fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

26.09.2022 / Aktualności

Błysk, mat, kolor

Błysk, mat, kolor

Błysk czy mat

Lata 90. to ostatnie lata dominacji fotografii analogowej. Dzisiaj pytanie o wybór papieru do odbitek „błysk czy mat?” zastąpiły wątpliwości dotyczące formatu plików przechowywanych w pamięci komputerów. Cyfrowa rewolucja zmieniła fotografię, jej wygląd i sposób robienia zdjęć.

Wystawa „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.” (od 20 października do 19 lutego 2023 roku) w Muzeum Warszawy pokaże dekadę transformacji i jej wpływ na miasto. Uchwycone na zdjęciach profesjonalnych i amatorskich, w reportażach i sztuce.

Dowiedz się więcej o wystawie.

Łukasz Gorczyca, D.O.M. Polski, 1999-2000 ©Łukasz Gorczyca, galeria Raster

Kolor

Po dekadach dominacji czarno-białych kadrów, lata 90. wprowadzają kolor na ulicach i fotografiach. Pojawia się on na zielono-błękitnych fasadach szklanych wieżowców, w żółtych znakach otwartego metra i pierwszego McDonalda. Rzuca się w oczy na oklejonych reklamami tramwajach, a także w handlu z łóżek polowych oraz metalowych szczęk na bazarze pod PKiN czy na Jarmarku Europa.

Edward Hartwig, Aleje Jerozolimskie, reklama restauracji McDonalds przed domem towarowym Smyk, 1992-1993, Muzeum Warszawy

Wraz z demokracją, otwarciem rynków i dostępnością coraz lepszych materiałów rozpoczyna się boom na kolor: nasycony, intensywny i trwały. Staje się on symbolem możliwości, które pojawiły się w okresie zmian – również dla zawodowych fotografów.

Sylwester Braun, ps. Kris, Pod Kolumną Zygmunta III Wazy, 1993, Muzeum Warszawy

Odbitka w godzinę

Fotografia amatorska przeżyła w latach 90. prawdziwy rozkwit. Działo się tak przede wszystkim dzięki powszechnie dostępnym łatwym w obsłudze aparatom. Nastąpił również rozwój sieci fotolabów, które umożliwiały łatwe, tanie i szybkie wywoływanie kolorowych negatywów.

Adam Szcześniak, Piętnastometrowa nadmuchiwana małpa na elewacji PKiN, 10.1994

Archiwum domowe

Dzięki zaangażowaniu ponad 40 osób, które odpowiedziały na zbiórkę fotografii przedstawiających Warszawę lat 90., pokażemy na wystawie również zdjęcia z domowych archiwów.

Oddając w muzeum przestrzeń fotografii niezawodowej, nie tylko pokażemy istotne w latach 90. zjawisko, ale też przybliżymy dzięki niej tematy niewidoczne z perspektywy fotoreportażu czy z pola sztuki

Przeczytaj o zbiórce zdjęć Warszawy lat 90.

Siostry Piwowar, Plażowanie na remontowanym placu Konstytucji, lato 1999

Wystawę uzupełnią oprowadzania, debaty, warsztaty, lekcje muzealne i filmy, a także książka pod redakcją Karoliny Puchały-Rojek oraz podcast Kamila Bałuka inspirowany zdjęciami prezentowanymi na wystawie.

Zdjęcie główne: Sylwester Braun, ps. Kris, Rynek Starego Miasta, 1993, Muzeum Warszawy