chanuka i Święto Jordanu? Dowiecie się, jakie potrawy pojawiały się na świątecznych stołach i jak dekorowano domy. Pokażemy wam miejsca, gdzie dawniej robiono codzienne zakupy i kupowano prezenty. Na koniec wykonamy ozdobę nawiązującą do dawnych tradycji świątecznych.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy umiejętności dialogu, współpracy i sprawność manualną
Dostępność: osoby ze spektrum autyzmu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby z niepełnosprawnością ruchu
Klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe
Zimowe święta wielu kultur – co je łączy?
Święta to w każdej religii wyjątkowy czas, bez względu na odmienności uwidaczniające się w obrzędowości. W czasie zajęć poszukamy elementów, które integrują przedstawicieli różnych kultur w okresie świąt. Sięgniemy do relacji i historii z warszawskich domów, by dowiedzieć się, czym jest Chanuka, jak dawniej obchodzono Boże Narodzenie i Święto Jordanu. Przybliżymy tradycje dwóch religii: chrześcijaństwa i judaizmu. Wspólnie zastanowimy się nad źródłem zimowego świętowania i jego symboliką.
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Umiejętności: poćwiczymy umiejętności komunikacyjne oraz współpracę
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Terminy: poniedziałek–piątek
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Limit uczestników: do 30 osób
Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM w dwóch wariantach: cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze
Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki są konieczne do przeprowadzenia zajęć, kamera – mile widziana
Rezerwacje: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji Muzealnej, e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 43 78
Koszt: 250 zł (j. polski), 330 zł (j. obcy)
Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.
Informacje organizacyjne (szczegółowe informacje zostaną wysłane po przyjęciu rezerwacji):
- po mejlowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania;
- nauczyciel/ka przekazuje link do spotkania swojej klasie;
- uczennice i uczniowie klikają o danej godzinie link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online (na telefonie komórkowym lub tablecie trzeba wcześniej bezpłatnie pobrać i zainstalować aplikację ZOOM);
- pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne;
- jeśli lekcja odbywa się w wariancie: cała klasa przed jednym komputerem, prosimy o wcześniejsze przetestowanie sprzętu;
- obecność nauczyciela podczas zajęć jest obowiązkowa.
Lekcje wideo
Lekcje w formie filmów zrealizowanych w przestrzeniach Muzeum Warszawy umożliwiają zatrzymanie, powrót do wybranej części i spokojne przyswojenie treści. Mogą być realizowane w dowolnym miejscu i czasie.
Do lekcji wideo dołączone są karty pracy, które pomogą uczennicom i uczniom aktywnie obejrzeć lekcję i wyszukać odpowiedzi na pytania lub utrwalić wiedzę po projekcji.
Przed czy za kamerą?
Aktor, reżyser czy scenarzysta? Sprawdzimy, kto jest potrzebny, by powstał film.
Na muzealnych eksponatach uczniowie zobaczą dawne gwiazdy kina, poznają jego historię, obejrzą film animowany. Wreszcie zajmą się planowaniem własnej filmowej kariery: przekonają się, czy lepiej sprawdziliby się za czy przed kamerą. Lekcji towarzyszy karta edukacyjna z zadaniami.
Podstawa programowa: obszar społeczny: III.3, 6; obszar poznawczy: IV.1, 8, 10–12; edukacja polonistyczna: I.1; edukacja plastyczna: V.1–3
Dostępność: film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM
Warszawa średniowieczna
Podążając staromiejskimi uliczkami i poznając muzealne eksponaty, odkryjemy dzieje średniowiecznej Warszawy.
Porównamy tamto miasto z dzisiejszym: różnice są widoczne gołym okiem, a czy znajdziemy podobieństwa?
Odwiedzimy istniejące od dawna miejsca i zobaczymy, co się w nich zmieniło. Poznamy ważne dla powstania Warszawy postacie oraz zwyczaje i codzienne rytuały dawnych warszawiaków i warszawianek.
Podstawa programowa: obszar społeczny: III.3, 6; obszar poznawczy: IV.1, 8, 10–12; edukacja polonistyczna: I.1; edukacja społeczna: III.2; edukacja plastyczna: V.1–3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Muzealne abc
Po co zakłada się muzea?
Co może być muzealnym eksponatem?
Kto decyduje o tym, że dana rzecz znajduje się na wystawie?
Poszukamy odpowiedzi na te pytania zarówno na ekspozycji, jak i na zapleczu muzeum. Poznamy zasady muzealnego savoir-vivre’u oraz realia codziennej pracy muzealników i muzealniczek.
Podstawa programowa: obszar społeczny: III.3, 6; obszar poznawczy: IV.1, 8, 10–12; edukacja polonistyczna: I.1; edukacja społeczna: III.1; edukacja plastyczna: V.1– 3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM
Siedem wieków w Warszawie
Podczas lekcji udamy się w podróż przez siedem wieków istnienia Warszawy. Do poznania dziejów stolicy wykorzystamy nie tylko eksponaty, ale również muzealne gabinety i korytarze.
Uczestnicy odkryją zmieniającą się Warszawę – od jej założenia aż po powojenną odbudowę, oraz prześledzą najważniejsze momenty w jej historii. Sprawdzimy również, jak wyglądało życie warszawiaków i warszawianek w tym dynamicznie rozwijającym się mieście i jaki wpływ na jego kształt mieli rezydujący w nim królowie.
Podstawa programowa: klasa 4 – historia: I.2, II.1, 3, III.2, 4, IV.4, V.8, 9; plastyka: III.1, 2, 7; wiedza o społeczeństwie: III.3, 5, 7; informatyka: 3; klasy 5–6 – historia: IV.1–4, IX.8, XI.3, 5, XVI.3, 4, XVII.1; plastyka: III.1, 2, 7; wiedza o społeczeństwie: III.3, 5, 7; informatyka: 3
Dostępność: film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM
Od osady do miasteczka. Początki Pragi i jej rozwój od XVI do XVIII wieku
Czy wiecie, że co roku 10 lutego Praga obchodzi urodziny? Ale co to właściwie znaczy? Co i kto decyduje o tym, że mała miejscowość przekształca się w miasto?
Lekcja jest doskonałą okazją do tego aby wspólnie poszukać odpowiedzi na te pytania. Przyglądając się wybranym eksponatom z wystawy stałej w Muzeum Warszawskiej Pragi, poznamy historię dzielnicy – począwszy od średniowiecznej osady, poprzez nowożytne miasteczko, aż do włączenia w granice Warszawy. Analizując i interpretując dawne teksty kultury, takie jak grafiki, plan, czy dokument lokacyjny dowiemy się, jakie prawa przysługiwały w XVII wieku prażankom i prażanom zyskującym status mieszczan.
Odwiedzimy też kościół Matki Bożej Loretańskiej, gdzie poznamy sekrety domku loretańskiego z herbu Pragi oraz – dzięki makiecie w Sali historii Pragi – przespacerujemy się dawnymi uliczkami Pragi Biskupiej i Magnackiej.
Podstawa programowa: historia: I.1, 2, 4, II.2– 5, I.1.2, III.3, 4
Dostępność: film z napisami dla osób niesłyszących
Architektoniczne inspiracje – kamienica gotycka
Wędrując uliczkami Starego Miasta, przyjrzymy się uważnie kamienicom i poszukamy ich najstarszych elementów. Na elewacjach i we wnętrzach budynków spróbujemy odnaleźć zachowane dekoracje gotyckie. Dowiemy się, jakie były funkcje poszczególnych elementów architektonicznych oraz poznamy opisującą je fachową terminologię.
Spróbujemy wyobrazić sobie Warszawę z czasów jej pierwszej zabudowy murowanej i sprawdzimy, gdzie nadal możemy obejrzeć ślady średniowiecznych domów. Czy dziś średniowieczna kamienica mogłaby być wygodnym mieszkaniem?
Podstawa programowa:
- szkoła podstawowa, klasy 7–8 – plastyka: III.1, 2, 4, 6
- liceum i technikum – historia: XIII.2, 4; historia sztuki: I.1c, 5, 8; IV.1, 2, 4a, 5; V.1; plastyka: I.1, II.1
Dostępność: film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM
Rezerwacje: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji Muzealnej, email: edukacja@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 43 78
Koszt: 150 zł
Po przyjęciu zamówienia wysyłamy indywidualny link z czasowym dostępem do lekcji wideo, karty pracy w formacie PDF oraz szczegółową instrukcję.
REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY
- POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.1. Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.
1.2. Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:
- oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
- lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
- kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
- spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
- wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
- Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.
1.3. Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.
1.4. Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.
1.5. Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.
1.6. Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.
1.7. Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.
- ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI
2.1. Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.
2.2. Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.
2.3. Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:
- 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
- 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
- 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.
2.4. W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.
2.5. Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.
- POTWIERDZENIE REZERWACJI
3.1. Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.
3.2. Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.
3.3. Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.
3.4. W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
3.5. Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.
- LICZEBNOŚĆ GRUPY
4.1. Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.
4.2. Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.
4.3. Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.
4.4. Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.
4.5. W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.
4.6. Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.
4.7. Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.
- DANE OSOBOWE
5.1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
5.2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
5.3. Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.
5.4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
5.5. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
5.6 Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
5.7. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
5.8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
5.9. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
5.10. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.
5.11. Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.
5.12. Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.
- PŁATNOŚCI
6.1. Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.
6.2. Opłaty za usługi są dokonywane:
- przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
- po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.
6.3. Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.
6.4. Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.
6.5. Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.
- REZYGNACJA Z REZERWACJI
7.1. Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.
7.2. W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi
- SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ
8.1. Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.
8.2. Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.
8.3. W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.
8.4. W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.
POZOSTAŁE UREGULOWANIA
9.1. Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.
9.2. Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.
9.3. W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.
9.4. W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.
9.5. Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.
9.6. Zajęcia online nie mogą być nagrywane.
9.7. Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.
9.8. Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.
9.9. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.
9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.
9.11 W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,
w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.
Klauzula informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
- Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
- Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
- Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
- Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
- Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
- Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
- Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń
z niej wynikających, w tym roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLLETER
Jeśli chcesz być na bieżąco z ofertą edukacyjną dla szkół, Muzeum Warszawy i oddziałów, zapisz się na newsletter.
Raz w miesiącu dostaniesz informacje o aktualnej ofercie lekcji, warsztatów, spacerów muzealnych, zimowych i letnich programach zajęć, lekcjach towarzyszących wystawom czasowym, a także o materiałach edukacyjnych do pobrania.
Otrzymasz również informacje o szkoleniach, warsztatach i konferencjach dla nauczycieli i nauczycielek.