fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Wirtualne lekcje muzealne

Wirtualne lekcje muzealne to szansa na poznanie fenomenu Warszawy bez wychodzenia ze szkoły lub z domu. Realizujemy je na dwa sposoby: w formie lekcji wideo nagranych w przestrzeniach muzeum lub prowadzonych na żywo na platformie ZOOM przez edukatorów Działu Edukacji Muzealnej. To doskonały sposób na wzbogacenie zajęć szkolnych lub nauczania domowego w warunkach COVID-19. 

Każdy ze sposobów jest dobry, żeby lepiej poznać Warszawę wraz z Muzeum Warszawy, a w przyszłości odwiedzić nas w siedzibie głównej na przepięknym Rynku Starego Miasta oraz we wszystkich oddziałach.

Zapraszamy do świata wirtualnych lekcji muzealnych w Muzeum Warszawy!

 

Lekcje w formie filmów zrealizowanych w przestrzeniach Muzeum Warszawy to ciekawa propozycja dla dzieci, które wolą wykonać zadanie we własnym tempie. Film umożliwia zatrzymanie, powrót do wybranej części i pozwala na spokojne przyswojenie treści.

Dzięki lekcji wideo możecie zwiedzić wirtualnie muzealne ekspozycje. Dołączone karty pracy pomogą uczennicom i uczniom aktywnie obejrzeć lekcję i wyszukać odpowiedzi na pytania lub utrwalić wiedzę po projekcji. Lekcje wideo mogą być realizowane w dowolnym miejscu i czasie.

 

Informacje praktyczne:

Zamówienia: edukacja@muzeumwarszawy.pl
Po przyjęciu zamówienia wysyłamy indywidualny link z czasowym dostępem do lekcji wideo, karty pracy w formacie PDF oraz szczegółową instrukcję.
Koszt: 130 zł
Informacje: Wojciech Biliński,  email: wojciech.bilinski@muzeumwarszawy.pl, t: +48 665 645 603

 

Szkoły podstawowe klasy 1-3 (7 – 10 lat)

Przed czy za kamerą?

Aktor, reżyser czy scenarzysta? Sprawdzimy, kto jest potrzebny, by powstał film. Na muzealnych eksponatach uczniowie zobaczą dawne gwiazdy kina, poznają jego historię, obejrzą film animowany. Wreszcie zajmą się planowaniem własnej filmowej kariery: przekonają się, czy lepiej sprawdziliby się za czy przed kamerą. Lekcji towarzyszy karta edukacyjna z zadaniami.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III. 3, 6 / obszar poznawczy: IV. 1, 8, 10-12 / edukacja polonistyczna: I. 1 / edukacja plastyczna: V. 1, V. 2, V. 3


 

Warszawa średniowieczna

Podążając staromiejskimi uliczkami i poznając muzealne eksponaty, odkryjemy dzieje średniowiecznej Warszawy. Dowiemy się, bez jakich elementów nie mogło powstać miasto – jak wyglądało kiedyś, a jak wygląda dziś? Odwiedzimy miejsca, w których dawniej życie toczyło się innym rytmem, i poznamy postacie ważne w kontekście założenia miasta. Dlaczego zwyczaje i codzienne rytuały dawnych warszawiaków i warszawianek odeszły w zapomnienie? Przecierając szlaki średniowiecznego miasta, wspólnie się o tym przekonamy.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III. 3, 6 / obszar poznawczy: IV. 1, 8, 10-12 / edukacja polonistyczna: I. 1 / edukacja społeczna: III. 2 / edukacja plastyczna: V. 1, V. 2, V. 3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu


 

Muzealne ABC

Po co są muzea? Co może być muzealnym eksponatem? Kto decyduje o tym, że dana rzecz znajduje się na wystawie? Poszukamy odpowiedzi na te pytania zarówno na ekspozycji, jak i za kulisami muzeum. Poznamy zasady muzealnego savoir-vivre’u oraz realia codziennej pracy muzealników i muzealniczek. 

Podstawa programowa: obszar społeczny: III. 3, 6 / obszar poznawczy: IV. 1, 8, 10-12 / edukacja polonistyczna: I. 1 / edukacja społeczna: III. 1 / edukacja plastyczna: V. 1, V. 2, V. 3 
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną.


 

Szkoły podstawowe klasy 4-6 (10 – 13 lat)

 

Siedem wieków w Warszawie

Podczas lekcji udamy się w podróż przez siedem wieków istnienia Warszawy. Do poznania dziejów stolicy wykorzystamy nie tylko eksponaty, ale również muzealne gabinety i korytarze. Uczestnicy odkryją zmieniającą się Warszawę – od jej założenia aż po powojenną odbudowę, oraz prześledzą najważniejsze momenty w jej historii. Sprawdzimy również, jak wyglądało życie warszawiaków i warszawianek w tym dynamicznie rozwijającym się mieście i jaki wpływ na jego kształt mieli rezydujący w nim królowie.

Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasa 4 / historia: I. 2, II. 1, 3, III. 2, 4, IV. 4, V. 8, 9 / plastyka: III. 1, 2, 7 / wiedza o społeczeństwie: III. 3, 5, 7 / informatyka: 3
szkoła podstawowa klasy 5-6 / historia: IV. 1-4, IX. 8, XI. 3, 5, XVI. 3, 4, XVII. 1 / plastyka: III. 1, 2, 7 / wiedza o społeczeństwie: III. 3, 5, 7 / informatyka: 3

Lekcje online prowadzone na żywo to spotkania angażujące grupę, w których stawiamy na interakcję, aktywne uczestnictwo, twórczą pracę i dobrą atmosferę. Wykorzystując technologie, uzupełniliśmy lekcje o ciekawe formy edukacyjne, m.in.: zagadki, quizy, prezentacje i wspólne oglądanie fragmentów filmów.

Podczas spotkania nie zabraknie opowieści o najciekawszych obiektach muzealnych, które inspirują do odkrywania historii Warszawy i jej fenomenu. Lekcje są realizowane przez doświadczonych edukatorów i edukatorki, którzy dostosowują treść do potrzeb i możliwości uczniów i uczennic w różnym wieku.

Informacje praktyczne:

Terminy: od poniedziałku do piątku
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM w dwóch wariantach: cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze
Limit uczestników: do 30 osób
Koszt: 130 zł
Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki są konieczne do przeprowadzenia zajęć, kamera – mile widziana
Zamówienia: edukacja@muzeumwarszawy.pl

Prosimy o zawarcie w wiadomości następujących informacji:
– preferowana data zajęć online,
– preferowana godzina (od 9.00),
– temat warsztatów (wybrany z naszej oferty lekcji online),
– wariant spotkania,
– nazwa i adres szkoły,
– klasa i wiek dzieci,
– liczba uczniów i opiekunów,
– kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e- mailowy).

Więcej informacji: Wojciech Biliński, m: wojciech.bilinski@muzeumwarszawy.pl, t: +48 665 645 603

Informacje organizacyjne (szczegółowe informacje zostaną wysłane po przyjęciu rezerwacji): 
– po mailowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania.
– nauczycielka/nauczyciel przekazuje link do spotkania swojej klasie.
– uczennice i uczniowie klikają o danej godzinie w link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online. (Na telefonie komórkowym lub tablecie będzie to aplikacja ZOOM, którą trzeba wcześniej bezpłatnie pobrać i zainstalować.) 
– pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne

 

Szkoły podstawowe klasy 1-3 (7 – 10 lat)

 

Jak powstaje książka

Wirtualne spotkanie, dzięki któremu uczestnicy dowiedzą się, jak powstaje książka. Kim jest autor, czym zajmuje się ilustrator, a co robi redaktor? Jak wydawane są książki i w jaki sposób trafiają na biblioteczne półki? Uczniowie obejrzą krótki film inspirowany malowidłami stworzonymi przez ilustratorów warszawskiego Wydawnictwa Iskry, które zdobią ściany naszej czytelni. Film będzie wstępem do udziału w quizach związanych z powstawaniem i wydawaniem książek.

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 2–4 
Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasy 2-3 / obszar społeczny: III. 5, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 2, 3, 10
szkoła podstawowa klasa 4 / edukacja polonistyczna: IV. 1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu


 

Praskie zawody, czyli rzemieślnicza Praga

Czym zajmują się dmuchacz szkła, introligator, modystka, szewc, rymarz, krawiec? Są to zawody ginące, ale dziś wciąż jeszcze wykonywane na Pradze. Zapraszamy do przyjrzenia się przedmiotom wykonanym przez rzemieślników oraz narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach. Podczas zajęć wysłuchamy opowieści o dawnych zawodach (okraszonej zdjęciami i filmem). Omówimy dawny proces edukacji rzemieślników od ucznia do mistrza. Zastanowimy się, jaka korzyść płynie z naprawiania przedmiotów – zamiast wyrzucania ich na śmietnik. Czy zdobyta wiedza zainspiruje nas do stworzenia czegoś nowego?

Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I. 1. 1-2 / edukacja społeczna: III. 1. 7, III. 2. 5-6 / edukacja techniczna: VI. 1. 1-2


 

Warszawa – poznaj stolicę!

„Raz, dwa, trzy, warszawiakiem jesteś Ty!” – to słowa popularnej wyliczanki, ale co to tak naprawdę znaczy być warszawiakiem? Co odróżnia Warszawę od innych miast? Podczas lekcji dzieci spróbują znaleźć odpowiedź na te i inne pytania, poznają najważniejsze symbole Warszawy i charakterystyczne dla niej budynki. Będzie także czas na twórczą zabawę, rozwiązanie quizu, pracę indywidualną i w grupach.

Podstawa programowa: obszar społeczny: III. 1, 2, 6, 7, / obszar poznawczy: IV. 1, 7, 8, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2, 6 / edukacja informatyczna: VII. 4, 5


 

Spotkanie bohaterów legend warszawskich

Złota Kaczka, Syrena czy Bazyliszek to chyba najbardziej znani bohaterowie warszawskich legend. Podczas lekcji przyjrzymy się im bliżej. Przypomnimy sobie ich losy, wygląd, miejsca z nimi związane, a także twórczo wykorzystamy treść legend i zastanowimy się, co mogłoby się wydarzyć, gdyby ta trójka bohaterów spotkała się w jednej historii. 

Podstawa programowa: obszar społeczny: III. 1, 2, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 7, 8, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja informatyczna: VII. 4, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną


 

Wola Dynamo – lekcja towarzysząca wystawie „Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku”

Za kilka lat Wola będzie najwyższą dzielnicą w stolicy – znajdzie się tu najwięcej drapaczy chmur. A co było tu przedtem? Jakim przemianom podlega dzielnica zwana niegdyś robotniczą? Czy nadal znajdziemy tu fabryki i domy z cegły? Przyjrzymy się dzisiejszej Woli przez pryzmat jej historii. Lekcji towarzyszą filmy, ćwiczenia i gra „Wola Memory”.

Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I. 1. 2, I. 6. 2 / edukacja społeczna: III. 1. 1, III. 2. 4 / edukacja informatyczna: VII. 1. 3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną


 

Otwórzmy wspólną aptekę

Poznamy podstawowe elementy wyposażenia, niezbędne przy pracy w aptece. Dowiemy się jak bardzo różnią się apteki sprzed 100 lat od tych dobrze nam znanych, a także będziemy mówić o ciekawych osiągnięciach polskich uczonych nie wspominanych na lekcjach historii czy biologii.

Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I. 1. 1-2 / edukacja społeczna: III.1.1 / edukacja plastyczna: V. 2. 8 / edukacja informatyczna: VII. 4,5.


 

 

Szkoły podstawowe klasy 4-6 (10 – 13 lat)

 

Niech żyją warszawskie przekupki

Bazar Różyckiego to kultowe miejsce na mapie warszawskiej Pragi. Starsi warszawiacy z nostalgią wspominają amerykańskie towary, pyzy ze słoika i wodę sodową z syfonu, które kupowali na bazarze w czasie PRL. Młodsze pokolenie spędza tu czas w modnych lokalach, które powoli zajmują miejsce dawnych straganów. W czasie zajęć poznamy wybrane wątki z historii bazaru i porozmawiamy o tym, jak handel przyczynił się do rozwoju Pragi. Wykorzystamy do tego różnorodne źródła historyczne – materiały z Archiwum Fotografii i Archiwum Historii Mówionej. Co więcej, sami spróbujemy wejść w rolę bazarowych kupców.

Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasa 4 / historia: I. 1, II. 1, 3, 4
szkoła podstawowa klasy 5–6 / historia: I. 1, II. 1, 3, 4, I. 2, III. 3


 

Układamy mapy 

Poznajcie historię Woli przez pryzmat map stolicy wydanych w Muzeum Warszawy. Czy znajdziemy Wolę na mapie z 1768 roku? Być może wskazówek odnośnie do rozwoju współczesnej dzielnicy Wola dostarczy nam arcydzieło kartografii, czyli plan Korpusu Inżynierów Wojskowych z 1825 roku? Poprzez ćwiczenia, zabawy i gry z mapami wyśledzimy ciekawe powiązania między Warszawą i Wolą. Podczas lekcji dotrzemy do współczesnej mapy zaprojektowanej dla Muzeum Woli przez Patryka Mogilnickiego.

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: VII. 1, VII. 5 / historia: XXIII. 4, XXX. 3


 

Wirtualna Warszawa

Spotkanie online przybliżające Warszawę oraz jej historię. Uczniowie dowiedzą się wielu ciekawych rzeczy o dziejach stolicy. Poznają warszawskie zabytki i legendy, a także interesującą literaturę varsavianistyczną znajdującą się w muzealnej bibliotece. W trakcie lekcji uczniowie będą oglądać slajdy, odpowiadać na pytania, rozwiązywać testy wyboru i quizy o Warszawie. Podczas zajęć korzystamy z różnych pomocy naukowych: zdjęć, widokówek, slajdów, krótkich filmów o stolicy oraz wybranych publikacji o Warszawie.

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 3–6 
Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 5, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 2, 3, 10
szkoła podstawowa klasy 4-6 / edukacja historyczna: II. 1-5


 

Wola Dynamo – lekcja towarzysząca wystawie „Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 roku”

Za kilka lat Wola będzie najwyższą dzielnicą w stolicy – znajdzie się tu najwięcej drapaczy chmur. A co było tu przedtem? Jakim przemianom podlega dzielnica zwana niegdyś robotniczą? Czy nadal znajdziemy tu fabryki i domy z cegły? Przyjrzymy się dzisiejszej Woli przez pryzmat jej historii. Lekcji towarzyszą filmy, ćwiczenia i gra „Wola Memory”. 

Podstawa programowa: wiedza o społeczeństwie: VI. 6, VII. 1, VII. 5 / historia: II. 2, III. 3 
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną


 

KAMPO- medycyna wędrownych aptekarzy

Kultura wschodu od razu kojarzy nam się z czymś innym, nieznanym. Czy rzeczywiście tak jest? Na lekcji przyjrzymy się bliżej medycynie tradycyjnej- poznamy jej składniki, twórców, dowiemy się jak działały tamtejsze apteki oraz w jaki sposób rozpowszechniano lekarstwa.

Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasa 4/ przyroda: I. 1, I. 5, II. 5, 7, III. 4 /szkoła podstawowa klasa 5-6 / historia: II. 1, II. 4 /biologia: IV.  1, V.  1, VI. 3.


 

 

Szkoły podstawowe klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe (14+ lat)

 

Miejscy aktywiści 

Lekcja stanowi przegląd inicjatyw społecznych na Woli – od organizacji odczytów po strajki w fabrykach, od samokształcenia po budowę osiedli robotniczych. Poznajcie sylwetki filantropów działających na Woli, dowiedzcie się, co mieszkańcy Woli robili dla siebie nawzajem w celu poprawy warunków i perspektyw. Zjawiska omawiane na lekcji będą dotyczyły okresu od XIX wieku po współczesne inicjatywy w dzielnicy.

Grupa wiekowa: szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa: XXIV 1, 2, 4, 5, XXX 1, 3, XXXIX 2 wiedza o społeczeństwie: I 1, VI 5. 6., VII 5., VII 5


 

Ocaleni przez pamięć

Praga od zawsze słynęła ze swojej wielokulturowości. Znaczną część mieszkańców dzielnicy przed II wojną światową stanowili Żydzi. Zapraszamy na zajęcia poświęcone wspomnieniom o tej barwnej mniejszości. Poznamy historię Żydów praskich, wysłuchamy relacji ich sąsiadów, przyjaciół, braci. Porozmawiamy o tym, czym jest pamięć w ogóle, oraz pochylimy się nad wartością relacji wspomnieniowych. Lekcja oparta została na niezwykłym słuchowisku dokumentalnym – „Ocalenie przez pamięć”, stworzonym z nagrań biograficznych z Archiwum Historii Mówionej Muzeum Warszawskiej Pragi i ze wspomnień spisanych w Księdze Pamięci Sefer Praga. 

Grupa wiekowa: szkoła ponadpodstawowa 
Podstawa programowa: język polski: I. 1, 2, 4, 7, 9, III. 1, 4, IV. 1, 2 / historia: I. 2, II. 1, 2, 4, III. 2


 

Praga – instrukcja obsługi 

Warszawskie dzielnice kryją w sobie wiele tajemnic i wyjątkowych miejsc. Jedną z ciekawszych jest oczywiście Praga. Podczas lekcji uczestnicy poznają historię Pragi z różnych perspektyw: niewielkiej osady, która stała się miastem, bazaru przyciągającego kupujących wielkim syfonem, wielowyznaniowej dzielnicy, gwarnych plaż i parków, dużych fabryk i małych pracowni rzemieślniczych, a także ulic, kamienic i podwórek inspirujących współczesnych artystów. Lekcja stanowi okazję do poznania historii Pragi, zastanowienia się nad różnicami między lewo- i prawobrzeżną Warszawą, a także do refleksji nad współczesnym statusem dzielnicy.

Podstawa programowa: liceum i technikum / język polski: III. 2. 11, II. 2. 2 / historia: I. 1-3, XIX. 4, XXIV. 4, XXVII, XXXIX. 1, 2, LIII, LV7 


 

Praskie historie z okupowanej Warszawy

W czasie lekcji uczestnicy dowiedzą się, czym jest historii mówiona i w jaki sposób analizować źródło historyczne. Wysłuchają wybranych wspomnień mieszkańców Pragi, dotyczących II wojny światowej i niemieckiej okupacji. Staną się one punktem wyjścia do rozmowy na temat życia codziennego warszawiaków w czasie okupacji. Tłem dla prezentowanych historii będą charakterystyczne i istniejące do dziś praskie miejsca, takie jak bazar Różyckiego czy warszawskie zoo.

Grupa wiekowa: klasy 7–8 szkoły podstawowej
Podstawa programowa: historia: I. 1, II. 1, 3, 4, XXXIII. 2


 

Warszawa – miasto z charakterem

Nasze skojarzenia związane z Warszawą różnią się w zależności od naszej wiedzy, wieku, miejsca zamieszkania. Każdy, kto mieszka w Warszawie lub był tu z wizytą, ma swoją własną mapę miasta i wyobrażenie o nim. Zastanowimy się, na czym polega fenomen Warszawy, prześledzimy ważne miejsca i budowle, przypomnimy znane i nieznane fakty z jej historii. Przywołamy także najciekawsze opowieści z cyklu miejskich legend. Lekcja jest okazją do uporządkowania wiedzy, ale także zachętą do odwiedzenia miasta i odczucia jego charakteru.

Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasy 7-8 / historia: I. 4, 5, II, III / język polski: I. 3, 7, IV. 1, 2
liceum i technikum / historia: I. 1, 2, II. 2-4, III / język polski: I. 2, 3, IV. 1, 2, 5, 7