fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

03.09.2021 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Muzeum Farmacji

Lekcje muzealne w Muzeum Farmacji

Lekcje muzealne w Muzeum Farmacji

W sposób przystępny przedstawiamy świat dawnych aptek, opowiadamy historię farmacji. Przyglądamy się różnym metodom produkcji leków, reklamom medycznym, naszej patronce – Antoninie Leśniewskiej, jednej z pierwszych europejskich farmaceutek. Stawiamy pytania o indywidulne doświadczenie bólu, a także, o to w jaki sposób choroby i możliwości ich leczenia wpływały na życie społeczne.

Organizujemy zajęcia edukacyjne na zmówienie (szkoły i grupy zorganizowane). Prowadzimy lekcje muzealne, oprowadzania, warsztaty.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych gości:

  • wszyscy pracownicy muzeum mający kontakt z uczestnikami wyposażeni są w maseczki ochronne lub przyłbice,
  • w muzeum dostępne są środki do dezynfekcji rąk,
  • wszystkie materiały edukacyjne niezbędne do przeprowadzenia lekcji są dezynfekowane po zakończeniu zajęć i poddawane kwarantannie przed ponownym ich wykorzystaniem.

Do udziału w Lekcji uprawnione są wyłącznie osoby, które według swojej najlepszej wiedzy nie są zakażone wirusem SARS-CoV-2, nie przebywają na kwarantannie, ani nie przebywają pod nadzorem epidemiologicznym.

REGULAMIN  LEKCJI MUZEALNYCH

Uczestnicy lekcji muzealnych mają obowiązek:

  • przestrzegania obowiązujących w Muzeum zasad porządkowych powiązanych w szczególności z logistyką oraz bezpieczeństwem na terenie Muzeum, a także do stosowania się do wytycznych personelu Muzeum.
  • samodzielnego wyposażenia się w środki ochrony osobistej (maseczka, przyłbica lub inne środki ochraniające usta i nos) i ich stosowania przez cały czas przebywania na terenie Muzeum poprzez zakrycie ust i nosa.
  • podczas Lekcji organizowanych na otwartej przestrzeni Uczestnicy nie muszą zasłaniać nosa i ust pod warunkiem zachowania 1,5 m odstępu od innych. Należy zachować szczególną ostrożność w kontaktach z innymi.

W związku z możliwością zmian warunków zwiedzania we wszystkich oddziałach Muzeum Warszawy nasza oferta może ulec zmianie.

REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1.    Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.

1.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:

  1. oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
  2. lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
  3. kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
  4. spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
  5. wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
  6. Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.

1.3.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.

1.4.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.

1.5.    Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

1.6.    Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.

1.7.    Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.

  1. ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI

2.1.    Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.

2.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.

2.3.    Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:

  1. 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
  2. 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
  3. 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.

2.4.    W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.

2.5.    Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.

  1. POTWIERDZENIE REZERWACJI

3.1.    Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.

3.2.    Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.

3.3.    Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

3.4.    W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.

3.5.    Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.

  1. LICZEBNOŚĆ GRUPY

4.1.    Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.

4.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.

4.3.    Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.

4.4.    Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.

4.5.    W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.

4.6.    Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.

4.7.    Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

  1. DANE OSOBOWE

5.1.    Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.

5.2.    Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.

5.3.    Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.

5.4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.

5.5.    Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

5.6     Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.

5.7.    Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;

5.8.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

5.9.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.

5.10.  Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

5.11.  Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.

5.12.  Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.

  1. PŁATNOŚCI

6.1.    Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

6.2.    Opłaty za usługi są dokonywane:

  1. przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
  2. po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.

6.3.    Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.

6.4.    Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.

6.5.   Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.

  1. REZYGNACJA Z REZERWACJI

7.1.    Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.

7.2.    W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi

  1. SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ

8.1.    Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.

8.2.    Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.

8.3.    W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.

8.4.    W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.

 POZOSTAŁE UREGULOWANIA

9.1.    Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.

9.2.    Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.

9.3.    W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.

9.4.    W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.

9.5.    Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.

9.6.    Zajęcia online nie mogą być nagrywane.

9.7.    Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

9.8.    Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.

9.9.    W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.

9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.

9.11   W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,

w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.

 


Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
  2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
  3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
  4. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
  5. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
  6. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
  7. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
  9. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

Po uzgodnieniu prowadzimy zajęcia lub warsztaty na wybrany przez Państwa temat, dopasowane do konkretnej grupy wiekowej. Zajęcia będą odbywać się na wystawie głównej Muzeum Farmacji.

Więcej informacji: katarzyna.kucharska-hornung@muzeumwarszawy.pl

Koszt: 300 zł

Lekcje online prowadzone na żywo to spotkania angażujące grupę, w których stawiamy na interakcję, aktywne uczestnictwo, twórczą pracę i dobrą atmosferę. Wykorzystując technologie, uzupełniliśmy lekcje o ciekawe formy edukacyjne, m.in.: zagadki, quizy, prezentacje i wspólne oglądanie fragmentów filmów.

Podczas spotkań nie zabraknie opowieści o najciekawszych obiektach muzealnych, które inspirują do odkrywania historii Warszawy i jej fenomenu. Lekcje są realizowane przez doświadczonych edukatorów i edukatorki, którzy dostosowują treść do potrzeb i możliwości uczniów i uczennic w różnym wieku.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Terminy: poniedziałek–piątek
Czas trwania: 60 minut (w tym 15 minut wstęp techniczny)
Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM w dwóch wariantach: cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze
Limit uczestników: do 30 osób
Koszt: 130 zł
Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki są konieczne do przeprowadzenia zajęć, kamera – mile widziana
Zgłoszenia: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji Muzealnej, m: edukacja@muzeumwarszawy.pl, t: 22 277 43 78Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

Informacje organizacyjne (szczegółowe informacje zostaną wysłane po przyjęciu rezerwacji):

  • po mejlowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania;
  • nauczyciel/ka przekazuje link do spotkania swojej klasie;
  • uczennice i uczniowie klikają o danej godzinie link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online (na telefonie komórkowym lub tablecie trzeba wcześniej bezpłatnie pobrać i zainstalować aplikację ZOOM);
  • pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne;
  • jeśli lekcja odbywa się w wariancie: cała klasa przed jednym komputerem, prosimy o wcześniejsze przetestowanie sprzętu;
  • obecność nauczyciela podczas zajęć jest obowiązkowa.

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY 1-3)

Otwórzmy aptekę

Wydaje się, że każdy wie, do czego służą apteki. Czy oby na pewno? Dowiemy się też, jak bardzo różnią się apteki sprzed 100 lat od tych dobrze nam znanych. Poznamy podstawowe elementy wyposażenia niezbędnego do pracy w aptece. Pomówimy także o ciekawych osiągnięciach polskich uczonych niewspominanych na lekcjach historii czy biologii.

Podstawa programowa: edukacja polonistyczna: I.1.1–2; edukacja społeczna: III.1.1; edukacja plastyczna: V.2.8; edukacja informatyczna: VII.4, 5

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY 4-6)

KAMPO – medycyna wędrownych aptekarzy

Kultura Dalekiego Wschodu od razu kojarzy nam się z czymś odmiennym, nieznanym. Czy rzeczywiście tak jest? Na lekcji przyjrzymy się bliżej medycynie tradycyjnej – poznamy jej składniki, twórców, dowiemy się, jak działały dalekowschodnie apteki oraz w jaki sposób rozpowszechniano lekarstwa. Oprzemy się na ciekawych i zaskakujących przedmiotach z Muzeum Farmacji.

Podstawa programowa: klasa 4 – przyroda: I.1, 5, II.5, 7, III.4; klasy 5–6 – historia: II.1, 4;biologia: IV.1, V.1, VI.3

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY 7-8)

Farmaceutyczne rewolucje – odkrycia, które zmieniły oblicze medycyny

Rewolucje to domena nie tylko polityki, ale również nauki.

Na przestrzeni ostatnich 200 lat medycyna i farmacja doświadczyły wielu przewartościowań wywołanymi odkryciami naukowców. Jeszcze nie tak dawno lekarze uznawali gruźlicę za chorobę nieuleczalną, konieczność dezynfekcji naczyń chirurgicznych uważana była za bezsensowną, zaś każdy zabieg u dentysty jednoznacznie kojarzył się z trudnym do zniesienia bólem.

Spojrzymy wstecz, by docenić to, co wydaje się dostępne od zawsze: środki znieczulające, antybiotyki, środki antykoncepcyjne, produkty spożywcze wolne od drobnoustrojów groźnych dla zdrowia.

Podstawa programowa:

Historia:  (Chronologia historyczna) I. 1,4,5;  (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5, (Tworzenie narracji historycznej) III. 1,3. Biologia:  Wymagania ogólne (Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych) III. 1-3. (Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka) V.1. Wymagania szczególne: (Różnorodność życia) II.2, 3 pkt. 4; (Organizm człowieka) III. 6. pkt 3)


Cholera! czyli epidemie w historii ludzkości

Choroby towarzyszyły człowiekowi od zawsze. Nierzadko przybierały formę epidemii, które wzbudzając lęk i panikę, dziesiątkowały społeczności na całym świecie. Obecne pandemie nie stanowią wyjątku. Mimo rozwoju medycyny ludzkość wciąż bowiem zmaga się chorobami – zarówno tymi odkrytymi niedawno, jak i tymi nawracającymi od czasów starożytnych.

Podczas lekcji omówimy kilka wybranych chorób epidemicznych, m.in. cholerę, gruźlicę, HIV/AIDS oraz COVID-19. Przyjrzymy się im z perspektywy historii medycyny, zwracając uwagę na objawy, metody leczenia, wynalezienie konkretnych leków i szczepionek, oraz historii społecznej – zastanowimy się, jak traktowano osobę chorą oraz jakie stereotypy narosły wokół poszczególnych chorób.

Podstawa programowa:

Historia:  (Chronologia historyczna) I. 1,4,5;  (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5; (Tworzenie narracji historycznej) III. 1,3; Biologia: Wymagania ogólne (Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych) III. 1-3; (Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka) V.1; Wymagania szczególne: (Różnorodność życia) II.2, 3 pkt 4); (Organizm człowieka) III. 6. pkt 3);

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Farmaceutyczne rewolucje – odkrycia, które zmieniły oblicze medycyny

Rewolucje to domena nie tylko polityki, ale również nauki.

Na przestrzeni ostatnich 200 lat medycyna i farmacja doświadczyły wielu przewartościowań wywołanymi odkryciami naukowców. Jeszcze nie tak dawno lekarze uznawali gruźlicę za chorobę nieuleczalną, konieczność dezynfekcji naczyń chirurgicznych uważana była za bezsensowną, zaś każdy zabieg u dentysty jednoznacznie kojarzył się z trudnym do zniesienia bólem.

Spojrzymy wstecz, by docenić to, co wydaje się dostępne od zawsze: środki znieczulające, antybiotyki, środki antykoncepcyjne, produkty spożywcze wolne od drobnoustrojów groźnych dla zdrowia.

Podstawa programowa:

Historia: (Chronologia historyczna) I.1,2; (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-4. Poziom podstawowy: (Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe) XXXIV. 1,2. WOS: Zakres podstawowy: (Wykorzystanie i tworzenie informacji) II. 1-3. Zakres rozszerzony: (Człowiek w społeczeństwie) I. 6.


Cholera! czyli epidemie w historii ludzkości

Choroby towarzyszyły człowiekowi od zawsze. Nierzadko przybierały formę epidemii, które wzbudzając lęk i panikę, dziesiątkowały społeczności na całym świecie. Obecne pandemie nie stanowią wyjątku. Mimo rozwoju medycyny ludzkość wciąż bowiem zmaga się chorobami – zarówno tymi odkrytymi niedawno, jak i tymi nawracającymi od czasów starożytnych.

Podczas lekcji omówimy kilka wybranych chorób epidemicznych, m.in. cholerę, gruźlicę, HIV/AIDS oraz COVID-19. Przyjrzymy się im z perspektywy historii medycyny, zwracając uwagę na objawy, metody leczenia, wynalezienie konkretnych leków i szczepionek, oraz historii społecznej – zastanowimy się, jak traktowano osobę chorą oraz jakie stereotypy narosły wokół poszczególnych chorób.

Podstawa programowa:

Historia: Wymagania ogólne: (Chronologia historyczna) I.1,2; (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-4; Poziom podstawowy: (Europa i świat po kongresie wiedeńskim) XXX; (Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe) XXXIV. 1,2; WOS: Zakres podstawowy: (Wykorzystanie i tworzenie informacji) II. 1-3; Zakres rozszerzony: (Człowiek w społeczeństwie) I. 6; J. polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I. 9;

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Terminy lekcji muzealnych: wtorek–piątek
Godziny: 10:00-18:00
Limit uczestników: 25 osób (jedna klasa)
Miejsce spotkania: Muzeum Farmacji, ul. Piwna 31/33
Zgłoszenia: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–17:00, Muzeum Farmacji, m: muzeum.farmacji@muzeumwarszawy.pl, t: 22 831 71 79
Koszt: 130 zł

Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

Ze względu na możliwości lokalowe zachęcamy do dzielenia dużych grup na pół i zamawiania dwóch lekcji muzealnych jedna po drugiej. Istnieje także możliwość zamówienia dwóch lekcji jednocześnie: jedna z nich odbywa się wtedy w Muzeum Farmacji przy ul. Piwnej 31/33, druga w siedzibie głównej Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta 42 (wybór z Oferty edukacyjnej Muzeum Warszawy).

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY 0-3)

Apteka i apteczka

Obejrzymy wspólnie wnętrze dawnej apteki: stuletnie meble, słoje, butle, dawne narzędzia do ręcznego wytwarzania leków. Czym różni się to miejsce od współczesnej apteki? Poszukamy na wystawie starych opakowań i naczyń na lekarstwa oraz zastanowimy się, jak obecnie je przechowujemy.

Podczas zajęć dzieci będą mogły zobaczyć angielską i japońską apteczkę z XIX wieku, a w trakcie warsztatu skompletować współczesną apteczkę na wycieczkę szkolną. Zajęciom towarzyszą informacje dotyczące bezpieczeństwa – wszystkie leki zawsze podaje osoba dorosła.

Czas trwania: 45-60 minut
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza IV.1, IV.2
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Zdrowie z łąki

Co to są zioła i rośliny lecznicze? Gdzie możemy je zbierać, jak pachną, jak je suszymy i na co stosujemy? Co pachnie bardziej – olejek uzyskany z danej rośliny czy ususzona roślina?

Podczas zajęć dzieci będą mogły poznać podstawowe gatunki ziół (np. mięta, rumianek, lawenda, koper włoski), powąchać wybrane suszone zioła i olejki, przyjrzeć się wnętrzu starej apteki i wspólnie zobaczyć jak kiedyś przechowywano zioła oraz jakich narzędzi używano do ich obróbki. W części warsztatowej uczestnicy będą mogli utrzeć w moździerzu własną mieszankę ziół i zabrać ją ze sobą do domu.

Czas trwania: 45-60 minut
Podstawa programowa: edukacja przyrodnicza IV.1, IV.2
Dostępność: z niepełnosprawnością wzroku, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY 4-6)

Laboratorium, skład apteczny, sklep

W trakcie lekcji uczniowie będą mogli zaobserwować przemiany jakie zachodziły w funkcjonowaniu apteki od końca XIX wieku do współczesności – od czasów kiedy w laboratorium aptecznym prowadzono eksperymenty, odkrywano nowe substancje, następnie stosowane jako leki, do czasów kiedy ręczne wytwarzanie leków w aptece praktycznie zanikło.

Podczas uważnego przejścia przez wystawę główną uczestnicy zapoznają się z grupami leków (leki stosowane na układ oddechowy, leki przeciwbólowej, leki nasercowe, leki dermatologiczne itp.), sposobami ich przechowywania oraz opisywania. Do czego służyło uranowe szkło i od kiedy i z jakiego powodu do przechowywania substancji leczniczych stosuje się jednak to o brązowej barwie? Jak oznaczano trucizny i czemu stosowano emaliowane oznaczenia? Podczas pracy w grupach uczestnicy odszukają na wystawie odpowiedzi na wylosowane pytania.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia: III.9.6, IV
Dostępność:  z niepełnosprawnością ruchową

SZKOŁY PODSTAWOWE (KLASY 7-8)

Laboratorium, skład apteczny, sklep

W trakcie lekcji uczniowie będą mogli zaobserwować przemiany jakie zachodziły w funkcjonowaniu apteki od końca XIX wieku do współczesności – od czasów kiedy w laboratorium aptecznym prowadzono eksperymenty, odkrywano nowe substancje, następnie stosowane jako leki, do czasów kiedy ręczne wytwarzanie leków w aptece praktycznie zanikło.

Podczas uważnego przejścia przez wystawę główną uczestnicy zapoznają się z grupami leków (leki stosowane na układ oddechowy, leki przeciwbólowej, leki nasercowe, leki dermatologiczne itp.), sposobami ich przechowywania oraz opisywania. Do czego służyło uranowe szkło i od kiedy i z jakiego powodu do przechowywania substancji leczniczych stosuje się jednak to o brązowej barwie? Jak oznaczano trucizny i czemu stosowano emaliowane oznaczenia? Podczas pracy w grupach uczestnicy odszukają na wystawie odpowiedzi na wylosowane pytania.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia: III.9.6, IV
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Kakao, proszek do zębów i antygorset – krótka historia reklamy medycznej 

Kefir, karmelki od kaszlu, antygorsety, aspiryna itd. – producenci w XIX i XX wieku prześcigali się w reklamowaniu wyrobów, których część – według dzisiejszej wiedzy – nie posiada walorów leczniczych. Swoje usługi promowali również lekarze, akuszerki oraz rozmaite instytucje medyczne, walcząc o uwagę coraz bardziej wymagającego klienta.

Podczas zajęć zapoznamy się z wystawą główną Muzeum Farmacji, a w szczególności skupimy się na prezentowanych plakatach i ulotkach. Przeanalizujemy formy ogłoszeń publikowanych na łamach polskiej prasy, wyodrębniając zawarte w nich techniki perswazyjne oraz elementy manipulacji. Spróbujemy również ocenić, co w reklamie jest faktem, a co – opinią producenta. Wnioski z analiz odniesiemy do dzisiejszych komunikatów reklamowych dotyczących środków leczniczych i suplementów diety, wskazując najważniejsze podobieństwa i różnice.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5; WOS: (Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie) IX. 1,5; (Środki masowego przekazu:) X.2,3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I.1,4.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Emancypacyjny szlak Antoniny Leśniewskiej 

Antonina Leśniewska – farmaceutka, społeczniczka, nauczycielka, a przede wszystkim osoba śmiało wykraczająca poza ograniczenia narzucane przez XIX-wieczne społeczeństwo. Mimo wielu przeciwności oraz niechęci środowiska akademickiego, uzyskała w Petersburgu tytuł magister farmacji (1900 r.), będąc pierwszą Polką, a z zarazem pierwszą w Imperium Rosyjskim kobietą, która przebiła „szklany sufit”. Udowodniła przez to, że płeć nie powinna mieć żadnego wpływu na dostęp do tytułów naukowych i możliwość podejmowania pracy w profesjach okołomedycznych. Podejmując najważniejsze wątki z emancypacyjnej biografii właścicielki „Pierwszej Żeńskiej Apteki”, poznamy trudności, z jakimi zmagała się w toku swojej edukacji. W części warsztatowej zwrócimy uwagę na wybrane elementy ekspozycji muzealnej oraz prześledzimy artykuły i ogłoszenia prasowe z epoki.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-5; WOS: (Udział obywateli w życiu publicznym – społeczeństwo obywatelskie) IX. 1,5; (Środki masowego przekazu:) X.2,3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I.1,4.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową

 


Pigułka o bólu

Punktem wyjścia do spotkania będą historyczne środki przeciwbólowe, które prezentujemy na wystawie głównej: słynny proszek z Kogutkiem, Aspiryna, ale także substancje silnie działające jak leki narkotyczne czy morfina.

Wspólnie zastanowimy się, czym jest ból? Dlaczego go odczuwamy? O czym może nam powiedzieć ból i w jaki sposób możemy sobie z nim poradzić? W czytelnej, skondensowanej formie przypomnimy podstawowe fakty dotyczące bólu, jego powstawania i odczuwania, a także roli jaką pełni w organizmie. Nauczymy się odczytywać sygnały płynące z ciała i jak na nie reagować. Omówimy podstawowe zasady stosowania leków przeciwbólowych, a także co się może stać, w przypadku nieumiejętnego ich stosowania.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia 9.1, program profilaktyczno-wychowawczy
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Kakao, proszek do zębów i antygorset – krótka historia reklamy medycznej 

Kefir, karmelki od kaszlu, antygorsety, aspiryna itd. – producenci w XIX i XX wieku prześcigali się w reklamowaniu wyrobów, których część – według dzisiejszej wiedzy – nie posiada walorów leczniczych. Swoje usługi promowali również lekarze, akuszerki oraz rozmaite instytucje medyczne, walcząc o uwagę coraz bardziej wymagającego klienta.

Podczas zajęć przeanalizujemy formy ogłoszeń publikowanych na łamach polskiej prasy, wyodrębniając zawarte w nich techniki perswazyjne oraz elementy manipulacji. Spróbujemy również ocenić, co w reklamie jest faktem, a co – opinią producenta. Wnioski z analiz odniesiemy do dzisiejszych komunikatów reklamowych dotyczących środków leczniczych i suplementów diety, wskazując najważniejsze podobieństwa i różnice.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: II. 1-4; (Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX wieku) XXXVI. 4; WOS: (Wykorzystanie i tworzenie informacji) II. 1-3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I. 9-11.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Emancypacyjny szlak Antoniny Leśniewskiej 

Antonina Leśniewska – farmaceutka, społeczniczka, nauczycielka, a przede wszystkim osoba śmiało wykraczająca poza ograniczenia narzucane przez XIX-wieczne społeczeństwo. Mimo wielu przeciwności oraz niechęci środowiska akademickiego, uzyskała w Petersburgu tytuł magister farmacji (1900 r.), będąc pierwszą Polką, a z zarazem pierwszą w Imperium Rosyjskim kobietą, która przebiła „szklany sufit”. Udowodniła przez to, że płeć nie powinna mieć żadnego wpływu na dostęp do tytułów naukowych i możliwość podejmowania pracy w profesjach okołomedycznych. Podejmując najważniejsze wątki z emancypacyjnej biografii właścicielki „Pierwszej Żeńskiej Apteki”, poznamy trudności, z jakimi zmagała się w toku swojej edukacji. W części warsztatowej zwrócimy uwagę na wybrane elementy ekspozycji muzealnej oraz prześledzimy artykuły i ogłoszenia prasowe z epoki.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: historia: (Analiza i interpretacja historyczna) II. 1-4; (Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX wieku) XXXVI. 4; WOS: (Wykorzystanie i tworzenie informacji) II. 1-3; język polski: (Kształcenie literackie i kulturowe) I. 9-11.
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową


Pigułka o bólu

Punktem wyjścia do spotkania będą historyczne środki przeciwbólowe, które prezentujemy na wystawie głównej: słynny proszek z Kogutkiem, aspiryna, ale także substancje silnie działające jak leki narkotyczne czy morfina.

Wspólnie zastanowimy się, czym jest ból? Dlaczego go odczuwamy? O czym może nam powiedzieć ból i w jaki sposób możemy sobie z nim poradzić? W czytelnej, skondensowanej formie przypomnimy podstawowe fakty dotyczące bólu, jego powstawania i odczuwania, a także roli jaką pełni w organizmie. Nauczymy się odczytywać sygnały płynące z ciała i jak na nie reagować. Omówimy podstawowe zasady stosowania leków przeciwbólowych, a także co się może stać, w przypadku nieumiejętnego ich stosowania.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: biologia 7.1, 7.11, program profilaktyczno-wychowawczy
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową