fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

03.09.2021 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Edukacja Muzeum Farmacji, Muzeum Farmacji

Oferta edukacyjna dla szkół | Muzeum Farmacji

Oferta edukacyjna dla szkół | Muzeum Farmacji

Przedstawiamy świat dawnych aptek, opowiadamy historię farmacji.

Przyglądamy się różnym metodom produkcji leków, reklamom medycznym, naszej patronce – Antoninie Leśniewskiej, jednej z pierwszych europejskich farmaceutek.

Stawiamy pytania o indywidulne doświadczenie bólu, a także, o to w jaki sposób choroby i możliwości ich leczenia wpływały na życie społeczne.

Organizujemy zajęcia edukacyjne na zamówienie (szkoły i grupy zorganizowane). Prowadzimy lekcje muzealne, oprowadzania, warsztaty.

Wąż, laska i kielich – o symbolice aptecznej

Czy wiecie, dlaczego aptekę oznacza się zielonym krzyżem?
Dlaczego wokół kielicha zdrowia wije się wąż?
Co wspólnego z farmacją mają mitologiczne postacie –  Hygeia i Panakeja?

Podczas zajęć przeniesiemy się do starożytnej Grecji i zajrzymy do świątyni boga sztuki medycznej – Asklepiosa. Zastanowimy się, co w dawnych aptekach robiły egzotyczne i mityczne zwierzęta, takie jak krokodyle, jednorożce, smoki. Przeprowadzimy detektywistyczne śledztwo i wspólnie odczytamy symbole, które do dziś są obecne w farmacji i medycynie.

W ramach warsztatu skleimy przyjaznego węża aptecznego, którego każdy uczestnik i każda uczestniczka będzie mógł nazwać i zabrać na pamiątkę do domu!

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: III. 4,  III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.9, IV.11, IV. 19.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Zdrowie z łąki

Co to są zioła i rośliny lecznicze? Gdzie możemy je zbierać, jak pachną, jak je suszymy i na co stosujemy? Co pachnie bardziej – olejek uzyskany z danej rośliny czy ususzona roślina?

Podczas zajęć uczestnicy i uczestniczki będą mogli poznać podstawowe gatunki ziół (np. mięta, rumianek, lawenda, koper włoski), powąchać wybrane suszone zioła i olejki, przyjrzeć się wnętrzu starej apteki i wspólnie zobaczyć jak kiedyś przechowywano zioła oraz jakich narzędzi używano do ich obróbki.

W części warsztatowej uczestnicy będą mogli utrzeć w moździerzu własną mieszankę ziół i zabrać ją ze sobą do domu.

Czas trwania: 45-60 minut
Podstawa programowa: III. 4,  III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.9, IV.11, IV. 19.
Dostępność: z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Wąż, laska i kielich – o symbolice aptecznej

Czy wiecie, dlaczego aptekę oznacza się zielonym krzyżem?

Dlaczego wokół kielicha zdrowia wije się wąż?
Co wspólnego z farmacją mają mitologiczne postacie –  Hygeia i Panakeja?

Podczas zajęć przeniesiemy się do starożytnej Grecji i zajrzymy do świątyni boga sztuki medycznej – Asklepiosa. Zastanowimy się, co w dawnych aptekach robiły egzotyczne i mityczne zwierzęta, takie jak krokodyle, jednorożce, smoki. Przeprowadzimy detektywistyczne śledztwo i wspólnie odczytamy symbole, które do dziś są obecne w farmacji i medycynie.

W ramach warsztatu skleimy przyjaznego węża aptecznego, którego każdy uczestnik i każda uczestniczka będzie mógł nazwać i zabrać na pamiątkę do domu!

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszar społeczny: III.1–3, 5; obszar poznawczy: IV.1, 6, 10–11; edukacja społeczna: III.1.6–7, 2.2–5; edukacja plastyczna: V.2.1, 2.6, 2.8, 3.1
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Apteka i apteczka

Obejrzymy wspólnie wnętrze dawnej apteki: stuletnie meble, słoje, butle, dawne narzędzia do ręcznego wytwarzania leków. Czym różni się to miejsce od współczesnej apteki? Poszukamy na wystawie starych opakowań i naczyń na lekarstwa oraz zastanowimy się, jak obecnie je przechowujemy.

Podczas zajęć dzieci będą mogły zobaczyć angielską i japońską apteczkę z XIX wieku, a w trakcie warsztatu skompletować współczesną apteczkę na wycieczkę szkolną. Zajęciom towarzyszą informacje dotyczące bezpieczeństwa – wszystkie leki zawsze podaje osoba dorosła.

Czas trwania: 45-60 minut
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza IV.1, IV.2
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Zdrowie z łąki

Co to są zioła i rośliny lecznicze? Gdzie możemy je zbierać, jak pachną, jak je suszymy i na co stosujemy? Co pachnie bardziej – olejek uzyskany z danej rośliny czy ususzona roślina?

Podczas zajęć dzieci będą mogły poznać podstawowe gatunki ziół (np. mięta, rumianek, lawenda, koper włoski), powąchać wybrane suszone zioła i olejki, przyjrzeć się wnętrzu starej apteki i wspólnie zobaczyć jak kiedyś przechowywano zioła oraz jakich narzędzi używano do ich obróbki. W części warsztatowej uczestnicy i uczestniczki będą mogli utrzeć w moździerzu własną mieszankę ziół i zabrać ją ze sobą do domu.

Czas trwania: 45-60 minut
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza IV.1, IV.2
Dostępność: z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Po pierniki do apteki! (od 15 października)

Pierniki w Muzeum Farmacji, dlaczego? Ten aromatyczny wypiek można było kiedyś kupić w aptece, ponieważ traktowano go jako lekarstwo.

Na spotkaniu porozmawiamy o czasach, kiedy aptekarz handlował cennymi korzeniami, wonnymi olejkami i egzotycznymi przyprawami. Składniki te wykorzystywał również do przyrządzania leczniczych wypieków, a najlepsi aptekarze byli nie tylko kupcami, ale również utalentowanymi piekarzami i kucharzami. Wąchając rozmaite przyprawy, porozmawiamy o skojarzeniach, jakie wywołują w nas zapachy, a także o tym, co powoduje, że niektóre zapachy i smaki nam się podobają, a niektóre wywołują niechęć.

W ramach warsztatów utrzemy aromatyczną mieszankę przypraw do rozgrzewającej herbaty lub leczniczego piernika. Gotowy produkt będzie można zabrać do domu.

Czas trwania: 45-60 minut 
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Laboratorium, skład apteczny, sklep

W trakcie lekcji uczniowie będą mogli zaobserwować przemiany jakie zachodziły w funkcjonowaniu apteki od końca XIX wieku do współczesności – od czasów kiedy w laboratorium aptecznym prowadzono eksperymenty, odkrywano nowe substancje, następnie stosowane jako leki, do czasów kiedy ręczne wytwarzanie leków w aptece praktycznie zanikło.

Podczas uważnego przejścia przez wystawę główną uczestnicy zapoznają się z grupami leków (leki stosowane na układ oddechowy, leki przeciwbólowej, leki nasercowe, leki dermatologiczne itp.), sposobami ich przechowywania oraz opisywania.

Do czego służyło uranowe szkło i od kiedy i z jakiego powodu do przechowywania substancji leczniczych stosuje się jednak to o brązowej barwie? Jak oznaczano trucizny i czemu stosowano emaliowane oznaczenia? Podczas pracy w grupach uczestnicy odszukają na wystawie odpowiedzi na wylosowane pytania.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia: III.9.6, IV
Dostępność:  z niepełnosprawnością ruchową


Zdrowie z łąki

Co to są zioła i rośliny lecznicze? Gdzie możemy je zbierać, jak pachną, jak je suszymy i na co stosujemy? Co pachnie bardziej – olejek uzyskany z danej rośliny czy ususzona roślina?

Podczas zajęć uczestnicy i uczestniczki będą mogli poznać podstawowe gatunki ziół (np. mięta, rumianek, lawenda, koper włoski), powąchać wybrane suszone zioła i olejki, przyjrzeć się wnętrzu starej apteki i wspólnie zobaczyć jak kiedyś przechowywano zioła oraz jakich narzędzi używano do ich obróbki. W części warsztatowej uczestnicy będą mogli utrzeć w moździerzu własną mieszankę ziół i zabrać ją ze sobą do domu.

Czas trwania: 45-60 minut
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza III. 6, III.7
Dostępność: z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Z polotem – o zapachach w dawnej aptece

O wodzie różanej, kadzidłach, pachnących miodem naparach lipowych oraz roli zapachu w aptece usłyszycie podczas nowych warsztatów w Muzeum Farmacji. Wchodząc do dawnej apteki przepełnionej wonią lawendy, rumianku i mięty postaramy się rozbudzić wrażliwość olfaktoryczną, podkreślić rolę pamięci zapachowej i sensoryki we współczesnych przestrzeniach muzealnych.

Podczas warsztatów uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, czy aromaterapia działa, jak tworzyło się olejek eteryczny w XIX wieku i kim byli aromatariusze. Stworzą też własny naturalny dyfuzor w otoczeniu zabytkowych moździerzy, pistli i butelek ze szkła uranowego.

Zapraszamy w efemeryczny świat zapachów!

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza III. 6, III.7
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Lecznicza maść

Podczas zajęć dzieci zapoznają się z warsztatem pracy aptekarza. Dowiedzą się, do czego służą moździerz, perkolator i pigulnica. Dotkną wybrane przyrządy apteczne, a także powąchają suszone zioła i dowiedzą się, które ich części mają właściwości lecznicze. Poznają różnicę między substancją czynną a bazą do wytwarzania leku.

W części warsztatowej uczestnicy i uczestniczki będą mogli przygotować utrzeć w moździerzu własną maść, którą następnie zabiorą ze sobą do domu.

Czas trwania: 45-60 minut
Maksymalna liczba: 15 osób
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza III. 6, III.7
Dostępność: z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Po pierniki do apteki! (od 15 października)

Pierniki w Muzeum Farmacji, dlaczego? Ten aromatyczny wypiek można było kiedyś kupić w aptece, ponieważ traktowano go jako lekarstwo.

Na spotkaniu porozmawiamy o czasach, kiedy aptekarz handlował cennymi korzeniami, wonnymi olejkami i egzotycznymi przyprawami. Składniki te wykorzystywał również do przyrządzania leczniczych wypieków, a najlepsi aptekarze byli nie tylko kupcami, ale również utalentowanymi piekarzami i kucharzami. Wąchając rozmaite przyprawy, porozmawiamy o skojarzeniach, jakie wywołują w nas zapachy, a także o tym, co powoduje, że niektóre zapachy i smaki nam się podobają, a niektóre wywołują niechęć.

W ramach warsztatów utrzemy aromatyczną mieszankę przypraw do rozgrzewającej herbaty lub leczniczego piernika. Gotowy produkt będzie można zabrać do domu.

Czas trwania: 45-60 minut 
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Z polotem – o zapachach w dawnej aptece

„W zapachu konwalii goją się rany […]” – pisała Halina Poświatowska.

O wodzie różanej, kadzidłach, pachnących miodem naparach lipowych oraz roli zapachu w aptece usłyszycie podczas nowych warsztatów w Muzeum Farmacji. Wchodząc do dawnej apteki przepełnionej wonią lawendy i terpentyny postaramy się rozbudzić wrażliwość olfaktoryczną, podkreślić rolę pamięci zapachowej i sensoryki we współczesnych przestrzeniach muzealnych.

Podczas warsztatów uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, czy aromaterapia działa, jak tworzyło się olejek eteryczny w XIX wieku i kim byli aromatariusze. Stworzą też własny naturalny dyfuzor w otoczeniu zabytkowych moździerzy, pistli i butelek ze szkła uranowego.

Zapraszamy w efemeryczny świat zapachów!

Czas trwania: 60-75 minut
Maksymalna liczba uczestników: 20 osób
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza III. 4, 5, 7
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Laboratorium, skład apteczny, sklep

W trakcie lekcji uczniowie będą mogli zaobserwować przemiany jakie zachodziły w funkcjonowaniu apteki od końca XIX wieku do współczesności – od czasów kiedy w laboratorium aptecznym prowadzono eksperymenty, odkrywano nowe substancje, następnie stosowane jako leki, do czasów kiedy ręczne wytwarzanie leków w aptece praktycznie zanikło.

Podczas uważnego przejścia przez wystawę główną uczestnicy zapoznają się z grupami leków (leki stosowane na układ oddechowy, leki przeciwbólowej, leki nasercowe, leki dermatologiczne itp.), sposobami ich przechowywania oraz opisywania.

Do czego służyło uranowe szkło i od kiedy i z jakiego powodu do przechowywania substancji leczniczych stosuje się jednak to o brązowej barwie? Jak oznaczano trucizny i czemu stosowano emaliowane oznaczenia? Podczas pracy w grupach uczestnicy i uczestniczki odszukają na wystawie odpowiedzi na wylosowane pytania.

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: biologia: III.9.6, IV
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Reklama medyczna – fakty i manipulacje

Dzisiejszego świata nie wyobrażamy sobie bez reklam. Celebryci zachwalający rozmaite produkty, audiomarketing, okienka „pop-up”, lokowanie produktów – zjawiska te nie są dla nas czymś nowym. Czy jednak jesteśmy odporni na manipulacje i techniki perswazyjne wykorzystywane we wszechobecnych komunikatach reklamowych? Czy jesteśmy w stanie opisać skojarzenia, które celowo wywołują w nas producenci, by zachęcić do kupna produktu?

Podczas zajęć w Muzeum Farmacji krytycznie przeanalizujemy historyczne i współczesne formy ogłoszeń, wyodrębniając zawarte w nich techniki perswazyjne oraz elementy manipulacji. Spróbujemy ocenić, co w reklamie jest faktem, a co opinią producenta. Zastanowimy się również, czy (a jeśli tak – w jaki sposób) zostaliśmy przekonani do kupienia produktu.

Wnioski z analiz odniesiemy do wielu aktualnych komunikatów reklamowych, w których pojawiają się środki lecznicze, produkty medyczne i suplementy diety.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5; WOS: (Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie) IX. 1,5; (Środki masowego przekazu) X.2,3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I.1,4.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Emancypacyjny szlak Antoniny Leśniewskiej 

Antonina Leśniewska – farmaceutka, społeczniczka, nauczycielka, a przede wszystkim osoba śmiało wykraczająca poza ograniczenia narzucane przez XIX-wieczne społeczeństwo. Mimo wielu przeciwności oraz niechęci środowiska akademickiego, uzyskała w Petersburgu tytuł magister farmacji (1900 r.), będąc pierwszą Polką, a z zarazem pierwszą w Imperium Rosyjskim kobietą, która przebiła „szklany sufit”. Udowodniła przez to, że płeć nie powinna mieć żadnego wpływu na dostęp do tytułów naukowych i możliwość podejmowania pracy w profesjach okołomedycznych.

Podejmując najważniejsze wątki z emancypacyjnej biografii właścicielki „Pierwszej Żeńskiej Apteki”, poznamy trudności, z jakimi zmagała się w toku swojej edukacji.

W części warsztatowej zwrócimy uwagę na wybrane elementy ekspozycji muzealnej oraz prześledzimy artykuły i ogłoszenia prasowe z epoki.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5; WOS: (Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie) IX. 1,5; (Środki masowego przekazu:) X.2,3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I.1,4.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Pigułka o bólu

Punktem wyjścia do spotkania będą historyczne środki przeciwbólowe, które prezentujemy na wystawie głównej: słynny proszek z Kogutkiem, Aspiryna, ale także substancje silnie działające jak leki narkotyczne czy morfina.

Wspólnie zastanowimy się, czym jest ból?
Dlaczego go odczuwamy?
O czym może nam powiedzieć ból?
W jaki sposób możemy sobie z nim poradzić?

W czytelnej, skondensowanej formie przypomnimy podstawowe fakty dotyczące bólu, jego powstawania i odczuwania, a także roli jaką pełni w organizmie. Nauczymy się odczytywać sygnały płynące z ciała i jak na nie reagować. Omówimy podstawowe zasady stosowania leków przeciwbólowych, a także co się może stać w przypadku nieumiejętnego ich stosowania.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia: III.9.6, IV
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Lecznicza maść

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z warsztatem pracy aptekarza. Przyjrzą się drugiemu stołowi aptecznemu i dowiedzą się, do czego służą moździerz, perkolator i pigulnica. Dotkną wybrane przyrządy apteczne, a także powąchają suszone zioła. Poznają też zastosowanie wybranych roślin oraz sposoby przetwarzania surowców do produkcji leków. Poznają różnicę między substancją czynną a substancją bazową.

W części warsztatowej uczestnicy i uczestniczki będą mogli przygotować własną maść, którą następnie zabiorą ze sobą do domu.

Czas trwania: 45-60 minut
Maksymalna liczba: 15 osób
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza III. 6, III.7
Dostępność: z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Substancje psychoaktywne w lecznictwie i kulturze

Uczestnicy i uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z wybranymi aspektami stosowania substancji narkotycznych (odurzających) w przeszłości i obecnie. Prześledzą dzieje upowszechniania się tego typu preparatów oraz rosnącej świadomości społecznej wobec ryzyka uzależnień. Zastanowią się, co wpływa na fakt, że niektóre środki psychoaktywne są łatwo dostępne (nikotyna, alkohol, kofeina), a także spróbują określić przyczyny zażywania substancji psychoaktywnych dzisiaj.  Zaproponowane podczas lekcji ćwiczenia będą miały na celu odróżnienie faktów od opinii na temat rozmaitych środków odurzających.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia III: 9.4, 9.6
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością wzroku

osoby z niepełnosprawnością ruchu i niepełnosprawnością wzroku


Po pierniki do apteki! (od 15 października)

Pierniki w Muzeum Farmacji, dlaczego? Ten aromatyczny wypiek można było kiedyś kupić w aptece, ponieważ traktowano go jako lekarstwo.

Na spotkaniu porozmawiamy o czasach, kiedy aptekarz handlował cennymi korzeniami, wonnymi olejkami i egzotycznymi przyprawami. Składniki te wykorzystywał również do przyrządzania leczniczych wypieków, a najlepsi aptekarze byli nie tylko kupcami, ale również utalentowanymi piekarzami i kucharzami. Wąchając rozmaite przyprawy, porozmawiamy o skojarzeniach, jakie wywołują w nas zapachy, a także o tym, co powoduje, że niektóre zapachy i smaki nam się podobają, a niektóre wywołują niechęć.

W ramach warsztatów utrzemy aromatyczną mieszankę przypraw do rozgrzewającej herbaty lub leczniczego piernika. Gotowy produkt będzie można zabrać do domu.

Czas trwania: 45-60 minut 
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Reklama medyczna – fakty i manipulacje

Dzisiejszego świata nie wyobrażamy sobie bez reklam. Celebryci zachwalający rozmaite produkty, audiomarketing, okienka „pop-up”, lokowanie produktów – zjawiska te nie są dla nas czymś nowym. Czy jednak jesteśmy odporni na manipulacje i techniki perswazyjne wykorzystywane we wszechobecnych komunikatach reklamowych? Czy jesteśmy w stanie opisać skojarzenia, które celowo wywołują w nas producenci, by zachęcić do kupna produktu?

Podczas zajęć w Muzeum Farmacji krytycznie przeanalizujemy historyczne i współczesne formy ogłoszeń, wyodrębniając zawarte w nich techniki perswazyjne oraz elementy manipulacji. Spróbujemy ocenić, co w reklamie jest faktem, a co opinią producenta. Zastanowimy się również, czy (a jeśli tak – w jaki sposób) zostaliśmy przekonani do kupienia produktu.

Wnioski z analiz odniesiemy do wielu aktualnych komunikatów reklamowych, w których pojawiają się środki lecznicze, produkty medyczne i suplementy diety.

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5; WOS: (Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie) IX. 1,5; (Środki masowego przekazu) X.2,3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I.1,4.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Emancypacyjny szlak Antoniny Leśniewskiej 

Antonina Leśniewska – farmaceutka, społeczniczka, nauczycielka, a przede wszystkim osoba śmiało wykraczająca poza ograniczenia narzucane przez XIX-wieczne społeczeństwo. Mimo wielu przeciwności oraz niechęci środowiska akademickiego, uzyskała w Petersburgu tytuł magister farmacji (1900 r.), będąc pierwszą Polką, a z zarazem pierwszą w Imperium Rosyjskim kobietą, która przebiła „szklany sufit”. Udowodniła przez to, że płeć nie powinna mieć żadnego wpływu na dostęp do tytułów naukowych i możliwość podejmowania pracy w profesjach okołomedycznych.

Podejmując najważniejsze wątki z emancypacyjnej biografii właścicielki „Pierwszej Żeńskiej Apteki”, poznamy trudności, z jakimi zmagała się w toku swojej edukacji.

W części warsztatowej zwrócimy uwagę na wybrane elementy ekspozycji muzealnej oraz prześledzimy artykuły i ogłoszenia prasowe z epoki.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-4; (Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX wieku) XXXVI. 4; WOS: (Wykorzystanie i tworzenie informacji) II. 1-3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I. 9-11.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Pigułka o bólu

Punktem wyjścia do spotkania będą historyczne środki przeciwbólowe, które prezentujemy na wystawie głównej: słynny proszek z Kogutkiem, aspiryna, ale także substancje silnie działające jak leki narkotyczne czy morfina.

Wspólnie zastanowimy się, czym jest ból?
Dlaczego go odczuwamy?
O czym może nam powiedzieć ból?
W jaki sposób możemy sobie z nim poradzić?

W czytelnej, skondensowanej formie przypomnimy podstawowe fakty dotyczące bólu, jego powstawania i odczuwania, a także roli jaką pełni w organizmie. Nauczymy się odczytywać sygnały płynące z ciała i jak na nie reagować. Omówimy podstawowe zasady stosowania leków przeciwbólowych, a także co się może stać, w przypadku nieumiejętnego ich stosowania.

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: biologia 7.1, 7.11, program profilaktyczno-wychowawczy
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Substancje psychoaktywne w lecznictwie i kulturze

Uczniowie i uczennice zostaną zapoznani z wybranymi aspektami stosowania substancji narkotycznych (odurzających) w przeszłości i obecnie. Prześledzą dzieje upowszechniania się tego typu preparatów oraz rosnącej świadomości społecznej wobec ryzyka uzależnień. Zastanowią się, co wpływa na fakt, że niektóre środki psychoaktywne są łatwo dostępne (nikotyna, alkohol, kofeina), a także spróbują określić przyczyny zażywania substancji psychoaktywnych dzisiaj.  Zaproponowane podczas lekcji ćwiczenia będą miały na celu odróżnienie faktów od opinii na temat rozmaitych środków odurzających.

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: biologia III: 9.4, 9.6
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością wzroku

osoby z niepełnosprawnością ruchu i niepełnosprawnością wzroku


Trucizna niejedno ma imię. Czy od leku różni ją tylko dawka?

Czy zastanawialiście się, w jaki sposób farmacja, czyli nauka o leku, jest powiązana z truciznami? Czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że trucizna może być lekarstwem, a lekarstwo trucizną? Dlaczego w dawnej aptece można było dostać substancje trujące, takie jak arszenik, strychnina czy rtęć? Podczas zajęć uczniowie i uczennice wymienią się swoimi skojarzeniami na temat trucizn, a także przyjrzą się wybranym obiektom z ekspozycji Muzeum Farmacji. 

Pracując w grupach, odniosą się do przykładów zastosowania trucizn w historii, dziełach filmowych i literaturze. Omówią objawy towarzyszące zatruciom, metody ich leczenia, zastanowią się również, w jaki sposób trucizny są dziś wykorzystywane w rozmaitych gałęziach przemysłu i… medycyny.

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: ogólne biologia (cele kształcenia – wymagania)  II: 1, 4, 5; IV: 1, 4, 6
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową


7 leków, które zmieniły oblicze medycyny

Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez środków leczniczych. Aspiryna, penicylina, insulina na dobre zadomowiły się we współczesnej medycynie. Ich historia jest jednak stosunkowo krótka, a okoliczności towarzyszące odkryciu mogą być inspiracją dla autorów książek przygodowych.

Podczas zajęć uczniowie i uczennice poznają losy naukowców, którzy opracowali nowe substancje lecznicze lub odkryli nieznane właściwości już istniejących substancji. Omówią zmiany w medycynie, jakie wprowadził m. in. eter znieczulający, prozac czy pierwszy syntetyczny lek antybakteryjny – salwarsan. Dowiedzą się, jaką rolę w rozwoju medycyny odgrywał przypadek, a jaką – drobiazgowe eksperymenty i praca w zespole. Następnie w podgrupach okryją tajniki ekspozycji Muzeum Farmacji i rozwiążą wylosowane zadania. Zastanowią się również, w jaki sposób leki wpływają na nasz organizm i czy możliwe jest opracowanie medykamentu nieposiadającego efektów ubocznych.

Czas trwania: 60-75 minut
Podstawa programowa: ogólne biologia (cele kształcenia – wymagania) II: 1, 4, 5; IV: 1, 4, 6
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchową


Z polotem – o zapachach w dawnej aptece

„W zapachu konwalii goją się rany […]” – pisała Halina Poświatowska.

O wodzie różanej, kadzidłach, pachnących miodem naparach lipowych oraz roli zapachu w aptece (i nie tylko!) usłyszycie podczas nowych warsztatów w Muzeum Farmacji. Wchodząc do dawnej apteki przepełnionej wonią lawendy i terpentyny postaramy się rozbudzić wrażliwość olfaktoryczną, podkreślić rolę pamięci zapachowej i sensoryki we współczesnych przestrzeniach muzealnych.

Podczas warsztatów uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, czy aromaterapia działa, jak tworzyło się olejek eteryczny w XIX wieku i kim byli aromatariusze. Stworzą też własny naturalny dyfuzor w otoczeniu zabytkowych moździerzy, pistli i butelek ze szkła uranowego.

Zapraszamy w efemeryczny świat zapachów!

Czas trwania: 60-75 minut 
Maksymalna liczba uczestników: 20 osób
Podstawa programowa: ogólne biologia (cele kształcenia – wymagania) II: 1, 4, 5; IV: 1, 4, 6
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Po pierniki do apteki! (od 15 października)

Pierniki w Muzeum Farmacji, dlaczego? Ten aromatyczny wypiek można było kiedyś kupić w aptece, ponieważ traktowano go jako lekarstwo.

Na spotkaniu porozmawiamy o czasach, kiedy aptekarz handlował cennymi korzeniami, wonnymi olejkami i egzotycznymi przyprawami. Składniki te wykorzystywał również do przyrządzania leczniczych wypieków, a najlepsi aptekarze byli nie tylko kupcami, ale również utalentowanymi piekarzami i kucharzami. Wąchając rozmaite przyprawy, porozmawiamy o skojarzeniach, jakie wywołują w nas zapachy, a także o tym, co powoduje, że niektóre zapachy i smaki nam się podobają, a niektóre wywołują niechęć.

W ramach warsztatów utrzemy aromatyczną mieszankę przypraw do rozgrzewającej herbaty lub leczniczego piernika. Gotowy produkt będzie można zabrać do domu.

Czas trwania: 45-60 minut 
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Terminy lekcji: środa–piątek
Godziny: 10:00-17:00
Maksymalna liczba: 25 osób (mniej w przypadku wybranych lekcji warsztatowych)
Miejsce spotkania: Muzeum Farmacji, ul. Piwna 31/33
Rezerwacje: od środy do niedzieli w godz. 10:00–17:00, e-mail: muzeum.farmacji@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 831 71 79
Koszt: 250 zł

Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1.    Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.

1.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:

  1. oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
  2. lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
  3. kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
  4. spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
  5. wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
  6. Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.

1.3.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.

1.4.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.

1.5.    Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

1.6.    Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.

1.7.    Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.

  1. ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI

2.1.    Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.

2.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.

2.3.    Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:

  1. 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
  2. 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
  3. 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.

2.4.    W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.

2.5.    Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.

  1. POTWIERDZENIE REZERWACJI

3.1.    Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.

3.2.    Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.

3.3.    Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

3.4.    W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.

3.5.    Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.

  1. LICZEBNOŚĆ GRUPY

4.1.    Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.

4.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.

4.3.    Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.

4.4.    Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.

4.5.    W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.

4.6.    Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.

4.7.    Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

  1. DANE OSOBOWE

5.1.    Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.

5.2.    Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.

5.3.    Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.

5.4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.

5.5.    Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

5.6     Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.

5.7.    Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;

5.8.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

5.9.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.

5.10.  Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

5.11.  Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.

5.12.  Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.

  1. PŁATNOŚCI

6.1.    Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

6.2.    Opłaty za usługi są dokonywane:

  1. przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
  2. po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.

6.3.    Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.

6.4.    Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.

6.5.   Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.

  1. REZYGNACJA Z REZERWACJI

7.1.    Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.

7.2.    W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi

  1. SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ

8.1.    Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.

8.2.    Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.

8.3.    W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.

8.4.    W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.

 POZOSTAŁE UREGULOWANIA

9.1.    Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.

9.2.    Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.

9.3.    W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.

9.4.    W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.

9.5.    Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.

9.6.    Zajęcia online nie mogą być nagrywane.

9.7.    Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

9.8.    Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.

9.9.    W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.

9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.

9.11   W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,

w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.

 


Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
  2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
  3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
  4. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
  5. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
  6. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
  7. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
  9. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLLETER

Jeśli chcesz być na bieżąco z ofertą edukacyjną dla szkół, Muzeum Warszawy i oddziałów, zapisz się na newsletter.

Dostaniesz informacje o aktualnej ofercie lekcji, warsztatów, spacerów muzealnych, zimowych i letnich programach zajęć, lekcjach towarzyszących wystawom czasowym, a także o materiałach edukacyjnych do pobrania oraz informacje o szkoleniach, warsztatach i konferencjach dla nauczycieli i nauczycielek.

* wymagane pole
*wymagane pole
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych *
Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych *