fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

06.09.2022 / Aktualności

Fotografia i Warszawa lat 90.

Fotografia i Warszawa lat 90.

Warszawa jak soczewka skupiała przemiany polityczne, społeczne i gospodarcze, następujące w Polsce w wyniku upadku ustroju komunistycznego: wolny handel, żywiołową przedsiębiorczość, nową architekturę, wszechobecną, kolorową reklamę czy niepokoje społeczne.

Wystawa „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.” (od 20 października do 19 lutego 2023 roku) w Muzeum Warszawy pokaże dekadę transformacji i jej wpływ na miasto.

Dowiedz się więcej o wystawie.

Fotografia

Kontrast to jedno z najczęstszych określeń używanych dziś do opisywania lat 90.

Kuba Atys, Fabryka Wedla, tablica z informacjami o nowym właścicielu PepsiCo Foods International, 23.10.1991 © Agencja Wyborcza

Błyskotliwe kariery, sukcesy i zmiany zachodzące w przestrzeni miasta, w strukturach społecznych i ekonomicznych miały swoją drugą, ciemną stronę. Masowe zwolnienia a w ich konsekwencji bezrobocie i bieda. Chaotyczna zabudowa wolnych przestrzeni, wycinki drzew czy niekontrolowane wyburzenia dawnych kamienic.

Fotografia rejestrowała niektóre z tych elementów, te najbardziej widoczne.

Anna Musiałówna, z serii „Żebracy”, ok. 1995 © Anna Musiałówna

Fotoreportaż

O czym w latach 90. mówiła ulica?

Arkadiusz Astrachancew, Sceny podczas antyprezydenckiej i antyrządowej demonstracji Solidarności, plac Trzech Krzyży, 18 maja 1993

Fotoreportaż zyskał w latach 90. potężnego sojusznika. Prasę ilustrowaną, uwolnioną od państwowej cenzury, finansowanej z prywatnych źródeł i drukowanej z użyciem coraz lepszych materiałów.

Z nowej sytuacji w ostatniej dekadzie XX wieku korzystały redakcje. W tym czasie, przede wszystkim w pierwszej połowie lat 90., fotografowie niemal nie schodzili z ulicy. Dokumentowali manifestacje, strajki i protesty.

Andrzej Iwańczuk, Protesty górników i hutników ze Śląska, 26.10.1995, Agencja Wyborcza.pl

Powstawały cykle, które poruszały tematy pozostające na obrzeżach, jak AIDS, uzależnienia, los mniejszości narodowych, życie na blokowiskach i osiedlach socjalnych.

Warszawa lat 90.

Typowe elementy miejskiego pejzażu lat 90. to z pewnością jugosłowiańskie budki K67, reklamy i wszechobecne dźwigi.

Chris Niedenthal, Handel w blaszanym kontenerze, tzw. szczękach, w rejonie Dworca Warszawa-Śródmieście, ok. 1993

Podróż sentymentalna

Lata 90. dla wielu osób to czas, kiedy po latach emigracji mogły bezpiecznie przyjechać lub powrócić do Polski. Dla niektórych była to nostalgiczna podróż, którą odbywali z aparatem fotograficznym.

Tak było w przypadku Sylwestra Brauna ps. Kris, fotografa powstańczego, który jako osiemdziesięciolatek wrócił na stałe do Warszawy. Zafascynowany transformacją Warszawy utrwalał ją na barwnych negatywach.

Sylwester Braun, ps. Kris, Aleje Jerozolimskie na wysokości Dworca Centralnego © Muzeum Warszawy

Wystawę uzupełnią oprowadzania, debaty, warsztaty, lekcje muzealne i filmy, a także książka pod redakcją Karoliny Puchały-Rojek oraz podcast Kamila Bałuka inspirowany zdjęciami prezentowanymi na wystawie.

Na zdjęciu głównym: Jędrzej Sokołowski, Zaćmienie słońca z serii Young amateur phorographer, 11 sierpnia 1999