15.09.2022 / Aktualności, Edukacja dla szkół, Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Woli
Szkolenia dla nauczycieli – Wielokulturowość: integracja i współpraca
Indywidualne konsultacje z ekspertem
Indywidualne konsultacje z psychologiem dla nauczycielek i nauczycieli przedszkoli i zerówek.
Jeśli masz potrzebę omówienia indywidualnej sytuacji w swojej grupie, trudności z którymi się mierzysz lub po prostu chcesz sprawdzić czy przyjęte rozwiązania zmierzają w dobrym kierunku, to zapraszamy na 45 minutowe spotkanie na zoomie.
Konsultacje poprowadzi 18 listopada 2022 roku psycholożka Joanna Salbert.
Jak się zapisać?
Wybierz jedną z godzin i pobierz bezpłatny bilet. Na podany adres e-mail zostanie wysłany link do spotkania w aplikacji zoom.
Liczba miejsc ograniczona.
Wysłuchaj podcastu
Rozmowy o pracy nauczycielek i nauczycieli i o wyzwaniach, przed którymi stanęli w ostatnich miesiącach, o kompetencjach międzykulturowych, o traumie, jej przebiegu i następstwach. Przede wszystkim dużo wskazówek do pracy z dziećmi.
Podcastu możesz wysłuchać:
- na Spreakerze,
- na Spotify,
- lub na Youtube.
Podcast powstał w ramach projektu „Wielokulturowość – integracja i współpraca. Szkolenia dla nauczycieli” finansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.
Materiał jest udostępniany nieodpłatnie.
Szkolenia
- Uczysz w przedszkolu lub zerówce?
- Do Twojego przedszkola chodzą dzieci z Ukrainy lub innych części świata?
- Miewasz wątpliwości, jak z nimi pracować?
- Zastanawiasz się, co powiedzieć i zrobić, a czego nie, aby uwzględniać ich doświadczenia?
- Chcesz czuć się bardziej komfortowo w takich sytuacjach?
Zapraszamy na szkolenia, które przygotowaliśmy specjalnie dla Was: nauczycielek i nauczycieli publicznych przedszkoli i zerówek (także tych szkolnych) w Warszawie.
Wasza i nasza rzeczywistość
Żyjemy w czasach wzmożonej migracji ludności z krajów objętych wojną, konfliktami politycznymi lub gospodarczymi. Coraz więcej rodzin przyjeżdża do Polski, a dzieci uczęszczają do polskich przedszkoli i szkół. Nauczyciele stają wobec nowych wyzwań, na które składają się: bariera językowa, podstawa programowa, integracja grupy, współpraca z rodzicami, opiekunami dzieci czy praca z dziećmi w traumie.
Zapraszamy na trzydniowe szkolenie, w ramach którego zaplanowaliśmy:
- warsztaty z psychologiem (w zakresie współpracy z dziećmi z trudnymi doświadczeniami),
- zajęcia dotyczące bariery językowej i tego, jak sobie z nią radzić,
- mapowanie miejsc, gdzie można szukać wsparcia i rozwiązań,
- warsztaty dotyczące włączania do społeczeństwa poprzez dziedzictwo i kulturę,
- spotkanie z przedszkolanką i psycholożką z Ukrainy, która opowie o ukraińskim systemie kształcenia i o różnicach kulturowych.
Szkoleniom towarzyszyć będą praktyczne materiały dydaktyczne.
Program szkolenia
1 dzień (stacjonarnie – lokalizacja do wyboru: Muzeum Warszawy, Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Woli): warsztaty z psychologiem dziecięcym (5 godz.)
2 dzień (online): warsztaty językowe – jak radzić sobie z barierą językową (2,5 godz.), rozwiązywanie trudnych sytuacji – mapa instytucji wspierających (2 godz.)
3 dzień (stacjonarnie): warsztaty dotyczące dziedzictwa lokalnego jako narzędzia włączającego do społeczeństwa (ekspozycja muzealna, 1,5 godz.) + spotkanie z edukatorką z Ukrainy, która opowie o systemie edukacji i kulturze w Ukrainie (1 godz.)
Stworzyliśmy 14 grup szkoleniowych w różnych terminach.
Po szkoleniu wydajemy zaświadczenia dla uczestniczek i uczestników.
Informacje praktyczne
Zapisy na szkolenia przyjmujemy przez formularz do 28 października.
Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt: edukacja@muzeumwarszawy.pl
Dlaczego organizujemy takie szkolenia?
Muzeum Warszawy wraz z oddziałami od początku wojny w Ukrainie aktywnie angażuje się w działania na rzecz uchodźców, uchodźczyń i migrantów.
Dzięki wcześniejszemu zaangażowaniu dysponujemy już doświadczeniem w takiej pracy. Wypracowaliśmy też sieć współpracy z instytucjami i osobami, które mogą udzielić wsparcia lub wskazać inną perspektywę dla problemów, z którymi wszyscy się mierzymy.
Od lat współpracujemy na różnych płaszczyznach z nauczycielami i rozumiemy, w jak trudnej sytuacji obecnie się znajdują. Polegamy na współdziałaniu, dlatego program tego szkolenia uważnie z nimi konsultowaliśmy.
Kto będzie prowadził zajęcia?
Centrum Wielokulturowe w Warszawie – to miejsce aktywności lokalnej, drugi dom dla imigrantów, w którym każdy znajdzie informację i wsparcie. To także przyjazna przestrzeń do wymiany poglądów, poznawania kultur i realizacji pomysłów. Centrum istnieje po to, aby wspierać integrację międzykulturową i obywatelską mieszkańców i mieszkanek Warszawy. Centrum Wielokulturowe jest projektem współfinansowanym przez miasto stołeczne Warszawa.
Joanna Salbert – mgr psychologii, certyfikowana psychoterapeutka i superwizorka Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (certyfikat psychoterapeuty nr 182, certyfikat superwizora nr 44), specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży.
Zawodowo blisko 10 lat związana była z poradnią psychiatryczną w Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Obecnie pracuje na oddziale dziennym III Kliniki Psychiatrycznej w Instytucie Psychiatrii i Neurologii oraz w Ośrodku Medycyny Snu. Współpracuje z ośrodkiem kształcenia psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych, gdzie prowadzi superwizję i szkolenia. Brała aktywny udział w krajowych i międzynarodowych konferencjach terapeutycznych i medycznych, gdzie propaguje wiedzę dotyczącą psychoterapii poznawczo-behawioralnych i leczenia bezsenności.
Szymon Berliński – ukończył studia magisterskie z zakresu psychologii klinicznej w Akademii Pedagogiki Specjalnej, studia pierwszego stopnia w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, Psychodynamiczne Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży oraz Szkołę Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
Doświadczenie zdobywał m.in. w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, Ośrodku dla Ofiar Przemocy Dom, Centrum Wsparcia Fundacji Itaka, Stowarzyszeniu Aslan. W swojej pracy psychoterapeutycznej opiera się na profesjonalnych standardach psychoterapii i kryteriach przyjętych przez Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychodynamicznej. Członek Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej. Pracuje pod stałą superwizją.
Olena Bulgakova – pochodzi z Ukrainy, jest absolwentką psychologii w Akademii Zarządzania Personelem we Lwowie oraz Wyższej Szkoły Pedagogiki Dziecięcej we Lwowie.
Od 22 lat mieszka w Polsce. Od tego roku współpracuje z Muzeum Warszawy, gdzie prowadzi zajęcia dla grup z dziećmi z Ukrainy. Wspiera wiele naszych programów: Poznajmy się w Warszawie, kawiarenkę językową, mikrowyprawy miejskie.
Katarzyna Žák–Caplot – kierowniczka Biblioteki w Muzeum Warszawy. Specjalistka w dziedzinie nauczania języka polskiego jako obecego.
Posiada duże doświadczenie zarówno w nauczaniu języka, jak i pokazywaniu sposobów na przełamywanie barier językowych. Stworzyła jedyny w Polsce projekt Warszawa dla średnio zaawansowanych koncentrujący się na nauce języka i kultury polskiej dla obcokrajowców z wykorzystaniem zbiorów bibliotecznych i eksponatów muzealnych (lekcje metodą CLIL, warsztaty, gry muzealne i miejskie) oraz prowadzeniu warsztatów metodycznych dla nauczycieli JPJO ze Wschodu. W wakacje prowadziła projekt Moje muzeum – moja opowieść, którego rezultaty można zobaczyć na eskpozycji w Muzeum Warszawy.
Projekt finansuje miasto stołeczne Warszawa.