fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

03.03.2022 / Aktualności, Centrum Interpretacji Zabytku, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół

Skąd się biorą konflikty?

Skąd się biorą konflikty?

Muzeum Warszawy zaprasza młodzież siódmych i ósmych klas dla uczniów obcojęzycznych szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na lekcje muzealne „Skąd się biorą konflikty?”

Zastanowimy się nad mechanizmami pchającymi ludzi do wojny, a także co możemy zrobić, aby konflikty nie eskalowały.

Agresja Rosji na Ukrainę wywołała szok i przerażenie. Wojna toczy się tuż za naszymi granicami. Do końca nie wierzyliśmy, że wybuchnie. W Europie środkowo wschodniej, gdzie silna jest pamięć II wojny światowej, milionów ofiar i niewyobrażalnych zniszczeń, nie powinna się zdarzyć. Nigdy więcej.

Jednak mimo traumatycznych doświadczeń poprzednich pokoleń, wzrastającej świadomości praw człowieka i obywatela, poszanowania indywidualności, wojny wciąż wybuchają, a historia zdaje się powtarzać, od nowa i od nowa.

Dlaczego tak się dzieje?
O co toczą się wojny?
Gdzie szukać ich początków?

Jakże łatwo od uprzedzeń i braku tolerancji przejść do dyskryminacji i agresji, a nawet zbrodni … Punktem wyjścia do naszych rozważań jest historia samej Warszawy, jej zniszczenia i ludobójstwa jakie się tu wydarzyło.

Co do niego doprowadziło?
Czy historia może się powtórzyć? 

Skąd się biorą konflikty?

Doświadczenie II wojny światowej wywołało dyskusję, jak zapobiec kolejnym konfliktom. Kto mógłby tego dokonać? Jak głosi UNESCO, wojny rodzą się w umysłach ludzi i w ich umysłach powinny być zwalczane. Wspólnie zastanowimy się, jak codzienne konflikty międzyludzkie przeradzają się w uprzedzenia i brak tolerancji. Sprawdzimy też, czy te problemy dotyczą nas samych. Co możemy zrobić, aby im przeciwdziałać?

Zajęcia zawierają elementy treningu psychologicznego zapobiegającego konfliktom.

Podstawa programowa: szkoła podstawowa – historia: wymagania ogólne: I.4, 5, II.4, wymagania szczegółowe: XXXIII.2, 5, XXXVI.1; geografia: wymagania ogólne: III.9; język polski: wymagania ogólne: I.4; WOS: wymagania ogólne: I.1, III.7, 8, IV.1; wymagania szczegółowe: V.1, VIII.5, IX.1, 5, XII.5.

licea i technika – historia: wymagania szczegółowe: XLIX.2, LI.3; geografia: wymagania szczegółowe: VII.5, VIII.8; wymagania ogólne: III.5, 6; WOS: wymagania ogólne: I.3, 4; wymagania szczegółowe: I.7

Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, wzroku

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy z Działem Edukacji Muzeum Warszawy:

  • e-mail: edukacja@muzeumwarszawy.pl
  • tel.: 48 665 645 603

Informacje praktyczne

Dla kogo: dla szkół, które posiadają klasy dla uczennic i uczniów obcojęzycznych
Terminy lekcji muzealnych: wtorek–piątek
Godziny: 9:00–17:00
Czas trwania: 90 minut – lekcja stacjonarna, 60 minut – lekcja online
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób (jedna klasa)
Język: polski
Miejsce spotkania: Centrum Interpretacji Zabytku, ul. Brzozowa 11/13
Zgłoszenia: od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–15:00, Dział Edukacji Muzealnej, edukacja@muzeumwarszawy.pl, +48 22 277 43 78
Do wiadomości mailowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.
Koszt: 1 zł/grupa

Program współfinansuje miasto stołeczne Warszawa.