fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

30.08.2021 / Aktualności, Biblioteka Warszawska, Centrum Interpretacji Zabytku, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Korczakianum, Muzeum Drukarstwa, Muzeum Farmacji, Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Woli

Wirtualne lekcje muzealne

Wirtualne lekcje muzealne

Lekcje online prowadzone na żywo to spotkania angażujące grupę, w których stawiamy na interakcję, aktywne uczestnictwo, twórczą pracę i dobrą atmosferę. Wykorzystując technologie, uzupełniliśmy lekcje o ciekawe formy edukacyjne, m.in.: zagadki, quizy, prezentacje i wspólne oglądanie fragmentów filmów.

Podczas spotkań nie zabraknie opowieści o najciekawszych obiektach muzealnych, które inspirują do odkrywania historii Warszawy i jej fenomenu.

Lekcje są realizowane przez doświadczonych edukatorów i edukatorki, którzy dostosowują treść do potrzeb i możliwości uczniów i uczennic w różnym wieku.

REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1.    Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.

1.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:

  1. oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
  2. lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
  3. kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
  4. spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
  5. wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
  6. Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.

1.3.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.

1.4.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.

1.5.    Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

1.6.    Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.

1.7.    Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.

  1. ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI

2.1.    Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.

2.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.

2.3.    Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:

  1. 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
  2. 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
  3. 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.

2.4.    W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.

2.5.    Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.

  1. POTWIERDZENIE REZERWACJI

3.1.    Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.

3.2.    Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.

3.3.    Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

3.4.    W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.

3.5.    Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.

  1. LICZEBNOŚĆ GRUPY

4.1.    Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.

4.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.

4.3.    Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.

4.4.    Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.

4.5.    W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.

4.6.    Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.

4.7.    Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

  1. DANE OSOBOWE

5.1.    Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.

5.2.    Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.

5.3.    Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.

5.4.   Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.

5.5.    Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

5.6     Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.

5.7.    Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;

5.8.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

5.9.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.

5.10.  Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

5.11.  Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.

5.12.  Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.

  1. PŁATNOŚCI

6.1.    Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

6.2.    Opłaty za usługi są dokonywane:

  1. przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
  2. po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.

6.3.    Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.

6.4.    Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.

6.5.   Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.

  1. REZYGNACJA Z REZERWACJI

7.1.    Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.

7.2.    W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi

  1. SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ

8.1.    Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.

8.2.    Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.

8.3.    W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.

8.4.    W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.

 POZOSTAŁE UREGULOWANIA

9.1.    Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.

9.2.    Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.

9.3.    W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.

9.4.    W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.

9.5.    Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.

9.6.    Zajęcia online nie mogą być nagrywane.

9.7.    Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

9.8.    Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.

9.9.    W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.

9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.

9.11   W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,

w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.


Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
  2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
  3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
  4. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
  5. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
  6. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
  7. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
  9. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń
    z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

Lekcje online

Terminy: poniedziałek–piątek
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Limit uczestników: do 30 osób
Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM w dwóch wariantach: cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze
Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki są konieczne do przeprowadzenia zajęć, kamera – mile widziana
Rezerwacje: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji Muzealnej, e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 43 78
Koszt: 150 zł

Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

Informacje organizacyjne (szczegółowe informacje zostaną wysłane po przyjęciu rezerwacji):

  • po mejlowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania;
  • nauczyciel/ka przekazuje link do spotkania swojej klasie;
  • uczennice i uczniowie klikają o danej godzinie link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online (na telefonie komórkowym lub tablecie trzeba wcześniej bezpłatnie pobrać i zainstalować aplikację ZOOM);
  • pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne;
  • jeśli lekcja odbywa się w wariancie: cała klasa przed jednym komputerem, prosimy o wcześniejsze przetestowanie sprzętu;
  • obecność nauczyciela podczas zajęć jest obowiązkowa.

Proszę, dziękuję i przepraszam

Te trzy słowa, pozornie proste i dobrze znane, mogą jednak stanowić trudność dla najmłodszych, którzy dopiero uczą się, jak ich używać. Janusz Korczak, który szczególnie dbał o jakość relacji między dziećmi, wiedział, jak ważna jest nauka jasnej, bezpośredniej komunikacji.

Podczas warsztatów dzieci w trakcie wspólnych zadań i aktywności dowiedzą się, jak i kiedy stosować trzy tytułowe słowa. Przekonają się, dlaczego są one tak ważne, i poznają gesty, które im towarzyszą. W trakcie twórczych zabaw będą mogły wyrazić, co czują w różnych sytuacjach, używając tych słów.

Podstawa programowa: obszar emocjonalny: II.1, 2, 4, 6, 7, 9; obszar społeczny: III. 1, 4-7; obszar poznawczy: IV. 1–2

Warszawa – poznaj stolicę!

„Raz, dwa, trzy, warszawiakiem jesteś ty!” – to słowa popularnej wyliczanki, ale co to tak naprawdę znaczy być warszawiakiem? Co odróżnia Warszawę od innych miast? Podczas lekcji dzieci spróbują znaleźć odpowiedź na te i inne pytania, poznają najważniejsze symbole Warszawy i charakterystyczne dla niej budynki. Będzie także czas na twórczą zabawę, rozwiązanie quizu, pracę indywidualną i w grupach.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III.1, 2, 6, 7; obszar poznawczy: IV.1, 7, 8, 10, 11; edukacja polonistyczna: I.1, 2, 6; edukacja informatyczna: VII.4, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu

osoby z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmuosoby z niepełnosprawnością rychową


Spotkanie bohaterów legend warszawskich

Złota Kaczka, Syrena czy Bazyliszek to chyba najbardziej znani bohaterowie warszawskich legend. Podczas lekcji przyjrzymy się im bliżej. Przypomnimy sobie ich losy, wygląd, miejsca z nimi związane, a także twórczo wykorzystamy treść legend i zastanowimy się, co mogłoby się wydarzyć, gdyby ta trójka bohaterów spotkała się w jednej historii.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III.1, 2, 7; obszar poznawczy: IV.1, 7, 8, 10, 11; edukacja polonistyczna: I.1, 2; edukacja informatyczna: VII.4, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu

osoby z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmuosoby z niepełnosprawnością rychową


Wisła – królowa rzek

Królowa jest tylko jedna – to Wisła. Nierozerwalnie wiąże się z losami Warszawy i współtworzy jej historię. Jakie znaczenie ma rzeka dla mieszkańców miasta – jak było kiedyś, a jak jest teraz? Czy nadwiślański krajobraz zawsze wyglądał tak samo? Obejrzymy różne wizerunki Wisły ze zbiorów muzeum, które nam to wyjaśnią, i rozwiążemy zagadki dźwiękowe o dostępności wody!

Grupa wiekowa: klasy 3–4
Podstawa programowa: obszar społeczny: III.5,7; obszar poznawczy: IV.1, 6, 8, 9; edukacja polonistyczna: I.1, 2; edukacja przyrodnicza: IV. 2.11, 2.13, 3.1, 3.2; edukacja informatyczna: VII.4, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu

osoby z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmuosoby z niepełnosprawnością rychową


Praskie zawody, czyli rzemieślnicza Praga

Czym zajmują się dmuchacz szkła, introligator, modystka, szewc, rymarz, krawiec? Są to zawody ginące, ale dziś wciąż jeszcze wykonywane na Pradze.

Zapraszamy do przyjrzenia się przedmiotom stworzonym przez rzemieślników oraz narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach.

Podczas zajęć wysłuchamy opowieści o dawnych zawodach (okraszonej zdjęciami i filmem). Omówimy dawny proces edukacji rzemieślników od ucznia do mistrza. Zastanowimy się, jaka korzyść płynie z naprawiania przedmiotów – zamiast wyrzucania ich na śmietnik. Czy zdobyta wiedza zainspiruje nas do stworzenia czegoś nowego?

Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I.1.1–2; edukacja społeczna: III.1, 7, III.2, 5–6; edukacja techniczna: VI. 1.1–2


Co to jest zabytek?

Zwykle za zabytki uważamy stare budynki i przedmioty. Ale czy tylko one mogą być zabytkowe? A co z przyrodą i tradycjami? Podczas zajęć wspólnie poszukamy przykładów różnych zabytków z całego świata i porozmawiamy o tym, czym dziś są dla nas. Zastanowimy się też, jak chronić zabytki i co możemy zrobić, aby zostały z nami jak najdłużej.

W czasie zajęć odbędziemy wirtualną podróż do najdalszych zakątków świata, by poznać najsłynniejsze zabytki dziedzictwa UNESCO. Aktywnie pracując z mapą, sprawdzimy, ile z nich znajduje się w Polsce, a quiz na zakończenie pomoże podsumować zdobytą wiedzę.

Podstawa programowa: obszar poznawczy: IV.1, 8, 10; edukacja społeczna: III.2.5–6; edukacja przyrodnicza: IV.3.4; edukacja plastyczna: V.2.6
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną

osoby z niepełnosprawnością ruchu i osoby z niepełnosprawnością intelektualną


Układamy mapy

Poznajcie historię Woli przez pryzmat map stolicy wydanych w Muzeum Warszawy.

Poprzez ćwiczenia, zabawy i gry z mapami wyśledzimy ciekawe powiązania między Warszawą i Wolą.

Czy znajdziemy Wolę na mapie z 1768 roku? Być może wskazówek dotyczących rozwoju współczesnej dzielnicy Wola dostarczy nam arcydzieło kartografii, czyli plan Korpusu Inżynierów Wojskowych z 1825 roku? Podczas lekcji dotrzemy do współczesnej mapy zaprojektowanej dla Muzeum Woli przez Patryka Mogilnickiego.

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: VII.1, VII.5; historia: XXIII.4, XXX.3


Jak powstaje książka

Kim jest autor, czym zajmuje się ilustrator, a co robi redaktor? Jak wydawane są książki i w jaki sposób trafiają na biblioteczne półki? Uczestnicy obejrzą krótki film inspirowany malowidłami stworzonymi przez ilustratorów warszawskiego Wydawnictwa Iskry, które zdobią ściany naszej czytelni. Film będzie wstępem do udziału w quizach związanych z powstawaniem i wydawaniem książek.

Grupa wiekowa: klasy 2–4
Podstawa programowa: klasy 2–3 – obszar społeczny: III.5, 8, 9; obszar poznawczy: IV.2, 3, 10; klasa 4 – edukacja polonistyczna: IV.1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu

osoby z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmuosoby z niepełnosprawnością rychową


Otwórzmy aptekę

Podczas zajęć dowiemy się jak bardzo różnią się apteki sprzed 100 lat od tych dobrze nam znanych. Poznamy dawne narzędzia do ręcznego wytwarzania leków: wagę analityczną, tabletkarkę, ściskacz do korków i wiele innych, nieco zagadkowych przedmiotów.

Zastanowimy się z czego można przygotować lekarstwo domowej roboty, i które zioła warto do tego wykorzystać.

Przywołamy słynne postaci Antoniny Leśniewskiej, jednej z pierwszych farmaceutek na świecie, patronki naszego Muzeum oraz Teodora Torosiewicza, również farmaceuty, który pracował nad barwionym szkłem aptecznym.

Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I.1.1–2; edukacja społeczna: III.1.1; edukacja plastyczna: V.2.8; edukacja informatyczna: VII.4, 5


Drewniane, ołowiane – litery zaczarowane

Zapoznajmy się bliżej z Janem Gutenbergiem oraz jego fenomenalnym wynalazkiem druku. Dowiemy się, co to jest wierszownik, kaszta oraz jak zbudowana jest czcionka. Przekonamy się też, kim był zecer i na czym polegała jego praca. Na przykładach prześledzimy, jak zmieniały się w czasie kształty liter oraz z jakich materiałów wykonywano czcionki. Poznamy również technikę druku wypukłego oraz wypróbujemy domowe sposoby na stworzenie własnego druku.

Podstawa programowa: klasy 1–3 – obszar społeczny: III.6, 7; obszar poznawczy: IV.1, 10, 11; edukacja polonistyczna: I.1–2; edukacja społeczna: III.2, 6; edukacja plastyczna: V.1–3


Kto ma rację – czyli sposób Janusza Korczaka na dogadanie się

Kłótnie zdarzają się nie tylko w dorosłym świecie, lecz również dziecięcym. Wiedział o tym doskonale Janusz Korczak i dlatego starał się budować między uczniami relacje, które sprzyjały rozwiązywaniu sporów. Do takich sposobów należy m.in. kompromis, budowanie grup zainteresowań, obieranie wspólnych celów. Wszystko to uczyło współpracy i dogadywania się.

Zastanowimy się też, skąd biorą się kłótnie. Czy można uniknąć waśni? Jak rozwiązywać spory oraz jak je rozwiązywali podopieczni Domu Sierot? W duchu korczakiańskim wykonamy planszę z zespołowo opracowanym zbiorem zasad, która pomoże w przyszłości rozwiązywać konflikty w grupie.

Podstawa programowa: obszar emocji: II.1–2, 4; obszar społeczny: III.2, 4, 5

Warszawski obieg wody

Każde miasto musi mieć dostęp do wody, bez niej przecież nie można żyć! A jednak dawni mieszkańcy Warszawy nie mogli się cieszyć bieżącą wodą, którą dziś mamy w kranie. Jak zatem wyglądało życie i higiena w dawnej Warszawie? Skąd brano czystą wodę? Co robiono z brudną? Na zajęciach zastanowimy się, jak funkcjonuje dziś miasto i skąd mamy wodę w kranie.

Grupa wiekowa: klasy 5–6
Podstawa programowa: geografia: I.3, I.4, I.6–7, III.2–3; przyroda: I.3, II.7, III.2; historia: II.1, 4–5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby w spektrum autyzmu

osoby z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmuosoby z niepełnosprawnością rychową


Wirtualna Warszawa

Spotkanie przybliży historię i charakter Warszawy. Uczestnicy poznają warszawskie zabytki, najważniejsze miejsca w mieście i wydarzenia z nim związane, a także legendy i interesującą literaturę varsavianistyczną znajdującą się w muzealnej bibliotece. W zrozumieniu burzliwych losów miasta pomogą nam slajdy, dyskusje i quizy o Warszawie.

Podczas zajęć skorzystamy z różnych pomocy naukowych: zdjęć, widokówek, slajdów, krótkich filmów o stolicy oraz wybranych publikacji o Warszawie.

Grupa wiekowa: klasy 3–6
Podstawa programowa: klasa 3 – obszar społeczny: III.5, 8, 9; obszar poznawczy: IV.2, 3, 10; klasy 4–6 – edukacja historyczna: II.1–5


Niech żyją warszawskie przekupki

Bazar Różyckiego to kultowe miejsce na mapie warszawskiej Pragi. Starsi warszawiacy z nostalgią wspominają amerykańskie towary, pyzy ze słoika i wodę sodową z syfonu, które kupowali na bazarze w czasie PRL. Młodsze pokolenie z kolei chętnie spędza tu czas w modnych lokalach, które powoli zajmują miejsce dawnych straganów.

W czasie zajęć poznamy wybrane wątki z historii bazaru i porozmawiamy o tym, jak handel przyczynił się do rozwoju Pragi. Wykorzystamy do tego różnorodne źródła historyczne – materiały z Archiwum Fotografii i Archiwum Historii Mówionej. Na koniec sami spróbujemy wejść w rolę bazarowych kupców.

Podstawa programowa: klasa 4 – historia: I.1, II.1, 3, 4; klasy 5–6 – historia: I.1, II.1, 3, 4, I.2, III.3


Co to jest zabytek?

Zwykle za zabytki uważamy stare budynki i przedmioty. Ale czy tylko one mogą być zabytkowe? A co z przyrodą i tradycjami? Podczas zajęć wspólnie poszukamy przykładów różnych zabytków z całego świata i porozmawiamy o tym, czym dziś są dla nas. Zastanowimy się też, jak chronić zabytki i co możemy zrobić, aby zostały z nami jak najdłużej.

W czasie zajęć odbędziemy wirtualną podróż do najdalszych zakątków świata, by poznać najsłynniejsze zabytki dziedzictwa UNESCO. Aktywnie pracując z mapą, sprawdzimy, ile z nich znajduje się w Polsce, a quiz na zakończenie pomoże podsumować zdobytą wiedzę.

Podstawa programowa: klasa 4 – historia: I.2, II.3; klasy 4–6 – geografia: wymagania ogólne: III.2–6, 9, wymagania szczegółowe: II.6, IX.14; język polski: kształcenie literackie i kulturowe: I.3; plastyka: kultura plastyczna i dziedzictwo kulturowe: III.1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną

osoby z niepełnosprawnością ruchu i osoby z niepełnosprawnością intelektualną


Opowieść o odbudowanym mieście

Warszawa jest wyjątkowym miastem – powstała ze zniszczeń jak Feniks z popiołów, warto więc bliżej poznać jej niezwykłe losy.

Podczas lekcji przybliżymy historię zniszczenia i odbudowy stolicy. Obejrzymy fragmenty filmów dokumentalnych z tamtych czasów, zbadamy materiały źródłowe i podyskutujemy, rozwiązując zadania. Przyjrzymy się działaniom architektów i architektek z Biura Odbudowy Stolicy. Zapoznamy się z ich koncepcjami i pomysłami na nową powojenną Warszawę. Czy udało im się stworzyć lepsze miasto? A może w XXI wieku lepiej poradzilibyśmy sobie z odbudową?

Podstawa programowa: klasy 4–6 – historia: analiza i interpretacja historyczna: II.4, 5; geografia – wymagania ogólne: III.7, wymagania szczegółowe: XIII.2, 4, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną

osoby z niepełnosprawnością ruchu i osoby z niepełnosprawnością intelektualną


Wola Dynamo

Za kilka lat Wola będzie najwyższą dzielnicą stolicy – znajdzie się tu najwięcej drapaczy chmur. A co było tu przedtem? Jakim przemianom podlega dzielnica zwana niegdyś robotniczą? Czy nadal znajdziemy tu fabryki, domy z cegły i drewniaki? Przyjrzymy się dzisiejszej Woli przez pryzmat jej historii. Lekcji towarzyszą filmy, ćwiczenia i gra Wola Memory.

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: VI.6, VII.1, VII.5; historia: II.2, III.3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną

osoby z niepełnosprawnością intelektualną


KAMPO – medycyna wędrownych aptekarzy

Skorpion, kokon jajowy modliszki, fragment plastra gniazda os. W dalekowschodniej tradycji kampo igaku leki wytwarzano z egzotycznych dla nas surowców naturalnych.

W trakcie zajęć przyjrzymy się bliżej tradycyjnej medycynie Japonii i opowiemy o fenomenie wędrownych aptekarzy. Obejrzymy ciekawe przedmioty: apteczkę, opakowania, reklamy, surowce. Zapytamy, czym różni się podejście do leczenia w dalekowschodniej tradycji od naszych, europejskich zwyczajów.

Podstawa programowa: klasa 4 – przyroda: I.1, 5, II.5, 7, III.4; klasy 5–6 – historia: II.1, 4;biologia: IV.1, V.1, VI.3


Początki pisma i druku

Poznamy historię materiałów piśmiennych, druku i książki. W formie multimedialnej zaprezentujemy pierwsze materiały pisarskie – model tabliczki glinianej i woskowej. Dowiemy się, jak powstawał zwój papirusowy, z czego wytwarzano pergamin. Poznamy postać Jana Gutenberga – wynalazcy druku, twórcy ruchomej, metalowej czcionki.

Podstawa programowa: klasa 3 – obszar społeczny: III.6, 7; obszar poznawczy: IV.1, 10, 11; edukacja polonistyczna: I.1, 2; edukacja społeczna: III.2, 6; edukacja plastyczna: V.1–3; klasa 4 – plastyka: I.1, III.1, III.2; język polski: I.1, I.5, II.1; historia: II.1–5


W oficynie drukarskiej

Poznamy historię pisma oraz książki – szczególną uwagę zwrócimy na znaczenie wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Prześledzimy ewolucję materiałów i technik piśmienniczych, na prezentacji multimedialnej obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin. Zapoznamy się z charakterystycznymi elementami dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobionymi inicjałami.

Podstawa programowa: klasy 5–6 – plastyka: I.1, 5, 6, II.4, 6, III.2, 7; język polski: I.4, 7


Co czujemy?

Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy potrafimy rozpoznawać własne emocje, a także właściwie odczytywać je u innych.

Dzięki wskazówkom zawartym w książce Janusza Korczaka pt. Prawidła życia przekonamy się, jak wielobarwną paletę tworzą.

Zastanowimy się, co i dlaczego czujemy w określonych sytuacjach w szkole, które uczucia mogą się mylić, a które często czujemy równolegle. Podczas warsztatów w pracy indywidualnej oraz grupowej uczestnicy wykonają graficzne i kolorystyczne portrety poszczególnych uczuć.

Podstawa programowa: klasy 4–6 – język polski: I. 1, 4–5; etyka – I. 1.1,1.2,1.3, III. 1–3

Warszawa – miasto z charakterem

Nasze skojarzenia związane z Warszawą różnią się w zależności od wiedzy, wieku, miejsca zamieszkania. Każdy, kto mieszka w Warszawie lub był tu z wizytą, ma swoją własną mapę miasta i wyobrażenie o nim.

Zastanowimy się, na czym polega fenomen Warszawy, prześledzimy ważne miejsca i budowle, przypomnimy znane i mniej nieznane fakty z jej historii. Przywołamy także najciekawsze opowieści z cyklu miejskich legend. Lekcja stanowi okazję do uporządkowania wiedzy, ale także zachętę do odwiedzenia miasta i poczucia jej specyfiki.

Podstawa programowa:

  • szkoła podstawowa, klasy 7–8 – historia: I.4, 5, II, III; język polski: I.3, 7, IV.1, 2
  • liceum i technikum – historia: I.1, 2, II.2–4, III; język polski: I.2, 3, IV.1, 2, 5, 7

Opowieść o odbudowanym mieście

Warszawa jest wyjątkowym miastem – powstała ze zniszczeń jak Feniks z popiołów, warto więc bliżej poznać jej niezwykłe losy.

Podczas lekcji przybliżymy historię zniszczenia i odbudowy stolicy. Obejrzymy fragmenty filmów dokumentalnych z tamtych czasów, zbadamy materiały źródłowe i podyskutujemy, rozwiązując zadania. Przyjrzymy się działaniom architektów i architektek z Biura Odbudowy Stolicy. Zapoznamy się z ich koncepcjami i pomysłami na nową powojenną Warszawę. Czy udało im się stworzyć lepsze miasto? A może w XXI wieku lepiej poradzilibyśmy sobie z odbudową?

Podstawa programowa:

  • szkoła podstawowa, klasy 7–8 – historia: wymagania ogólne: I, II.4, wymagania szczegółowe: XXXIV.5; geografia: wymagania szczegółowe: XIII.2, 4, 5, WOS: wymagania ogólne: I.3
  • licea i technika – historia: wymagania szczegółowe: LI.1, LV.1; geografia: wymagania ogólne: III.6, 7, 8.

Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną

osoby z niepełnosprawnością intelektualną


Skąd się biorą konflikty?

Doświadczenie II wojny światowej wywołało dyskusję, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Kto mógłby tego dokonać? Jak głosi UNESCO, wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Zastanowimy się, jak konflikty międzyludzkie na co dzień przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji. Sprawdzimy też, czy te problemy dotyczą nas samych.

Podczas zajęć będziemy pracować aktywnie, rozwiązywać zadania i korzystać z materiałów źródłowych, by dowiedzieć się, co możemy zrobić, aby im przeciwdziałać.

Podstawa programowa:

  • szkoła podstawowa – historia, wymagania ogólne: I.4, 5, II.4, wymagania szczegółowe: XXXIII.2, 5, XXXVI.1; geografia, wymagania ogólne: III.9; język polski, wymagania ogólne: I.4; WOS, wymagania ogólne: I.1, III.7, 8, IV.1, wymagania szczegółowe: V.1, VIII.5, IX.1, 5, XII.5
  • licea i technika – historia, wymagania szczegółowe: XLIX.2, LI.3; geografia, wymagania szczegółowe: VII.5, VIII.8; wymagania ogólne: III.5, 6; WOS, wymagania ogólne: I.3, 4, wymagania szczegółowe: I.7

Praskie historie z okupowanej Warszawy

W czasie lekcji uczestnicy dowiedzą się, czym jest historia mówiona i w jaki sposób analizować źródło historyczne. Wysłuchają wybranych wspomnień mieszkańców Pragi dotyczących II wojny światowej i niemieckiej okupacji. Staną się one punktem wyjścia do rozmowy na temat życia codziennego warszawiaków w czasie okupacji. Tłem dla prezentowanych historii będą charakterystyczne i istniejące do dziś praskie miejsca, takie jak bazar Różyckiego czy warszawskie zoo.

Grupa wiekowa: klasy 7–8
Podstawa programowa: historia: I.1, II.1, 3, 4, XXXIII.2


Ocaleni przez pamięć

Praga od zawsze słynęła ze swojej wielokulturowości. Znaczną część mieszkańców dzielnicy przed II wojną światową stanowili Żydzi.

Zapraszamy na zajęcia poświęcone wspomnieniom o tej barwnej mniejszości. Poznamy historię Żydów praskich, wysłuchamy relacji ich sąsiadów, przyjaciół, braci. Porozmawiamy o tym, czym jest pamięć w ogóle, oraz pochylimy się nad wartością relacji wspomnieniowych.

Lekcja oparta została na niezwykłym słuchowisku dokumentalnym – Ocalenie przez pamięć, stworzonym z nagrań biograficznych z Archiwum Historii Mówionej Muzeum Warszawskiej Pragi i ze wspomnień spisanych w Księdze Pamięci Sefer Praga.

Grupa wiekowa: szkoły podstawowe – klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe
Podstawa programowa: liceum i technikum – język polski: I.1, 2, 4, 7, 9, III.1, 4, IV.1, 2; historia: I.2, II.1, 2, 4, III.2


Praga – instrukcja obsługi

Podczas lekcji przybliżymy historię i klimat Pragi z różnych perspektyw. Poznamy niewielką osadę, która stała się miastem, poczujemy atmosferę bazaru przyciągającego kupujących wielkim syfonem, wielowyznaniowej dzielnicy, gwarnych plaż i parków, dużych fabryk i małych pracowni rzemieślniczych, a także ulic, kamienic i podwórek inspirujących współczesnych artystów. Zastanowimy się też nad różnicami między lewo- i prawobrzeżną Warszawą oraz podejmiemy refleksję nad współczesnym statusem dzielnicy.

Grupa wiekowa: szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa: język polski: III.2.11, II.2.2; historia: I.1–3, XIX.4, XXIV.4, XXVII, XXXIX.1, 2, LIII, LV.7


Zielona historia Warszawy

Podczas zajęć śledzimy zielone fale w historii stolicy, przyglądamy się zielonym wyspom, klinom i szlakom, analizujemy mapy – od najstarszych po te nowoczesne, oraz dyskutujemy o przyrodzie miejskiej i jej znaczeniu dla mieszkańców miast. Mówi się dziś, że Warszawa jest zielonym miastem, lecz czy zawsze nim była? Jak może wyglądać w przyszłości?

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: VII.1, VII.5; historia: XXIII.4, XXX.3


Miejscy aktywiści

Lekcja stanowi przegląd inicjatyw społecznych na Woli – od organizacji odczytów po strajki w fabrykach, od samokształcenia po budowę osiedli robotniczych. Poznajcie sylwetki filantropów działających na Woli, dowiedzcie się, co mieszkańcy Woli robili dla siebie nawzajem w celu poprawy warunków i perspektyw. Zjawiska omawiane na lekcji będą dotyczyły okresu od XIX wieku do współczesnych inicjatyw w dzielnicy.

Grupa wiekowa: szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa: XXIV.1, 2, 4, 5, XXX.1, 3, XXXIX.2; wiedza o społeczeństwie: I.1, VI.5, 6, VII.5


W oficynie drukarskiej

Poznamy historię pisma oraz książki – szczególną uwagę zwrócimy na znaczenie wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Prześledzimy ewolucję materiałów i technik piśmienniczych, na prezentacji multimedialnej obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin. Zapoznamy się z charakterystycznymi elementami dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobionymi inicjałami.

Podstawa programowa:

  • szkoła podstawowa, klasy 5–8 – plastyka: I.1, 5, 6, II.4, 6, III.2, 7; język polski: I.4, 7
  • liceum, technikum – historia sztuki: IV.2, 4b, 7, V.3

Lekcje wideo

Lekcje w formie filmów zrealizowanych w przestrzeniach Muzeum Warszawy to ciekawa propozycja dla dzieci, które wolą wykonać zadanie we własnym tempie.

Film umożliwia zatrzymanie, powrót do wybranej części i spokojne przyswojenie treści.

Dzięki lekcji wideo możecie zwiedzić wirtualnie muzealne ekspozycje. Dołączone karty pracy pomogą uczennicom i uczniom aktywnie obejrzeć lekcję i wyszukać odpowiedzi na pytania lub utrwalić wiedzę po projekcji.

Lekcje wideo mogą być realizowane w dowolnym miejscu i czasie.

Rezerwacje: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji Muzealnej, email: edukacja@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 43 78
Koszt: 150 zł

Po przyjęciu zamówienia wysyłamy indywidualny link z czasowym dostępem do lekcji wideo, karty pracy w formacie PDF oraz szczegółową instrukcję.

Przed czy za kamerą?

Aktor, reżyser czy scenarzysta? Sprawdzimy, kto jest potrzebny, by powstał film.

Na muzealnych eksponatach uczniowie zobaczą dawne gwiazdy kina, poznają jego historię, obejrzą film animowany. Wreszcie zajmą się planowaniem własnej filmowej kariery: przekonają się, czy lepiej sprawdziliby się za czy przed kamerą. Lekcji towarzyszy karta edukacyjna z zadaniami.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III.3, 6; obszar poznawczy: IV.1, 8, 10–12; edukacja polonistyczna: I.1; edukacja plastyczna: V.1–3
Dostępność: film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM

ikona niepełnosprawności słuchowej


Warszawa średniowieczna

Podążając staromiejskimi uliczkami i poznając muzealne eksponaty, odkryjemy dzieje średniowiecznej Warszawy.

Porównamy tamto miasto z dzisiejszym: różnice są widoczne gołym okiem, a czy znajdziemy podobieństwa?

Odwiedzimy istniejące od dawna miejsca i zobaczymy, co się w nich zmieniło. Poznamy ważne dla powstania Warszawy postacie oraz zwyczaje i codzienne rytuały dawnych warszawiaków i warszawianek.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III.3, 6; obszar poznawczy: IV.1, 8, 10–12; edukacja polonistyczna: I.1; edukacja społeczna: III.2; edukacja plastyczna: V.1–3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu

osoby z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu


Muzealne abc

Po co zakłada się muzea?
Co może być muzealnym eksponatem?
Kto decyduje o tym, że dana rzecz znajduje się na wystawie?

Poszukamy odpowiedzi na te pytania zarówno na ekspozycji, jak i na zapleczu muzeum. Poznamy zasady muzealnego savoir-vivre’u oraz realia codziennej pracy muzealników i muzealniczek.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III.3, 6; obszar poznawczy: IV.1, 8, 10–12; edukacja polonistyczna: I.1; edukacja społeczna: III.1; edukacja plastyczna: V.1– 3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM

Siedem wieków w Warszawie

Podczas lekcji udamy się w podróż przez siedem wieków istnienia Warszawy. Do poznania dziejów stolicy wykorzystamy nie tylko eksponaty, ale również muzealne gabinety i korytarze.

Uczestnicy odkryją zmieniającą się Warszawę – od jej założenia aż po powojenną odbudowę, oraz prześledzą najważniejsze momenty w jej historii. Sprawdzimy również, jak wyglądało życie warszawiaków i warszawianek w tym dynamicznie rozwijającym się mieście i jaki wpływ na jego kształt mieli rezydujący w nim królowie.

Podstawa programowa: klasa 4 – historia: I.2, II.1, 3, III.2, 4, IV.4, V.8, 9; plastyka: III.1, 2, 7; wiedza o społeczeństwie: III.3, 5, 7; informatyka: 3; klasy 5–6 – historia: IV.1–4, IX.8, XI.3, 5, XVI.3, 4, XVII.1; plastyka: III.1, 2, 7; wiedza o społeczeństwie: III.3, 5, 7; informatyka: 3
Dostępność: film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM

ikona niepełnosprawności słuchowej


Od osady do miasteczka. Początki Pragi i jej rozwój od XVI do XVIII wieku

Czy wiecie, że co roku 10 lutego Praga obchodzi urodziny? Ale co to właściwie znaczy? Co i kto decyduje o tym, że mała miejscowość przekształca się w miasto?

Lekcja jest doskonałą okazją do tego aby wspólnie poszukać odpowiedzi na te pytania. Przyglądając się wybranym eksponatom z wystawy stałej w Muzeum Warszawskiej Pragi, poznamy historię dzielnicy – począwszy od średniowiecznej osady, poprzez nowożytne miasteczko, aż do włączenia w granice Warszawy. Analizując i interpretując dawne teksty kultury, takie jak grafiki, plan, czy dokument lokacyjny dowiemy się, jakie prawa przysługiwały w XVII wieku prażankom i prażanom zyskującym status mieszczan.

Odwiedzimy też kościół Matki Bożej Loretańskiej, gdzie poznamy sekrety domku loretańskiego z herbu Pragi oraz – dzięki makiecie w Sali historii Pragi – przespacerujemy się dawnymi uliczkami Pragi Biskupiej i Magnackiej.

Podstawa programowa: historia: I.1, 2, 4, II.2– 5, I.1.2, III.3, 4
Dostępność: film z napisami dla osób niesłyszących

ikona niepełnosprawności słuchowej

Architektoniczne inspiracje – kamienica gotycka

Wędrując uliczkami Starego Miasta, przyjrzymy się uważnie kamienicom i poszukamy ich najstarszych elementów. Na elewacjach i we wnętrzach budynków spróbujemy odnaleźć zachowane dekoracje gotyckie. Dowiemy się, jakie były funkcje poszczególnych elementów architektonicznych oraz poznamy opisującą je fachową terminologię.

Spróbujemy wyobrazić sobie Warszawę z czasów jej pierwszej zabudowy murowanej i sprawdzimy, gdzie nadal możemy obejrzeć ślady średniowiecznych domów. Czy dziś średniowieczna kamienica mogłaby być wygodnym mieszkaniem?

Podstawa programowa:

  • szkoła podstawowa, klasy 7–8 – plastyka: III.1, 2, 4, 6
  • liceum i technikum – historia: XIII.2, 4; historia sztuki: I.1c, 5, 8; IV.1, 2, 4a, 5; V.1; plastyka: I.1, II.1

Dostępność: film z napisami dla niesłyszących lub z tłumaczeniem na PJM

ikona niepełnosprawności słuchowej